Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door GuusW »

Tip1: Thuis op de Wifi zet ik mijn Apple telefoon op vliegtuigmodus, en daarna wél de wifi weer aan. Dan KAN hij geen mobiele data meer gebruiken.
Tip2: Daarnaast heeft Apple een knop/schuifje dat hij bij slechte wifi 4g kan inschakelen. Dat moet natuurlijk uit staan!

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door rwolters »

Fintelman14 schreef:
23 nov 2023 17:16
Ben afgelopen periode twee weken in Kenia geweest. HEERLIJK!

Toen we thuis kwamen op 29 okt was bijna mijn hele bundel nog ongebruikt, daar de telefoon in Kenia geen bereik had. Op 3 november werd ik wakker met 3 sms-js in dezelfde minuut: het eerste bericht was, je hebt 80% van je bundel verbruikt, het tweede, 100% en het laatste bericht behelste zoveel als: we hebben je bundel geblokkeerd om te voorkomen dat je extra kosten gaat maken. Dat laatste is natuurlijk hoffelijk, maar toen was het kwaad al geschied. Een kleine 40 euro extra kosten waren er al gemaakt.

Wat is hier raar aan? Ten eerste zat de telefoon met het signaal op de wifi bij ons thuis. Ten tweede zou hij 197 min (volgens de gegevens van Simpel) onafgebroken op 4g hebben gezeten en daar diverse updates hebben gemaakt. Volgens hen lag het gewoon aan de instellingen van mijn telefoon en konden ze er weinig meer van maken. Ik mocht geen bewijs aanleveren van de sms-jes en kon eea niet escaleren naar een leidinggevende. Via de Simpel community ontdekte ik veel meer mensen die soortgelijke ervaringen hebben met Simpel.

Kunnen jullie hierin iets betekenen of hebben jullie een tip hoe hier mee om te gaan? Vind het van de zotte dat wij als klanten op deze manier worden behandeld.
Ook hier als eerste vraag: wat geeft je telefoon aan qua datagebruik? En ook hier: als je 4G/5G niet geblokkeerd hebt kan de telefoon daar gebruik van maken als er iets met de WIFI verbinding aan de hand is.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Cossee schreef:
23 nov 2023 19:16
Dank jullie wel voor jullie goedbedoelde reacties en tips. Het meeste is mij bekend, dus ik was niet op zoek naar tips maar of meer mensen hier mee te maken hebben gehad.
Ik weet niet wat je er voor verstand van denkt te hebben je bent de TWEE belangrijkste dingen vergeten. Dus voor mensen die tips zoeken, stel een cap in op je telefoon en stel als je providers dat ondersteunt een cap in direct bij de providers zelf. Dubbel genaaid houdt beter zijn mijn baas altijd.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

GuusW schreef:
25 nov 2023 21:28
Tip1: Thuis op de Wifi zet ik mijn Apple telefoon op vliegtuigmodus, en daarna wél de wifi weer aan. Dan KAN hij geen mobiele data meer gebruiken.
Tip2: Daarnaast heeft Apple een knop/schuifje dat hij bij slechte wifi 4g kan inschakelen. Dat moet natuurlijk uit staan!
Goede tips uit 2005. Maar ondertussen is het 2023 en is de wereld veranderd en neem je gewoon een databundel die daadwerkelijk toereikend is en cap je verbruikt af om ongelukken te voorkomen.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Het is een welbekend probleem. Goedkope providers verdienen nauwelijks geld aan het abonnement maar verdienen hun geld met klanten die over de bel en/of data bundel heen gaan. Extra MB's of belminuten zijn peperduur. De rekening kan zo met tientallen tot zelfs honderden euro's oplopen.

Een paar jaar geleden had mijn vrouw hier ook last van. Ging uit het niets over de bundel heen en was al te laat, kostte tientallen euro's.

Omdat ik IT-er ben, vroeg ze mij e.e.a te controleren. Nadat ik de voorwaarden van Belsimpel had gelezen en over mijn verbazing heen was, zag ik maar 1 oplossing. Ik heb mijn vrouw toestemming gevraagd het probleem op te lossen, heb aangegeven kost me wel twee dagen dus je zal je telefoon even moeten missen en gezegd dat ze wel een een nieuw nummer zou krijgen.

Na haar toestemming, heb ik de openstaande factuur betaald, het abonement opgezegd en de SIM kaart uit het toestel gehaald. De resterende termijnen boeide me echt niet, gewoon afschrijven maar extra kosten zouden er zo niet meer volgen. Vervolgens een tweede abonement aan mijn Tmobile abonnement toegevoegd, eentje met onbeperkt bellen/SMS-en plus 3 Gb data. Voor 12 euro per maand destijds (twee abo is met 2,50 extra korting). Een dag later ontving ik de nieuwe SIM kaaart, erin gestop en voila, nooit meer extra kosten omdat mijn vrouw over de bundel heen gaat.

Want daar zit het grote verschil tussen een A merk en een budget merk. Bij een A merk ga je niet over een bundel heen, gebruik je meer, dan word de verbinding stukken trager maar geen extra kosten. Uiteindelijk is een A merk altijd geodkoper dan een budget merk omdat men vroeg of laat de bundel overschrijdt en dat is dan zo duur, dat de meerprijs van een A merk uiteindelijk veel goedkoper is.

Ter achtergrond mb.t. het dataverbruik en de waarschuwingen. Waarschuwingen komen altijd met een vertraging, de overschrijding heeft dan al plaats gevonden. En meestal is het niet de WhaptsApp die de gebruiker gebruikt heeft maar een achtergrond process, een app die zichzelf update of een update die alvast geladen werd. Zelfs een achtergrond app die ongemerkt data naar huis stuurt kan gebeuren. Als gebruiker heb je gewoon geen controle over je data verkeer, er kan vanalles gebeuren op de achtergrond waar je niks van merkt of weet maar waar je uiteindelijk wel een dikke factuur voor ontvangt.

Kortom, SIM kaart eruit en een A merk kopen. Is uiteindelijk stukken voordeliger.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je hebt als gebruiker zeker wel controle. Ik kan in mijn toestel aangeven welke apps van mobiele data gebruik mogen maken, en welke niet. Zo moeilijk is het niet.

Dus dat A merk is niet stukken voordeliger.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

GuusW schreef:
25 nov 2023 21:28
Tip1: Thuis op de Wifi zet ik mijn Apple telefoon op vliegtuigmodus, en daarna wél de wifi weer aan. Dan KAN hij geen mobiele data meer gebruiken.
Tip2: Daarnaast heeft Apple een knop/schuifje dat hij bij slechte wifi 4g kan inschakelen. Dat moet natuurlijk uit staan!
Vertel dan ook waar dat schuifje te vinden is, of knop of cap .....

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Cossee schreef:
23 nov 2023 19:16
Dank jullie wel voor jullie goedbedoelde reacties en tips. Het meeste is mij bekend, dus ik was niet op zoek naar tips maar of meer mensen hier mee te maken hebben gehad.
Oh zeker, toen ik zelf ook nog zo'n minuscuul bundeltje had van 1 MB, bij thuiskomen de gedownloade muziek in Spotify updaten (databesparing voor onderweg) en er dan achter komen dat je wifi uitstond. Weg bundel. Gelukkig alle data gecapt dus koste geen extra geld.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

HandigeHarrie schreef:
27 nov 2023 15:15
GuusW schreef:
25 nov 2023 21:28
Tip1: Thuis op de Wifi zet ik mijn Apple telefoon op vliegtuigmodus, en daarna wél de wifi weer aan. Dan KAN hij geen mobiele data meer gebruiken.
Tip2: Daarnaast heeft Apple een knop/schuifje dat hij bij slechte wifi 4g kan inschakelen. Dat moet natuurlijk uit staan!
Vertel dan ook waar dat schuifje te vinden is, of knop of cap .....

Lees uw gebruiksaanwijzing door.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
27 nov 2023 15:57
HandigeHarrie schreef:
27 nov 2023 15:15
GuusW schreef:
25 nov 2023 21:28
Tip1: Thuis op de Wifi zet ik mijn Apple telefoon op vliegtuigmodus, en daarna wél de wifi weer aan. Dan KAN hij geen mobiele data meer gebruiken.
Tip2: Daarnaast heeft Apple een knop/schuifje dat hij bij slechte wifi 4g kan inschakelen. Dat moet natuurlijk uit staan!
Vertel dan ook waar dat schuifje te vinden is, of knop of cap .....

Lees uw gebruiksaanwijzing door.
Daar staat dat alleen in als dat beweerdelijke knopje überhaupt bestaat.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien heeft men hier wat aan.

https://www.iculture.nl/tips/databesparingsmodus/

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door PGros »

Bij android onder gegevensgebruik staat de optie:
Selecteer apps die u altijd mobiele gegevens wit laten gebruiken, zelfs bij verbinding met WiFi.
Stel dat je daar een app aan hebt staan.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Over die Wifi assistentie

https://support.apple.com/nl-nl/102228

Plaats reactie