LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Bij mijn adres is slechts een snelheid van 8mb/s mogelijk. Dit komt omdat het adres te ver van de centrale ligt. Ik vroeg me af waarom Online dan wel een abonnement met Supersnel Internet 30 Mb/s aan mij verkoopt? Toen ik hierover belde gaven ze bij Online aan dat mijn internet abonnement niet goedkoper kan? Ik betaal 24,95 euro per maand?!

Andadena
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 dec 2014 21:09

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door Andadena »

Bij ons precies hetzelfde, helaas zitten wij t/m januari 2016 vast aan online... :(

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De eeuwige fout die de argeloze en slecht lezende/begrijpende ADSL abonnee weer maakt. Er is u geen 30 Mb. aangeboden, maar een abbo. tot (!) 30 mb. Dat kleine woordje 'tot' maakt het grote verschil. Die 30 Mb. krijgt u wel, maar op de plaats waar uw telefoonaansluiting in de wijk- of regionale telefooncentrale is aangesloten. Hoe groter de afstand tussen uw woonhuis en die centrale, hoe groter het signaalverlies. Daar kan uw provider niets aan doen. Dat heeft alles met de verouderde techniek van data (A/VDSL) over een telefoonlijn te maken. De provider heeft zich met dat woordje "tot" juridisch volledig ingedekt. Daar kunt u niets tegen doen.
Als u zich vooraf goed had ingelezen over de achterliggende techniek en problematiek, bijvoorbeeld hier op internet, had u dit kunnen weten en wellicht een abonnement afgesloten met een andere techniek voor het vervoeren van data over een draadje.
Het beste is nu uw abonnementsperiode uit te zitten, uw 'verlies' te nemen, tijdig op te zeggen (schriftelijk a.u.b.) en daarna over te stappen als u echt sneller internet wilt. Maar . . . Lees u van te voren goed in voordat u een beslissing neemt over een volgend abonnement dat best veelomvattend en ingewikkeld is. Dat alleen voorkomt teleurstellingen zoals nu.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door wieder »

gezondheid schreef:Bij mijn adres is slechts een snelheid van 8mb/s mogelijk. Dit komt omdat het adres te ver van de centrale ligt. Ik vroeg me af waarom Online dan wel een abonnement met Supersnel Internet 30 Mb/s aan mij verkoopt?...
Dit staat echt pas tienduizend-en-twee keer vermeld hier op het forum. En op heel veel meer consumentefora. Het is een natuurkundig effect en MoedertjeNatuur wint altijd. Er is overigens wel een nieuwe xDSL in aantocht, speciaal voor de verre aansluitingen. Maar geen idee wanneer dat op de markt komt, hoe duur het gaat worden en of Online het gaat aanbieden. Over naar glasvezel of kabel is misschien een optie voor je.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door sjohie »

gezondheid schreef:Bij mijn adres is slechts een snelheid van 8mb/s mogelijk. Dit komt omdat het adres te ver van de centrale ligt. Ik vroeg me af waarom Online dan wel een abonnement met Supersnel Internet 30 Mb/s aan mij verkoopt? Toen ik hierover belde gaven ze bij Online aan dat mijn internet abonnement niet goedkoper kan? Ik betaal 24,95 euro per maand?!
Jij als langdurig forumlid hier, had vooraf toch wel uit moeten kunnen vinden dat die snelheid altijd als "tot" xxMb/s wordt genoemd, en dat ze nergens zeggen dat ze die snelheid garanderen? Dat is iets technisch, zoals hierboven goed uitgelegd, en dit staat ook erg hoog in de top10 van forumonderwerpen hier. Dat had je met minder moeite als het maken van dit topic, voorafgaand aan het afsluiten, kunnen vinden.

Nu zit je er aan vast, en rest niks anders dan uitzitten, en na de contractperiode over te stappen naar kabel of glasvezel, waar je doorgaans wel goed in de buurt komt van de contractueel afgesproken snelheden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Bij mijn adres is slechts een snelheid van 8mb/s mogelijk. Dit komt omdat het adres te ver van de centrale ligt. Ik vroeg me af waarom Online dan wel een abonnement met Supersnel Internet 30 Mb/s aan mij verkoopt? Toen ik hierover belde gaven ze bij Online aan dat mijn internet abonnement niet goedkoper kan? Ik betaal 24,95 euro per maand?!
Dit snap ik niet. Op hun website bieden ze internet start aan voor 19,95 per maand met een 10 mb / 1 mb abbonnement dat veel beter bij de technische mogelijkheden van jouw aansluiting past.
Het lijkt erop alsof ze je proberen te naaien door je een te duur abonnement aan te smeren.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Tja dan kan ik ook wel zeggen je mag in Nederland tot 130 km per uur rijden. Maar gemiddeld genomen kom je nooit aan die 130km toe. Als het technisch niet mogelijk is om die 30mb te behalen: Zij vragen wel extra geld er voor wat je dus nooit kan halen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Tja dan kan ik ook wel zeggen je mag in Nederland tot 130 km per uur rijden. Maar gemiddeld genomen kom je nooit aan die 130km toe. Als het technisch niet mogelijk is om die 30mb te behalen: Zij vragen wel extra geld er voor wat je dus nooit kan halen.
Ik vind het een betere vergelijking dat je een pak melk koopt van 1,5 liter. Bij thuiskomst blijkt er maar 400 ml in te zitten. Lijkt me dat je dat ook niet accepteert.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Maar jullie hebben gelijk het is inderdaad tot. Dus ze hebben het goed verwoord bij de internet provider.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Maar jullie hebben gelijk het is inderdaad tot. Dus ze hebben het goed verwoord bij de internet provider.
Nee want online houdt zich aan de code transparantie te verwachten internetsnelheid. Maar dit is niet transparant.
Technisch is het trouwens goed mogelijk om redelijk nauwkeurig in te schatten wat de te verwachten adsl snelheid gaat worden. Dat gaan ze natuurlijk niet doen. Kost geld, en je verkoopt natuurlijk liever een te duur abonnement.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Nee Olaf. U begrijpt het nog steeds niet. De snelheid 'tot' die de provider aanbiedt is de snelheid die, afhankelijk waarop u geabonneerd bent, (wel degelijk) aan u geleverd wordt, daar waar de telefoondraad in de wijk- of regiocentrale aangesloten staat. Die telefoondraad, zou je kunnen zeggen, is de draad van de klant, echter ver buiten zijn huis. Het datasignaal over die draad legt afstand af tot aan de aansluiting thuis, die afstand zorgt voor verlies omdat het tussendoor niet versterkt wordt. Als van het 30 Mb. abbo. van TS maar 8 Mb. bij zijn modem of pc overblijft, dan woont hij een flink eind van de centrale af en heeft hij een dus groot dataverlies onderweg van de centrale naar zijn huis. Maar, nogmaals, die "tot" 30 Mb. krijgt hij wel, aan het begin van zijn telefoondraad in de centrale. Dat is nou eenmaal het nadeel van A/VDSL, of wel verouderde techniek om data over een telefoonkabel te transporteren zonder gebruik te maken van versterkende centrales in de wijken. Zou TS een goedkoper abbo van 10 Mb. nemen, dan kan hij er verzekerd van zijn dat hij aan snelheid thuis bijna niets meer overhoudt. Oplossing is, nadat zijn abbo. is afgelopen over te stappen op een andere techniek die dit nadeel van verlies tussen centrale en huis niet of nauwelijks heeft.

gertdevries
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2014 22:14

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gertdevries »

olaf79 schreef:Technisch is het trouwens goed mogelijk om redelijk nauwkeurig in te schatten wat de te verwachten adsl snelheid gaat worden. Dat gaan ze natuurlijk niet doen.
Dat doen ze wel, in ieder geval begin 2013. In de email die je krijgt na aanmelding (aan de start van de 7dagen cooldown periode voor je bestelling) staat wat de te verwachten snelheid is. Bij mij klopte dat redelijk.
BreejKC schreef:Zou TS een goedkoper abbo van 10 Mb. nemen, dan kan hij er verzekerd van zijn dat hij aan snelheid thuis bijna niets meer overhoudt.
Dat is natuurlijk onzin. De degradatie op de lijn zorgt (in zijn geval) voor een maximale throughput van 8Mb/s, en dat is uiteraard onafhankelijk van de transfercap aan de zijde van de provider.

Hij had beter het start-abonnement van 10mbit kunnen nemen en misschien is online.nl redelijk genoeg hem daarop terug te zetten. Ze hadden hem namelijk in de eerste instantie dat abonnement van max 30mbit niet kunnen (mogen?) aanbieden aangezien er een goedkoper abonnement is wat praktisch hetzelfde doet, in zijn geval.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door BreejKC »

De ware oorzaak van het snelheidsverlies van TS weten wij dus niet, omdat TS deze niet weergeeft. Een reden kan zijn dat hij te ver van de wijk- of regiocentrale afwoont en het snelheidsverlies van data door die afstand komt. Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken, binnenshuis bij TS zijn, die het snelheidsverlies tussen modem en pc of laptop veroorzaken.
Als de te grote afstand tussen wijk- of regiocentrale de oorzaak is, dan vindt dat snelheidsverlies ook plaats bij een lagere aanvangssnelheid in de centrale. Raadpleeg eens de grafiek op: www.speedtest.nl/adsl, na intikken van een postcode. Ik maak daaruit op dan bij genoemde aanvangssnelheid en de 8 Mb. die TS overhoudt, hij ca. 3.500 meter van die centrale woont. Bij een lagere aanvangssnelheid gaat het verlies inderdaad minder snel, maar veel meer als 2 tot 4 Mb. zal hij dan niet overhouden, mits de afstand de oorzaak is.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gezondheid »

Inmiddels heb ik deelgenomen via www.online.nl/radar en Online heeft mij gebeld. Zij hebben hun excuses aangeboden. Het abonnement is 5 euro per maand goedkoper geworden. Eerder had ik ook gebeld zonder tussenkomst van Radar maar toen wilden ze het abonnementstarief niet aanpassen.

De Econometrist
Berichten: 302
Lid geworden op: 24 dec 2011 14:31

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door De Econometrist »

BreejKC schreef:Een reden kan zijn dat hij te ver van de wijk- of regiocentrale afwoont en het snelheidsverlies van data door die afstand komt.
Helaas; het ligt nog een stukje gecompliceerder. Niet je eigen afstand tot de wijkcentrale speelt een rol, maar de totale lengte van de kabel waarop je bent aangesloten. Als je naast de centrale woont, maar bent afgemonteerd op een kabel die nog 16 kilometer de wijk in gaat, zal je een lage snelheid hebben.

De internetdata verplaatst zich in kleine datapakketjes. Zo'n datapakketje denkt niet bij het eerste huis "oh, hier moet ik zijn, dat ging lekker snel...". Het signaal wordt gezet op de héle kabel, ongeacht of je nou het eerste huis bent of het laatste. Vergelijk het met ouderwetse kerstboomverlichting waarvan alle lampjes uitgaan als je er één los draait; ook als je de achterste los maakt en zodoende de stroomkring onderbreekt, krijgt de eerste ook geen stroom meer. Blijkbaar gaat de stroom waarop het eerste lampje brandt, óók door het allerlaatste.
De data-snelheid die je op een kabel kan zetten hangt af van de totale weerstand van de kabel, en die is hoger naarmate de kabel langer is, waarmee de datasnelheid lager wordt. Het gaat niet om de reissnelheid van de datapakketjes, dat is de lichtsnelheid en die kijkt niet op een paar kilometertjes meer of minder. Het gaat om de kans om data-pakketjes te verliezen, en die kans neemt toe als de electromagnetische energie (wat het signaal uiteindelijk is) verloren gaat in de weerstand van de kabel.

Maar een tweede probleem is nog veel groter: telefoonkabels liggen met 500 (of 1000) naast elkaar verpakt in één tube. Als je buren over die andere kabels óók internetpakketjes versturen, dan kan er interferentie op gaan treden. De datasignalen gaan dan de signalen in de andere kabels beïnvloeden. Vergelijk een magneet die je naast een andere magneet beweegt, die andere gaat dan meebewegen. Door deze interferentie kan er een bitje in zo'n data-pakketje omgezet worden, waardoor als dit pakketje aankomt bij de ontvanger de crc-check niet meer klopt. Het wordt dan genegeerd en gaat dus ook verloren en moet opnieuw worden verstuurd, wat dus ook vertraging betekent. Data-pakketjes die door lange kabels worden verstuurd hebben zo meer kans om ergens verminkt te raken en daarmee vertraging van het internetverkeer op te leveren.

Aan het eerste probleem kan je nog rekenen, en voorspellen wat het maximaal haalbare zal zijn. De interferentie is hiervoor veel te gecompliceerd. Je kan ook niet onbeperkt je signaal maar versterken om minder gevoelig te zijn voor de weerstand, want daarmee neemt de kans op interferentie weer toe. Het is daarom dat je alleen maar door trial & error kunt kijken wat er over de lijn geleverd kan worden. Gewoon uitproberen dus.


Een tip geheel voor eigen risico: als je snelheid echt veel te laag is vanwege de kabel waar je op zit, zet er dan een keer 220 volt op en bel vervolgens een monteur. Die zal constateren dat je kabel niet meer goed is en een andere opgraven bij je voordeur en je daar op afmonteren. Vraag hem dan om er uit het kabelplan eentje uit te kiezen die wat korter is. Oja, eventuele schade komt wel voor jouw rekening dan, maar dat zullen maximaal hooguit enkele miljoenen zijn...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

BreejKC schreef:Nee Olaf. U begrijpt het nog steeds niet. De snelheid 'tot' die de provider aanbiedt is de snelheid die, afhankelijk waarop u geabonneerd bent, (wel degelijk) aan u geleverd wordt, daar waar de telefoondraad in de wijk- of regiocentrale aangesloten staat. Die telefoondraad, zou je kunnen zeggen, is de draad van de klant, echter ver buiten zijn huis. Het datasignaal over die draad legt afstand af tot aan de aansluiting thuis, die afstand zorgt voor verlies omdat het tussendoor niet versterkt wordt. Als van het 30 Mb. abbo. van TS maar 8 Mb. bij zijn modem of pc overblijft, dan woont hij een flink eind van de centrale af en heeft hij een dus groot dataverlies onderweg van de centrale naar zijn huis. Maar, nogmaals, die "tot" 30 Mb. krijgt hij wel, aan het begin van zijn telefoondraad in de centrale. Dat is nou eenmaal het nadeel van A/VDSL, of wel verouderde techniek om data over een telefoonkabel te transporteren zonder gebruik te maken van versterkende centrales in de wijken. Zou TS een goedkoper abbo van 10 Mb. nemen, dan kan hij er verzekerd van zijn dat hij aan snelheid thuis bijna niets meer overhoudt. Oplossing is, nadat zijn abbo. is afgelopen over te stappen op een andere techniek die dit nadeel van verlies tussen centrale en huis niet of nauwelijks heeft.
Ik snap prima hoe ADSL en de beperkingen daarvan werken. Het gaat niet om de technische details. Juridisch gezien is een technische beperking geen reden om niet te leveren wat je aanbiedt.
Het gaat erom dat TS zijn abonnement wil aanpassen omdat de geboden snelheid bij lange na niet wordt gehaald. Er is een abonnement beschikbaar dat precies overeenkomt met de op zijn adres haalbare snelheid. WAAROM dit weigeren?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

BreejKC schreef:De ware oorzaak van het snelheidsverlies van TS weten wij dus niet, omdat TS deze niet weergeeft. Een reden kan zijn dat hij te ver van de wijk- of regiocentrale afwoont en het snelheidsverlies van data door die afstand komt. Er kunnen natuurlijk ook andere oorzaken, binnenshuis bij TS zijn, die het snelheidsverlies tussen modem en pc of laptop veroorzaken.
Als de te grote afstand tussen wijk- of regiocentrale de oorzaak is, dan vindt dat snelheidsverlies ook plaats bij een lagere aanvangssnelheid in de centrale. Raadpleeg eens de grafiek op: http://www.speedtest.nl/adsl, na intikken van een postcode. Ik maak daaruit op dan bij genoemde aanvangssnelheid en de 8 Mb. die TS overhoudt, hij ca. 3.500 meter van die centrale woont. Bij een lagere aanvangssnelheid gaat het verlies inderdaad minder snel, maar veel meer als 2 tot 4 Mb. zal hij dan niet overhouden, mits de afstand de oorzaak is.
De afstand bepaalt de maximale snelheid. Als bij een bepaalde afstand 8 mbit/s mogelijk is dan zal de werkelijke snelheid bij een 8 mbit/s abbo daar zeer dicht bij in de buurt liggen. Wordt er een 30 mbit/s abbo aangeboden in dezelfde situatie dan zal de snelheid nog steeds rond de 8 mbit/s liggen. In geval van TS had dat duurdere abbo nooit verkocht mogen worden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gezondheid schreef:Inmiddels heb ik deelgenomen via http://www.online.nl/radar en Online heeft mij gebeld. Zij hebben hun excuses aangeboden. Het abonnement is 5 euro per maand goedkoper geworden. Eerder had ik ook gebeld zonder tussenkomst van Radar maar toen wilden ze het abonnementstarief niet aanpassen.
Dit bevestigt mijn punt. Het is geen onmogelijkheid maar onwillendheid.
Goed dat het nu geregeld is, alleen zou ik als ik jou was met terugwerkende kracht het teveel betaalde terug vragen.

gertdevries
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 dec 2014 22:14

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door gertdevries »

BreejKC schreef:Als de te grote afstand tussen wijk- of regiocentrale de oorzaak is, dan vindt dat snelheidsverlies ook plaats bij een lagere aanvangssnelheid in de centrale.
Waar maak je dat uit op? Er staat Maximale snelheid. 'snelheidsverlies' en 'aanvangssnelheid' zijn niet bestaande begrippen. Er gaan elektrische signalen heen en weer en o.a. door de afstand is deze communicatie maar stabiel tot een bepaalde intensiteit. Ik denk dat je deze fysieke (elektrische) communicatie en de protocolsnelheid die daarbij mogelijk is door elkaar haalt.

aarie25
Berichten: 290
Lid geworden op: 23 apr 2013 08:14

Re: Online Supersnel Internet 30 Mb/s ?

Ongelezen bericht door aarie25 »

gezondheid schreef:Bij mijn adres is slechts een snelheid van 8mb/s mogelijk. Dit komt omdat het adres te ver van de centrale ligt. Ik vroeg me af waarom Online dan wel een abonnement met Supersnel Internet 30 Mb/s aan mij verkoopt? Toen ik hierover belde gaven ze bij Online aan dat mijn internet abonnement niet goedkoper kan? Ik betaal 24,95 euro per maand?!
hoe gebruik je het internet? met kabel of draadloos?

Gesloten