LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Zanziee
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2010 20:29

Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door Zanziee »

Beste mensen,

Om mijzelf even kort voor te stellen, ik ben een jongen van 22 jaar, met ambities om een eigen webwinkel te starten in de verkoop van Interieur en Exterieur. Hiervoor moet je natuurlijk een pakkende bedrijfsnaam hebben, een naam die mensen kunnen onthouden, waar mensen over gaan praten en wat natuurlijk lekker in de mond ligt. Heel veel namen heb ik bedacht, echter het probleem is als ik een webwinkel wil starten, ik een domeinnaam moet hebben waar mijn bedrijfsnaam in te vinden is.

Ik heb nu een naam gevonden voor mijn bedrijf en ben er van overtuigd, dat het super naam is. De naam is SM**** (ik verberg het even, want ik wil natuurlijk niet dat andere mensen hier evt. mee aan de slag gaan). Nu ben ik op onderzoek gegaan, naar het domeinnaam: Sm****.nl. Als ik de link in de internet balk type, krijg ik een 'Deze pagina kan niet worden gevonden'-pagina.
Echter, na enig onderzoek, blijkt het domein te zijn geregistreerd (in het jaar 2000) door een bedrijf dat zich richt op de unieke combinatie van markt strategie, visuele communicatie en technische oplossingen voor gedrukte en digitale media. Een bedrijf dat zelf ook complete websites, webservers etc. kan leveren.

Ik heb contact gezocht met de persoon die het domein heeft geregistreerd. Er werd mij verteld dat hij het domein liever niet verkocht, echter kon ik het wel van hem huren. Hij had op dit moment toch geen plannen met het domein.
Ik heb hierop terug gestuurd, dat huren geen optie was, aangezien ik niet wil dat hij over twee jaar zoiets heeft van ik ga de website gebruiken en dan zit ik met de gebakken peren.
Ik heb hem aangeboden om de overhuiskosten plus evt. administratiekosten te betalen om het domein te verkrijgen.

Zijn reactie hierop was als volgt: Als je goedkoop uit wil zijn, dan moet je creatiever zijn. Het blijft een zakelijke transactie en weggeven is geen optie.

Op dit moment weet ik niet zo goed wat ik moet doen, ik wil het domein echt graag hebben voor mijn bedrijfje, daarom mijn vragen:

- Mag dit wat de meneer in kwestie doet, een domein registeren, het niet gebruiken om het vervolgens te verkopen, kortom domeinhandel/kaping?

- Is het mogelijk om het domein te claimen, aangezien ik een bedrijf met deze naam wil gaan opstarten en de meneer in kwestie het al 10 jaar niet gebruikt en het voorlopig ook nog niet van plan is om te gaan gebruiken? Zo ja, hoe kan ik dit het beste doen?

- Heeft iemand nog creatieve ideeën / ervaring met dit soort praktijken?

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Rick.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is niet verboden om een domeinnaam te registreren en niet actief te gebruiken. Al zet dat bedrijf maar een statische pagina online gekoppeld aan die domeinnaam en hij wordt al gebruikt.

Verder hebben ze natuurkijk een punt door te zeggen dat het een zakelijke transactie is. Voor jou is die naam iets waard, dus wil men daar iets voor terug. Het is wat dat betreft niet anders dan als jij een echte winkel op een mooie locatie wilt hebben, daar moet je ook voor onderhandelen.

Ik denk dat je voor jezelf eens moet bekijken hoeveel de naam die jij voor ogen heeft waard zou zijn voor je bedrijf.
Misschien dat een andere naam net zo goed werkt.

Zanziee
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 dec 2010 20:29

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door Zanziee »

Aangezien ik een student ben, heb ik de beste meneer gemaild met een bod van 100 euro, veel meer zit er voor mij niet in :|

Krijg ik een reactie terug,dat hij het onder de 1000 euro niet wil verkopen en dat ik maar opzoek moet gaan naar een andere naam.. Ik vind het schandalig.. :(

Berenice
Berichten: 231
Lid geworden op: 03 nov 2006 13:04

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door Berenice »

Je kunt er inderdaad veel aan doen, het is volkomen legaal en normale handel.
Je kunt natuurlijk de bedrijfsnaam hanteren en de .com en de .org domeinen registreren. Of beter, toch op zoek naar een andere naam die nog wel vrij is.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door riddert »

Krijg ik een reactie terug,dat hij het onder de 1000 euro niet wil verkopen en dat ik maar opzoek moet gaan naar een andere naam.. Ik vind het schandalig..
Gewoon creatief zijn, avondje brainstormen met een paar mensen bijelkaar, en zie wat een goede namen eruit voortkomen.

Wat betreft dat je het schandalig vindt.... wat doe jij straks als er iemand iets van je wil kopen, wat in je winkeltje 100euro kost, maar slechts 10euro bied omdat hij niet zoveel te besteden heeft.... verkoop je dit artikel dan voor 10euro?

Nee toch? Want daar kun je dan niet van leven. Daarom wil de eigenaar van de naam hem wel verkopen, maar niet voor 100 euro. Want hij wil er iets aan verdienen, net als jij straks.

amelissen
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 sep 2009 09:55

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door amelissen »

Het bedrijf heeft de naam al in 2000 geclaimed. Daar betalen ze dus al 10 jaar voor. Dan snap ik best dat ze meer dan 100 Euro voor het opgeven van die naam willen hebben. Deze mensen hebben gewoon de door jou nu bedachte naam al 10 jaar eerder bedacht, jammer maar helaas. Dat ze er nog niets mee doen, maakt niet uit. Daar is niets schandaligs aan.

Wat er al door de diverse mensen gezegd wordt, je hoeft niet voor .nl naam te kiezen, maar .net, .com, .orb, .biz, .info enzovoort enzovoort.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Domeinnaam registeren, maar is geclaimed door hostingbedrijf

Ongelezen bericht door crazyme »

Je kunt ook anders redeneren :

Er komt iemand met een bod van 100, waarom niet kijken of er niet meer in zit en een tegenbod doen van 1000 ?

Je bent in onderhandeling, denk nog eens na over je bieding.

Gesloten