Simpel eenzijdige verhoging

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
14 aug 2023 15:13
En een inflatiecorrectie wordt niet gezien als een nadelige wijziging. Ik ben het daarmee oneens, omdat het salaris van iemand niet hoeft te stijgen met een inflatiecorrectie.
Als eerst geen inflatiecorrectie toegestaan was, dan is dat natuurlijk een nadelige wijziging, ongeacht wat iemand verdient.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:
14 aug 2023 15:13
En een inflatiecorrectie wordt niet gezien als een nadelige wijziging. Ik ben het daarmee oneens, omdat het salaris van iemand niet hoeft te stijgen met een inflatiecorrectie.
Daar kun je natuurlijk een discussie over voeren, echter ik vermoed dat het beding erin 'fietsen' per 1-1-2023 dat ze jaarlijks een inflatie correctie mogen doen op moment X in ieder geval een nadelige aanpassing is, zelfs als de daadwerkelijke inflatie correctie niet zo gezien wordt.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat is ook zo. Een contractswijziging waarmee een indexeringsclausule wordt toegevoegd is per defintie een nadelige wijziging. De enkele toepassing van die al eerder in het contract opgenomen inflatie-indexering is dat volgens heersend recht niet, maar dat betwist Alfatrion (en wat mij betreft terecht).

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door Cro »

Moneyman schreef:
14 aug 2023 16:06
Dat is ook zo. Een contractswijziging waarmee een indexeringsclausule wordt toegevoegd is per defintie een nadelige wijziging. De enkele toepassing van die al eerder in het contract opgenomen inflatie-indexering is dat volgens heersend recht niet, maar dat betwist Alfatrion (en wat mij betreft terecht).
Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk is. Altijd dezelfde prijs behouden lijkt me ook niet houdbaar, want dan wordt de dienstverlening automatisch steeds minder winstgevend tenzij er ergens anders geschaafd wordt, of mogelijk zelfs verlieslijdend, wat er dan weer tot zal lijden dat overeenkomsten in plaats van een inflatie correctie krijgen steeds opgezegd zullen worden door de dienstverlener, iets waar ik als consument ook niet op zit te wachten. Ik sluit immers niet voor niets een langlopende overeenkomst af.
Laatst gewijzigd door Cro op 14 aug 2023 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Cro schreef:
14 aug 2023 16:14
Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk.
Dat klopt helemaal. Maar de vraag of iets redelijk is, is natuurlijk een andere dan de vraag of iets nadelig is. In het gegeven voorbeeld kan het prima én nadelig, én redelijk zijn.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het lijkt mij overigens dat overeenkomsten voor langere duur ook door de aanbieder kunnen worden gewijzigd onder bepaalde voorwaarden als dat niet is afgesproken. Overeenkomsten voor langere duur mogen worden opgezegd door het bedrijf, ook als dat niet is afgesproken (vaste rechtspraak).
Cro schreef:
14 aug 2023 16:14
Dat laatste is natuurlijk een lastige, aan de ene kant zeg ik ja, dat is nadelig voor de consument. Aan de andere kant zie het ook als redelijk, zeker bij doorlopende overeenkomsten voor dienst verlening, dat deze bij stijgende kosten voor de dienst verlener ook aangepast moeten kunnen worden naar een prijs die op dat moment redelijk en billijk is. Altijd dezelfde prijs behouden lijkt me ook niet houdbaar, want dan wordt de dienstverlening automatisch steeds minder winstgevend tenzij er ergens anders geschaafd wordt, of mogelijk zelfs verlieslijdend, wat er dan weer tot zal lijden dat overeenkomsten in plaats van een inflatie correctie krijgen steeds opgezegd zullen worden door de dienstverlener, iets waar ik als consument ook niet op zit te wachten. Ik sluit immers niet voor niets een langlopende overeenkomst af.
Mijn punt is als die inflatiecorrectie 10% is, dan kun je nu in een situatie terechtkomen waarin iemand meerdere overeenkomsten heb die met 10% stijgen, terwijl het salaris van die persoon niet stijgt. Dat de prijs stijgt is te begrijpen, waar ik moeite mee heb is dat klanten niet kunnen opzeggen. Als deze persoon in het afgelopen jaar meerdere overeenkomst heeft afgesloten, dan kan hij in problemen komen. En afgezien daarvan deugt het niet dat iemand meer moet betalen en dat dat niet gezien wordt als nadelig.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
14 aug 2023 16:47
waar ik moeite mee heb is dat klanten niet kunnen opzeggen
?
Contract wat al zo lang loopt is toch al gewoon maandelijks opzegbaar?

jannelesen
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 apr 2023 15:02

Re: Simpel eenzijdige verhoging

Ongelezen bericht door jannelesen »

@Harmprive,

Simpel is weer overgenomen/terug naar T-Mobel nu is het ook zo dat T-Mobel verkocht is aan een investeerder en deze mensen/bedrijf willen geldverdienen en zeker wat er voor is betaald, dus ja die hebben die truukjes al tussen hun oren en passen ze ook bij Simpel toe.

Maar goed ik zit ook bij Simpel en kan onbeperkt bellen, data 500Mb. is voor mij voldoende want internetten en filmpjes kijken doe ik thuis op de WiFi en daar betaal ik nu € 5,43 voor, dus € 0,43 per maand meer nu.

Mijn TV, Internet provider betaal ik € 6,75 per maand meer, helaas zijn de boodschappen ook in die verhouding nu duurder, ja wat wilt U dan, denk helemaal niks, toch?

Plaats reactie