LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

Minder last van spam nu de poort gewijzigd is?

Peiling eindigde op 05 sep 2010 16:41

1. Ja
0
Geen stemmen
2. Nee
2
67%
3. Weet ik niet
0
Geen stemmen
4. Tele2, ik stop ermee.
1
33%
 
Totaal aantal stemmen: 3

Makkes
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 aug 2010 16:30

Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door Makkes »

Om het spammers moeilijker te maken zet Tele2 poort25 dicht.
Opzich een goede zaak.

Behalve als je een eigen SMTP mailserver gebruikt.
Dan wordt het onmogelijk, zonder alle instellingen te weizigen,
gebruik te maken van je mail op zowel je thuis netwerk als een
openbaar netwerk.

Met andere woorden:
Als ik thuis mijn mail wil versturen moet ik elke keer mijn emailprogramma
opnieuw instellen omdat mijn (en vele anderen) mailserver wel de standaard
poort25 voor uitgaande e-mail gebruikt.

Mijn mening is dat Tele2 hiermee meer problemen veroorzaakt
dan dat ze oplossen. Voor mij geen cent verbetering en een goede rede
om het gehele intenet/tv/telefonie paket op te zeggen.

jaccoh
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2006 09:20

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door jaccoh »

Ik werk niet bij Tele2 maar wel bij een andere ISP en ik snap de overweging van het dichtzetten van poort 25 best. Overigens heeft dat, afhankelijk van wat er precies dicht gezet wordt, niet persee direct met minder spam voor eigen klanten te maken. Poort 25 kan zowel inkomend als uitgaand dicht worden gezet. Inkomend betekent het dat mensen met een fout geconfigureerde mailserver (exchange oid) geen spam-relays meer kunnen zijn. Dit is sociaal voor de rest van de wereld want geloof mij: dat soort foute servers zijn er te veel. Het zou ook kunnen betekenen dat uitgaand poort 25 wordt dicht gezet. Hierbij kun je alleen nog mail de wereld insturen via de SMTP server van de ISP.

Persoonlijk voel ik er meer voor dat ze hun eigen IP-range structureel (bijv eens per week of maand) zouden scannen op foute mailservers en dat per case afhandelen. Is wat meer werk maar wel klantvriendelijker en constructiever.

Overigens zijn er nog wel meer problemen met een open poort 25 te bedenken. De meeste exchange servers nemen standaard alle mail voor het domein wat ze hosten eerst aan. Dus [email protected]. Vervolgens wordt deze mail gebounced. De afzender van spam is vaak vals en zo onstaat er dus backscatter zoals dat heet. Misschien net zo vervelend als spam.

Kortom, er zijn meerdere redenen denkbaar maar het heeft niet direct tot gevolg dat je minder spam krijgt als Tele2 klant. Tele2 neemt wel verantwoordelijkheid voor het spam probleem in het algemeen. Echter zou ik dat als Tele2 zijnde anders aanpakken.

lazy-lois
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 aug 2010 01:26

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door lazy-lois »

Volgens mij is XS4all de enige die poort 25 niet gesloten heeft of zijn er nog
meer uitzonderingen ?

jaccoh
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2006 09:20

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door jaccoh »

Zeker wel. Ik weet het niet van alle ISPs maar Solcon blokkeert niets :).

lazy-lois
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 aug 2010 01:26

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door lazy-lois »

BBned bedankt voor de info :wink:

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door mje »

Solcon is partner van BBned en deze zijn overgenomen door Tele2.
Tele2 neemt BBned over
maandag 19 juli 2010 0 reacties


Tele2 betaalt vijftig miljoen euro voor breedbandaanbieder BBned. Tele2 wordt daarmee eigenaar van breedbandproviders BBeyond, Alice en InterNLnet.



Tele2 neemt BBned over van Telecom Italia, die het bedrijf al enige tijd in de etalage had staan. BBned heeft ca. 300 mensen in dienst. BBned heeft een aantal glasvezelnetwerken in grote steden als Amsterdam, Rotterdam, den Haag en Eindhoven.



Tele2 is naast aanbieder van dsl- en glasvezeldiensten ook aanbieder van mobiele telefonie. Ook is Tele2 begonnen met het opzetten van een eigen 4G LTE mobiel datanetwerk.
http://www.hcc.nl/eCache/DEF/41/365.html

jaccoh
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2006 09:20

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door jaccoh »

Solcon levert misschien BBNed diensten maar is zeker niet overgenomen en dat zal ook niet snel gebeuren :).

manus-1

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door manus-1 »

@mje

Nog bedankt voor je tip.

Solcon maakt wel degelijk gebruik van het netwerk in sommige gebieden van
BBned en KPN en waar mogelijk van de glasvezel van KPN b.v. in Laren.

Dus grote kans dat poort 25 op slot gaat.

jaccoh
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2006 09:20

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door jaccoh »

Solcon levert via meerdere kanalen internet bij klanten. In sommige gevallen doet solcon het hele traject. In andere gevallen is Solcon een samenwerking aangegaan. Bij zo een samenwerking doet bijv KPN het laatste stukje tot aan de klant. Echter leveren al deze partijen het dataverkeer ongehinderd en ongefilterd aan bij Solcon, het gaat te ver om technisch uit te leggen hoe dat werkt. Laat ik zeggen dat een netwerk uit meerdere lagen bestaat.

Bijna elke ISP werkt op die manier, XS4ALL ook. Solcon bepaalt dan ook zelf in het eigen netwerk wat er wel en niet wordt geblokkeerd. Ik neem aan dat dat voor elke ISP zo is anders zou het niet best zijn. Als bijv. een BBNed of KPN het laatste stukje tot aan de klant doet betekend dat niet dat zij zomaar een blokkade kunnen zetten. Het gaat te ver dit technisch helemaal uit te leggen.

Solcon is partner/klant bij deze bedrijven maar heeft er verder niets mee te makenn. Dat BBNED overgenomen wordt zegt dus niets over Solcon.

Dit nieuws bericht gaat over de internet tak van Tele2 en dus niet de wholesale tak die andere ISPs gebruiken om ADSL te leveren. Tele2 gaat blokkeren blijkt maar dat geldt dus niet voor Solcon of welke ISP dan ook. Dat is de keuze van de ISP.

tampie74
Berichten: 168
Lid geworden op: 23 jan 2009 13:14

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door tampie74 »

wij hebben xs4all en een eigen mailserver, wij konden in het begin ook niet mailen vanaf onze eigen server. bleek dat poort 25 op ons ip adres dicht stond omdat door de vorige persoon via dat ip spam verstuurde. Wij hebben toen xs4all ervoor gebeld en hebben poort 25 op dat ip adres weer open gezet.

Misschien doen ze dat bij tele2 dat ook. Als je er niet over belt dan weet je het niet.

jaccoh
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 jul 2006 09:20

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door jaccoh »

Goede optie inderdaad. Maar er zijn ook andere manieren. Veelal kun je de E-mail binnen laten komen op de servers van de ISP en deze kunnen het doorsturen.

Telfort webcare
verified
Berichten: 959
Lid geworden op: 05 mei 2009 15:11
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door Telfort webcare »

lazy-lois schreef:Volgens mij is XS4all de enige die poort 25 niet gesloten heeft of zijn er nog
meer uitzonderingen ?
Bij Telfort is ook alles open.
Wij hebben onze hele dynamische IP range zelf laten blacklisten zodat aansluitingen alleen mail kunnen verzenden via onze eigen SMTP server (Static IP, unlisted met met sender VRFY) of een 3rd party SMTP van een webhost.

Hugo

lazy-lois
Berichten: 36
Lid geworden op: 25 aug 2010 01:26

Re: Tele2 zet e-mail poort25 dicht

Ongelezen bericht door lazy-lois »

Er zijn meerdere smtp servers die wel werken, heb ik ontdekt via andere poorten :!:

Gesloten