LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.

Raakt u vaak de weg kwijt op internet?

Regelmatig
7
30%
Soms
11
48%
Nooit
5
22%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door Radar »

Een groot deel van de internetgebruikers laat zich tijdens het surfen op het internationale web zo afleiden, dat ze uiteindelijk niet meer weten wat ze eigenlijk zochten. Zeven op de tien mensen erkennen dat ze wel eens 'wilfen', wat een afkorting is voor 'What was I looking for?'. Volgens een Britse onderzoeker is dit slecht voor de productiviteit van werknemers.

Dit verscheen vandaag in het nieuws.

Heeft u hier ervaring mee? Raakt u ook vaker de weg kwijt op internet en vergeet u dan waar u eigenlijk aan begonnen was? Laat het ons weten![/url]

Big-V
Berichten: 979
Lid geworden op: 04 sep 2005 21:02

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door Big-V »

Ik raak wel eens "de weg kwijt" op het internet, maar op het werk overkomt me dit niet. Het gaat dus niet ten koste van mijn arbeidsproductiviteit.

jenren6
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 okt 2006 13:27

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door jenren6 »

ik werk niet bij een baas maar zit thuis veel achter de PC en daar raak ik ook af en toe aaardig de weg kwijt!!
gr. jo

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door ronald g »

Of wilfen de productiviteit aantast, ik denk het niet. Werknemers zijn gemotiveerd genoeg om op resultaat te zoeken. Bij thuis gebruik weet ik wel zeker dat het gebeurt. Of dit wilfen nu slecht is, dacht het niet want dat levert soms zeer leuke sites op. Ik ken ondernemingen die voor bepaalde werknemers internet afsluiten en enkel e-mail toegenkelijk maken. Qua onderzoek van deze man is het de zoveelste nutteloze onderzoek. komt er op neer dat als je in een winkel loopt, je door het aanbod van de producten wel eens wat vergeet te kopen. Nieuwe afkorting. wdiwtb? (what did i wont to buy?) Deze mallotige onderzoeker zal er waarschijnlijk op promoveren ook nog

Ps
Als iemand een betere afkorting weet zou ik het graag weten want dan kan ik een proefschrift maken over alle nieuwe termen en afkortingen. Kom ik ook nog eens in het nieuws.

Ronald.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door NONO »

Wordt zo'n drukte gemaakt over internetten door personeel en daarmee verloren gegane arbeidsuren.

Gek genoeg hoor ik nooit hoeveel arbeidsuren verloren gaan door kortzichtige en achterlijke door het topmanagement genomen beslissingen. Om het nog niet eens te hebben over de oeverloze en nutteloze vergadercultuur die op dat niveau heerst.

Opleidingen voor personeel, als even kan bezuinigen we daarop; maar als het om managers gaat, dan gaan alle sluizen open.

Om iemand zogenaamd te leren hoe hij een medewerker moet leren of vertellen hoe diens werk te doen; terwijl er veel meer rendement te behalen is als die medewerker dat zelf leert of zijn al aanwezige vaardigheden middels opleiding(en) kan verbeteren.

Dus zolang managers tijd en geld van bedrijven als paarlen voor de zwijnen mogen gooien - vaak alleen ten eigen persoonlijke faveure - kunnen we beter zwijgen over medewerkers die zogenaamd wat tijd op het internet verdoen.

GdM
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 sep 2005 12:13

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door GdM »

ik lees het stukje in de nieuwsbrief en denk gelijk: ' ja, dat ben ik.."Nou ben ik tbm-er (thuisblijfmoeder) dus mijn 'baas' vindt het niet zo erg.. haha :lol:
Maar goed, het gebeurt regelmatig dat ik op internet iets wil zoeken, dat ik na een paar uur het nog niet gezocht heb, maar iets anders eerst ben gaan doen.. en steeds verder afsurf..
Zoals deze topic.. bijv. ik ging aan de pc zitten om iets heel anders te doen.. nu zit ik hier een antwoord te tikken..
:?

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door ronald g »

tata zo kom je nog iets tegen verassend en spannend. :D

Ronald.

thmulder
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 jun 2005 07:26

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door thmulder »

Wie kan mij nu echt vertellen hoe de afkorting van Wilfen is opgebouwd, want volgens mij klopt het niet helemaal,

Ik raak ook weleens de weg kwijt bij surfen , maar dat is niet zo erg , want dan is wat ik tegenkom veel interessanter dan wat ik zocht en zo heb ik dan weer profijt.

ronald g
Berichten: 2388
Lid geworden op: 28 apr 2005 22:41

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door ronald g »

Productiviteit gaat verloren door het verplaatsen van de koffie machine, want dan worden er vragen gesteld waar is dat ding? onhandige bekers die van een zeker merk moeten zijn en dan ook nog betalen, valt niet mee om een collega met wisselgeld te vinden. Ook niet te vergeten och ik heb visite gehad en ik kan die spijker maar niet uit mijn kop krijgen. In zo'n situatie wil je nog wel eens gaan wilfen ( mooi woord trouwens ).

Tros Radar met dit topic slaat u de plank volledig mis. Ik hoop van harte dat u er GEEN uitzending aan gaat wijden want Radar op tv is ook niet meer wat geweest is. U pakt nu kinder dag verblijven aan om dat het co gehalte te hoog is gevaarlijk tja wat voor te zeggen wat is de volgende stap thuiscontroles. het wordt tijd om een toe te geven dat de bedrijven er alles aan doen om service te verlenen en dat in grote mate goed doen. Het wordt tijd om radar maar eens in de maand uit te zenden zodat u echt een issue heeft en niet op zaken gaat richten waar u en de consument geen invloed op heeft. Stichtigingen die in grote lijnen hun doel bereikt hebben heffen zich vaak op, het is maar een hint.
Ronald.
Laatst gewijzigd door ronald g op 11 apr 2007 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.

ikbenik

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waar veel meer productiviteit aan verloren gaat zijn de rokers op de werkvloer die soms een eind moeten lopen om aan hun verslaving te werken.

Bij mijn vorige baas viel dat echt op.

Nu is het niet zo dat ik negatief spreek over rokers.
Maar sindsdien dat op de werkvloer niet meer gerookt mag worden zie je dat de rokers vaker en langer van hun werkplek zijn.

tonvanheel
Berichten: 109
Lid geworden op: 19 feb 2007 21:18

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door tonvanheel »

Zou iemand mij 1 zinnige reden kunnen geven waarom een werknemer voor zijn werk op het internet moet surfen ?

Natuurlijk zal hij/zij regelmatig het internet moeten gebruiken, maar zakelijk zijn dit vaste, steeds dezelfde, sites, waarvoor ongetwijfeld "shortcuts" op het bureaublad of in de programmatuur zijn gemaakt.

Als werknemers zo nodig moeten surfen dan kunnen ze dat op hun gemak thuis doen.

Hetzelfde geldt voor prive bellen/gebeld worden, chatten, emailen en smsen.
(Ik ben minder tijd kwijt aan roken dan de meeste niet-rokers aan prive telefoongesprekken e.d. en erger me kapot aan de hoeveelheden inkomende prive telefoontjes)


groetjes,
Een werknemer

crossradar
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2006 01:06

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door crossradar »

Het komt bij mij regelmatig voor dat ik thuis achter mijn pc (ben gepensioneerd) aan het wilfen sla wanneer links voorbijkomen naar onderwerpen die mij interesseren. Bang om dat nieuwe onderwerp te vergeten stap ik van mijn aanvankelijke zoektocht direct over naar de nieuwe maar vergeet soms waarmee begonnen was.
Ik opende mijn pc om iets op internet te zoeken maar keek even snel naar de mail in outlook express en zag in Radar dit onderwerp. Daar is niets verkeerd mee maar wel onthouden wat je oorspronkelijke zoekopdracht was. In ieder geval alle reeds geopende sites niet afsluiten opdat je terug kunt klikken naar de eerste, als je die tenminste al had geopend. Beter is een aantekening te maken over de aanvanklijke zoekopdracht. Nog beter is is je eerste zoekopdracht niet te onderbreken maar eerst af te maken. Het is een kwestie van zelfdisciline en in feite geen probleem.

Helicon
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 dec 2005 20:48

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door Helicon »

Ik raak het spoor nooit bijster tijdens het surfen.
Als ik al afdwaal is dat bewust en heel vaak levert dat nieuwe informatie op.
Een favorieten markering helpt dan natuurlijk niet. Ik noem het dan ook geen surfen meer maar een site benaderen net als de telefoon oppakken. Dan is de surfmethode toch veel efficienter dan de ouderwetse telefonische speurtochten en raadplegen van bibliotheken.

Waar ik mij wel aan erger en tijd kost is dat bedrijven kans zien om via Google altijd op hun site te komen terwijl dat bedrijf niets met het gezochte onderwerp temaken heeft. Puur een reklametruck dus.

Sommige mensen vragen zich af waarom je in de baas zijn tijd zou moeten surfen. Welnu zakelijk surfen doe je om kennis te vergaren waarover je niet beschikt, of een bevestiging van je vermoeden te krijgen, of om een leverancier te vinden en ga zo maar door. Dat je dit thuis zou moeten doen is natuurlijk van de te zotte als dit deel uitmaakt van je taak. Een looiale werknemer maakt al genoeg onbetaalde uren voor de baas, terwijl de opperbaas zich verrijkt met vette bonussen zodra hij weer een aantal mensen de straat heeft opgepleurd.

Ach ja, en de buurman doet altijd foute dingen zoals roken e.d., maar men vergeet vaak naar eigen "fouten" te kijken.
Ik rook overigens niet, maar ben alle betuttelingen in de breedste zin zo langzamerhand wel een beetje zat.
Leven we nog wel in een democratie met al die opgelegde regeltjes?
Laten we ons bezig houden met zaken die echt nuttig zijn!

Jan9
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 dec 2006 21:32

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door Jan9 »

Komkommertijd is al aangebroken :lol:

vogelaar
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 jan 2007 13:56

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door vogelaar »

ook ik ontkom niet aan het feit dat ik zit te zoeken en via diverse (vaak voor mij nieuwe sites) zit te kijken dat ik vergeet de site te bezoeken die ik eigenlijk wilde bekijken.
Zou het mogelijk kunnen zijn dat met de groei van het aantal sites internet steeds interessanter wordt, ook voor mensen die anders heel gericht naar een site gaan?
Ik merk dat ik me persoonlijk steeds weer laat verleiden om diverse sites te bekijken gewoon uit nieuwschierigheid.
Ik kan niet beoordelen hoe dat op je werk is want ik ben al twee jaar gepensioneerd en geniet gewoon van alles wat nieuw is.

willemhendrik
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 feb 2007 19:23

Re: 'Wilfen' schaadt de productiviteit van werknemers

Ongelezen bericht door willemhendrik »

Op dit moment ben ik ook even de weg kwijt.
Gr. Wim.

Gesloten