KPN Glasvezel

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door BL2 »

Iedereen wie nog internet heeft via de KPN koper(telefoon)lijn moet er op termijn aan geloven. Het wordt allemaal te duur aan onderhoud, dus de koperlijnen gaan buiten dienst.
Daarvoor komt er KPN glasvezel, en je raad het al, omdat qua onderhoud goedkoper is, maar een vermogen kost bij aanleg, mag de consument tientjes meer betalen per maand.
Dat het glasvezel sneller is is voor vele niet interessant, mailen en surfen gaat nu ook prima en snel.

Is het gaan gebruiken van je mobiel als hotspot een optie om WiFi te hebben in huis, of zijn we straks aan het monopolie van enkel glasvezel aanbieders overgeleverd en betalen we E 50 of meer per maand voor een simpele basisvoorzieningen anno nu ?

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10
Beste antwoord
Gekozen door BL2

Re: KPN Glasvezel

door Onkruid71 » 17 okt 2023 09:57

https://tweakers.net/nieuws/214600/klan ... 4qcVZ4_IUI

Dan maar horen voor vele dat het kopernetwerk niet uitgezet gaat worden.
Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Nevyn »

Er is altijd nog Ziggo

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Of Odido.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door witte angora »

Ziggo en Odido zijn nog grotere rampen dan KPN. Het kastje van Ziggo zuipt trouwens stroom, die van KPN gebruikt bijna niets. Ook een factor om mee te nemen in de overweging. Van Odido weet ik het niet.

Maar ik zit dus ook al te denken aan een hotspot via de telefoon. Zo heel vaak kijk ik ook geen tv. Zit wel veel achter de laptop, maar om nou te zeggen dat ik er zoveel zinnige dingen op doe, neuh...

cherokee
Berichten: 336
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door cherokee »

witte angora schreef:
14 okt 2023 21:53
Ziggo en Odido zijn nog grotere rampen dan KPN. Het kastje van Ziggo zuipt trouwens stroom, die van KPN gebruikt bijna niets. Ook een factor om mee te nemen in de overweging. Van Odido weet ik het niet.

Maar ik zit dus ook al te denken aan een hotspot via de telefoon. Zo heel vaak kijk ik ook geen tv. Zit wel veel achter de laptop, maar om nou te zeggen dat ik er zoveel zinnige dingen op doe, neuh...
Die stroomzuiper is al grotendeels vervangen. Er zullen er nog wel wat in gebruik zijn, maar Ziggo levert ze al lang niet meer.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

Watbetaal je nu dan voor DSL? Goedkoopste internet-only glas abonnement = 42.50 , 100-100Mb/s.
Lijkt me sterk dat je nu tientjes minder betaalt.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
14 okt 2023 22:16
Watbetaal je nu dan voor DSL? Goedkoopste internet-only glas abonnement = 42.50 , 100-100Mb/s.
Lijkt me sterk dat je nu tientjes minder betaalt.
Volgens mij is het hetzelfde. Vorig jaar had ik er een van KPN over de vloer omdat de boel niet werkte. Die keek in de meterkast, en snapte niet waarom ik nog via de koperlijn internet had terwijl glasvezel gewoon in de woning zat en net zo duur was. Hij heeft het dus even -naja, leverde nog wel wat onvoorziene uitdagingen op- omgezet.

Niettemin is 42,50 best wel een hoop geld.

Aan de andere kant, als je via een hotspot wil internetten zal je op je mobiel toch een flinke databundel moeten hebben, en die kost ook niet niks. Het gebrek aan tv - je hebt alleen net 1, 2 en 3, plus wat regionaal - kun je opvangen met een abbo op Netflix of Disney of zo. Maar die doen het ook niet voor niks.

Het zal uiteindelijk wel aardig wat schelen, maar toch niet zoveel als je zou denken. En het is maar de vraag hoe stabiel alles is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door BreejKC »

Al die providers "kijken bij elkaar in de keuken" wat betreft tariefstelling. Als je er de tijd voor neemt alle (!) opties die je hebt bij een provider te vergelijken met een concurrent dan zul je zien dat het uiteindelijk te betalen tarief onderling weinig scheelt.

Soms kun je enkele maanden wat geld besparen door gebruik te maken van openingsaanbiedingen of zoiets, maar uiteindelijk ga je toch naar het normale tarief.

Heb je internet en tv en een mobiele telefoonpakket met één of meerdere smartphones, dan wil je op zo'n totaalpäkket bij één provider nog wel eens een extra korting krijgen. Dat is het nakijken waard.

Ook kun je bij een gunstige aanbieding van een concurrent je huidige aanbieder eens bellen. Meerdere malen heb ik daardoor bij Ziggo al enkele maanden tientjes korting per maand gekregen, omdat ze bestaande klanten graag behouden. Bij Ziggo kun je, met de huidige hoge internetsnelheden ook daarin een stapje terug doen en krijg je nu een internetsnelheid die enkele jaren terug daar nog hoog was.

Krijg je in zo'n geval geen gunstige korting, probeer het een paar dagen later nog eens. Vaak krijg je dan een heel andere helpdeskmedewerker aan de lijn die soms een stuk scheutiger is met kortingen die ze mogen uitdelen. Het is altijd het uitproberen waard.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

BL2 schreef:
14 okt 2023 20:48


Is het gaan gebruiken van je mobiel als hotspot een optie om WiFi te hebben in huis, of zijn we straks aan het monopolie van enkel glasvezel aanbieders overgeleverd en betalen we E 50 of meer per maand voor een simpele basisvoorzieningen anno nu ?
Het goedkoopste abonnement is nu €35,00. Voor €50 zit bellen en interactieve TV erbij. Dit zijn precies hetzelfde prijzen als het koperen netwerk.

Ook klopt niet dat er een monopolie op glasvezel zit. Er zijn 10 bedrijven actief welke aan u graag internet verkoopt. Wel zitten veel providers op hetzelfde glasvezel netwerk (Ziggo heeft een eigen netwerk in Nederland).

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door rwolters »

witte angora schreef:
14 okt 2023 21:53
Ziggo en Odido zijn nog grotere rampen dan KPN. Het kastje van Ziggo zuipt trouwens stroom, die van KPN gebruikt bijna niets. Ook een factor om mee te nemen in de overweging. Van Odido weet ik het niet.

Maar ik zit dus ook al te denken aan een hotspot via de telefoon. Zo heel vaak kijk ik ook geen tv. Zit wel veel achter de laptop, maar om nou te zeggen dat ik er zoveel zinnige dingen op doe, neuh...
Je loopt 10 jaar achter met je opmerking over het stroomverbruik van het ziggokastje. De next mini hangt bij mij gewoon aan de usb poort van de tv. En die levert meer dan genoeg stroom.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij heb ik Ziggo pas een jaar of twee geleden de deur uit gedaan. Was in ieder geval hier, en ik woon hier nu exact drie jaar.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Het gebrek aan tv - je hebt alleen net 1, 2 en 3, plus wat regionaal - kun je opvangen met een abbo op Netflix of Disney of zo. Maar die doen het ook niet voor niks.
Voor tv kijken is NLZiet misschien wat voor je https://www.nlziet.nl/nl/ Maandelijks opzegbaar, 8,95 p.m.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

En internet abbo met tv is vaak goedkoper als een alleen internet abbo.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Nevyn »

Mijn Ziggo abonnement loopt , na een vaste klantenkorting te hebben gekregen, nog tot eind mei.
Hierna zeg ik alles op en houdt alleen nog internet van Ziggo.
Met mijn nieuwe TV en een App van nl ziet er op ga ik dan via internet TV kijken.
De Apple Tv moet zo wie zo al op deze manier.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onkruid71 schreef:
15 okt 2023 07:20
En internet abbo met tv is vaak goedkoper als een alleen internet abbo.
In ieder geval niet bij KPN of Ziggo. Bij KPN kost 100/100 42,50 daar komt dan 8,95 bij. Bij Ziggo kost 100/25 ook 42,50.

Als iedereen zijn mobiel als hotspot gaat gebruiken, komt daar ongetwijfeld een - financiële - reactie op van de providers.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als ik de prijzen van nu vergelijk met de opkomst van internet rond het jaar 2001 zijn de prijzen lager dan toen.
ADSL tot 100Kb of kabel met een iets hogere snelheid deed al snel 50 euro per maand waar de kosten voor telefonie en een televisie abonnement nog bij op kwamen.
Anno nu wordt voor het zelfde bedrag een alles in één pakket geleverd en maakt dat de prijs gelijk is gebleven en er voor het zelfde geld veel meer mogelijkheden worden geboden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door 16again »

Seinhuis schreef:
14 okt 2023 23:52
Het goedkoopste abonnement is nu €35,00.
Is dat een 6 maanden actie tarief oid? Een eerlijk vergelijk betreft m.i de prijs zonder korting.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
14 okt 2023 22:16
Watbetaal je nu dan voor DSL? Goedkoopste internet-only glas abonnement = 42.50 , 100-100Mb/s.
Lijkt me sterk dat je nu tientjes minder betaalt.
Ben ook wel benieuwd wat TS dan nu betaalt voor internet.

Edit ik lees onderstaande op Nu.nl, dus waarschijnlijk betaalt TS nu zo'n 32 euro, dus plm 10 euro goedkoper dan glasvezel.

Voor mensen met een DSL-internetabonnement van bijvoorbeeld Youfone, Online.nl, Budget Thuis en Odido pakt zo'n verplichte overstap in verschillende situaties niet voordelig uit. Via DSL heb je voor 32 euro per maand al een internetabonnement. Als nieuwe klant krijg je daar zelfs nog een aantal maanden korting op.
https://www.nu.nl/tech/6285019/kpn-zet- ... ernet.html

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door scontra »

witte angora schreef:
14 okt 2023 21:53
Zit wel veel achter de laptop, maar om nou te zeggen dat ik er zoveel zinnige dingen op doe, neuh...
U moet er ook niet achter gaan zitten, probeer het eens aan de voorkant van dat apparaat en wie weet welk resultaat dat zal hebben. :wink:
Mogelijk worden uw bijdragen dan nog beter dan ze tot heden al zijn.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: KPN Glasvezel

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leuk voorbeeld van taalkunde in de praktijk!
Voor wie het weten wil: "achter iets" duidt op actief bezig zijn, "voor iets" op alleen maar kijken naar; zie bv deze uitleg.

Plaats reactie