LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
kreeft65
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jul 2015 07:40

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door kreeft65 »

Wees gewaarschuwd!!!
Of het nu dom is of naïef maakt niet uit.

Dit is de reactie die ik kreeg op mijn advertentie op marktpaats.

Beste ----, Hierbij bied ik € 800,00 op jouw -----. Ik hoor graag of je hiermee akkoord gaat. Met vriendelijke groet, [Persoonsgegevens verwijderd door de moderator]
1 dag actief op Marktplaats
Onderwerp: Re: Ik heb interesse in ------

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik kom uit Belgium, ik 55 jaar oud,
Ik wil weten of de huidige toestand van het object zoals beschreven zoals ben te kopen als een geschenk voor mijn zoon in Nigeria.Ik zal u betalen door middel van Bank tot Bank overdracht. Ik wil u direct betalen voor het item vandaag zodat het pakket zo snel mogelijk kan worden verzonden.
Ik wil dat je om te helpen me dit object via Post.nl verzenden, wil ik u te halen weerom voor mij met de totale kosten met inbegrip van de scheepvaart en de details van uw bankrekening.
Ik kan te kunnen verwerken met de betaling als ik moeten u van mijn International Bank account Citi Bank betalen zal, hopen van u te horen binnenkort.


hier is de verzendkosten naar Nigeria via POST.nl Verzekerservice

Gewicht t/m 2 kg 5 kg 10 kg 20
€ € € € €
Wereld 31,10 41,10 65,10 112,10
Laatst gewijzigd door Radar op 21 jul 2015 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde beweringen en persoonsgegevens verwijderd

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

kreeft65 schreef:[Persoonsgegevens verwijderd door de moderator]
1 dag actief op Marktplaats
Ik vraag me af waarom nep gegevens gewist worden - die oplichters verzinnen toch maar raak.
En soms gebruiken ze dezelfde - waardoor meldingen zoals dit via google gevonden kunnen worden.

Daarnaast is die '1 dag actief' ook een 'red flag' - zeker voor verzending naar het buitenland...

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Guardian72 schreef:
kreeft65 schreef:[Persoonsgegevens verwijderd door de moderator]
1 dag actief op Marktplaats
Ik vraag me af waarom nep gegevens gewist worden - die oplichters verzinnen toch maar raak.
En soms gebruiken ze dezelfde - waardoor meldingen zoals dit via google gevonden kunnen worden.

Daarnaast is die '1 dag actief' ook een 'red flag' - zeker voor verzending naar het buitenland...

Iemand zal het bericht "gemeld" hebben bij de modjes.

Ik stuur dit soort "bieders" direct door naar marktplaats welke account verwijderen en bannen. Veelal krijg ik een gratis upgrade van de advertentie en sta weer bovenaan.

henk_en_carin
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 okt 2015 20:33

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door henk_en_carin »

zo kan het ook dat kreeg ik maar ik doe er niets mee maar ik hoop dat andere mensen het ook doen
gr henk
=======
Hai,

Ik kom uit Belgium.

Ik weet dat het raar klinkt hoor maar

Wilt u hem misschien voor mij opsturen naar mijn zoon in Nigeria?

Ik zal u gewoon vooraf betalen, gewoon de vraagprijs + de verzendkosten.Ik wil de betaling via internationale bank tot bank overdracht.

Als u hem dan wel direct wil verzenden als het geld ontvangen is.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, =naam verwijderd=

Verstuurd vanaf mijn iPhone
Laatst gewijzigd door Radar op 10 okt 2015 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: naam verwijderd, leesbaarheid geoptimaliseerd

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Brahms »

Na 20 bladzijden van nagenoeg dezelfde berichten wordt het wat eentonig allemaal.....

Maar goed, je kan nooit genoeg waarschuwen natuurlijk !

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Brahms schreef:Na 20 bladzijden van nagenoeg dezelfde berichten wordt het wat eentonig allemaal.....

Maar goed, je kan nooit genoeg waarschuwen natuurlijk !
Mee eens - maar kennelijk zijn er anno 2015 nog steeds mensen die het niet snappen of denken dat zij het beter weten... dus, ja..

debolle
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2015 11:31

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door debolle »

hoi

ik had mijn xbox one van de week op marktplaats gezet en kreeg ook een
soort gelijk mailtje en na wat zoeken op google voor de verzendkosten naar
nigeria wat minstens 300 euro kost
ik deze post tegen kwam en gelijk maar afgehaakt heb met de beste mevrouw
ze zijn er dus nog steeds

Hai,

Ik kom uit Belgie.
Ik weet dat het raar klinkt hoor maar
Wilt u hem misschien voor mij opsturen naar mijn zoon in
Nigeria?

Ik zal u gewoon vooraf betalen, gewoon de vraagprijs + de verzendkosten.Ik
wil de betaling via internationale bank tot bank overdracht.
Als u hem dan wel direct wil verzenden als het geld ontvangen is.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, R.T


kan je misschien reageren op (********@gmail.com? Ik krijg marktplaats
emails soms pas heel laat.
Verstuurd vanaf mijn iPhone

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Het Nederlands van deze gasten word wel beter :)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Guardian72 schreef:Het Nederlands van deze gasten word wel beter :)
Maar niet erg logisch:
debolle schreef: Ik zal u gewoon vooraf betalen, gewoon de vraagprijs + de verzendkosten.Ik
wil de betaling via internationale bank tot bank overdracht.
Als u hem dan wel direct wil verzenden als het geld ontvangen is.
Als iedereen daar op zou wachten werkte het natuurlijk niet. :lol:

Wel erg vreemd dat mensen ook echt overwegen/bereid zijn het naar Nigeria te sturen. Alsof er nog niet genoeg opgelicht wordt via Marktplaats. facebook en andere plekken waar men dingen verhandelt.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Quark »

Julie4444 schreef:
Guardian72 schreef:Het Nederlands van deze gasten word wel beter :)
Maar niet erg logisch:
debolle schreef: Ik zal u gewoon vooraf betalen, gewoon de vraagprijs + de verzendkosten.Ik
wil de betaling via internationale bank tot bank overdracht.
Als u hem dan wel direct wil verzenden als het geld ontvangen is.
Als iedereen daar op zou wachten werkte het natuurlijk niet. :lol:

Wel erg vreemd dat mensen ook echt overwegen/bereid zijn het naar Nigeria te sturen. Alsof er nog niet genoeg opgelicht wordt via Marktplaats. facebook en andere plekken waar men dingen verhandelt.
Als mensen na zoveel jaren van waarschuwen, hier nu nog steeds instinken :( Tsja dan is er in geen forum tegen te waarschuwen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Quark schreef: Als mensen na zoveel jaren van waarschuwen, hier nu nog steeds instinken :( Tsja dan is er in geen forum tegen te waarschuwen.
Inderdaad.
Ik snap het nog steeds niet dat mensen niet gelijk hard wegrennen als ze "nigeria" zien in een mailtje.
Hoe vervelend voor de oprechte en eerlijke Nigerianen - maar op Internet is Nigeria synoniem met oplichting. Het is verbijsterend om te zien dat ern anno nu nog steeds mensen intrappen.

Als ik een vlugge samenvatting van 10 jaar "nigeriaanse" email doe - zou als eerste advies zijn: Ga daar nooit heen. Als 'buitenlander' is de kans dat je daar spontaan doodgaat en veranderd in 25 miljoen dollar 98.7%.
Ook is de luchtkwaliteit daar bedroevend, zoveel vliegtuigen als daar naar beneden vallen...
En het aantal banken met 'overtollig geld' aldaar is bijzonder.. misschien dat een aantal EU landen maar eens moeten gaan shoppen daar - crisis is dan binnen no-time opgelost.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door bprosman »

Ga daar nooit heen
Ben er geweest en kan het alleen maar beamen. Op Rusland na nog nooit zo'n corrupt k-land gezien.

sander84
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2010 09:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door sander84 »

Ik had een spiegelreflexcamera aangeboden op marktplaats. Binnen 24 uur kreeg ik een bod gelijk aan de vraagprijs....vreemd. Ben de speurtocht begonnen nadat ik gemaild had met de potentiële koper. Mijn onderbuik gevoel zei me direct dat iets niet in de haak is. Pakket opsturen naar Nigeria zonder ook maar te vragen naar de camera. Ik heb de mail conversatie bijgevoegd. Mensen ben gewaarschuwd!!!!


Hai,

Ik kom uit Belgie.
Ik weet dat het raar klinkt hoor maar
Wilt u hem misschien voor mij opsturen naar mijn zoon in
Nigeria?

Ik zal u gewoon vooraf betalen, gewoon de vraagprijs + de verzendkosten.Ik wil de betaling via internationale bank tot bank overdracht.
Als u hem dan wel direct wil verzenden als het geld ontvangen is.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten, Ruth van Dongen.

kan je misschien reageren op ([email protected]? Ik krijg marktplaats emails soms pas heel laat.
--------------------------------------------------------
Beste Ruth,

Het is voor mij geen probleem om een pakket te verzenden, alleen is de vraag hoe wilt u het laten verzenden. Ik heb u een overzicht van de pakket verzending van PostNL erbij gedaan daar ziet u de tarieven. Het pakket weegt 2600 gram, standaard verzending zou 34,30 euro zijn. Als u aangetekend wil laten verzenden is het 35,95 euro.

Als u mij laat weten waar het naartoe moet, en mij zegt welke verzendwijze en het daarbij behorende bedrag overmaakt dan zorg ik dat het pakket zsm op de post gaat. Ik zal u nadat ik de adresgegevens en keuze van verzending mijn bankgegevens naar u toe sturen.

Met vriendelijke groet,
-----------------------------------------------------
Hallo bedankt voor jou email, en ik ga akkoord met het bedrag dat u heeft voorgesteld.Graag zou ik uw bank gegevens ontvangen inclusief naam en uw e-mailadres zodat ik het geld kan overmaken.
Mvg...
-----------------------------------------------------
Laatste conversatie, titel in mail stond in Engels (Payment will be done today for....)
Hallo bedankt voor uw email,Vandaag zal ik naar mijn bank gaan om het geld over te maken.Nadat ik het geld gestort heb zult u een email ontvagen van mijn bank.Graag zou ik van u te weten komen wanneer mijn bank u die mail heeft gestuurd zodat ik dan zeker weet dat ik niks fout hebgedaan,
Mvg
------------------------------------------------------
Hallo , ik ben net terug van mijn bank ,en heb het geld overgemaakt.Net even mijn bank rekening gechecked en het geld is afgeschreven.Bij de bank hebben ze me laten weten dat u een mail krijgt dat ik het geld heb vergemaakt.De naam van mijn bank is Citi bank.Graag zou ik u willen vragen om het product op te sturen en het track en trace nr te sturen naar mijn bank.Zodra u dat heeft gedaan ontvangt u het geld direct,is mij verteld.Hoop snel ietsvan u te vernemen ,
mvg
Ps.Mocht u een probleem ondervinden laat u mij dat aub weten,als u de bevestigings e-mail niet ontvangen van mijn bank vriendelijk controleer je junk of spam folder zal er zijn.
Laatst gewijzigd door sander84 op 28 dec 2015 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Quark »

Ja je zult van zijn bank een e mail ontvangen, met andere woorden hij mailt jou als bank dat het geld is verstuurd :D en als je dan niet even wacht ( want dat geld komt er nooit) en je verstuurd gelijk ben je je camera kwijt en de verzendkosten.

sander84
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 nov 2010 09:27

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door sander84 »

De camera blijft dus mooi hier. Mijn gevoel werd hier bevestigd. Het is alleen jammer dat er wel nog altijd mensen zijn die er wel in trappen, niet negatief bedoeld...maar het punt is dat de internetcriminelen steeds sluwer worden.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Quark »

sander84 schreef:De camera blijft dus mooi hier. Mijn gevoel werd hier bevestigd. Het is alleen jammer dat er wel nog altijd mensen zijn die er wel in trappen, niet negatief bedoeld...maar het punt is dat de internetcriminelen steeds sluwer worden.
oplichting is er al, zolang als er mensen zijn.
En zolang mensen bij eurotekens in de ogen hun gezonde verstand kwijtraken Tsja?
Ze verdienen er nog steeds genoeg aan, anders was het al gestopt.

Manisha
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2016 23:31

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Manisha »

Ik heb zon zelfde soort situatie heb mijn telefoon op marktplaats gezet en kreeg al snel een mail met een bod van 500 euro kreeg naderhand de informtie voor verzenden naar nigeria en van de bank maar geld wordt vast gehouden tot het is verstuurd kreeg ik een mail van de bank dat ik direct moest versturen en contact moest opnemen heb ook contact met politie gehad en die hebben ook afgeraden om hier nog verder op in te gaan
Due to the high risk of fraudulent activities with most of people,We now offer special safe and secure payment for both seller's and buyer's,that is why we are using this method.


Dear Manisha,
We really appreciate your doing transaction with Citibank,we are looking forward for the shipment confirmation from you,we want to inform you once more that the buyer {Rosa Helen} has paid for your item (iphone 6 64gb) we want to inform you that your money {€530,00 EUR} with shipment cost has been ready to be released to your account but we need you to follow our procedure,we do not transfer any money to the seller's account until he/she follows our procedure kindly ship out the item as soon as possible and send the POST NL REGISTERED AIRMAIL shipment scanned receipt to us so as to transfer your money into your account immediately.we are using this method to secure both buyers & sellers from fraudulent activities.

PLEASE READ BELOW CAREFULLY AND COMPREHENSIVELY TO UNDERSTAND INFORMATION ABOUT CITIBANK PROCEDURE.

CITIBANK INFORMATION
CITIBANK is to secure buyer's and seller's from fraudulent act especially when seller's is selling item to the buyer so we will continue to be holding the seller's money on CITIBANK ONLINE as to secure the to amount of the item sold to the buyer,so we will release the amount of seller's money to his/her bank account when the transaction is been done between buyers and seller's.This is our policy to protect both buyer's and seller's from fraudulent act.

NOTE THIS:
Our bank will not release your money to your bank account until you have follow our procedure because we can not break our bank rules,we have been using this policy for over 25 years to secure both buyer's and seller's from fraudulent act...So kindly ship the item immediately today and send us the shipment scanned receipt for the shipment verification so we can transfer your money to your bank account immediately and also we will release all the needed information to you.We need your response immediately because we attend to thousands of customers daily around the world.

You must make the shipment to follow CITIBANK ONLINE TRANSFER PROCEDURE and send us the shipment scanned receipt for the shipment verification so we can file your shipment scanned receipt on CITIBANK RECORDso we will release your money to your bank account when this is done...This is our policy to protect both buyer's and seller's from fraudulent act.CITIBANK ONLINE TRANSFER CUSTOMER MANAGEMENT SERVICE .

We are waiting for your reply immediately because we attend to thousands of customers daily around the world.

If you have any question,You are free to contact our customer service center through the links below.
====
Laatst gewijzigd door Radar op 14 feb 2016 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Achternaam ivm privacy verwijderd. Link verwijderd.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ook echt superslecht Engels. Geen bank zal ooit zulk slecht taalgebruik richting klanten nuttigen. xD

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Julie4444 schreef:Ook echt superslecht Engels. Geen bank zal ooit zulk slecht taalgebruik richting klanten nuttigen. xD
Engels is niet mijn moedertaal, ik haal er dus geen slecht Engels uit. Ik denk niet dat ik de enige ben.

Gewoon niet op dit soort biedingen ingaan, 99% is oplichting en die andere 1% is bedrog. Alleen versturen als het geld ECHT op je rekening staat.

DJHans
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 dec 2016 17:32

Re: Fraude op Marktplaats: pakketje verstuurd, geld weg

Ongelezen bericht door DJHans »

2016 nog steeds actief.

Ik heb een laptop aangeboden op marktplaats en kreeg een mail van Laura Duve , zogenaamd advocate.
Ik kreeg het verzoek de laptop te sturen naar haar kleinzoen Ilsa Lalatu in lle-ife in Nigeria.
Ook een mail van Citibank gekregen met daarin het bericht dat er een bedrag klaarstond om overgemaakt te worden ná het opsturen van bewijs dat de laptop verzonden was.
De mail was getekend door Stephen Ely , Bank manager.

Ik heb Laura Duve teruggemailed dat ik het niet vertrouw en op deze manier geen zaken doe.
Ik kreeg nog eenmaal bericht , dat zij als advocate haar naam niet door het slijk wilde laten halen dus compleet te vertrouwen was
(alles in het Engels)

Hierop heb ik haar nogmaals de keuze gegeven om rechtstreeks op mijn rekening te storten , of de laptop op te komen halen.

Niets meer vernomen en toen deze verhalen gelezen en opgelucht dat ik er niet in getrapt ben :)

Gesloten