Stop het internetstalken

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
LHD
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 sep 2014 08:38

Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door LHD »

Is het niet tijd voor een stalkverbod op internet? Het is niets anders dan stalken wat er gebeurt maar aangifte kun je er niet tegen doen.

De sfeer in klassen is verbeterd door het mobieltjesverbod. Begrijpelijk. Maar niet alleen kinderen worden ongewild beziggehouden door de media. Op een smartphone wordt je immers niet alleen beziggehouden door je contacten maar voordat je bij je eigen inhoud bent ben je al veel klikken verder als je er al niet door afgeleid bent! Je bent even naar de AH geweest en je smartphone begint al te rinkelen als je dat niet hebt afgezet, maar ook als je daarna op internet gaat browsen: ‘Hoe was het bij de Albert Heijn’. ‘Geef je mening over de Albert Heijn’. ‘Wil je meewerken aan een enquête over de AH’. En als je het wegklikt krijg je vaak ook nog een herinnering voor de enquête een paar dagen later. (N.B. Ik noem AH maar ik kan hier elke winkel of door google geregistreerde plek noemen.)
Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Als je gaat browsen ben je uiteindelijk meer tijd aan zulke stalkberichten kwijt dan waarvoor je de smartphone eigenlijk pakte.
Dat ongewild je privacy op internet keer op keer wordt verstoord door stalkers die je daar van de EU ook nog toestemming voor moet geven voor je de site openmaakt (terwijl de teksten die je goedkeurt te lang zijn om te lezen) zou verboden moeten worden. Het is echt stalken wat internetproviders doen, maar het mag gewoon want zij hebben internet van de wetenschap ‘overgenomen’. Een boete voor elke stalkactie aan de grootverdieners op internet die daar juist grof aan verdienen zou ook nog heel goed zijn voor een eerlijkere verdeling van de internetbaten.
Gaat de politiek het stalken stoppen of worden we straks allemaal gestreste smartphoneslaven.

Wie is het ermee eens dat hier ingegrepen moet worden?
Laatst gewijzigd door LHD op 01 feb 2024 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc520
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 jul 2023 08:36

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door dhc520 »

Dan maar een mobiel zonder internet...

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zet uw mobiel gewoon uit.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Gebruik een adblocker. Scheelt een hoop.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door witte angora »

Vreemd dat ik er zo weinig last van heb. Maar goed, ik browse ook weinig met dat kreng, daar heb ik een laptop voor. Dan komen dat soort berichten in de mailbox. En dan hoef ik zulke berichten niet te openen of te lezen.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door juliomariner »

Ik weet niet waar u het over heeft. Welke stalkberichten?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Lowieze »

Dan zou u toch eens even naar uw instellingen van uw smartphone moeten kijken.
Ik heb werkelijk nog nooit berichten ontvangen na een bezoek aan een winkel. Ook niet als er thuis over bepaalde onderwerpen gesproken is.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Wat mij betreft, mogen ze wel zorgen dat de vergaarde data niet verkocht mag worden. Maar dat zal wel wishful thinking zijn.
Ze blijven maar data vergaren, en waar die data allemaal terecht komt, geen idee.
Je kunt veel zelf doen tegen het volgen maar ik heb het idee niet overal.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
01 feb 2024 22:31
Vreemd dat ik er zo weinig last van heb. Maar goed, ik browse ook weinig met dat kreng, daar heb ik een laptop voor. Dan komen dat soort berichten in de mailbox. En dan hoef ik zulke berichten niet te openen of te lezen.
En uw smartphone is niet gekoppeld aan uw laptop?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
02 feb 2024 08:13
Wat mij betreft, mogen ze wel zorgen dat de vergaarde data niet verkocht mag worden. Maar dat zal wel wishful thinking zijn. Ze blijven maar data vergaren, en waar die data allemaal terecht komt, geen idee.
Je kunt veel zelf doen tegen het volgen maar ik heb het idee niet overal.
Dit dus. Veel van de dingen die TS in zijn openingspost noemt kan je voorkomen, maar inderdaad niet alles.

Ik heb overigens het idee dat de TS ook niet echt een beeld heeft van de wetgeving die al van toepassing is. Er is al veel "politiek geregeld", en of je "gestreste smartphoneslaaf" wordt, heb je zelf in de hand (pun intended).

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Hoe doet Google dat dan? Zetten ze stiekem op de achtergrond een interverbinding op terwijl de gebruiker denkt geen verbinding te hebben?

En waarom zie ik die verbindingen dan niet terug in mijn netwerk monitoring?

Het is overigens wel knap te noemen dat Google miljarden simultane gesprekken live kan interpreteren en verwerken. Ze lopen daarmee dan echt heel erg voor op de rest van de wereld die daar nog altijd veel problemen mee heeft.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Speedy123 schreef:
02 feb 2024 11:14
Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Hoe doet Google dat dan?
Je kunt inzoomen op de technische details die je blijkbaar niet kent, maar feit is dat veel van de smart-apparaten gewoon meeluisteren en daarmee het advertentie-aanbod bepalen.

Je hoeft werkelijk maar even te googelen om daar het bewijs van te vinden - en je kunt het daarnaast heel makkelijk zelf testen.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door PGros »

LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Dit hoor je wel vaker maar er is nooit bewijs van gevonden.
Meestal als je met een groepje praat over iets dan zoekt er altijd wel eentje iets op over het onderwerp. En als je dan op dezelfde wifi zit kun je inderdaad advertenties gaan zien hierover. (ik moet geen cadeau voor mijn vrouw opzoeken op wifi want dan ziet zij een half uur later reclames ervan)
Ook werken je hersens selectief, dus als je bijv samen een kind verwacht dan zie je opeens reclames over baby spullen en zie je in de stad overal zwangere vrouwen lopen en mensen met kinderwagens. Die reclames waren er altijd al en die mensen met kinderwagens hadden er ook gelopen als er geen kind op komst was. Maar nu zie je ze en anders vallen ze weg omdat je hersens er niet mee werken.
En omdat jij denkt dat je gestalkt wordt door advertenties zul je er steeds meer zien. :-)

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door rwolters »

PGros schreef:
02 feb 2024 11:52
LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Dit hoor je wel vaker maar er is nooit bewijs van gevonden.
Meestal als je met een groepje praat over iets dan zoekt er altijd wel eentje iets op over het onderwerp. En als je dan op dezelfde wifi zit kun je inderdaad advertenties gaan zien hierover. (ik moet geen cadeau voor mijn vrouw opzoeken op wifi want dan ziet zij een half uur later reclames ervan)
Ook werken je hersens selectief, dus als je bijv samen een kind verwacht dan zie je opeens reclames over baby spullen en zie je in de stad overal zwangere vrouwen lopen en mensen met kinderwagens. Die reclames waren er altijd al en die mensen met kinderwagens hadden er ook gelopen als er geen kind op komst was. Maar nu zie je ze en anders vallen ze weg omdat je hersens er niet mee werken.
En omdat jij denkt dat je gestalkt wordt door advertenties zul je er steeds meer zien. :-)
Dat klopt. Die urban myth blijft maar bestaan maar is inderdaad nooit aangetoond. De enige advertentie die ik krijg hebben te maken met mijn zoekgeschiedenis, sites die ik bezocht etc. Maar nooit over zaken waar alleen maar over heb gesproken. Veel mensen vergeten dat ze voordat ze ergens over praten er bewust of onbewust al eens naar hebben gekeken op internet. Je hoeft maar een plaatje van bijvoorbeen een Land Rover aan te klikken en je wordt in een profiel gestopt van mensen met interesse in Land Rovers. De volgende dag ben je dat vergeten en praat je met iemand over Land Rover. Dan krijg je de advertentie en leg je niet de link met het klikken op het plaatje maar met het gesprek.

En even technisch: als Google, Meta, etc alles zouden afluisteren dan zouden de data centers in rook op gaan.... Daar hebben ze helemaal de capaciteit niet voor om alles wat gezegd wordt te analyseren.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door rwolters »

LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Is het niet tijd voor een stalkverbod op internet? Het is niets anders dan stalken wat er gebeurt maar aangifte kun je er niet tegen doen.

De sfeer in klassen is verbeterd door het mobieltjesverbod. Begrijpelijk. Maar niet alleen kinderen worden ongewild beziggehouden door de media. Op een smartphone wordt je immers niet alleen beziggehouden door je contacten maar voordat je bij je eigen inhoud bent ben je al veel klikken verder als je er al niet door afgeleid bent! Je bent even naar de AH geweest en je smartphone begint al te rinkelen als je dat niet hebt afgezet, maar ook als je daarna op internet gaat browsen: ‘Hoe was het bij de Albert Heijn’. ‘Geef je mening over de Albert Heijn’. ‘Wil je meewerken aan een enquête over de AH’. En als je het wegklikt krijg je vaak ook nog een herinnering voor de enquête een paar dagen later. (N.B. Ik noem AH maar ik kan hier elke winkel of door google geregistreerde plek noemen.)
Ik krijg alleen maar enquetes als ik daadwerkelijk iets online gedaan heb of ergens mijn email adres heb gegeven. Nooit door slechts ergens te lopen. In het voorbeeld van AH is het aannemelijker dat je op basis van het gebruik van een scanner of persoonlijke bonuskaart wordt benaderd.

LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Als je gaat browsen ben je uiteindelijk meer tijd aan zulke stalkberichten kwijt dan waarvoor je de smartphone eigenlijk pakte.
Dat licht echt aan je eigen browsegedrag. Ik heb niets geblokkeerd en ik heb er geen last van.
LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Dat ongewild je privacy op internet keer op keer wordt verstoord door stalkers die je daar van de EU ook nog toestemming voor moet geven voor je de site openmaakt (terwijl de teksten die je goedkeurt te lang zijn om te lezen) zou verboden moeten worden.
Welke privacy wordt verstoord? Als sommige bedrijven iets doen met jouw gegevens doen ze dat omdat jij gebruik maakt van hun diensten. Die je gratis krijgt in ruil voor hun diensten. We kunnen ook gewoon alles betaald maken natuurlijk. Dan hoeft er niet meer geadverteerd te worden.
LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Het is echt stalken wat internetproviders doen,
Zoek eens op wat een internetprovider is.
LHD schreef:
01 feb 2024 21:14
Wie is het ermee eens dat hier ingegrepen moet worden?
Ik ben wel voorstander van een "internetrijbewijs" zodat mensen weten wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn op internet. Want dat is de grootste oorzaak van problemen. Onwetendheid en "maar wat doen en klikken". De meeste klachten mbt tot internet en webwinkels die we hier langs zien komen, komen domweg omdat mensen niet nadenken.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
02 feb 2024 11:17
Speedy123 schreef:
02 feb 2024 11:14
Ook als je thuis praat over een bepaald onderwerp zul je merken dat je op internet reclame’s krijgt die over je gespreksonderwerp gaan. Google luistert namelijk met je mee als je smartphone op tafel ligt en je hebt daar in de voorwaarden zelfs toestemming voor gegeven.
Hoe doet Google dat dan?
Je kunt inzoomen op de technische details die je blijkbaar niet kent, maar feit is dat veel van de smart-apparaten gewoon meeluisteren en daarmee het advertentie-aanbod bepalen.

Je hoeft werkelijk maar even te googelen om daar het bewijs van te vinden - en je kunt het daarnaast heel makkelijk zelf testen.
We hebben het hier niet over een Smart apparaat dat de cloud gebruikt om de analyse te doen nadat de gebruiker 'Hey Google' geroepen heeft. We hebben het hier over gewone Smartphones die Android draaien.

Dat die continue verbonden zijn met de servers van Google om continue analyses te doen van de geluiden die de microfoon oppikt, heb er nog nooit van gehoort. Lijkt me ook praktisch onmogelijk gezien de hoeveelheid Smartphones in de wereld die Android draaien maar ook onmogelijk gezien de EU privacy richtlijnen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Google is zelf heel open over hun smart-device-policy (en hier kan je checken hoe er meegeluisterd wordt en wat er met je gegevens gebeurt).

Overigens zijn de meeste grote techbedrijven (zoals Google, Amazon, Facebook en Apple) al jarenlang in het nieuws gekomen omdat ze niet alleen algoritmen, maar ook medewerkers naar opgenomen gesprekken lieten luisteren.

Ook van de mobiele telefoons zijn er genoeg ervaringen bekend, waarbij allerlei apps toegang hebben tot de microfoon om data door te verkopen. Niet voor niets is de wetgeving op dit punt de afgelopen jaren steeds strenger geworden.

De nieuwe AI-ontwikkelingen brengen weer nieuwe mogelijkheden, zoals "active listening". Voorbeeld hiervan is CMG, die onder meer voor Google en Microsoft werkt.
De Cox Media Group (CMG) heeft een nieuwe advertentiestrategie die alles te maken met AI. De tool heet Active Listening en hierbij luistert het bijvoorbeeld mee naar gesprekken die je met je vrienden hebt terwijl je telefoon in je zak zit. Vervolgens weet de tool waar je op dat moment mee bezig bent en zal het je dan ook advertenties serveren die daarop aansluiten, laat 404 Media weten.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Methusalah »

Stalken is een misnomer want dat is natuurlijk heel wat anders. Daarnaast heb je dit volledig zelf in de hand. Ik heb alles wat digitaal is en kan maar ik zie zo goed als geen spam.

En het is echt onzin dat apparaten meeluisteren als we het hebben over de letterlijke betekenis van het woord (wat iets anders is dan een google nest die luistert naar verbale triggers). Dat is niet aangetoond. Wat mensen wel hebben aangetoond is het bestaan van het Baader-Meinhof fenomeen waardoor mensen dit soort dingen denken.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
02 feb 2024 13:53
Stalken is een misnomer want dat is natuurlijk heel wat anders. Daarnaast heb je dit volledig zelf in de hand. Ik heb alles wat digitaal is en kan maar ik zie zo goed als geen spam.
Eens.
Methusalah schreef:
02 feb 2024 13:53
En het is echt onzin dat apparaten meeluisteren als we het hebben over de letterlijke betekenis van het woord (wat iets anders is dan een google nest die luistert naar verbale triggers). Dat is niet aangetoond. Wat mensen wel hebben aangetoond is het bestaan van het Baader-Meinhof fenomeen waardoor mensen dit soort dingen denken.
Oneens, zie de al gegeven links. Overigens heb je dit óók grotendeels zelf in de hand, want bij de meeste apparaten (en zeker de smartphones waar TS het over heeft) kan je zelf bepalen wie er toegang heeft tot je microfoon.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Stop het internetstalken

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Moneyman schreef:
02 feb 2024 13:50
Google is zelf heel open over hun smart-device-policy (en hier kan je checken hoe er meegeluisterd wordt en wat er met je gegevens gebeurt).

Overigens zijn de meeste grote techbedrijven (zoals Google, Amazon, Facebook en Apple) al jarenlang in het nieuws gekomen omdat ze niet alleen algoritmen, maar ook medewerkers naar opgenomen gesprekken lieten luisteren.

Ook van de mobiele telefoons zijn er genoeg ervaringen bekend, waarbij allerlei apps toegang hebben tot de microfoon om data door te verkopen. Niet voor niets is de wetgeving op dit punt de afgelopen jaren steeds strenger geworden.

De nieuwe AI-ontwikkelingen brengen weer nieuwe mogelijkheden, zoals "active listening". Voorbeeld hiervan is CMG, die onder meer voor Google en Microsoft werkt.
De Cox Media Group (CMG) heeft een nieuwe advertentiestrategie die alles te maken met AI. De tool heet Active Listening en hierbij luistert het bijvoorbeeld mee naar gesprekken die je met je vrienden hebt terwijl je telefoon in je zak zit. Vervolgens weet de tool waar je op dat moment mee bezig bent en zal het je dan ook advertenties serveren die daarop aansluiten, laat 404 Media weten.
We hebben het hier niet over apps. We hebben het hier over smartphones die Android draaien. Volgens TS heeft Google die zo ingesteld dat de microphone altijd alles opneemt en naar Google verstuurt voor verder analyse.

Aangezien er miljarden telefoons Android draaien, gaat het hier om miljarden active audio streams die continue data versturen naar Google.

Ik heb geen rechten gestudeerd. Ik ben geen deurwaarder. Ik heb toevallig informatica gestudeerd. Ik ben ingenieur. Werk al 30 jaar in de IT waarvan de laatste helft bij een groot Internationaal bedrijf met eigen data centers over de hele wereld waarbij we ook intensief gebruik maken van de Cloud.

Op basis van al die ervaring durf ik met zekerheid te stellen, Google kan geen miljarden simultane audio streams realtime verwerken. En buiten dat, ze durven het geeneens te doen omdat ze dan over ter werelds aangeklaagd zouden worden wat het einde van hun bedrijf zou betekenen.

Plaats reactie