LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met Speedlinq

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
KeN

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door KeN »

Mijn geweldige ervaring wat betreft hun 'zomeractie':

Ik heb netjes gedaan wat ze hadden gezegd:
Na ontvangst van de 1e KPN factuur de actievoucher ingevuld en opgestuurd.
Vervolgens 2 tot 3 maanden gewacht zoals ze zeiden..
Daarna kreeg ik argwaan en ging even informeren hoe het zat.
Bleek opeens dat ze mijn voucher niet hadden ontvangen en dat ik een nieuwe moest sturen.
Toen kreeg ik een paar dagen na het versturen het bericht dat de actie-periode was verlopen en ik mijn voorgeschoten bedrag niet terug zou krijgen.
Ja, zeg dan niet dat ik een nieuwe mag sturen ??
Vervolgens hebben ze voet bij stuk gehouden en hebben zij mijn 300+ euro lekker gehouden.

’t Kan aan mij liggen, maar dit is niet echt een correcte manier van handelen. Nergens is mij verteld dat ik de korting zelf moest betalen en na 3 maanden pas terug zou krijgen.
En natuurlijk wil ik dat geld terug. Je kan er toch wel van uit gaan dat niemand zoiets heeft van: "hmm nou, hou dat geld maar hoor Speedlinq, ik heb het niet nodig.."

Schrap die dat brakke voucher-systeem en stort netjes het geld na een korte periode terug.
Nee sterker nog.. laat mensen het überhaupt niet vooruit betalen.
Maar goed, dat zal helaas toch nooit gebeuren.


Ik ben vast niet de enige bij wie ze de voucher zogenaamd niet hebben ontvangen. Iemand tips / suggesties hoe ik mijn geld terug zou kunnen krijgen ?

KeN

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door KeN »

Hmm ik heb bovenstaande post blind gecopypaste uit het andere Speedlinq topic. Maar ik lees net dat ik niet de enige ben.

bloedlinq
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2005 23:03

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door bloedlinq »

KeN,
dit is een typisch voorbeeld van één van de praktijken die
door Speedlinq op klanten worden losgelaten.
Je kunt waarschijnlijk en helaas fluiten naar je geld.
In ieder geval van de Postbank weet ik dat je tot 3
maanden na afboeking je geld gewoon weer via een gele
kaart naar de Postbank kunt laten terugstorten.
Speedlinq heeft netjes 3 maanden gewacht en vervolgens
verteld dat de actie afgelopen is, in de wetenschap dat je
het nu niet meer kunt terug laten boeken ...

Laat dit een waarschuwing zijn voor mogelijk komende
slachtoffers !
NEEM NOOOOOOIT SPEEDLINQ !!!!!!!!

Gast

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik heb zo'n formulier aangevraagd om je abonnement op te zeggen. Dit na een serie problemen.


Buiten het feit, dat dit een belachelijke manier van opzeggen is, ben ik benieuwd hoe lang het duurd voordat zo'n formulier bij je thuis is.
En hoe lang duurd het dan weer voordat deze behandeld is?
Dan zit je inmiddels in een periode zeker, dat je abonnement stilzwijgend is verlengd?

Ik heb al eerder aangegeven, dat ik geen klagen heb over de verbinding.
Het in contact komen met Speedlinq daarintegen is WAARDELOOS.

Wie heeft ervaring en wat kan ik het beste nu doen? Afwachten of aktie
ondernemen? In augustus loopt mijn contract officieel af.

O ja, nou moet ik nog wel uitzoeken welke provider beter is? Nog iemand suggestie's?
:idea:

gast_nummer100

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door gast_nummer100 »

Ik ben ook wel benieuwd hoe lang dat opzeggen duurt.
Volgens mij is een aangetekende brief inclusief handtekening ook voldoende. Als ze dat al niet accepteren dat weet je wel hoe laat het is bij zo'n bedrijf.
Als mijn verbinding zo blijft zeg ik dus ook zsm op.

Die 'contact' formulieren zijn echt bagger. Kost mij al 10 minuten om een email naar de helpdesk te sturen.

Heel leuk dat ze de snelste zijn, als je geen verbinding hebt of als ie steeds uitvalt koop je daar weinig voor. Aan babyXL kan het niet liggen, had ik bij mijn vorige provider geen problemen mee.

Aan gast: Wil je echt geen problemen, kies dan XS4all, of Demon...je betaald wel wat meer....maar alles beter dan speedlinq. :P
Ik zou nu maar vast beginnen met het aanvragen van het opzegformulier...heb je 'm met een beetje geluk in augustus. :P

Gast

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Gast »

Daar ligt nou juist het probleem. Ik heb begin mei dat formulier aangevraagd en nou moet je maar afwachten.
Het liefst zou ik ze gewoon een mailtje willen sturen, maar dat kan al niet.
Ik heb ze wel een brief gestuurd en de ontvangst hiervan is wel bevestigd.
Deze is dus, zoals ze dat dan noemen, in behandeling.
Hoelang die behandeling gaat duren. Nobody nows.

Nou weet ik dus niet waar ik aan toe ben met ze en daar heb ik de pest aan. Voor het afschrijven van mijn abokosten weten ze me wel op tijd te vinden.

Zoals het er nu voor staat wil ik in augustus overstappen of ze moeten met een goed voorstel komen. Als ze dus niet op tijd reageren oftewel die brief toezenden zit ik straks met twee providers in mijn maag.

Hoe los ik dat op dan?????

edv

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door edv »

Het zijn gewoon prutsers daar.

Heb voor me vader in december internet aangevraagd, kreeg na enkele weken alles thuis en de brief dat het moest werken.

Nou na meerdere telefoontjes en mailtjes 2 weken later nog stedds geen internet.

Me Pa flink over de rooie alles teruggestuurd en alle bedragen laten terug storten, ook een opzegging verzonden zowel per mail als aangetekende brief.

Speedlinq reageert nergerns op...ook niet op de tweede aangetekende brief :twisted:

Me vader heeft geprobeerd via KPN om alles om te zetten maar speeedlinq houdt de lijn bezet dus dat kan nu ook niet meer en bellen naar speedlinq heeft al honderden euro's gekost door de lange wachttijden en hoge kosten :evil:

Nu vorige week eindelijk iemand die belt waarom er niet betaald word....lachen. Me vadfer proberen uit te leggen warom hij niet betaald en dat hij ook geen fakturen krijgt waarna de desbetreffende medewerker verteld dat hij die per mail krijgt maar ja als je geen internet hebt kun je ook geen mail lezen dus die vlieger gaat niet op SPEEDLINQ.

Al met al ruim 5 maanden verder en me vader heeft nog steeds geen internet. PRUTSERS

gast_nummer100

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door gast_nummer100 »

Als ze 'm hebben ontvangen...da's al heel wat. :)

Ik zou dan alvast een blokkering aanvragen voor het afschrijven.

In principe kun je tegenwoordig sneller overstappen naar een andere ADSL provider. Speedlinq moet dan een verzoek naar de nieuwe provider indien...maar eerlijk gezegd weet ik niet of hun dat ondersteunen. :/
Vraag even aan een nieuwe provider.

Iets beter nieuws: Mijn verbinding is (voorlopig) weer in orde geloof ik. Da's best wel goed van speedlinq. :)

steven

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door steven »

Bij mij heeft het dus ook 8 weken geduurt voor dat ik eindelijk een modem heb gekregen...
hoop gebeld naar die waardeloze helpdesk, waar ze me 1st foute info gaven (ze beloofde me op de dag van aansluiting, dat ik de modem binnen 6 dagen zou hebben; 5 weken daarvoor hadden ze hem ook al beloofd en daarna nog een keer. Toen ik de week erna belde dat de modem er NOG niet was werd keihard door helpdesk gast geimpliceerd dat ik zat te liegen en dat het mij nooit was beloofd) en daarna dus nog voor leugenaar uitmaakte ook.
Toen ben ik zo boos geworden dat ik hun ben gaan lastig vallen met de email. Heb 3 emailtjes gestuurd met paar dagen ertussen met ultimatums, zij hebben hier niet op gereageerd. Ik heb toen een php script geschreven dat ze om het uur een email van me kregen. na 2 dagen kreeg ik opeens reactie en na 5 dagen was wonderwel mijn modem er opeens..

adres voor post van Speedlinq:

Speedlinq Administratie
Postbus 60163
1320 AE Almere.

Ik zit nu te hopen dat ik ook fatsoenlijk mijn geld krijg terug gestort van de actievoucher, ik heb iig al bewijs dat ze hem ontvangen hebben.

PetervH

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door PetervH »

Alle gegevens van de Kamer van Koophandel betrokken zijn:

Speedlinq B.V.
Televisieweg 2
1322 AC Almere

het enige telefoonnr. is het dure nummer (spek ze alsjeblief niet meer door ze te bellen.



Nu mijn verhaal:

eind nov 2004 heb ik voor mijn dochter in Almere bij speedlinq ADSL aangevraagd.
Voordat de goederen waren afgeleverd en de verbingding gerealiseerd moest worden was er al voor 3 maanden geld afgeschreven.
bij ontvangst van het modem en een zelfgebaken CD (waarvan de onder en bovenkant niet te onderscheiden was) heb ik geprobeert om alles te installeren, wat na 3 uur uitpuzzelen niet gelukt is omdat er bij speedlinq iets niet goed staat.
Dit gemeld na een paar hele dure telefoontjes, maar geen resultaat.
Dit ging zo door tot eind februari met omruilen van modem enz.
Er is afgesproken met de mensen van Sp.linq dat wanneer er op een maart nog geen verbinding was dat het contract geanuleerd werd.
Helaas mijn dochter krijgt nu een incasso buro op haar dak met de eis van 650 euro plus kosten incassoburo.

Oplichters en zwendelaars vind ik dit bedrijf.

Ik heb zelf een computer bedrijf dus ik weet wel hoe je netjes producten moet leveren met service.

Er zou een club van gedupeerden moeten komen om speedlinq goed juridisch te dwingen zijn malafide praktijken te stoppen.

PetervH

Gast

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Gast »

ja, helaas kennen wij dezelfde problemen. Wij hebben inmiddels de betalingen stopgezet, en daarover samen met de klachten een aangetekende brief verstuurd. Ook daar hebben we geen reactie op gehad. We hebben de brief nu via de mail verstuurd, maar ook daar geen reactie. Tip: stop de betalingen bij je bank door een rode kaart aan te vragen! Verder weten wij ook niet wat we moeten doen, maar gaan binnen kort wel naar de rechtswinkel om het verder uit te zoeken.

caravan

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door caravan »

23-05-2005.

Beste mensen wat laten jullie je toch bij de neus nemen door Speedlinq

natuurlijk kun je van je overeenkomst met Speedlinq af.

Zij zijn het die kontracktbreuk plegen en niet jullie, aangetekend opzeggen die handel en laat het maar voor komen geen poot om op te staan.

caravan.

karleen

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door karleen »

December 2004 heb ik internet aangevraagt via speedlinq, eind december ontvang ik van hun een modem zonder beschrijving om hem aan tesluiten, ik bel de helpdesk die ik eindelijk na een half uur wachten aan delijn heb en dan de verbinding verbreekt. Goed alle moed bij elkaar geraapt en weer gebelt immers de aanhouder wint....dacht ik...Van de helpdesk kreeg ik alleen maar onzinnige nutteloze opmerkingen als mevrouw u moet natuurlijk wel de stekker in het stopcontact doen (sorry hoor dat snapt iedereen)en mevrouw hij zou het toch echt moeten doen, nou niet dus!! In overleg met speedlinq modem terug gestuurt naar Rijswijk, met een brief erbij in aangetekend nog wel geen enkele reactie! Weer de telefoon gepakt en gebelt voor maar liefst 80 euro zonder resultaat, ik werdt van eht kastje naar de muur gestuurt en niemand wist ergens iets van. Weer diverse brieven geschreven, aangetekend of niet ze reageren gewoon niet!!!
Tot mijn grote verbazing viel er 20 mei 2005 een brief in de bus van het incassoburo ze eisen omdat ik de rekeningen van speedlinq niet heb betaald maar liefst 404 euro!!! Hoe durven ze!! Ik bel het incassoburo om duidelijkheid tevragen (bij speedlinq krijg je die niet) en al snel wordt me duidelijk dat speedlinq de rekeningen verstuurt via email en dan wel via een emailadres die ik niet heb en waar ik dus ook niet op kan reageren (jah das slim). Het incasso buro vertelt erbij dat als ik binnen 7 dagen niet betaal ik begin juni voor de rechter moet verschijnen, en als ik de zaak verlies ik alles terug moet betalen. en ik heb geen poot om op testaan want speedlinq doet niet aan afspraken zwart op wit zetten...daar zit ik dus...hebben wij als burger dan geen rechten???hebben wij geen poot om op testaan en kunnen ze dit zomaar maken??? ik wou per direct het contract ontbinden met de internetprovider maar ook dat gaat per mail.....en daar schijn je een gebruikersnaam voor nodig tehebben die ik dus nooit heb ontvangen en ook niet van hun krijg!! Wat moet ik daar nu mee?
Het zijn oplichters, onprofesionele lui die je alleen maar geld aftroggelen, van klantvriendelijkheid hebben ze nog nooit gehoort !!!!!!
Kortom het zijn geldeisers!!! Wat is MIJN RECHT hier nog in???

karleen

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door karleen »

Hallo iedereen die met speedlinq in zee is gegaan,

Als er een rechtzaak komt tegen speedlinq wil ik graag van de partij zijn!
Laten wij anders als burgers actie voeren om dat rot bedrijf dat iedereen flink op kosten jaagd op tedoeken!
Het zijn gemene geldeisers en ze doen alles maar dan ook alles om je tegen tewerken en om je in de nesten tewerken, helaas ben ik hier zelf ook de dupe van.

Inmiddels heb ik de zoveelste brief dit keer weer aangetekend naar speedlinq verzonden en tegelijk ook maar naar het incassobureau dat namens speedlinq maar liefst 400 euro van me eist!!!!

karleen

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door karleen »

Beste Peter H,

Wat u schrijft is mij net zo overkomen, inmiddels heb ook ik een incassobureau op mijn dak, met daarnaast de dreiging dat als ik niet binnen 7 dagen betaal ik voor de rechter moet verschijnen, en de kosten voor mijn rekening zijn.
Daar sta je dan als burger machteloos...
Inmiddels heb ik ervaren dat ik niet de enigste ben en ik vind het dan ook hard tijd om met zijn allen een club van gedupeerden op terichtten of in elk geval met zijn allen actie tegaan voeren tegen speedlinq, dat bedrijf moet hoe dan ook opgedoekt worden want dit zijn wanprestatie's die zij leveren. Ze bedonderen mensen, geven geen service, en jagen mensen op hoge kosten!!
Wie doet ermee!!!
Actie tegen die waardeloze lui, wij als burgers hebben niet het recht om op zo'n onbeschofte en onfatsoenlijke manier behandelt teworden.
Grrr...hoe langer ik over dit *** bedrijf praat hoe bozer ik wordt!!!
Jongens laten we met zijn allen wat doen want dit kan zo niet langer doorgaan, dit mag niet langer zo doorgaan!!! HELP...HELP...HELP

Speedlinq_klant

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Speedlinq_klant »

TIP: ga niet verhuizen wanneer je een speedling abonnement hebt! Ik ben onlangs verhuisd binnen mijn eigen regio. Af en aansluiting van KPN liep zoals afgesproken. KPN had zelfs een brief gestuurd waarin werd bevestigd dan mijn "provider" samengebruik had aangevraagd op de betreffende lijn. Op de afgesproken dag had ik ook weer internet verbinding. Alles prima, totdat de eerste factuur van speedlinq binnekwam. Opeens werd er € 9,50 Killed voice toeslag berekend door speedlinq. Killed voice = wél ADSL, maar geen KPN abonnement. Het ADSL signaal gaat over de infrastuctuur van KPN, en daar betaal je dus gewoon voor. Helaas was men "even" vergeten dat ik wél mijn KPN abonnement had, bovendien was dit ook doorgegeven aan speedlinq én KPN. Tevens hetzelfde telefoonnummer gehouden. Daar dus geen probleem. Na meerdere e-mails, waar niet op werd gereageerd, zelfs niet als je ze uitprint en per aangetekende post verstuurd, toch maar de telefoon gepakt. Het verhaal was dat KPN aan speedlinq factureerde en speedling dus weer aan mij. Toen ik verhaal ging halen bij speelinq werd mij meegedeeld dat ik bij de KPN moest zijn! Sorry speeldinq, als ik met de KPN te maken had willen hebben, dan had ik wel bij hún een ADSL abonnement afgesloten. Na 4 maanden, meer dan € 120,- telefoonkosten en € 125,- verhuiskosten verder, bleek dat er een "foutje" in de registratie te zitten bij de KPN. Blijkbaar wordt er door de KPN niet goed gecontroleerd of de aansluiting bij verhuizen goed gaat (geen prioriteit) en speedlinq heeft het te druk met geld verdienen, dus bestaande klanten met een contract hebben ook geen prioriteit. De onterechte "killed voice" is verrekend met de volgende maandelijkse facturen. Maar die telefoonkosten, ho maar.

Gast

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Gast »

Ook ik heb veel problemen gehad met speedlinq. Allereerst heeft het 7/8 weken geduurd voordat ik eindelijk een signaal op mijn lijn had. Daarvoor heb ik veel moeten bellen met de helpdesk. De customer "service" daar is een regelrechte hel. Je moet een veel te duur nummer bellen, om vervolgens veel te lang in de wacht te staan en als het dan uiteindelijk zover is dat je iemand aan de lijn krijgt, dan is het iemand die totaal geen verstand van zaken heeft. Notities in het systeem van vorige gesprekken missen en ze proberen ook nog de schuld op de klant af te schuiven.

En als je denkt dat e-mailen een optie is, nou vergeet het maar. Ze werken alleen maar met formulieren op het internetsite, maar natuurlijk zit er nooit een formulier tussen voor een echte klacht. Alleen maar 'adreswijziging', 'abonnementsvorm verhogen' etc. En de e-mailadressen van 'helpdesk' en 'administratie' zijn buiten gebruik gesteld. EN DAT NOEMT ZICH EEN INTERNETPROVIDER!!! Het zijn gewoon een stelletje afpersers, omdat ze willen dat je dat veel te dure nummer van ze belt.

Dan is er het drama van de hele actie. Eerst moest ik geld betalen voor het modem (€ 69,00), aansluitkosten (€89,00) en ik moest het volledige abonnementsgeld de eerste 3 maanden betalen (waarop ik volgens de actie korting zou krijgen € 24,95 ipv € 32,50 (3 x € 7,55). Deze bedragen (totaal €180,65) zou ik uiterlijk 3 weken nadat mijn 2e abonnementsfactuur was afgeschreven teruggestort krijgen. We zijn inmiddels 8 weken verder en nog steeds heb ik geen cent gezien. Maar waar ze wel erg op tijd mee zijn, is het maandelijks incasseren van het abonnementsgeld. Want dat is natuurlijk allemaal wel goed geregeld.

Nou, wat mij betreft is de maat echt vol. Maar ik sta gewoon machteloos. Ze zijn geen lid van een geschillencommissie, dus moet je naar de rechter stappen. Dit kost een hoop tijd, gezeik en vooral: veel geld. Maar ik laat het er niet bij zitten...

Djurre

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Djurre »

heb nu 3 maanden speedlinq beviel goed, totdat ze me nu hebben afgeloten omdat ze niet het geld konden incasseren.

eerst 3x met de "helpdesk" gebeld om er achter te komen wat er aan de hand was. krijg ik te horen dat er door een administratieve fout geen incasso heeft plaats gevonden. ik bellen met de postbank alles uit gezocht, niks aan de hand. ik mijn giro afschriften na kijken, stond genoeg geld op. weer bellen "ja het ligt niet aan ons" kunnen jullie dat even na kijken? "menner het ligt echt niet aan ons"
verder heb ik een incasso code van hun gekregen die bij de postbank voledig onbekend was.

Als ik het geld handmatig zou overmaken word ik over 5 dagen weer aangesloten of ik kan 25 euro extra betalen, dan kan het binnen 8 uur.
zij weigeren met de abnamro te bellen of hun incasso klopt of wat er dan precies fout is gegaan, het ligt immers niet bij hun?

ga morgen maar eens bij ze langs in almere, Televisieweg 2

Hans_Anders

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door Hans_Anders »

Hallo,

Ook ik heb problemen ondervonden en nog steeds problemen met speedlinq. Ik heb sinds vorig jaar oktober een andere internet provider. Ik heb mijn abonnement bij hun opgezegd via die onozele manier dat je je moet afmelden bij hun online want telefonisch doen ze daar niks aan. Maar ik heb dus niks meer van mijn afmelding gehoort tot dat ze met de rekening komen opdagen dat er niks betaald is en dat ze nog geld tegoed van mij hebben. Dus ik heb toen gebeld en gezegd dat ik mijn abbonement online heb opgezegd en als zij daar dan niks mee doen uhhh ja dat is dan niet mijn probleem toch!!! Ik was wel zo handig om de automatische incasso op te heffen want ik had al een beetje mijn bedenkingen over dit soort providers die moeilijk te bereiken zijn. Ik verwacht binnenkort wel weer een brief van hun maar van een kale kip kunnen ze niet plukken en ze kunnen zelf ook wel zien dat ik geen internet dataverkeer meer heb op dat ip adres. Want ik heb geen ADSL meer maar kabel sinds eind oktober vorig jaar. Dus ik ben benieuwd met wat voor verhaal ze nu weer komen... :?

sal
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mei 2005 15:26

Re: Problemen met Speedlinq

Ongelezen bericht door sal »

Beste lotgenoten,
Mijn ervaring is niet veel anders dan de meesten hier, ik was uit woede aan het spitten op internet tot dat ik dit artikel las. Mischien is het een goed idee om ons problemen via Peter Olsthoorn, die waarschijnlijk werk bij Netkwesties(Journalistiek bureau tel. 020-4288688) voor te leggen en wie weet heeft hij een goed idee, temeer omdat hij een artikel heeft gemaakt.
Ik denk zelf dat wanneer hij alle mailtjes leest, mischien opnieuw een artikel schrijft en weer aandacht geeft. Ik ben overtuigd dat er nog veeeeeeeeel meer mensen zijn die problemen hebben.
Ik heb zelf nu voor ongeveer 150 euro aan telefoonkosten gemaakt, en heel eerlijk dat heb ik al opgeven. En daar gaat dit artikel juist over en mischien kan er nu een artikel worden gemaakt over het niet op tijd terugbetalen van kortingen en borgbetalingen.
Heb zojuist gebeld met Hart voor Nederland en gesproken met Jaap die heeft me geadviseerd op een woordvoerder aan te stellen voor alle mensen en een kort email te sturen naar [email protected], zodat zij kunnen kijken of ze het gaan behandelen.
Moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik weinig tijd en niet veel verstand van internetten heb, maar ik zal wel de actie steunen.
Hier onder nog de artikel die ik boven noemde.

groeten en veel sterke Sal
-------------------------------------------------------------------------


28-01-2005




Rijk worden met een ADSL-helpdesk
Een 'cowboymarkt', zo werd recent de aanbodzijde van breedband internet nog omschreven. Dat doet onrecht aan de fatsoenlijke aanbieders, maar de goeden lijden onder de kwaden. Zoals Speedlinq: "Ik vind het ook raar, maar we mogen niet e-mailen met klanten en ze ook niet terugbellen."

Deze week werd bekend dat Wanadoo een berisping van de Reclame Code Commissie aan de broek kreeg vanwege misleidende reclame: Wanadoo Breedband, ADSL of Cable werd aangeboden voor 9,95 euro per maand. En dat was een 'vanaf-prijs'.

Dat was geen ernstig vergrijp, en opvallender was nog het antwoord van Wanadoo: de provider gaat voortaan reclame maken met een prijs die ten minste 12 maanden geldt. De Franse dochter beweert daarmee de eerste provider te zijn. Met andere woorden: het is kennelijk normaal op de breedbandmarkt dat elke prijs in reclame met een korreltje zout genomen kan worden.

Een week eerder liet tv-programma Tros Radar weten dat met name Versatel (Zon), Tiscali en Wanadoo tekortschieten.

Meer dan de helft van de mensen met klachten over hun ADSL-provider hadden problemen met de helpdesk. Planet, Tiscali en Zonnet laten klanten vaak te lang wachten, de laatste twee tegen dure telefoontikken. Bij Tiscali duurt het wachten niet zelden meer dan 20 minuten, waarna bovendien de deskundigheid daar tekortschiet.

In de uitzending kwam een Zon-klant vertellen al honderden euro's aan de helpdesk kwijt te zijn zonder verbinding. Die helpdesk kost 70 cent per minuut. Dit zogenaamde helpen van klanten levert, zo gaf directeur Gert Post in het tv-programma toe, een aardig extra centje op.


Het geval Speedlinq
En ook: Zonnet is afhankelijk van de prijsvergelijkingen van aanbieders, zoals die onder meer op internet zijn op te zoeken. Daarin spelen kosten van de helpdesk een ondergeschikte rol. Je kunt immers niet tevoren bepalen of, en zo ja, hoe lang iemand gebruik zal maken van de hulptroepen van een aanbieder.

De problemen bij UPC liggen nog vers in het geheugen, maar momenteel werkt UPC vele malen beter.

Een geval waarmee Netkwesties te maken kreeg was Speedlinq. Deze kwam goed uit een test van een pc-blad en daar in hetzelfde pand een bedrijfje al gebruikmaakte van KPN dacht Netkwesties als back-up op het net van BabyXL (Tiscali) te gaan zitten, met Speedlinq als provider. Van de volgende ervaringen werden we deelgenoot:


Speedlinq biedt op zijn site abonnementen aan met in grote letters de prijs, maar die geldt voor drie maanden. In nauwelijks leesbaar korps staat eronder dat na drie maanden de prijs 10 euro per maand omhoog gaat.

Het aanbod geldt voor 'geen aansluitkosten' en 'gratis modem'. Binnen twee dagen is er echter 198 euro van de bankrekening afgeschreven. De factuur is in te zien op een e-mailadres van Speedlinq waar nog geen toegang toe bestaat.

Binnen de beloofde tijd arriveert het pakket. Na installatie op de aangegeven datum is er geen verbinding. Voor het eerst bellen naar de helpdesk a 0,75 euro per minuut in de wacht. Na wat pingpongen zegt Speedlinq dat er juist die dag problemen zijn met de centrale in Sloterdijk waar de verbinding overheen loopt. Dat gelooft niemand.

Na drie dagen nog geen aansluiting, daarop een haperende aansluiting. Enkele dagen na elkaar contract met de helpdesk, tegen alles bij elkaar een paar honderd euro op een 0900-nummer als gevolg van lange wachttijden met een deuntje.

De hapering komt door een verkeerde driver op de cd, en we vragen ons af of er opzet in het spel is. De juiste driver kan de helpdesk niet e-mailen. "Ik vind het ook raar, maar we mogen bij Speedlinq niet e-mailen met klanten en ze ook niet terugbellen."

Een goede maand later is er wederom een afschrijving van 134 euro, negen keer het beloofde maandbedrag voor de eerste drie maanden a 14,95. Het blijkt om aansluitkosten te gaan en twee maandbedragen van 25 euro. De eerste rekening van 198 euro blijkt voor het 'gratis modem' te zijn geweest.

Met het modem stuurde Speedlinq een 'voucher' mee om de aansluit- en modemkosten te kunnen terugvorderen, daarbij is een kopie van de telefoonrekening van KPN vereist.
Er volgt echter een terugbetaling van 149 euro, terwijl voor het 'gratis modem' en 'geen aansluitkosten' in totaal 287 euro automatisch is afgeschreven, en in plaats van de eerste drie maanden 45 euro in totaal 75 euro. Diefstal?

Mistige organisatie
Het is niet alleen onmogelijk voor de helpdesk om te bellen of e-mail te sturen, ze mag of kan ook geen adres van het Speedlinq-kantoor verschaffen dan "ergens in Almere". Via een pr-agent van Speedlinq kom je als journalist dan nog bij toeval nog aan het adres in Den Haag, maar 'gewone' klanten kunnen het schudden.

Alles bij elkaar opgeteld ontstaat geen vrolijk beeld over hoe Speedlinq met zijn klanten omgaat. Het gedoe met de voucher grenst aan bedrog. Het moet ook voor helpdeskmedewerkers een kwelling zijn om hier te moeten werken. Nu liet Speedlinq juist deze week in een persbericht het volgende weten:

"Speedlinq is met 500% gegroeid in 2004. Volgens Speedlinq zijn de hoge scores in de snelheidstesten en de mond op mond reclame een belangrijke verklaring voor deze explosieve groei. De groei ging echter in 2004 gepaard met oplopende wachttijden voor het call center en een groei van het aantal klachten van tientallen naar enkele honderden het afgelopen jaar. De ADSL provider opent daarom begin februari een nieuw call center en verdubbelt daarmee in één keer de capaciteit van haar helpdesk."


Reactie van Speedlinq
Hans Huygens en Pieter Porte, oprichters en directeuren van Speedlinq, laten in een schriftelijke reactie weten:

"Speedlinq is gevestigd op twee adressen. In Almere waar onze administratie zit en de verwerking van vouchers plaatsvindt, en in Den Haag waar de verkooporganisatie is gehuisvest. Voor klanten is naast de helpdesk dus het adres in Almere van belang. Het mag gewoon, wanneer gevraagd, door de helpdesk worden doorgegeven."

"Het is inderdaad zo dat de wachttijden te hoog zijn opgelopen en daarmee de belkosten. Iets wat wij zeker net zo irritant vinden en uiteindelijk voor niemand goed is. Met het nieuwe callcenter, dat begin februari van start gaat, moet dat verleden tijd zijn."

"Het klopt dat de callcenter-medewerkers niet mogen terugbellen. We hebben zeer slechte ervaringen met bereikbaarheid van klanten en bovendien waren klanten dan vaak niet in de buurt van hun computer. Wat wel noodzakelijk is. Dat is de reden waarom we vragen om zelf te bellen. We beantwoorden echter wel e-mails."
[Onjuist: de helpdesk belt ook niet terug als de tijd oploopt of je lang zat te wachten en je vraagt om direct terug te bellen als je aan de pc zit, red.]

"Wat betreft de acties: we geven afhankelijk van het abonnement kortingen op het modem, aansluitkosten en het abonnement. Speedlinq doet geen creditcheck bij zijn klanten. Om het risico toch te beperken brengen we eerst de totale kosten in rekening. Na de eerste twee betalingen van het gehele abonnementsbedrag en ontvangst van de voucher storten we het volledige kortingsbedrag in een keer terug. We zijn oprecht van mening dat we de actievoorwaarden helder en duidelijk communiceren."

"Als we objectief kijken naar dit voorbeeld, dan verdienen we met onze wachttijden het afgelopen halfjaar en deze specifieke helpdesk reacties geen schoonheidsprijs. Onze excuses!"


Automatisch verlengen
Behalve de helpdesk die de kassa laat rinkelen met muziek voor de beller of slecht advies is ook het automatisch verlengen van abonnementen met een jaar een onvriendelijke methode.

Welke partijen ook het systeem van vouchers hanteren is niet duidelijk, laat staan dat aanbieders daarmee te weinig terugbetalen. Wat betreft de kosten van de helpdesk en het opzeggen biedt een belangrijke vergelijkingssite als internetten.nl in zijn ADSL-vergelijking daar niet direct inzicht in. Meestal wel als je op een van de ruim 250 aanbiedingen klikt, maar lang niet altijd. Van de grote aanbieders hebben ook Zon en Tiscali prijzige hulpdiensten, van de kleinere onder meer Fiberworld en Scarlet.

Zoals de Versatel-directeur al aangaf, loont het in marketing om lage abonnementskosten te compenseren met een winstmakende helpdesk...

[Peter Olsthoorn, 27 januari 2005]
Verder in editie 119
Ilse Media dwingt vertrek pedofielensite af
Paardenpornoboer genomen door creditcardexploitant
Studie bekostigd met anti-spyware
Rijk worden met een ADSL-helpdesk
Column Laurens Mommers



Netkwesties zoekt steun
En u kunt helpen! Lees verder »

Gesloten