Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Problemen met jouw aansluiting of met jouw provider van internetdiensten? Discussieer dan hier daarover.
Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Alkmaarder schreef:
02 aug 2023 09:58
Makro is een groothandel. Je hebt een pas nodig om er te kunnen shoppen. Bij het aanvragen van die pas moet je een KvK-nummer opgeven. Ik vind het dus heel logisch dat je door colporteurs als ondernemer wordt aangesproken.
Daarmee negeer je alle andere factoren, en met name dat TS zelf duidelijk aangegeven heeft géén ondernemer te zijn. Daar had het gesprek dus al moeten stoppen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
02 aug 2023 10:13
Kennelijk is Ts mondeling akkoord gegaan met een abonnement van 95 euro per maand (even los van de btw).
Nee, TS ging akkoord met een abonnement van € 75,00 per maand.
HandigeHarrie schreef:
02 aug 2023 10:13
De vraag is dus eigenlijk: is het mondelinge akkoord op de stoep van de Makro geldig als akkoord met het aanbod?
Nee. TS is misleid, en kan (als consument) herroepen en/of vernietigen.

hansson
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2014 14:38

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door hansson »

Even ter aanvulling, de ACM Consuwijzer stelt:

Hebt u een contract gesloten voor vooral privégebruik? Dan kunt u er vanuit gaan dat de consumentenregels gelden.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Methusalah »

Dat je er uit mag van gaan dat er praktisch alleen maar ondernemers lopen in de Marko is gewoon correct (even afgezien van partners die mee gaan). Want je komt er anders gewoon niet in. Dat mensen valsspelen doet er niet toe. Het is juist zeer onwaarschijnlijk om daar particuliere diensten te verwachten. En iedereen die daar shopt weet dit ook gewoon:


Klant worden bij Makro kan zowel online als in een Makro-vestiging. Bij een online inschrijving heb je jouw inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig. Na verwerken van je registratie vind je je Makro-pas in de app.

VOOR WIE IS MAKRO?
Makro is er voor alle ondernemers, zelfstandigen, zzp’ers en verenigingen in Nederland. Voor horeca en niet-horeca, voor iedereen die gaat voor professionele kwaliteit tegen de scherpste prijzen. Zij kunnen inkopen doen in alle 17 Makro-vestigingen én online. Particulieren kunnen geen aankopen doen in de vestigingen, maar wel via de Makro webshop.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 17 aug 2023 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
VOOR WIE IS MAKRO?
Makro is er voor alle ondernemers, zelfstandigen, zzp’ers en verenigingen in Nederland. Voor horeca en niet-horeca, voor iedereen die gaat voor professionele kwaliteit tegen de scherpste prijzen. Zij kunnen inkopen doen in alle 17 Makro-vestigingen én online. Particulieren kunnen geen aankopen doen in de vestigingen, maar wel via de Makro webshop.
Mooi dat Makro voor ondernemers is. Maar er is geen overeenkomst met de Makro.
Iedereen die bij Makro binnenloopt is (ook) consument.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
17 aug 2023 14:57
Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
VOOR WIE IS MAKRO?
Makro is er voor alle ondernemers, zelfstandigen, zzp’ers en verenigingen in Nederland. Voor horeca en niet-horeca, voor iedereen die gaat voor professionele kwaliteit tegen de scherpste prijzen. Zij kunnen inkopen doen in alle 17 Makro-vestigingen én online. Particulieren kunnen geen aankopen doen in de vestigingen, maar wel via de Makro webshop.
Mooi dat Makro voor ondernemers is. Maar er is geen overeenkomst met de Makro.
Iedereen die bij Makro binnenloopt is (ook) consument.

En dus ook ondernemer. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat het voor de TO niet duidelijk was dat het om een zakelijke aanbieding ging. Het is waar die hele winkel voor bedoelt is. En voor een Ziggo is het een waardeloze plek om te vissen naar consumenten abonnementen.
...werd ik staande gehouden door twee colportrices van Ziggo Zakelijk...
^Hij zegt het nota bene zelf. Hoe duidelijk wil je het hebben.

Het enige wat mis is gegaan is dat ze niet hebben geluisterd naar dat hij er vanaf zag (en daar kunnen vele redenen voor zijn maar er is waarschijnlijk gewoon een fout gemaakt). Maar dat het bedriegelijk is, is echt onzin.


Overigens hier het hele relaas maar dan op Ziggo.nl: https://community.ziggo.nl/t5/Abonnemen ... -p/1230151

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door 16again »

Methusalah schreef:
17 aug 2023 15:00
16again schreef:
17 aug 2023 14:57
Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
VOOR WIE IS MAKRO?
Makro is er voor alle ondernemers, zelfstandigen, zzp’ers en verenigingen in Nederland. Voor horeca en niet-horeca, voor iedereen die gaat voor professionele kwaliteit tegen de scherpste prijzen. Zij kunnen inkopen doen in alle 17 Makro-vestigingen én online. Particulieren kunnen geen aankopen doen in de vestigingen, maar wel via de Makro webshop.
Mooi dat Makro voor ondernemers is. Maar er is geen overeenkomst met de Makro.
Iedereen die bij Makro binnenloopt is (ook) consument.

En dus ook ondernemer. Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat het voor de TO niet duidelijk was dat het om een zakelijke aanbieding ging. Het is waar die hele winkel voor bedoelt is. En voor een Ziggo is het een waardeloze plek om te vissen naar consumenten abonnementen.
...werd ik staande gehouden door twee colportrices van Ziggo Zakelijk...
^Hij zegt het nota bene zelf. Hoe duidelijk wil je het hebben.
De discussie is niet of het wel of geen zakelijk abonnement is.
TS is consument, met bijbehorende rechten.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
Dat je er uit mag van gaan dat er praktisch alleen maar ondernemers lopen in de Marko is gewoon correct (even afgezien van partners die mee gaan). Want je komt er anders gewoon niet in. Dat mensen valsspelen doet er niet toe. Het is juist zeer onwaarschijnlijk om daar particuliere diensten te verwachten.
Los van dat je standpunt nogal discutabel is (er wordt immers heel veel niet-zakelijk gekocht bij de Makro) is het ook gewoon niet relevant. Aan TS had géén zakelijk abonnement verkocht mogen worden. Zo simpel is het.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er wordt zo vaak met het pasje van de baas of van de vereniging ook door particulieren gekocht bij de makroos en de sligroos van deze wereld.
Dat dat formeel van de winkel niet mag maakt nog niet dat je als consument aan een daar ter plekke aangeboden zakelijke overeenkomst van ziggo gebonden bent.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
17 aug 2023 15:14
Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
Dat je er uit mag van gaan dat er praktisch alleen maar ondernemers lopen in de Marko is gewoon correct (even afgezien van partners die mee gaan). Want je komt er anders gewoon niet in. Dat mensen valsspelen doet er niet toe. Het is juist zeer onwaarschijnlijk om daar particuliere diensten te verwachten.
Los van dat je standpunt nogal discutabel is (er wordt immers heel veel niet-zakelijk gekocht bij de Makro) is het ook gewoon niet relevant. Aan TS had géén zakelijk abonnement verkocht mogen worden. Zo simpel is het.

Meneer gaat naar een winkel die alleen bedoelt is voor ondernemers (en doe niet alsof dat een groot geheim is, want heel freaking Nederland weet dat de Marko daar voor is), praat met Ziggo mensen van een Zakelijke dienst en is verbaast het om zakelijk gaat? Sorry, dat gaat er bij mij niet in. Waarom mocht er geen zakelijk aanbod worden gedaan? Als je in de woestijn gaat wandelen moet je niet klagen dat het heet is natuurlijk. Sowieso, waar staat dat je als particulier geen zakelijk abonnement mag afsluiten? Dat mag gewoon.

Het enige waar ik het mee een ben is dat de aanvraag stop gezet had moeten worden toen de TS dat aangaf.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
17 aug 2023 15:22
Moneyman schreef:
17 aug 2023 15:14
Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
Dat je er uit mag van gaan dat er praktisch alleen maar ondernemers lopen in de Marko is gewoon correct (even afgezien van partners die mee gaan). Want je komt er anders gewoon niet in. Dat mensen valsspelen doet er niet toe. Het is juist zeer onwaarschijnlijk om daar particuliere diensten te verwachten.
Los van dat je standpunt nogal discutabel is (er wordt immers heel veel niet-zakelijk gekocht bij de Makro) is het ook gewoon niet relevant. Aan TS had géén zakelijk abonnement verkocht mogen worden. Zo simpel is het.
Meneer gaat naar een winkel die alleen bedoelt is voor ondernemers (en doe niet alsof dat een groot geheim is, want heel freaking Nederland weet dat de Marko daar voor is), praat met Ziggo mensen van een Zakelijke dienst en is verbaast het om zakelijk gaat? Sorry, dat gaat er bij mij niet in. Waarom mocht er geen zakelijk aanbod worden gedaan? Als je in de woestijn gaat wandelen moet je niet klagen dat het heet is natuurlijk.
Tsja, als je je blijft focussen op een beperkt deel van de werkelijkheid, blijft ook je uitkomst beperkt. Ten onrechte.
Methusalah schreef:
17 aug 2023 15:22
Sowieso, waar staat dat je als particulier geen zakelijk abonnement mag afsluiten? Dat mag gewoon.
Nope. Je kunt als particulier geen zakelijk contract afsluiten. Dat is nu nét waarom je betoog over de zakelijke Makro mank gaat.

De wet is heel simpel en helder. Want, wat is ook alweer een consumentenkoop? Dat wordt niet bepaald door de winkel, maar door de vraag wie de contractspartijen zijn. Zakelijk verkoper? Check. Koper is een privépersoon die niet zakelijk handelt? ? Check. Ergo: consumentenkoop. En daarvan kan niet worden afgeweken (= dwingend recht).
Artikel 7:5 BW:
1) In deze titel wordt verstaan onder:

a. consumentenkoop: de koop met betrekking tot een roerende zaak die wordt gesloten door een verkoper die handelt in het kader van zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit en een koper, natuurlijk persoon, die handelt voor doeleinden buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit;

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door alfatrion »

hansson schreef:
01 aug 2023 21:45
Tijdens het telefoongesprek daarna ter bevestiging met een Ziggo-medewerker, waarin het af te sluiten contract werd besproken werd mij duidelijk dat het abonnement helemaal niet goedkoper zou worden: ons maandelijkse bedrag zou gaan van ± €95 inclusief BTW naar ± €105 ex-BTW! De dames hadden duidelijk gegoocheld met bedragen, en ook nog eens ex-BTW, waarop ik tijdens het telefoongesprek met de Ziggo-medewerker al zei dat ik van de transactie afzag.
Heeft u daar ook een bevestiging van ontvangen? Zo niet, dan zou ik schriftelijk aangeven dat u geen prijs stelt op een overeenkomst. Ik zou niets zeggen waarmee u de overeenkomst erkent, maar zich zo uiten dat uw verklaring gezien kan worden als het afwijzen van een aanbod en tegelijkertijd als het herroepen van een overeenkomst.
hansson schreef:
01 aug 2023 21:45
Ziggo probeert een zakelijk abonnement af te sluiten, overduidelijk misbruik makend van het feit dat een zakelijke overeenkomst moeilijker terug te draaien is dan een consumentenovereenkomst. Ik heb de dames tijdens het gesprek aangegeven dat ik vroeger wel een onderneming had gehad, maar dat dat inmiddels niet meer het geval was, omdat er geen sprake meer was van inschrijving bij de KvK (en ook niet bij de Belastingdienst), maar daar zagen ze geen probleem in. En zo waren er tijdens het gesprek meer punten waar heel gemakkelijk overheen gestapt werd, zoals het feit dat het huidige abonnement op naam van mijn vriendin staat en het abonnementsgeld van haar rekening wordt afgeschreven.
U kunt ook een consument zijn als u wel een overeenkomst heeft. U bent een consument als u bij deze overeenkomst niet handeld vanuit uw onderneming.
hansson schreef:
01 aug 2023 21:45
Ik heb begrepen dat bij een overeenkomst de voorwaarden niet digitaal veranderlijk mogen worden vastgelegd (bijvoorbeeld op een site), maar dat de afnemer de voorwaarden hetzij op papier, hetzij in de vorm van een .pdf dient te ontvangen, om te voorkomen dat er in de overeenkomst voorwaarden worden gewijzigd zonder dat de afnemer dat in de gaten heeft.
Hoe zit dat in dit geval?
Er geldt een schriftelijkheidsvereisten voor het aangaan van dergelijke diensten, maar dat is iets anders dan waar u aan denkt. Er komt geen overeenkomst tot stand zonder een schriftelijk akkoord van u. Hierop is uitgezonderd de verlenging van een overeenkomst, dat mag wel mondeling.
NeoDutchio schreef:
02 aug 2023 08:15
Zo niet, dan kunt u voor de wet ook geen zakelijke overeenkomst hebben. In dat geval valt alles onder de consumentenwetgeving en mag u binnen 14 dagen herroepen.
Vooralsnog is dat 12 maanden. Maar ik zou me primair beroepen op het schriftelijkheidsverieste en slechts subsidiair op het herroepingsrecht.
Alkmaarder schreef:
02 aug 2023 09:29
U shopt in de Makro, dus u bent ondernemer. Logisch dat u ook als zodanig wordt aangesproken.
Het is een beetje dom van Ziggo om dat aan te nemen. Iedereen die in de Maktro loopt is (ook) consument. Het is aan de verkoper om zich er van te vergewissen dat de wederpartij de overeenkomst uit hoofde van zijn bedrijf of beroep sluit.
HandigeHarrie schreef:
02 aug 2023 10:13
Hangt dit af van de vraag of Ts ingeschreven is bij de KvK en dus als ondernemer akkoord is gegaan?
Nee. De eigenaar van een onderneming kan ook voor zichzelf thuis iets aanschaffen en is dan in die overeenkomst een consument.
Methusalah schreef:
17 aug 2023 14:51
Dat je er uit mag van gaan dat er praktisch alleen maar ondernemers lopen in de Marko is gewoon correct (even afgezien van partners die mee gaan).
Hiermee geef je er blijk van dat je niet weet waar je over praat. Je bent consument als je niet handelt uit beroep of bedrijf. Wanneer een notaris een aantal stoelen besteld voor zijn praktijk dan is hij geen consument. Wanneer diezelfde notaris diezelfde stoelen bestel voor bij hem thuis, dan is hij wel een consument. Je kan dus prima de Makro binnen gaan als ondernemer en met Ziggo als consument een overeenkomst aangaan.
Moneyman schreef:
17 aug 2023 15:14
Aan TS had géén zakelijk abonnement verkocht mogen worden. Zo simpel is het.
Het is niet handig, maar er is geen verbod op. TS blijft alleen wel een consument.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
17 aug 2023 16:20
Moneyman schreef:
17 aug 2023 15:14
Aan TS had géén zakelijk abonnement verkocht mogen worden. Zo simpel is het.
Het is niet handig, maar er is geen verbod op. TS blijft alleen wel een consument.
Exact: een overeenkomst die de titel "zakelijk" krijgt, wordt desondanks gewoon beheerst door het consumentenrecht (en is de facto dus niet zakelijk).

hansson
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 aug 2014 14:38

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door hansson »

Wat ik mis is dat langzamerhand volledig wordt voorbijgegaan aan het feit dat door colportrices gesteld werd dat het abonnementstarief zou dalen met 20 euro (in mijn geval van 95 euro inclusief naar 75 euro inclusief) en dat er dan (door de dames niet gemeld) een tarief van 105 euro exclusief tevoorschijn komt. Ik noem dat bedrog. Voor mij is dat de hoofdzaak

En dat de colportrices van Ziggo Zakelijk waren is een conclusie die ik achteraf getrokken heb en als zodanig beschreven, zo hebben zij zich niet voorgesteld.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door alfatrion »

De vraag is of je dat kunt bewijzen. Ik gok van niet. Daarnaast is de vraag wat je wilt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Men zegt dat je minder betaalt, vanwege de aanname dat je de btw kan aftrekken.

Vraag voor de kenners:

Als je bij deze transactie je bedrijfsnaam en KvK opgeeft, handel je dan nog steeds als consument? Want uit het eerder genoemde notaris voorbeeld zal die natuurlijk de bestelling voor thuis ook niet op naam van zijn BV doen neem ik aan.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

hansson schreef:
17 aug 2023 17:08
Wat ik mis is dat langzamerhand volledig wordt voorbijgegaan aan het feit dat door colportrices gesteld werd dat het abonnementstarief zou dalen met 20 euro (in mijn geval van 95 euro inclusief naar 75 euro inclusief) en dat er dan (door de dames niet gemeld) een tarief van 105 euro exclusief tevoorschijn komt. Ik noem dat bedrog. Voor mij is dat de hoofdzaak

En dat de colportrices van Ziggo Zakelijk waren is een conclusie die ik achteraf getrokken heb en als zodanig beschreven, zo hebben zij zich niet voorgesteld.
Ja, dat is idd irritant gegoochel. Maar heeft u nu laten weten dat u geen prijs stelt op een overeenkomst en dat u dat ook al heeft gezegd toen men u belde?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

StevieNL81 schreef:
17 aug 2023 17:12
Als je bij deze transactie je bedrijfsnaam en KvK opgeeft, handel je dan nog steeds als consument? Want uit het eerder genoemde notaris voorbeeld zal die natuurlijk de bestelling voor thuis ook niet op naam van zijn BV doen neem ik aan.
Maar ja, om te kunnen kopen moet je pasje gescand worden. En die staat op naam van een bedrijf en niet op naam van een particulier. De bon die uit de printer komt staat ook op naam van het bedrijf. Alle aankopen bij dergelijke groothandels worden gedaan vanuit een bedrijfsaccount.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
17 aug 2023 17:28
Maar heeft u nu laten weten dat u geen prijs stelt op een overeenkomst en dat u dat ook al heeft gezegd toen men u belde?
Uit de OP:
hansson schreef:
31 jul 2023 21:56
... waarop ik tijdens het telefoongesprek al zei dat ik van de transactie afzag.
en
hansson schreef:
31 jul 2023 21:56
Ik heb dat ook heel duidelijk aan de dames colportrices aangegeven, maar ontvang nu toch van Ziggo een ‘bevestiging’ van de transactie. Ik had na afloop al een beetje het gevoel dat de hele zaak geen zuivere koffie was…

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ziggo Zakelijk bedrieglijke colportage

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
17 aug 2023 17:29
Maar ja, om te kunnen kopen moet je pasje gescand worden. En die staat op naam van een bedrijf en niet op naam van een particulier. De bon die uit de printer komt staat ook op naam van het bedrijf. Alle aankopen bij dergelijke groothandels worden gedaan vanuit een bedrijfsaccount.
... maar zijn daardoor niet ineens automatisch ook allemaal een zakelijke overeenkomst.

Plaats reactie