LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Windows 10

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.

dat dacht ik al, wel vreemd dat de upgrade ineens een clean install is geworden op een 2e partitie.

wel mooi; 2 voor 1. kan je ze naast elkaar leggen en testen in verschil/ benchmarks etc. .

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door toeslagen »

jerwarm schreef:
hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.

dat dacht ik al, wel vreemd dat de upgrade ineens een clean install is geworden op een 2e partitie.

wel mooi; 2 voor 1. kan je ze naast elkaar leggen en testen in verschil/ benchmarks etc. .
Een upgrade is geen clean installatie.
Het is wel vreemd, want als je na de upgrade naar W 10 niet content bent, je terug naar het andere OS kan.
@hvff

Dan heb je ook geen gewoon update gemaakt.
Heb je op beide OS dezelfde programma, die op W 7 geïnstalleerd zijn/waren?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

toeslagen schreef:
jerwarm schreef:
hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.

dat dacht ik al, wel vreemd dat de upgrade ineens een clean install is geworden op een 2e partitie.

wel mooi; 2 voor 1. kan je ze naast elkaar leggen en testen in verschil/ benchmarks etc. .
Een upgrade is geen clean installatie.
Het is wel vreemd, want als je na de upgrade naar W 10 niet content bent, je terug naar het andere OS kan.
@hvff

Dan heb je ook geen gewoon update gemaakt.
Heb je op beide OS dezelfde programma, die op W 7 geïnstalleerd zijn/waren?
ik denk niet dat u mij computerles hoeft te geven aangezien ik diverse systemen voor anderen veelal installeer, en computeren een uit de hand gelopen hobby is.... etc.

maar ik zal proberen uit leggen wat ik denk wat er gebeurt is,
Ik had geupgraded naar Windows 10 enfin ik kreeg gisteren het beeld op zwart en er was een melding dat ik een recover CD moest gebruiken. Dit gedaan en ik kreeg weer
het W10 scherm. Vandaag zette ik de PC aan en nu moet ik een keuze maken.
De upgrade naar w10 is gedaan op een werkend OS, namelijk w7.
op het moment dat het upgraden klaar was kreeg hij een zwart scherm.

na de recovercd melding heeft hij gewoon op een 2e partitie met die recover cd w7 geheel geinstalleerd, immers w10 was namelijk al op de 1e partitie [daar ga ik even vanuit] gecorrigeerd.


zo is het denk ik gegaan.


daarnaast; ik wilde zelf ook een dualboot maken met w7/w10, maar omdat ik ooit al veel problemen kreeg in mijn MBR met een dualboot tussen XPpro en w7 en allebei de OSén niet meer wilde booten heb ik nu w10 gewoon op een VM draaien.
veel veiliger, als er namelijk maar iets fout gaat in je MBR dan boot er NIETS meer op die main HDD vanuit je bios.
ik heb het uiteindelijk goed gekregen maar was geen sinecure. :lol:
Laatst gewijzigd door jerwarm op 14 sep 2015 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

aanvulling;


het is namelijk zo dat als je een windows clean install doet op je main partitie en daarna de [1e] reboot vanaf bios niet goed gaat, er gewoon een 2e OS geinstalleerd word over je eerste [ die nog niet gefinaliseerd was] en zo verder,.

die problemen kan je bv hebben tijdens installatie als je mobo niet reageert/ of niet goed op reboot commando.
ja ik heb al wat meegemaakt met die windows OSén.

maar ik moet zeggen dat w7 met vlag en wimpel is geslaagd in alles.
ik heb ook nooit een upgrade gedaan naar 8 of 8.1
alles draaide ik op een VM, w10 nu ook.


ik heb ook de developers versie die iets uitgekleder is dan de officiele release. ;)

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.
Dus Bart zou zeggen :"Zeg maar nee, dan krijg je er twee" :D

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door toeslagen »

hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.

Waarom heb je het andere bericht verwijderd?

Als je een installatie maakt, wordt je toch gevraagd, op welke partitie je wil installeren.

Dat er zelfstandig een dual boot gemaakt wordt, dat is voor mij een phenomeen.

trail46
Berichten: 1071
Lid geworden op: 17 jul 2012 10:51

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door trail46 »

toeslagen schreef: Het is wel vreemd, want als je na de upgrade naar W 10 niet content bent, je terug naar het andere OS kan.
@hvff
Toch is het wel zo, je kunt 1 maand gewoon terug naar het vorige OS.
Kan ik terug naar mijn voorgaande Windows-versie als Windows 10 mij niet bevalt?

Ja, hoewel we ervan overtuigd zijn dat je Windows 10 zult omarmen, kun je binnen één maand na het upgraden terug naar je voorgaande versie van Windows.
Bron..... http://www.microsoft.com/nl-nl/windows/windows-10-faq

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

@trail46
P.S. Ik weet dat je een maand de tijd krijgt om terug te gaan naar W7 misschien heeft dat er iets mee te maken.
dat had ik ook geschreven en de verklaring van @jerwarm klinkt ook als een oplossing. Dus als het over enkele weken niet meer mogelijk is om een keuze te maken tussen W7 en W10 dan is het dus geen Dual boot en zal ik dat melden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door olaf79 »

hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.
Dit kan problemen opleveren met je licentie. Zoals het nu geinstalleerd is, is het niet toegestaan. De gratis upgrade licentie van windows 7 naar 10 bepaald dat windows 10 alleen gebruikt mag worden als windows 7 van het systeem verwijderd is.

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

olaf79 schreef:
hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.
Dit kan problemen opleveren met je licentie. Zoals het nu geinstalleerd is, is het niet toegestaan. De gratis upgrade licentie van windows 7 naar 10 bepaald dat windows 10 alleen gebruikt mag worden als windows 7 van het systeem verwijderd is.
Ik zal van de week contact opnemen met Microsoft Nederland.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

olaf79 schreef:
hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.
Dit kan problemen opleveren met je licentie. Zoals het nu geinstalleerd is, is het niet toegestaan. De gratis upgrade licentie van windows 7 naar 10 bepaald dat windows 10 alleen gebruikt mag worden als windows 7 van het systeem verwijderd is.

dezelfde 2e licentie op windows komt van precies dezelfde pc én hetzelfde IP adres, ik denk niet dat het een probleem is en/of word bij MS.


waarom niet, omdat een licentie OEM word uitgegeven of gekoppeld aan een IP adres, in dit geval blijft de hardware/ip adres en licentie hetzelfde.


het had wel een probleem geweest als de recover-cd op een andere pc was geinstalleerd, maar dan had ook de licentie code apart ingevoerd moeten worden.
waarom dit nu niet het geval was tijdens de "upgrade" van @hvff heb ik eigenlijk geen antwoord op.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

hvff schreef:
olaf79 schreef:
hvff schreef:Ik heb vandaag de PC naar een ervaren ICT bedrijf laten kijken er is wel degelijk sprake van een Dual boot. Zowel W7 en W10 draaien als een zonnetje.
Dit kan problemen opleveren met je licentie. Zoals het nu geinstalleerd is, is het niet toegestaan. De gratis upgrade licentie van windows 7 naar 10 bepaald dat windows 10 alleen gebruikt mag worden als windows 7 van het systeem verwijderd is.
Ik zal van de week contact opnemen met Microsoft Nederland.

geen slapende honden wakker maken, mocht het een probleem worden [wat ik eigenlijk niet geloof] dan laat windows je dat vanzelf wel weten doordat MS je een berichtje stuurt die op je desktop gaat staan als je reboot.

is dat niet zo, lekker laten zoals het is.

* zou ik adviseren* :)


als je nu wat aan je dualboot configuratie gaat doen terwijl je MBR al hérschreven is, is de kans heel groot dat je fikse problemen krijgt met je MBR/GPT. >>> waardoor niets meer wil booten. Die wil je niet, geloof me. :wink:

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

Ik geloof je direct en ben overtuigd van je kennis zolang ik alleen gebruik maak van W10 is er dus niets aan de hand volgens mij ?

toeslagen
Berichten: 120
Lid geworden op: 18 apr 2015 20:07

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door toeslagen »

hvff schreef:Ik geloof je direct en ben overtuigd van je kennis zolang ik alleen gebruik maak van W10 is er dus niets aan de hand volgens mij ?
Olaf heeft zeker een link, waar je het na kunt lezen.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

hvff schreef:@trail46
P.S. Ik weet dat je een maand de tijd krijgt om terug te gaan naar W7 misschien heeft dat er iets mee te maken.
dat had ik ook geschreven en de verklaring van @jerwarm klinkt ook als een oplossing. Dus als het over enkele weken niet meer mogelijk is om een keuze te maken tussen W7 en W10 dan is het dus geen Dual boot en zal ik dat melden.

nee, dat heeft er niets mee te maken.


de dualboot configuratie die nu door jou gemaakt is blijft gewoon altijd, tenzij je de configuratie zelf gaat veranderen. zie ook mijn opm hierboven over dualboot en je opstartsector [MBR/GPT] .

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

jerwarm schreef:
hvff schreef:@trail46
P.S. Ik weet dat je een maand de tijd krijgt om terug te gaan naar W7 misschien heeft dat er iets mee te maken.
dat had ik ook geschreven en de verklaring van @jerwarm klinkt ook als een oplossing. Dus als het over enkele weken niet meer mogelijk is om een keuze te maken tussen W7 en W10 dan is het dus geen Dual boot en zal ik dat melden.

nee, dat heeft er niets mee te maken.


de dualboot configuratie die nu door jou gemaakt is blijft gewoon altijd, tenzij je de configuratie zelf gaat veranderen. zie ook mijn opm hierboven over dualboot en je opstartsector [MBR/GPT] .
Dat zal ik als leek dus nooit doen :wink:

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

hvff schreef:Ik geloof je direct en ben overtuigd van je kennis zolang ik alleen gebruik maak van W10 is er dus niets aan de hand volgens mij ?
nee, het enige wat je na een maand hebt is dat w10 niet meer met een rollback terug te zetten is naar w7.
maar dat maakt in jouw geval niet uit, jij hebt w7 al extra staan in je dualboot. [deze verandert nooit]


ik denk echt niet dat MS daar iets van zal gaan merken/secu last van heeft.

ook is het geen piraterij, het is je eigen licentie die op dezelfde pc geactiveerd is. :)

hvff
Berichten: 127
Lid geworden op: 22 aug 2015 13:09

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door hvff »

Ik was al bang dat MS hierdoor failliet zou gaan maar je hebt me gerustgesteld, waarvoor mijn dank :D

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Windows 10

Ongelezen bericht door jerwarm »

ik zal het zelfs nog sterker maken, MOCHT er iets fout gaan tijdens het hérschrijven van de MBR/GPT dan kan het zo zijn dat alle data voorgoed verloren is die op de HDD staat, tenzij je een backup hebt gemaakt van je MBR.

de opstartsector, de eerste 512bytes op je HDD is een bootloader die bepaalt wat/hoe de partitionering en bijbehorende sectoren zijn ingedeeld op de HDD, ook staat erin welke partities bootable zijn...
eigenlijk is deze sector een soort van main koppeling met de HOOFDbootloader die in je OS geschreven staat. >> jij hebt nu 2 HOOFDbootloaders, vandaar het keuze scherm als je de pc opstart.

omdat jij nu 2 partities hebt gemaakt op je HDD is het van cruciaal belang dat je deze configuratie zo laat en niets meer aan je MBR versleutelt door bv; OS te verwijderen, andere te installeren.

dat is ook de reden dat ik niet gek ben op een dualboot, je moet met echt behoorlijke kennis komen op het moment dat je dit gaat doen. [vooral als je storingen krijgt in je config, of fouten op je HDD sectoren]

jij hebt het per ongeluk gedaan. :wink:

Gesloten