Cookies

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
ArieJol1979
Berichten: 22
Lid geworden op: 31 mar 2021 11:25

Cookies

Ongelezen bericht door ArieJol1979 »

Ik probeer ongewenste cookies zo veel mogelijk te vermijden, maar tot mijn verbazing kon ik het bericht over de AOW van de nieuwsbrief vandaag niet volledig lezen mits ik OVERIGE cookies accepteer. Radar waarschuwt dus regelmatige voor ongewenste cookies maar doet zelf eraan mee.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Cookies

Ongelezen bericht door PGros »

Wat is een ongewenste cookie?
Je wilt iets lezen (bijlage in het stukje) en dat kan niet zonder cookie. Dus is de cookie gewenst? Ja toch?
En voor jouw info, er komt geen cookie bij als je overige cookies accepteert en je de bijlage kunt lezen. Er worden direct (bij openen pagina) 17 cookies geplaatst en na alles accepteren en kunnen lezen zijn er nog steeds 17.

evawillms
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2024 02:31

Re: Cookies

Ongelezen bericht door evawillms »

Het is belangrijk om te beseffen dat websites en nieuwsbrieven vaak gebruikmaken van cookies om verschillende redenen, zoals het personaliseren van de gebruikerservaring, het analyseren van het websiteverkeer of het tonen van relevante advertenties. In sommige gevallen hebben websites wettelijke verplichtingen om gebruikers te informeren over het gebruik van cookies en om toestemming te vragen voordat ze geplaatst worden.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Cookies

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Mooi, zo hoort het dus te werken, als u geen toestemming geeft worden er geen (niet functionele) cookies geplaatst en dan bestaat er ook de kans dat dingen niet werken maar goed, ze hebben in ieder geval géén (niet functionele) cookie geplaatst.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar er ontbreken dus ook cookies die wel functioneel zijn. Die zijn nodig om een bericht van die nieuwsbrief te lezen.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Cookies

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Gewoon alle cookies en dergelijke zaken verwijderen bij uitzetten van uw laptop of tablet, alles opgelost.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Cookies

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
02 jan 2024 16:20
Maar er ontbreken dus ook cookies die wel functioneel zijn. Die zijn nodig om een bericht van die nieuwsbrief te lezen.
Waarvoor zou je cookie moeten plaatsen voordat iemand een artikel kan lezen?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Cookies

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

rwolters schreef:
02 jan 2024 19:31
witte angora schreef:
02 jan 2024 16:20
Maar er ontbreken dus ook cookies die wel functioneel zijn. Die zijn nodig om een bericht van die nieuwsbrief te lezen.
Waarvoor zou je cookie moeten plaatsen voordat iemand een artikel kan lezen?
Wat bedoel je precies met het woord 'moeten'? Deze website functioneert blijkbaar niet als je geen toestemming geeft tot het plaatsen van cookies.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Cookies

Ongelezen bericht door angel1978 »

DeZevendeHenk schreef:
02 jan 2024 19:54
rwolters schreef:
02 jan 2024 19:31
witte angora schreef:
02 jan 2024 16:20
Maar er ontbreken dus ook cookies die wel functioneel zijn. Die zijn nodig om een bericht van die nieuwsbrief te lezen.
Waarvoor zou je cookie moeten plaatsen voordat iemand een artikel kan lezen?
Wat bedoel je precies met het woord 'moeten'? Deze website functioneert blijkbaar niet als je geen toestemming geeft tot het plaatsen van cookies.
Maar dat heeft niets met fubctionele cookies te maken. Die zijn niet nodig voor een website om te lezen.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dan wis je de cookies toch weer als je het stuk gelezen hebt? Of alle cookies, wat dat aangaat?

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Cookies

Ongelezen bericht door PGros »

Je kunt het stuk gewoon lezen maar er zijn twee kleine bijlages die apart geladen worden en die zie je niet zonder toestemming.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Cookies

Ongelezen bericht door witte angora »

Exact hetzelfde als de RTL nieuws site. Ja, je kan het stuk lezen, maar er wordt dus steeds weer gewezen naar informatie in kaders die je pas kan lezen als je 'overige cookies' - lees alle cookies - hebt geaccepteerd. Dus je bent verplicht allerlei spam (o nee, dat heet reclame) te accepteren als je het gehele artikel wil lezen.

En Radar doet dus exact hetzelfde.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door BreejKC »

Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?

Bij de meeste websites krijgt men tegenwoordig een keuze: a) alle cookies accepteren, of b) manage cookies, waarbij men zelf kan aangeven welke cookies men wel of niet accepteert.

Verder kan men bij de browsers Edge en Firefox in de instellingen aangeven dat alle cookies gewist worden bij het afsluiten van de browser. Dit voorkomt ook dat langzaam maar zeker het systeem volloopt met cookies.

Browser Chrome kent deze laatste instelling niet. Daarbij zijn het slechts enkele handelingen om alle cookies te wissen. Toetscombinatie Ctrl+h roept de geschiednis op. Daarna kan men kiezen "Alle browsegegevens wissen". Men krijgt nog een keuzemenu, want sommige dingen zijn handig om niet te wissen. Kijk daarna op verwijderen en, indien gekozen, worden alle cookies dan ook gewist. Ik doe dit regelmatig waardoor mijn Chrome ook niet volloopt met "vervuiling" door cookies.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:
03 jan 2024 11:14
Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?
Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door BreejKC »

Moneyman schreef:
03 jan 2024 11:18
BreejKC schreef:
03 jan 2024 11:14
Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?
Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...
Hierbij vraag ik mij af of dit alleen gebeurt door het plaatsen van cookies of dat dit sowieso al gebeurd zodra je de website van de een of ander opent. Het meest veilige als je dit alles wilt voorkomen is het systeem achter een goede VPN verbergen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Methusalah »

BreejKC schreef:
03 jan 2024 12:39
Moneyman schreef:
03 jan 2024 11:18
BreejKC schreef:
03 jan 2024 11:14
Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?
Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...
Hierbij vraag ik mij af of dit alleen gebeurt door het plaatsen van cookies of dat dit sowieso al gebeurd zodra je de website van de een of ander opent. Het meest veilige als je dit alles wilt voorkomen is het systeem achter een goede VPN verbergen.

Daar gaat een VPN niet veel tegen doen. Het enige wat het afschermt is je locatie (mensen denken om een of andere reden dat een VPN het middel is tegen alles. Nee, VPN gebruik je specifiek maar voor één doel). De andere data zoals, wat voor browser, wat voor systeem, etc wordt nog steeds gezien. En dat is ook wel logisch anders zouden heel veel websites niet meer werken als je achter een VPN zit.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Dirkie »

Moneyman schreef:
03 jan 2024 11:18
BreejKC schreef:
03 jan 2024 11:14
Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?
Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...
Dan is de beste optie om geen internet meer te gebruiken, je mobiel permanent uit te zetten, geen klantenkaarten gebruiken enz enz.
De kans is namelijk groot dat zodra je een website bezoekt of je telefoon gebruikt er meer gegevens van je bekend gemaakt worden dan dat er in cookies worden opgeslagen

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dirkie schreef:
03 jan 2024 14:50
Moneyman schreef:
03 jan 2024 11:18
BreejKC schreef:
03 jan 2024 11:14
Waarom die vreselijke angst toch, voor cookies? Bang dat er iets op je apparaat blijft staan waarvan je niet wilt dat het erop staat?
Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...
Dan is de beste optie om geen internet meer te gebruiken, je mobiel permanent uit te zetten, geen klantenkaarten gebruiken enz enz.
De kans is namelijk groot dat zodra je een website bezoekt of je telefoon gebruikt er meer gegevens van je bekend gemaakt worden dan dat er in cookies worden opgeslagen
Ah, daar komt de karikatuur weer. Gelukkig is de wereld, ook de digitale, niet zo zwart-wit. Er is niets mis met wél internet gebruiken, maar tegelijk waakzaam te zijn op wat je aan informatie weggeeft.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door BreejKC »

Methusalah schreef:
03 jan 2024 13:57
BreejKC schreef:
03 jan 2024 12:39
Moneyman schreef:
03 jan 2024 11:18

Ik denk eerder bang voor de gegevens die vanaf je apparaat doorgesluisd worden naar weet ik veel wie...
Hierbij vraag ik mij af of dit alleen gebeurt door het plaatsen van cookies of dat dit sowieso al gebeurd zodra je de website van de een of ander opent. Het meest veilige als je dit alles wilt voorkomen is het systeem achter een goede VPN verbergen.

Daar gaat een VPN niet veel tegen doen. Het enige wat het afschermt is je locatie (mensen denken om een of andere reden dat een VPN het middel is tegen alles. Nee, VPN gebruik je specifiek maar voor één doel). De andere data zoals, wat voor browser, wat voor systeem, etc wordt nog steeds gezien. En dat is ook wel logisch anders zouden heel veel websites niet meer werken als je achter een VPN zit.
Dat een VPN alleen je locatie verbergt is veel te eenvoudig verwoord. Lees dit recente artikel van ID.nl (v/h Computer! Totaal):
https://id.nl/huis-en-entertainment/com ... snelle-vpn

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Cookies

Ongelezen bericht door Moneyman »

Precies. Niet voor niets lopen veel zakelijke verbindingen ook via een VPN.

Plaats reactie