LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
raymond.buil
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2017 14:17

Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door raymond.buil »

Naar aanleiding een abonnementswijziging, verstuurd vandaag door Online.nl betreffende de maandelijkse abonnements kosten, vraag ik me sterk af hoe geloofwaardig Internet providers nog zijn als het gaat om het doorvoeren van prijswijzigingen.

In het schrijven wordt gemeld dat er flink is geinvesteerd in een toekomstvast netwerk. Hierdoor zijn steeds hogere internet snelheden mogelijk. Daarnaast hebben ze de klantenservice verbeterd.

Nu wil het geval dat wij in het buitengebied wonen, ruim 7 kilometer verwijderd van de dichtsbijzijnde telefooncentrale. Gebruikmakend van ADSL met een down-/upload snelheid resp. 5Mbps/0,5Mbps. Oftewel zo traag dat er geen Internet TV mogelijk is.

Nou, als dit het toekomstvast netwerk moet zijn waarop flink is geinvesteerd???

Neem nu de klantenservice. Wanneer je ze belt met de vraag waarom het internet niet werkt, krijg je steevast het antwoord: "maar u woont ook 7 kilometer van de telefooncentrale af" "Het is een wonder dat u uberhaupt een verbinding hebt." "We kunnen niets voor u betekenen."
Met als gevolg dat ze laten zitten met het probleem en je na dagen, soms weken, plotseling weer een stabiele internetverbinding hebt die weer weken goed gaat. En vergeet niet, als vaste klant bij Online, mogen ze al 10 jaar lang het Internet aan me leveren.

Als dit de verantwoording voor 30% prijsstijging is, hoe geloofwaardig zijn de providers dan nog. Vraag me sterk af welke kosten er nu gedekt moeten worden. Niet die van de investering welke mij ten goede is gekomen.

Hoe zien jullie dit?
Is dit de algemene trend onder de internet providers?
Heeft overstappen uberhaupt zin?
Hoe verantwoorden andere Internet providers de prijswijziging?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door berndv »

raymond.buil schreef:Naar aanleiding een abonnementswijziging, verstuurd vandaag door Online.nl betreffende de maandelijkse abonnements kosten, vraag ik me sterk af hoe geloofwaardig Internet providers nog zijn als het gaat om het doorvoeren van prijswijzigingen.

In het schrijven wordt gemeld dat er flink is geinvesteerd in een toekomstvast netwerk. Hierdoor zijn steeds hogere internet snelheden mogelijk. Daarnaast hebben ze de klantenservice verbeterd.

Nu wil het geval dat wij in het buitengebied wonen, ruim 7 kilometer verwijderd van de dichtsbijzijnde telefooncentrale. Gebruikmakend van ADSL met een down-/upload snelheid resp. 5Mbps/0,5Mbps. Oftewel zo traag dat er geen Internet TV mogelijk is.

Nou, als dit het toekomstvast netwerk moet zijn waarop flink is geinvesteerd???

Neem nu de klantenservice. Wanneer je ze belt met de vraag waarom het internet niet werkt, krijg je steevast het antwoord: "maar u woont ook 7 kilometer van de telefooncentrale af" "Het is een wonder dat u uberhaupt een verbinding hebt." "We kunnen niets voor u betekenen."
Met als gevolg dat ze laten zitten met het probleem en je na dagen, soms weken, plotseling weer een stabiele internetverbinding hebt die weer weken goed gaat. En vergeet niet, als vaste klant bij Online, mogen ze al 10 jaar lang het Internet aan me leveren.

Als dit de verantwoording voor 30% prijsstijging is, hoe geloofwaardig zijn de providers dan nog. Vraag me sterk af welke kosten er nu gedekt moeten worden. Niet die van de investering welke mij ten goede is gekomen.

Hoe zien jullie dit?
Is dit de algemene trend onder de internet providers?
Heeft overstappen uberhaupt zin?
Hoe verantwoorden andere Internet providers de prijswijziging?
wat voor investeringen er ook gedaan worden, er zal voor u totaal geen enkele verbetering plaats vinden. Ze hebben geen eigen netwerk in de grond liggen, dus zijn daarin afhankelijk van de centrales van kpn. De infrastructuur in en naar de centrales zal zeker met de tijd me moeten gaan en dat heet investeren. De techniek ADSL en VDSL zullen voor u totaal geen enkele verbetering geven, hoe snel het signaal vanaf de centrale ook is, de afstand zal altijd een beperkende factor blijven. Dus tenzij ze voor u in het buitengebied een central plaatsen binnen ongeveer 1,5 km vanaf uw huis, zult u van geen enkele investering profiteren.

Misschien is het dan toch een idee om na 10 jaar over te stappen op een andere aanbieder van internet. Maar ook die zal niet heel veel meer snelheid over de telefoonlijn kunnen leveren op uw adres.

Verwijderd

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Misschien moet u dan eens gaan nadenken over mobiel internet. Ik weet niet hoe uw mobiele signaal is, maar tegenwoordig kun je al een 10Gb abonnement hebben, zo niet meer. Toegegeven, voor mij zou die 10gig niet genoeg zijn in verband met downloaden, maar voor u misschien wel. Maar ik snap best dat u geen zin heeft in een prijsverhoging voor een investering in het netwerk door de provider, terwijl u daar geen enkele vrucht van plukt.

Heeft uw huis nog een coax-kabel waar vroeger het tv-signaal doorheen ging? Misschien kunt u dan op zoek naar een internetaanbieder die dit over coax kan doen. Uw telefoonlijn lijkt niet geschikt voor hoge internetsnelheid.

https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het is net zo geloofwaardig als het "eisen" van loonsverhoging bij een gelijk blijvende prestatie. In veel gevallen dus een vorm van kostencorrectie.

lineke.mooibroek
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2017 17:19
Contacteer:

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door lineke.mooibroek »

Ik was als klant van Online ook onaangenaam verrast. Eerst maanden van storing en nu ongevraagd het abonnementsgeld verhogen. Ik heb mijn abo opgezegd en bij een andere provider een abo genomen alwaar ik 30 euro aansluitkosten mag betalen.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door crazyme »

De prijzen zullen zo hoog worden totdat winstmaximalisatie wordt bereikt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Tsja, inflatie he. 30% geloof ik trouwens niks van, tenzij je nog een heel oud abbo had met ditto prijzen...overigens is het nu eenmaal zo dat mensen op het platteland voordelen en nadelen hebben van de locatie waar ze wonen. Dit is zo'n nadeel

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door gemist »

Voor 35 euro per maand heb je onbeperkt snel 4G internet bij de TMob. Theteren naar je klappertop is goed te doen hoor. Het overwegen waard denk ik zo.
Of je moet terug naar MXstream kunnen gaan. Dan zou je op 7km nog wel een stabiele 7Mbps kunnen realiseren...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door olaf79 »

gemist schreef:Voor 35 euro per maand heb je onbeperkt snel 4G internet bij de TMob. Theteren naar je klappertop is goed te doen hoor. Het overwegen waard denk ik zo.
Of je moet terug naar MXstream kunnen gaan. Dan zou je op 7km nog wel een stabiele 7Mbps kunnen realiseren...
Het is de vraag of 4g beschikbaar is in de uithoek waar TS woont...ik zou dat eerst eens goed testen alvorens dat te overwegen. En dan kun je beter een 4g modem / router met wifi aanschaffen, dan heb je het gelijk voor alle apparaten geregeld.

LET WEL OP DE FAIR USE POLICY van onbeperkt internet.

Edit: en je hebt 5 GB per dag, daarna kun je wel steeds een 1GB aanvuller kopen (voor 0 cent), maar is toch omslachtig, zeker als je gaat netflixen of zo...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Online is een low budget provider die de afgelopen jaren klanten heeft binnengehaald met erg lage tarieven. Geen enkele ander provider levert DSL signaal of glasvezel voor € 22,00 of € 27,00.

Mag Online haar prijzen verhogen zonder dat hier iets tegenover staat, ja dat mogen ze. Dat op uw adres maar een snelheid van 5Mbit/s beschikbaar is voor Online niet van belang.

Voor je idee Online betaal voor een 100Mbit/s verbinding hetzelfde als een 5Mbit/s verbinding bij KPN Wholesale, zij zijn dus voor jouw verbinding niet minder kwijt dan voor een verbinding die wel de maximale snelheid haalt.

Het enige wat je kunt doen is opzeggen, deze keuze biedt Online je ook. Echter is er geen goedkoper alternatief zo beschikbaar. 4G kan een alternatief zijn maar zoals hier aangegeven zijn de kosten € 35,00 per maand en dan moet je nog zelf hardware aanschaffen.

Boesta
Berichten: 255
Lid geworden op: 28 mar 2016 15:50

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door Boesta »

Providers hoeven zich helemaal niet te verantwoorden. Waarom zouden ze dat volgens u wel moeten doen..? Vraagt u bv ook aan uw bakker of supermarkt om verantwoording af te leggen aan u als er een product in prijs verhoogt is..?

Ieder bedrijf bepaald nu eenmaal zelf de prijzen die ze voor bv hun diensten vragen. Als u die (nieuwe) prijs niet wilt betalen kunt u maar 1 ding doen en dat is opzeggen.

D. Plagge
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 mei 2017 15:33

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door D. Plagge »

Ik begrijp uw punt helemaal. Ik heb ook deze mail ontvangen van online. Telefonisch contact met hun hierover gezocht. Zij konden mij geen andere abonnement aanbieden dan een glasvezel abonnement en daar kon ik dan ook kort op krijgen. Maar dan ging ik nog veel meer per maand betalen.

Uiteindelijke besluit ik om mijn abonnement te gaan opzeggen. Op zeg termijn 1 maand. Tele2 gaf een aanbieding voor 22 euro per maand internet via ADSL en met iets meer snelheid.
Na telefonisch contact met Tele2 kunnen zei dit abonnement niet met mij afsluiten omdat er glasvezel ligt alleen wil ik hier geen gebruik van maken en de ADSL lijn die ik nu bij online gebruik onveilig zou zijn. Daarom kunnen zij niet dit abonnement met mij afsluiten. Want Tele2 geeft aan zodra ik weg ga bij online de ADSL lijn zal worden verwijderd.

Vervolg nog met andere aanbieders gebeld en krijg ik het zelfde antwoord. Dit is eigenlijk manipulatie van klant en om er voor te zorgen dat iedereen verplicht overstapt naar glasvezel en een duurder abonnent te nemen.

Ik hoop eigenlijk dat Radar hier nog iets in kan betekenen? Waarom zou de ADSL lijn onveilig zijn als de internet die ik er nu opgeleverd krijg prima is alleen ik wil overstappen i.v.m. kosten.

Wim2007
Berichten: 962
Lid geworden op: 12 jul 2007 13:04

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door Wim2007 »

raymond.buil schreef: Hoe zien jullie dit?
Is dit de algemene trend onder de internet providers?
Heeft overstappen uberhaupt zin?
Hoe verantwoorden andere Internet providers de prijswijziging?
Niet alleen Online heeft de prijzen verhoogd, maar ook Ziggo, KPN, XS4ALL, Telfort verhogen de prijzen. Ook Tele2 heeft enige tijd voor nieuwe klanten feitelijk de prijzen verhoogd (en de voorwaarden verslechterd). Een probleem is daarnaast dat de meeste providers vooral geinteresseerd lijken in het verkopen van Alles-in-1. Overstappen kan wel degelijk zin hebben en vergelijkingssites zoals internetten.nl kunnen bij het vergelijken van prijzen en aanbod een rol spelen. Veel providers stellen dat prijsverhogingen noodzakelijk zijn in verband met verhoging van snelheden. Bij bijvoorbeeld XS4ALL gaat het goedkoopse internet (only) abonnement straks maar liefst € 36,- per maand kosten. Volgens XS4ALL is dit nodig want Bij XS4ALL doen we er alles aan om onze internetdiensten continu te verbeteren en onze klanten de beste service te leveren. Vanaf medio april verhogen wij de snelheidslimieten van uw internetabonnement (bron: https://www.xs4all.nl/klant/wijzigingen-2017.htm ). Wie op ruime afstand van een centrale woont, in een buitengebied woont of niet kan kiezen voor glasvezel heeft helemaat niets aan de verhoging van de snelheidslimieten, maar mag desondanks er wel voor betalen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

D. Plagge schreef:Ik begrijp uw punt helemaal. Ik heb ook deze mail ontvangen van online. Telefonisch contact met hun hierover gezocht. Zij konden mij geen andere abonnement aanbieden dan een glasvezel abonnement en daar kon ik dan ook kort op krijgen. Maar dan ging ik nog veel meer per maand betalen.

Uiteindelijke besluit ik om mijn abonnement te gaan opzeggen. Op zeg termijn 1 maand. Tele2 gaf een aanbieding voor 22 euro per maand internet via ADSL en met iets meer snelheid.
Na telefonisch contact met Tele2 kunnen zei dit abonnement niet met mij afsluiten omdat er glasvezel ligt alleen wil ik hier geen gebruik van maken en de ADSL lijn die ik nu bij online gebruik onveilig zou zijn. Daarom kunnen zij niet dit abonnement met mij afsluiten. Want Tele2 geeft aan zodra ik weg ga bij online de ADSL lijn zal worden verwijderd.

Vervolg nog met andere aanbieders gebeld en krijg ik het zelfde antwoord. Dit is eigenlijk manipulatie van klant en om er voor te zorgen dat iedereen verplicht overstapt naar glasvezel en een duurder abonnent te nemen.

Ik hoop eigenlijk dat Radar hier nog iets in kan betekenen? Waarom zou de ADSL lijn onveilig zijn als de internet die ik er nu opgeleverd krijg prima is alleen ik wil overstappen i.v.m. kosten.
ADSL is niet onveilig maar het is een achterhaalde techniek t.o.v. glasvezel. Op termijn wilt de netwerkbeheerder (KPN) de ADSL apparatuur verwijderen, dit zorgt voor minder onderhoudskosten. Waarom zou je eigenlijk ADSL willen houden t.o.v. glasvezel wat vele malen stabieler/sneller is?

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

sylvesterb schreef:[

ADSL is niet onveilig maar het is een achterhaalde techniek t.o.v. glasvezel. Op termijn wilt de netwerkbeheerder (KPN) de ADSL apparatuur verwijderen, dit zorgt voor minder onderhoudskosten. Waarom zou je eigenlijk ADSL willen houden t.o.v. glasvezel wat vele malen stabieler/sneller is?
Nou, nou...
ADSL (ADSL2+) werkt hier prima (ca 17Mbps). En valt nooit uit. (Behalve toen online.nl met 'een nieuw begin' kwam). Ik zou juist zeggen dat het superstabiel is.
Glas maakt wel hogere snelheden mogelijk, maar daar heb je alleen wat aan als je ook TV over internet hebt.
En met uBlock Origin op de Firefox gaat internetten flitsender als ooit tevoren.

Ik ben van online.nl naar Tele2 overgestapt met dezelfde ADSL snelheid. Lekker internet only, zonder telefoon of TV rekening. Heerlijk!
Probleemlozer bestaat niet. Goedkoper ook niet: €20/mnd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Geip Suusje schreef:
sylvesterb schreef:[

ADSL is niet onveilig maar het is een achterhaalde techniek t.o.v. glasvezel. Op termijn wilt de netwerkbeheerder (KPN) de ADSL apparatuur verwijderen, dit zorgt voor minder onderhoudskosten. Waarom zou je eigenlijk ADSL willen houden t.o.v. glasvezel wat vele malen stabieler/sneller is?
Nou, nou...
ADSL (ADSL2+) werkt hier prima (ca 17Mbps). En valt nooit uit. (Behalve toen online.nl met 'een nieuw begin' kwam). Ik zou juist zeggen dat het superstabiel is.
Glas maakt wel hogere snelheden mogelijk, maar daar heb je alleen wat aan als je ook TV over internet hebt.
En met uBlock Origin op de Firefox gaat internetten flitsender als ooit tevoren.

Ik ben van online.nl naar Tele2 overgestapt met dezelfde ADSL snelheid. Lekker internet only, zonder telefoon of TV rekening. Heerlijk!
Probleemlozer bestaat niet. Goedkoper ook niet: €20/mnd.
In jouw geval werkt het prima. Maar de netwerkbeheerder kijkt naar alle klanten en glasvezel is technische gewoon beter dan DSL en via beide krijg je het zelfde geleverd Internet.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door sjohie »

sylvesterb schreef:
D. Plagge schreef:Ik begrijp uw punt helemaal. Ik heb ook deze mail ontvangen van online. Telefonisch contact met hun hierover gezocht. Zij konden mij geen andere abonnement aanbieden dan een glasvezel abonnement en daar kon ik dan ook kort op krijgen. Maar dan ging ik nog veel meer per maand betalen.

Uiteindelijke besluit ik om mijn abonnement te gaan opzeggen. Op zeg termijn 1 maand. Tele2 gaf een aanbieding voor 22 euro per maand internet via ADSL en met iets meer snelheid.
Na telefonisch contact met Tele2 kunnen zei dit abonnement niet met mij afsluiten omdat er glasvezel ligt alleen wil ik hier geen gebruik van maken en de ADSL lijn die ik nu bij online gebruik onveilig zou zijn. Daarom kunnen zij niet dit abonnement met mij afsluiten. Want Tele2 geeft aan zodra ik weg ga bij online de ADSL lijn zal worden verwijderd.

Vervolg nog met andere aanbieders gebeld en krijg ik het zelfde antwoord. Dit is eigenlijk manipulatie van klant en om er voor te zorgen dat iedereen verplicht overstapt naar glasvezel en een duurder abonnent te nemen.

Ik hoop eigenlijk dat Radar hier nog iets in kan betekenen? Waarom zou de ADSL lijn onveilig zijn als de internet die ik er nu opgeleverd krijg prima is alleen ik wil overstappen i.v.m. kosten.
ADSL is niet onveilig maar het is een achterhaalde techniek t.o.v. glasvezel. Op termijn wilt de netwerkbeheerder (KPN) de ADSL apparatuur verwijderen, dit zorgt voor minder onderhoudskosten. Waarom zou je eigenlijk ADSL willen houden t.o.v. glasvezel wat vele malen stabieler/sneller is?
Als a/xDSL zo achterhaald is, waarom is Reggefiber (lees: KPN) dan begonnen met het terugschroeven van de aanleg ervan, en is bijvoorbeeld de Rabobank met hun CIF investeringsvehikel weer in die markt gesprongen? Het aantal nieuwe glasvezelaansluitingen naar huizen neemt behoorlijk af, en dat was zónder invloed van de Rabobank nog veel minder ook. KPN kiest meer voor upgrade van het koper (lees a/xDSL), dan aanleg van nieuw glas.

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe verantwoorden Internetproviders prijsverhogingen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat is makkelijk te verklaren. Men dacht dat iedereen stond te springen om stabieler en sneller internet en dat klopt. Men wil er echter maar mondjesmaat meer voor betalen en dus is het moeilijk zulke investeringen terug te verdienen.

Gesloten