Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Cossee
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2023 08:29

Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Cossee »

Op 24 oktober jl. kreeg ik om 12.29 uur een bericht dat ik 80% van mijn bundel aan internet had verbruikt. Direct daarna ontving ik een bericht dat ik 100% van mijn bundel had verbruikt. Om 17.47 uur kreeg ik een bericht dat mijn factuur snel opliep en dat mogelijk mijn abonnement geblokkeerd zou worden. Om deze tijd ontving ik ook een mail dat er €40,00 aan kosten waren gemaakt door gebruik buiten mijn bundel. Normaal heb ik een maandbedrag van € 2,50 dus u begrijpt dat ik hier erg van schrok en er eigenlijk ook niets van snapte. Ik heb direct mijn plafond aangepast om blokkade te voorkomen. De factuur heb ik uiteindelijk wel betaald omdat dit mijn zakelijke telefoon is waar ik alleen mee whatsapp, bankier en af en toe een telefoontje pleeg. Ik word namelijk door mijn klanten gebeld.
Als ik iets op internet wil doen, doe ik dit met mijn privé telefoon omdat ik hier 10GB aan internet heb.

Natuurlijk vroeg ik mij af hoe dit kon en ben ik het uit gaan zoeken. Om 12.25 uur heb ik een whatsapp gesprek gehad van 26 seconden en om 12.28 uur van 6 minuten. Volgens mijn specificatie, die ik een aantal dagen later ontving, heb ik in deze periode 737,05 MB verbruikt. Dit is natuurlijk heel veel. Ik ben van alles uit gaan zoeken en kwam op de community van Simpel terecht waar ik dus zag dat heel veel mensen hier de dupe van zijn.

De antwoorden die wij van Simpel krijgen zijn steeds hetzelfde; “door privacy redenen kunnen wij niet zien waar de kosten voor zijn gemaakt, stel een plafond in en het zal dan niet meer kunnen gebeuren”. Hier hebben wij natuurlijk niets aan. Er zijn mensen die thuis op de wifi gebruik van internet maken en hele hoge kosten gefactureerd krijgen.

Er is een Facebook groep opgericht onder de naam “Simpel” veel klachten. Helaas zijn hier nog niet veel mensen lid van, maar op de community van Simpel is hier veel over te lezen.

Hebben hier meer mensen problemen mee?

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Methusalah »

Het is niet zo dat de telefoon een update voor het OS heeft gedownload? Die kunnen al 1 GB groot zijn. Ook worden Apps vaak automatisch geupdatet. Als zo'n telefoon geen abbo heeft met genoeg data dan kan het raadzaam zijn om deze niet automatisch te laten updaten.

Tegenwoordig is 737 MB niet zo veel meer hoor als het gaat om updates. Daar ben je zo door heen. En een plafond kan je makkelijk instellen op je telefoon.
Cossee schreef:
22 nov 2023 08:32
Er zijn mensen die thuis op de wifi gebruik van internet maken en hele hoge kosten gefactureerd krijgen.
Dit lijk mij zeer onwaarschijnlijk. Als je Wifi gebruikt wordt je mobiele data simpelweg niet aangesproken. Dit mag je onderbouwen met kneiterhard bewijs als dat echt denkt.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 22 nov 2023 10:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Cro »

Wat je gedaan hebt in die periode hoeft niet het hele verhaal te vertellen, kijk ook naar wat er mogelijk op de achtergrond is gebeurt.
Misschien is er wel een app gaan updaten of data verversen. Een van de apps die ik zakelijk gebruik moet laatst bijvoorbeeld een dataset refreshen, dat was ook even een achtergrond download van ruim 800mb. Ik vind een data verbruik van ongeveer 700mb op enig moment niet schrikbarend veel meer, dar zit je zo aan.

Kijk als eerste eens naar het data verbruik dat het toestel zelf gelogd heeft die dag bijvoorbeeld. Mocht dat redelijk overeenkomen dan zal het mogelijk toch kloppen. Mocht het totaal niet overeenkomen, dan zou ik het verder gaan onderzoeken.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Wij hebben 2 weken geleden hetzelfde gehad (KPN). 's Morgens vroeg toen we nog in bed lagen, en de telefoon dus op Wifi aangesloten was. Het resultaat was geen factuur maar zowat al het tegoed weg. De KPN gaf geen verklaring maar gaf wel voor de rest van de maand genoeg Mb's.
In de week erna had een buurvrouw hetzelfde.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als de MB's verbruikt zijn, is er niets onredelijk aan de extra kosten.

Bij de standaard instellingen van veel telefoons wordt het dataverbruik niet beperkt. Er is dus toestemming om op de achtergrond allerlei updates te doen.

Dit kan handmatig worden aangepast, zodanig dat alleen via WiFi updates worden gedaan en zelfs per app kan een instelling gemaakt worden.

Moneyman
Berichten: 30113
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Tot nu toe is van het "onrechtmatige" nog helemaal niets gebleken.

Consumenneke
Berichten: 13
Lid geworden op: 22 aug 2023 17:50

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Consumenneke »

Een betere kopregel is 'onverklaarbare hoge kosten' zodat we op zoek kunnen naar een verklaring.

Interessant is dat deze hoge kosten ook voorkomen bij mensen die weten dat hun mobieltje aangesloten is op de wifi.

Moneyman
Berichten: 30113
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Moneyman »

Consumenneke schreef:
22 nov 2023 13:16
Interessant is dat deze hoge kosten ook voorkomen bij mensen die weten dat hun mobieltje aangesloten is op de wifi.
Dat "weten" kan je waarschijnlijk beter vervangen door "onterecht dachten". Want de grootste kans is natuurlijk gewoon dat de wifi-verbinding haperde, wegviel, niet verbonden was, noem maar op, en dat daarom de mobiele data is gebruikt.

Want een mobiele telefoon die daadwerkelijk een actieve wifi-verbinding heeft, verbruikt géén mobiele data.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Dit klinkt alsof uw telefoon een update aan het downloaden was.
In uw instellingen bij mobiele data -> data verbruik kunt u zien welke app de boosdoener is.

Bij elk modern telefoon kunt u een limiet instellen hoeveel MBs aan mobiele data verbruikt mag worden. Ook kunt u instellen dat updates alleen uitgevoerd mag worden indien met wifi is verbonden.

Sommige providers kunt u mobiel data automatisch uit laten zetten als uw abonnement op is.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ik ben zelf klant van Simpel en herken uw probleem niet maar terzijde.
Op mijn Samsung telefoon blijven apps op de achtergrond actief en verbruiken ook mobiele data als een app niet gebruikt wordt en dat zou een oorzaak van het hoge data verbruik kunnen zijn.
Het is me één keer overkomen toen ik de mobiele data inschakelde en toen bleek er een speedtest app in korte tijd veel data te gebruiken en gaf de telefoon direct een melding omdat ik bij instellingen een data limiet had ingesteld.
Heel vaak wordt er zonder het te weten veel data verbruikt doordat de telefoon verkeerd ingesteld is en dat kunt u niet aan de provider wijten maar wel aan u zelf.
Een paar tips, stel op de telefoon een mobiele data limiet in, sluit alle op de achtergrond actieve apps, zet mobiele data pas aan als u geen wifi bereik heeft om berichten te bekijken en wil beantwoorden en daarna de mobiele data weer uit.
Voor thuis wifi gebruik de telefoon zo instellen dat bij het uitvallen van de wifi verbinding de telefoon niet over mag schakelen naar het mobiele net werk en stel de telefoon zo in dat updates van het besturingsprogramma enkel gedownload mogen worden als er een wifi verbinding is.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Cro »

Consumenneke schreef:
22 nov 2023 13:16
Een betere kopregel is 'onverklaarbare hoge kosten' zodat we op zoek kunnen naar een verklaring.

Interessant is dat deze hoge kosten ook voorkomen bij mensen die weten dat hun mobieltje aangesloten is op de wifi.
Ik weet niet of dat zo interessant is. Het zou mijn inziens pas interessant worden wanneer in die gevallen bijvoorbeeld door aanwezigheid van logging aangetoond kan worden die wifi connectie er inderdaad was en het verkeer ook over de wifi verbinding is gelopen.

Dat is namelijk iets dat vaak mist, en zie je iemand roepen: ik was thuis, dus op wifi! Terwijl het vrij regelmatig voorkomt dat bijvoorbeeld een wifi verbinding hapert, of gepland down gaat in bijvoorbeeld de nacht omdat de apparatuur is ingesteld om tussen 03:00 en 04:00 updates binnen te halen, waarna het toestel dan de verbinding niet weer correct oppakt. En als je dan vraagt ze de claim te staven dat het toestel inderdaad op de wifi zat, dan blijft het meestal stil.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door rwolters »

HandigeHarrie schreef:
22 nov 2023 10:10
Wij hebben 2 weken geleden hetzelfde gehad (KPN). 's Morgens vroeg toen we nog in bed lagen, en de telefoon dus op Wifi aangesloten was. Het resultaat was geen factuur maar zowat al het tegoed weg. De KPN gaf geen verklaring maar gaf wel voor de rest van de maand genoeg Mb's.
In de week erna had een buurvrouw hetzelfde.
Dat een device op WIFI is aangesloten is geen garantie dat er geen 4G/5G data gebruikt wordt. Wifi is niet altijd even stabiel en als het signaal niet goed genoeg is kan een toestel zelf overschakelen op 4G/5G. Tenzij je dit expliciet hebt uitgezet.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Die instelling om bij het wegvallen van de wifi verbinding geen verbinding met het mobiele netwerk kan ik niet zo snel op mijn telefoon terug vinden maar die instelling is er wel.
Het meest simpele is toch wel om de mobiele netwerk optie standaard uit te zetten en pas aan te zetten als dat noodzakelijk is.
Simpel biedt goedkope abonnementen aan en gezien de prijs van 2 euro 50 een databundel van 250 MB hebben en daar ben je zo doorheen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door rwolters »

Ron5300 schreef:
23 nov 2023 15:10
Die instelling om bij het wegvallen van de wifi verbinding geen verbinding met het mobiele netwerk kan ik niet zo snel op mijn telefoon terug vinden maar die instelling is er wel.
Het meest simpele is toch wel om de mobiele netwerk optie standaard uit te zetten en pas aan te zetten als dat noodzakelijk is.
Simpel biedt goedkope abonnementen aan en gezien de prijs van 2 euro 50 een databundel van 250 MB hebben en daar ben je zo doorheen.
Er is geen instelling om mobiel internet niet te gaan gebruiken als WIFI wegvalt. Je moet dan gewoon mobiel internet uitzetten. En weer aanzetten als je het wilt gebruiken, zoals je zelf aangeeft. Of gewoon zorgen voor betere WIFI. Dat is ook vaak een oplossing. Als het vaak onbetrouwbaar is, heb je die kosten er zo uit.

Fintelman14
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 nov 2023 17:12

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Fintelman14 »

Ben afgelopen periode twee weken in Kenia geweest. HEERLIJK!

Toen we thuis kwamen op 29 okt was bijna mijn hele bundel nog ongebruikt, daar de telefoon in Kenia geen bereik had. Op 3 november werd ik wakker met 3 sms-js in dezelfde minuut: het eerste bericht was, je hebt 80% van je bundel verbruikt, het tweede, 100% en het laatste bericht behelste zoveel als: we hebben je bundel geblokkeerd om te voorkomen dat je extra kosten gaat maken. Dat laatste is natuurlijk hoffelijk, maar toen was het kwaad al geschied. Een kleine 40 euro extra kosten waren er al gemaakt.

Wat is hier raar aan? Ten eerste zat de telefoon met het signaal op de wifi bij ons thuis. Ten tweede zou hij 197 min (volgens de gegevens van Simpel) onafgebroken op 4g hebben gezeten en daar diverse updates hebben gemaakt. Volgens hen lag het gewoon aan de instellingen van mijn telefoon en konden ze er weinig meer van maken. Ik mocht geen bewijs aanleveren van de sms-jes en kon eea niet escaleren naar een leidinggevende. Via de Simpel community ontdekte ik veel meer mensen die soortgelijke ervaringen hebben met Simpel.

Kunnen jullie hierin iets betekenen of hebben jullie een tip hoe hier mee om te gaan? Vind het van de zotte dat wij als klanten op deze manier worden behandeld.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Naast, dat je dit natuurlijk op je eigen toestel kunt beperken in de instellingen kent Simpel ook de mogelijkheid om een Cap op de kosten te zetten, waarbij zij bewaken dat je daar niet bovenuit komt.
Overigens is met zo'n minuscule databundel logisch om met de hand mobiele data aan- en uit te zetten.

Cossee
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 nov 2023 08:29

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Cossee »

Dank jullie wel voor jullie goedbedoelde reacties en tips. Het meeste is mij bekend, dus ik was niet op zoek naar tips maar of meer mensen hier mee te maken hebben gehad.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Mk »

Cossee schreef:
23 nov 2023 19:16
Dank jullie wel voor jullie goedbedoelde reacties en tips. Het meeste is mij bekend, dus ik was niet op zoek naar tips maar of meer mensen hier mee te maken hebben gehad.
Je bent niet echt duidelijk over wat Simpel hier verkeerd doet. Je hebt met whatsapp gesprekken heel veel data gebruikt, ik neem aan dat je weet met wie je gebeld hebt. Blijkbaar niet via wifi de wifi gebeld dus via mobiele data. Dat kost bij Simpel 15 cent per mb buiten je bundel. 100 mb buiten je bundel is dan al 15 euro.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Methusalah »

Cossee schreef:
23 nov 2023 19:16
Dank jullie wel voor jullie goedbedoelde reacties en tips. Het meeste is mij bekend, dus ik was niet op zoek naar tips maar of meer mensen hier mee te maken hebben gehad.

Ongetwijfeld dat meer mensen daar mee te maken hebben gehad. En die moesten ook gewoon betalen. En die hebben er hopelijk ook van geleerd.

Wat wil je in hemelsnaam bereiken man. :roll:

Jerpauw
Berichten: 95
Lid geworden op: 21 feb 2012 20:39

Re: Onrechtmatige hoge internet kosten bij Simpel

Ongelezen bericht door Jerpauw »

ik heb dit jaren geleden ook gehad. Ik had een foto via email verstuurd maar niet goed. Ik geloof naar een verkeerd emailadres oid. Mijn telefoon bleef de mail elke keer opnieuw versturen alleen kwam steeds niet aan. heeft me 200 euro gekost. Dit is de fout van de gebruiker zelf dus zal ook niet vergoed worden. wellicht zou u kunnen kijken of er iets in de sendbox staat?

Plaats reactie