LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Internet Security

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Internet Security

Ongelezen bericht door harkja »

Ik heb Kaspersky als beveiliging is dat safe ?
Op computers van de overheid zal geen antivirussoftware van het Russische bedrijf Kaspersky Lab worden gebruikt vanwege het risico dat het wordt gebruikt voor spionage. Het besluit van het kabinet kan op instemming rekenen van hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs. "Die software kan overal bij op een computer."

Verantwoordelijk minister Grapperhaus schrijft vanavond in een brief aan de Kamer dat er nog geen concrete gevallen van misbruik bekend zijn, maar 'dit kan niet kan worden uitgesloten'.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door Revoked »

Ja, ik denk dat de Russen morgen je huis komen leeghalen. En borsjt gaan koken zonder de afzuigkap aan te zetten. Nu het nog kan, snel je voorraad vodka opdrinken....

noymeyvrouw
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2017 20:00

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door noymeyvrouw »

Revoked schreef:Ja, ik denk dat de Russen morgen je huis komen leeghalen. En borsjt gaan koken zonder de afzuigkap aan te zetten. Nu het nog kan, snel je voorraad vodka opdrinken....
Hello herroepende smaakt de wishky zoet of......

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door kokka »

denk je dat de amerikaanse en chinese overheid niet gewoon hetzelfde doet?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door scontra »

harkja schreef:Ik heb Kaspersky als beveiliging is dat safe ?
Op computers van de overheid zal geen antivirussoftware van het Russische bedrijf Kaspersky Lab worden gebruikt vanwege het risico dat het wordt gebruikt voor spionage. Het besluit van het kabinet kan op instemming rekenen van hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs. "Die software kan overal bij op een computer."

Verantwoordelijk minister Grapperhaus schrijft vanavond in een brief aan de Kamer dat er nog geen concrete gevallen van misbruik bekend zijn, maar 'dit kan niet kan worden uitgesloten'.

Denk niet dat de gemiddelde gebruiker zich zorgen moet maken.
Het is maar een actie "voor het geval van je kan niet weten" en een politiek gegeven zal mede de drijfveer zijn voor deze actie.
China en andere landen zullen zeker nog aan het lijstje 'niet gebruiken' worden toegevoegd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door sjohie »

harkja schreef:Ik heb Kaspersky als beveiliging is dat safe ?
Op computers van de overheid zal geen antivirussoftware van het Russische bedrijf Kaspersky Lab worden gebruikt vanwege het risico dat het wordt gebruikt voor spionage. Het besluit van het kabinet kan op instemming rekenen van hoogleraar computerbeveiliging Bart Jacobs. "Die software kan overal bij op een computer."

Verantwoordelijk minister Grapperhaus schrijft vanavond in een brief aan de Kamer dat er nog geen concrete gevallen van misbruik bekend zijn, maar 'dit kan niet kan worden uitgesloten'.
De interesse van een FSB (Russische geheime dienst waar de oprichter van Kaspersky ooit werkte) is vml wel wat groter voor overheidssystemen dan voor jouw enkele PC, dus dat tot nu toe theoretische risico is al een stuk kleiner in jouw geval.

Verder is er dus geen bewijs voor zoiets, maar valt het niet uit te sluiten, oa omdat de oprichter dus oude connecties heeft met de FSB, en er Russische wetten bestaan die bedrijven verplichten mee te werken aan onderzoeken van justitie, én die FSB. Met de recente bewezen bemoeienis van de Russen met oa de Amerikaanse presidentsverkiezingen, kiest de minister voor veilig.

Persoonlijk zou ik, als je je zorgen maakt, dan kiezen voor een ander pakket. Er zijn meer goede, bijvoorbeeld Avira, Avast of Bitdefender. En als je klant bent bij Ziggo, kan je via hen gratis een virusscanner van F-secure gebruiken.

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Er is helemaal niets mis met dit software pakket, de overheden liggen rusland weer is te plagen.
Maak je geen zorgen het valt nog steeds onder de betere software pakketten.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door BreejKC »

Liever een rus in de keuken, dan een raket in de tuin. Langzamerhand begint het erop te lijken dat we deze discussie weer over gaan doen, maar nu andersom, onder het mom terrorisme en spionage.

Voor mij valt het allemaal een beetje onder het hoofdstuk bangmakerij. Raketten staan er nog steeds en die rus zit in mijn laptop. Daar doet hij verdraaid goed werk, en nog gratis ook. Het is maar wat u er zelf van denkt.

Ik denk dat je uiteindelijk meer last zult hebben van spionerende Amerikanen (NSA) in combinatie met onze eigen overheid als van Russen. Alleen die Amerikanen weten het misschien iets beter te verbergen. Onder de namen Microsoft en Google. Stiekem spioneren die harder bij u als u zelf zoudt denken, als u uw beveiligingsinstellen niet 100% op orde heeft. En dan nog . . . .

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door sjohie »

BreejKC schreef:Liever een rus in de keuken, dan een raket in de tuin. Langzamerhand begint het erop te lijken dat we deze discussie weer over gaan doen, maar nu andersom, onder het mom terrorisme en spionage.

Voor mij valt het allemaal een beetje onder het hoofdstuk bangmakerij. Raketten staan er nog steeds en die rus zit in mijn laptop. Daar doet hij verdraaid goed werk, en nog gratis ook. Het is maar wat u er zelf van denkt.

Ik denk dat je uiteindelijk meer last zult hebben van spionerende Amerikanen (NSA) in combinatie met onze eigen overheid als van Russen. Alleen die Amerikanen weten het misschien iets beter te verbergen. Onder de namen Microsoft en Google. Stiekem spioneren die harder bij u als u zelf zoudt denken, als u uw beveiligingsinstellen niet 100% op orde heeft. En dan nog . . . .
Microsoft en Google spioneren niet, die gebruiken de data die je ze vrijwillig geeft, en waar je ook voor tekent als je de algemene voorwaarden van hun producten accepteert. Dat is wat anders dan overheidsinstanties die zónder kennisgeving gegevens van je afvangen. Rechters in de VS oordelen regelmatig dat hun bedrijven gegevens van buitenlandse klanten moeten delen met opsporingsinstanties, waar ze ze als het om eigen burgers gaat, wat minder scheutig zijn. Beetje krom, wat hebben die rechters te zeggen over burgers van andere landen. :evil:

In Rusland doen ze het iets anders, daar hebben ze eea in wetten gegoten, wetten die worden aangenomen door een regering die volledig naar de pijpen van Poetin danst.

Onderaan de streep hebben zowel de VS als Rusland een dikke vinger achter de deur als het gaat om digitale info, beide op een weliswaar iets andere manier, maar even duister.

Maar goed, de EU heeft vanaf de 25e van deze maand de GDPR, en de BV's met geld van die grote bedrijven die je noemt. zijn bijna allemaal gevestigd in Ierland, en dus binnen bereik van die EU als het gaat om boetes, welke tot 4% van een jaaromzet kunnen beslaan. In het geval van die grote bedrijven gaat dat dus om vele miljarden. Mijn onderbuik zegt dat ze Facebook als eerste op de korrel nemen. :D

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door BreejKC »

Zo zie je maar dat die Russen en Amerikanen weinig voor elkaar onder doen. Wordt tijd dat ze elkaar eens een vriendelijke hand gaan geven. Microsoft, Google, Facebook en weet ik al niet meer geef je voor het gebruik inderdaad altijd toestemming. Vervolgens komen je gegevens en data ergens in een schimmig gebied terecht, al dan niet aangestuurd door die overheden. En als je gratis Kaspersky virusscanner installeert gebeurt er precies hetzelfde.

De een noemt het spioneren, de ander noemt het data verzamelen (waar jezelf toestemming voor gegeven hebt), maar op de keper beschouwd komt het precies op hetzelfde neer

Het feit dat Rusland nu even niet zo lekker ligt bij onze overheid omdat we nou eenmaal vriendjes met de Amerikanen zijn, zorgt voor deze bangmakerij uit de koker van de overheid. Maar toen het NSA of het Facebook schandaal boven water kwam, wat toch van een heel andere als de oosterse kant kwam, is er in Nederland geen overheid geweest die het gebruik van Amerikaanse software (of hardware) ontraden heeft. Gelijke monniken, gelijke kappen gaat kennelijk voor onze overheid niet op.

Als ik de overheid mag adviseren, dan zou ik maar wat voorzichtiger worden met onze Russische vrienden tegen de haren in te strijken. Als Groningen straks geen kuub gas meer levert konden we voor een tijd wel eens meer afhankelijk worden van onze verre oosterse buren als we nu misschien denken. En als die voortijdig de kraan dichtdraaien, door ze voortdurend in een kwaad daglicht te stellen, dan zitten we hier in Nederland allemaal in de kou. Maar ja, het is mei he, en het zonnetje schijnt. Dan denk je daar als eenvoudige overheid natuurlijk niet aan.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Of Kaspersky als beveiliging safe is kan niemand hier beantwoorden. Als u twijfels hebt en u er zich niet goed bij voelt dan zou ik overgaan op een ander merk Internet Security.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door olaf79 »

HADES2001 schreef:Er is helemaal niets mis met dit software pakket, de overheden liggen rusland weer is te plagen.
Maak je geen zorgen het valt nog steeds onder de betere software pakketten.
Er zijn bewijzen gevonden voor achterdeurtjes in Kaspersky, ik zou dus niet zo snel zeggen dat het allemaal kolder is.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Internet Security

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat roepen ze van Huawei ook al jaren, niemand die het kan laten zien.

Gesloten