Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door barabas »

Op 10 oktober, morgen eindigt mijn abonnement. Dus vandaag probeer ik om mijn abonnement stop te zetten. Logisch toch!? Maar nee, in de laatste 48 uur kun je je abonnement niet stopzetten. Wat een flauwekul. 'Om technische redenen...'. 'Om u te besodemieteren...', zullen ze bedoelen!!! Krijg ik dit als reactie:
Bijlagen
lexa.png
(54.83 KiB) 306 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb er even naar gekeken. Op de site zelf vind ik het niet zo snel terug, maar wel in de algemene voorwaarden waar je voor getekend hebt:
7.2 Het betaalde Lidmaatschap is opzegbaar tegen het einde van de eerste periode en na afloop van die periode te allen tijde met een opzegtermijn van minimaal 24 uur ná inschrijving en minimaal 48 uur vóór de vervaldatum.
Je zal er dus nog een periode aan vast zitten.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lees ik het goed dat je er nog 2 dagen aan vast zit? De twee dagen zijn nodig om je af te koppelen (?)
Dat kost je de kop niet denk ik.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door angel1978 »

barabas schreef:
09 okt 2023 13:24
Op 10 oktober, morgen eindigt mijn abonnement. Dus vandaag probeer ik om mijn abonnement stop te zetten. Logisch toch!? Maar nee, in de laatste 48 uur kun je je abonnement niet stopzetten. Wat een flauwekul. 'Om technische redenen...'. 'Om u te besodemieteren...', zullen ze bedoelen!!! Krijg ik dit als reactie:
Ik denk dat het meer te maken heeft met de betaling die ingepland staat voor 10 oktober en dat deze vaak in batch worden aangemeld en verwerkt en dus 24 - 48 uur van te voren al zijn verstuurd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

@WA: Hoe weet je of hier voor getekend is? Ik heb even gekeken, maar heb niet het hele bestelproces doorgenomen. Heb jij dat wel gedaan?
Art. 6:236 aanhef en onder j BW
Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

dat in geval van een overeenkomst tot het geregeld afleveren van zaken, elektriciteit, warmte en koude daaronder begrepen en dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften niet daaronder begrepen, of tot het geregeld doen van verrichtingen, leidt tot stilzwijgende verlenging of vernieuwing in een overeenkomst voor bepaalde duur, dan wel tot een stilzwijgende voortzetting in een overeenkomst voor onbepaalde duur zonder dat de wederpartij de bevoegdheid heeft om de voortgezette overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand;
Wanneer stilzwijgende omzetting bedongen is, dan moet een overeenkomst (i) op ieder moment op te zeggen zijn; en (ii) mag de opzegtermijn niet langer dan 30 dagen zijn. Hier lijkt stilzwijgende omzetting bedongen te zijn (7.1 AV).
Algemene voorwaarden
7.2 Het betaalde Lidmaatschap is opzegbaar tegen het einde van de eerste periode en na afloop van die periode te allen tijde met een opzegtermijn van minimaal 24 uur ná inschrijving en minimaal 48 uur vóór de vervaldatum.
Dit beding blinkt niet uit in duidelijkheid, maar lijkt te duiden op een opzegtermijn van 48 uur voor overeenkomst van bepaalde duur en 24 uur voor overeenkomst van onbepaalde duur. Dat alles doet er niets aan af dat er op dit moment opgezegd moet kunnen worden. TS hoeft dan vanaf vandaag niet meer dan 2 dagen te betalen. Ik vermoed dat Lexa zo moeilijk doet omdat ze de opzegtermijn zo kort mogelijk wilt houden, maar ze had er beter aan gedaan om een langere opzegtermijn te hanteren. Evenwel het gaat maar om enkele dagen en Lexa had ook opzegtermijn van een maand mogen hanteren. Ik zou het laten gaan.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door PGros »

Ik denk niet dat het maar om 2 dagen gaat. Het membership wordt nu verlengt en dat zou wel eens opnieuw 6 maanden kunnen zijn. (In ieder geval verwacht ik minimaal 1 maand)

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
09 okt 2023 13:59
@WA: Hoe weet je of hier voor getekend is? Ik heb even gekeken, maar heb niet het hele bestelproces doorgenomen. Heb jij dat wel gedaan?
TS heeft een abonnement op deze dienst. Daarvoor heeft hij akkoord gegeven, dus getekend. En bij dat abonnement horen gewoon de algemene voorwaarden. Niet zo moeilijk toch?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
09 okt 2023 13:59
Algemene voorwaarden
7.2 Het betaalde Lidmaatschap is opzegbaar tegen het einde van de eerste periode en na afloop van die periode te allen tijde met een opzegtermijn van minimaal 24 uur ná inschrijving en minimaal 48 uur vóór de vervaldatum.
Dit beding blinkt niet uit in duidelijkheid, maar lijkt te duiden op een opzegtermijn van 48 uur voor overeenkomst van bepaalde duur en 24 uur voor overeenkomst van onbepaalde duur. Dat alles doet er niets aan af dat er op dit moment opgezegd moet kunnen worden. TS hoeft dan vanaf vandaag niet meer dan 2 dagen te betalen. Ik vermoed dat Lexa zo moeilijk doet omdat ze de opzegtermijn zo kort mogelijk wilt houden, maar ze had er beter aan gedaan om een langere opzegtermijn te hanteren. Evenwel het gaat maar om enkele dagen en Lexa had ook opzegtermijn van een maand mogen hanteren. Ik zou het laten gaan.
Ik lees dit anders. Je kunt als abonnementhouder het abonnement opzeggen na het verstrijken van 24 uur nadat de periode in is gegaan, tot uiterlijk 48 uur voor de periode eindigt. Je hebt dus ingeval van TS een periode van 6 maanden minus 24+48 uur om een geldige opzegging te doen. Doe je dat niet, dan zit je er opnieuw voor een periode van 6 maanden aan vast. Of een andere periode die overeen is gekomen, een maand bijvoorbeeld.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
09 okt 2023 13:59
Algemene voorwaarden
7.2 Het betaalde Lidmaatschap is opzegbaar tegen het einde van de eerste periode en na afloop van die periode te allen tijde met een opzegtermijn van minimaal 24 uur ná inschrijving en minimaal 48 uur vóór de vervaldatum.
Dit beding blinkt niet uit in duidelijkheid, maar lijkt te duiden op een opzegtermijn van 48 uur voor overeenkomst van bepaalde duur en 24 uur voor overeenkomst van onbepaalde duur. Dat alles doet er niets aan af dat er op dit moment opgezegd moet kunnen worden. TS hoeft dan vanaf vandaag niet meer dan 2 dagen te betalen. Ik vermoed dat Lexa zo moeilijk doet omdat ze de opzegtermijn zo kort mogelijk wilt houden, maar ze had er beter aan gedaan om een langere opzegtermijn te hanteren. Evenwel het gaat maar om enkele dagen en Lexa had ook opzegtermijn van een maand mogen hanteren. Ik zou het laten gaan.
Er staat dat er op te zeggen is na 24 uur na het aangaan van de overeenkomst tot 48 uur voor het verstrijken van de overeenkomst. Simpelweg omdat in het eerste uur alles verwerkt moet worden en in de laatste 48 uur administratief word bijgewerkt voor een nieuwe periode. TS had dus 6 maanden min 3 dagen om op te zeggen. Dat klinkt mij als een behoorlijk lange periode.

Nu is het simpelweg even afwachten tot die dag voorbij is om alsnog op te zeggen. Een opzegtermijn is heel normaal. Één dag voor het aflopen van de overeenkomst alsnog opzeggen per einde contractdatum is dan weer niet normaal te noemen. Er is geen paniek en er word niemand besodemietert.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door barabas »

Ik verwacht dat ik er opnieuw een half jaar aan vast zal zitten. 'Het staat in de algemene voorwaarden, dus...' welke pennenlikker komt er nou met zo'n reactie!? Alsof het daarmee redelijk is wat Lexa flikt. Mijn abonnement eindigt MORGEN, VANDAAG zeg ik op. Dat is logisch en fair. Het opstellen van zulke algemene voorwaarden, is een vorm van oplichterij!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
09 okt 2023 14:13
alfatrion schreef:
09 okt 2023 13:59
@WA: Hoe weet je of hier voor getekend is? Ik heb even gekeken, maar heb niet het hele bestelproces doorgenomen. Heb jij dat wel gedaan?
TS heeft een abonnement op deze dienst. Daarvoor heeft hij akkoord gegeven, dus getekend. En bij dat abonnement horen gewoon de algemene voorwaarden. Niet zo moeilijk toch?
Dat zijn aannames. Jij stelt dat er voor getekend is, dus moet je een handtekening hebben gezien (of de digitale variant daarop). Wat je weet is: (i) TS heeft een overeenkomst; en (ii) het bedrijf heeft algemene voorwaarden op de site staat. Op basis hiervan kun je niet concluderen dat deze algemene voorwaarden ook van toepassing zijn op de overeenkomst die TS heeft.

Algemene voorwaarden moeten van toepassing verklaard worden op een overeenkomst; en er moet een redelijke mogelijkheid worden geboden om daar kennis van te nemen voordat de overeenkomst worden gesloten. Het plaatsen van algemene voorwaarden op je website is onvoldoende.
witte angora schreef:
09 okt 2023 14:17
Ik lees dit anders. Je kunt als abonnementhouder het abonnement opzeggen na het verstrijken van 24 uur nadat de periode in is gegaan, tot uiterlijk 48 uur voor de periode eindigt. Je hebt dus ingeval van TS een periode van 6 maanden minus 24+48 uur om een geldige opzegging te doen. Doe je dat niet, dan zit je er opnieuw voor een periode van 6 maanden aan vast. Of een andere periode die overeen is gekomen, een maand bijvoorbeeld.
Je bent nu aan het invullen.

- In artikel 7.2 AV staat dat de overeenkomst opzegbaar is tegen het einde van de eerste periode en daarna op ieder moment; en daarnaast worden opzegtermijnen van 24 en 48 uur genoemd.
- In artikel 7.1 AV staat dat een overeenkomst aangegaan wordt voor een bepaalde periode en daarna stilzwijgende wordt "verlengt" en dat dit voor onbepaalde duur is (er wordt dus stilzwijgend omgezet).
NeoDutchio schreef:
09 okt 2023 14:23
Er staat dat er op te zeggen is na 24 uur na het aangaan van de overeenkomst tot 48 uur voor het verstrijken van de overeenkomst. Simpelweg omdat in het eerste uur alles verwerkt moet worden en in de laatste 48 uur administratief word bijgewerkt voor een nieuwe periode. TS had dus 6 maanden min 3 dagen om op te zeggen. Dat klinkt mij als een behoorlijk lange periode.
Ja, en ook in strijd met de wet.
NeoDutchio schreef:
09 okt 2023 14:23
Een opzegtermijn is heel normaal. Één dag voor het aflopen van de overeenkomst alsnog opzeggen per einde contractdatum is dan weer niet normaal te noemen.
Dat is waarom ik aanraad om dit te laten gaan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

barabas schreef:
09 okt 2023 14:43
Ik verwacht dat ik er opnieuw een half jaar aan vast zal zitten.
Als dat zo is, dan is de overeenkomst van rechtswege beëindigd en hoef je niets betalen.

Ik zou gewoon even iedere dag kijken of je kan opzeggen. Je zal zien dat je hooguit enkele dagen meer moet betalen.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door barabas »

Wat ook zo lastig is bij Lexa: als je voortijdig op wilt zeggen, kom je op een scherm die expliciet NIET duidelijk maakt of je abonnement per direct vervalt, of dat het gewoon doorloopt tot einde van de periode. Om dan niet de rest van je tegoed te verspillen, voel je je gedwongen om op het laatste moment af te zeggen. En dan loop je in de val.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door kuklos »

barabas schreef:
09 okt 2023 14:43
Het opstellen van zulke algemene voorwaarden, is een vorm van oplichterij!
Want?

Als je van een abonnement af wil kan je over het algemeen op elk moment ruim voor de afloopdatum opzeggen en stopt het abonnement pas op de opzegdatum. Daarmee kunnen klanten direct stoppen en toch nog gebruik maken, maar voor hetgeen jij wil is al uitgelegd waarom dat niet kan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

barabas schreef:
09 okt 2023 15:00
Wat ook zo lastig is bij Lexa: als je voortijdig op wilt zeggen, kom je op een scherm die expliciet NIET duidelijk maakt of je abonnement per direct vervalt, of dat het gewoon doorloopt tot einde van de periode. Om dan niet de rest van je tegoed te verspillen, voel je je gedwongen om op het laatste moment af te zeggen. En dan loop je in de val.
U hebt een tijdelijke overeenkomst die op elk moment opgezegd kon worden vanaf de einddatum. Het is dus niet zo dat als u 2 maanden geleden had opgezegd u ook direct niet meer kon inloggen. Dat zou ook raar zijn, bij een huurhuis of mobiel abonnement word je ook niet direct en zomaar buitengezet of afgesloten.
Wacht even tot morgen af, dan kunt u wettelijk gezien gewoon opzeggen met inachtneming van een mogelijke opzegtermijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wettelijk gezien kan er vandaag ook opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn opgezegd worden. Briefje, email, chat bericht, ect. sturen.

barabas
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 nov 2010 13:19

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door barabas »

Lexa heeft alsnog mijn opzegging geannuleerd nadat ik via externe websites hun emailadres had gevonden. Die ze op eigen website verbergen. Alle telefoonnummers die ik vond, werken niet meer. Opzeggen op de laatste dag is dus technisch gezien geen enkel probleem voor Lexa, als je maar mondig genoeg bent. "Om technische redenen..." my ass! ga toch eens fatsoenlijk met je klanten om Lexa!!!


"Bedankt dat je contact met ons hebt opgenomen.

Ter herinnering, al onze Abonnementen komen met een automatische verlenging, maar leden hebben de vrijheid om de verlenging op elk gewenst moment te annuleren tot 48 uur voor de vervaldatum via de pagina “Mijn account”, evenals via onze Customer care teams.

Zoals gevraagd, bevestig ik dat ik nu je automatische verlenging heb geannuleerd. Daarom wordt je abonnement niet verlengd en wordt er geen verdere betaling van je afgeschreven.

Ter herinnering, het verloopt morgen (10/10/23).

Ik hoop dat ik je vraag heb opgelost."

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

barabas schreef:
09 okt 2023 20:08
Lexa heeft alsnog mijn opzegging geannuleerd nadat ik via externe websites hun emailadres had gevonden. Die ze op eigen website verbergen. Alle telefoonnummers die ik vond, werken niet meer. Opzeggen op de laatste dag is dus technisch gezien geen enkel probleem voor Lexa, als je maar mondig genoeg bent. "Om technische redenen..." my ass! ga toch eens fatsoenlijk met je klanten om Lexa!!!
Als u zich zou verdiepen in automatische systemen, dan zou u dit gewoon kunnen begrijpen. En als u zich ook gewoon aan de voorwaarden zou houden, dan had u per morgen ook gewoon kunnen opzeggen. U zoekt problemen die er niet zijn.

Voor u is het nu gelukkig opgelost.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Beste mensen,

Er is een verschil tussen "opzeggen" en "beëindigen".

Opzeggen kan vrijwel altijd. Wanneer als gevolg van de opzegging de overeenkomst beëindigd wordt, hangt af van de afgesproken voorwaarden rondom opzeggen en beëindigen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Lexa maakt opzeggen onmogelijk

Ongelezen bericht door rwolters »

barabas schreef:
09 okt 2023 14:43
Ik verwacht dat ik er opnieuw een half jaar aan vast zal zitten. 'Het staat in de algemene voorwaarden, dus...' welke pennenlikker komt er nou met zo'n reactie!? Alsof het daarmee redelijk is wat Lexa flikt. Mijn abonnement eindigt MORGEN, VANDAAG zeg ik op. Dat is logisch en fair. Het opstellen van zulke algemene voorwaarden, is een vorm van oplichterij!
Ik vind het eerlijk gezegd helemaal niet logisch. De andere partij heeft toch tijd nodig om zaken te verwerken? Jij laat op je werk wellicht alles vallen als een klant iets wil maar anderen werken wel procesmatig.

Plaats reactie