MijnDomein verlenging

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

MijnDomein heeft mijn domeinhosting, afgesloten als consument, verlengd met een jaar. Zij beweren dat dit mag, ook bij consumenten. Ze adviseren me mijn aanvullende pakket om te zetten naar domein only, maar dan ga ik (actief) weer een jaarcontract aan terwijl ik alles wil opzeggen. Het is niet mogelijk de aanvullende pakketten op te zeggen zonder minimaal hosting voor een jaarcontract te houden en dat actief te bevestigen, dus die wijziging ga ik zelf niet doorvoeren. Hun motivatie:

Daar is de berichtgeving niet eenduidig over. Er zijn rechters die anders beslissen en wij houden ons aan het jaar vooralsnog.

Hebben anderen ervaring hiermee ? Ik het voldoende het artikel in hun AV te vernietigen en op te zeggen per komende maand ?

Ik heb een domeinnaam met aanvullend pakket en dus niet enkel een domeinnaam. Ik lees wel dat in 2017 is geoordeeld dat verlengen mag maar enkel bij domeinnaam only. Dat las ik hier: https://www.ictrecht.nl/blog/overeenkom ... n-verlengd

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door StevieNL81

Re: MijnDomein verlenging

door Moneyman » 31 mei 2022 14:41

StevieNL81 schreef:
31 mei 2022 14:38
Voor het eerste jaar hebben zij die idd per jaar betaald. Maar dat zij hem voor het 2e jaar ook per jaar betalen is toch niet mijn probleem als ik wettelijk pm mag opzeggen ?
Zie hier.
Geldt de Wet Van Dam ook voor hosting en domeinnamen?
Ja, de Wet Van Dam geldt ook voor hosting van websites en voor registratie van domeinnamen. Natuurlijk moet de klant wel een consument zijn. Een freelancer of kleine onderneming is géén consument.

Maar bij de SIDN relatiedag is gezegd dat de wet niet geldt voor domeinnamen?
Internetbedrijf Netvlies schreef in haar blog van mei dit jaar dat de Wet Van Dam niet geldt "voor abonnementen waarbij de leverancier al dermate gebonden is aan inkoop, dat het onredelijk is om deze regeling te hanteren." Wij hebben geen idee waar dit vandaan komt, maar dit staat niet in de wet en is ook niet gebaseerd op enige rechtspraak (jurisprudentie). Volgens ons is deze mededeling echt onjuist.
En deze blog van Arnout Engelfriet maakt 't nóg duidelijker, inclusief bijbehorende recente jurisprudentie.
J. Deltoer
Berichten: 3091
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Als ik dit bericht zo lees mag de totale overeenkomst wettelijk niet stilzwijgend voor een jaar verlengd worden. U kunt dus opzeggen met een maand opzegtermijn. Storneer hetgeen meer dan die ene maand geïncasseerd wordt en laat ze zelf maar de gang naar de rechter maken als ze werkelijk denken sterk in hun schoenen te staan. Zelf zou ik alle vertrouwen daarin hebben dat ze kansloos zijn. Goed dat u niet in hun val bent getrapt om naar een webhosting only over te stappen want dan bent u dus wel gebonden aan de verlenging

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door PGros »

Je kunt alles opzeggen maar de domein naam moet je gewoon voor een jaar betalen. Daarom zeggen ze ook omzetten naar domein only. De domein naam hebben hun namelijk ook al voor een jaar moeten betalen. Domein only is geen hosting zoals ik uit jouw schrijven lees dus begrijp je hun wel goed met domein only

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Voor het eerste jaar hebben zij die idd per jaar betaald. Maar dat zij hem voor het 2e jaar ook per jaar betalen is toch niet mijn probleem als ik wettelijk pm mag opzeggen ?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door Moneyman »

StevieNL81 schreef:
31 mei 2022 14:38
Voor het eerste jaar hebben zij die idd per jaar betaald. Maar dat zij hem voor het 2e jaar ook per jaar betalen is toch niet mijn probleem als ik wettelijk pm mag opzeggen ?
Zie hier.
Geldt de Wet Van Dam ook voor hosting en domeinnamen?
Ja, de Wet Van Dam geldt ook voor hosting van websites en voor registratie van domeinnamen. Natuurlijk moet de klant wel een consument zijn. Een freelancer of kleine onderneming is géén consument.

Maar bij de SIDN relatiedag is gezegd dat de wet niet geldt voor domeinnamen?
Internetbedrijf Netvlies schreef in haar blog van mei dit jaar dat de Wet Van Dam niet geldt "voor abonnementen waarbij de leverancier al dermate gebonden is aan inkoop, dat het onredelijk is om deze regeling te hanteren." Wij hebben geen idee waar dit vandaan komt, maar dit staat niet in de wet en is ook niet gebaseerd op enige rechtspraak (jurisprudentie). Volgens ons is deze mededeling echt onjuist.
En deze blog van Arnout Engelfriet maakt 't nóg duidelijker, inclusief bijbehorende recente jurisprudentie.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een domeinnaam valt onder de WVD. Het argument is dat je niet alleen een domein afneemt maar dat er DNS diensten bij zitten (omdat je er anders niets aan hebt) en dat laat die diensten nu net geregeld worden uitgevoerd.
https://blog.iusmentis.com/2021/08/13/e ... t-van-dam/
StevieNL81 schreef:
31 mei 2022 12:02
Hebben anderen ervaring hiermee ? Ik het voldoende het artikel in hun AV te vernietigen en op te zeggen per komende maand ?
Ja en nee. Ja, je kan het beding vernietigen. En nee, het gevolg daarvan is dat de overeenkomst van rechtswege is geëindigd. Je hoeft dus niets te balen en als dit per automatische incasso wordt afgeschreven dan kun je gewoon direct storneren. Vervolgens is het aan hen om naar de rechter te gaan. Jij geeft daar dan bovenstaande aan. Zie de link voor de dagvaarding en vonnis. Als jij het handig speelt dan voer je slechts verweer: d.w.z. niet betalen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Dank heren! Ik hoopte al op jullie reactie ;)

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Laat je bank ook hun bankrekening blokkeren, tenzij je nog andere diensten bij ze afneemt.

sammyadam
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2022 10:26

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door sammyadam »

kan iemand mij vertellen, moet je een ssl-certificaat apart kopen voor het domein of het hostingbedrijf biedt je dezelfde prijs als je een domein koopt?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door Jablan »

SSL staat in principe los van de domeinregistratie en daarom verschilt het per hostingbedrijf of je hiervoor apart betaalt of dat het gekoppeld is aan het domein.

sammyadam
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jun 2022 10:26

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door sammyadam »

Jablan schreef:
20 jun 2022 13:25
SSL staat in principe los van de domeinregistratie en daarom verschilt het per hostingbedrijf of je hiervoor apart betaalt of dat het gekoppeld is aan het domein.
bedankt voor je antwoord, ik heb dit https://mini-militia.com/ domein een paar maanden geleden gekocht en ik betaal apart 2 dollar voor een SSL-certificaat, zoals je zegt, het is apart of gekoppeld aan het domein door het domeinleverende bedrijf, dus ik wilde nu het tweede weten het is levenslang gratis voor mijn opwindende domein of moet ik het volgend jaar opnieuw kopen.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: MijnDomein verlenging

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zou zo'n domein t.z.t. overzetten naar een ander hostingbedrijf naar je eigen zin. Geef wel aan bij je nieuwe leverancier dat het een bestaand domein is.

Plaats reactie