LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door 16again »

n.a.v. het recente failliet van Vermolen en de Kassa uitzending dd 27-11-2004

Moet het CBW een royement openbaren of juist verzwijgen?

Belang consument:Openbaren
Een royement is niet de normale beeindiging van het CBW lidmaatschap! Er is een zwaarwegende oorzaak om de winkel als CBW-lid te schrappen. Denk hierbij aan het niet betalen van de CBW contributie of de winkel levert herhaaldelijk slechte producten/service waardoor de geschillencommissie te veel klachten ontvangt. Als je als klant hier lucht van krijg, dan blijf je wel weg.

Belang van de geroyeerde ondernemer:Verzwijgen
Een royement betekent vaak al dat de ondernemer in zwaar weer terecht is gekomen. Vermelding van dit royement is uiteraard een stuk anti-reclame dat de genadeklap voor de ondernemer kan betekenen.


Zeer illustratief dat de winkeliersvereniging CBW met haar stilzwijgen het belang van de consument minder zwaar laat wegen dan het belang van de zojuist uit de vereniging getrapte (=geroyeerde!) ondernemer.

Wellicht geldt ook het eigenbelang voor het CBW: Als de ondernemer het nog een tijdje uitzingt na het royement, dan zijn opdrachten die dateren uit het tijdperk van CBW lidmaatschap inmiddels uitgeleverd. Dit was bijvoorbeeld bij Vermolen het geval. Vervolgens gaat de geroyeerde ondernemeer als niet CBW erkende winkel failliet, en hoeft het CBW de aanbetalingsgarantie niet uit te voeren.
(Zoals al vaker op dit forum gemeld houdt die garantie niets in. Als gedupeerde ben je, met of zonder die garantie, aan de goodwill van branchegenoten overgeleverd)


In het huishoudelijk reglement van het CBW reglement valt te lezen:
Na beeindiging van het CBW lidmaatschap mag de winkel het CBW logo en de CBW voorwaarden etc niet meer gebruiken. Op niet naleving van deze regel staat een boete van 10.000 euro per geconstateerde overtreding, en daarna 1.000 euro per dag.
Doordat het CBW het royement niet openbaart is het CBW de enige die gericht op naleving kan controleren.
Blijkbaar laat het CBW dit na: Immers Vermolen voerde een half jaar na uit het CBW gezet te zijn nog steeds het CBW logo+voorwaarden.


In de kassa uitzending was te horen hoe het CBW de controleplicht bij de consument legt: Voor aankoop moet de consument maar op internet checken of de ondernemer echt lid is (leuk als je geen internet hebt!).

Tips voor het CBW:
-Maak de consument duidelijk dat er op http://www.cbw.org/erkend/ gecontroleerd moet worden of een ondernemer nog lid is. Doe dit bijvoorbeeld door dit met grote letters bovenaan het blad met de CBW voorwaarden te vermelden.
-Maak op de dezelfde pagina een button aan waar de consument melding kan maken van vermoedelijk misbruik van het CBW logo door een niet erkend bedrijf. Door de consument zo als onbezoldigd controleur te gebruiken valt het gebrek aan eigen controle minder op.
-Besef dat imago-verbetering van de branche en het beschermen van de rotte appels in die branche niet samengaat! Indien bekend is dat een ondernemer ten onrechte het CBW logo voert maak dit dan aan consumentenorganisaties bekend. Een malafide ondernemer die bijna failliet is, zal niet wakker liggen van de opgelegde boete. Vlak voor het failisement is het enige doel het oogsten van aanbetalingen, en de CBW-boete gaat gewoon op de stapel met onbetaalde rekeningen. Bij het faillisement is de vogel gevlogen met de aanbetalingen, en mag de curator zich buigen over de oninbare rekeningen.

gastig

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door gastig »

Wat ik niet begrijp is dat die consumentenprogramma's nog steeds CBW zien als een partij met enige importantie.

Iedereen weet nu toch wel dat het CBW en met name die aanbetalingsgarantie een wassen neus is?

Bij de laatste ledenvergadering waren maar 30 leden aanwezig!
Niemand uit de keukenbranche neemt deze partij blijkbaar serieus.
Behalve tv-programma's die geen kritische vraag durven te stellen aan CBW maar wel de moed hebben om het startende bedrijf van de zoon van Vermolen minutenlang in beeld te brengen. Terwijl helemaal niet vast staat dat de zoon (financieel) ook maar iets met zijn pa te maken heeft. Grote helden zijn het!

Gast

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Gast »

Gastig, je hebt helemaal gelijk.

CBW klinkt interessant en de mensen die het CBW vertegenwoordigen doen interessant, terwijl de keukenbedrijven onderling het toch moeten regelen om de gedupeerde klant tegemoet te komen. Zo ook in het geval van Vermolen, waarbij DMG (Wooning) de helpende hand wederom heeft geboden voor deze mensen.

En de mevrouw van het CBW maar interessant vertellen wat zij toch allemaal niet gedaan heeft voor de Vermolen-gedupeerde en wat ze voor deze mensen toch allemaal kan betekenen.

Geloof me maar dat DMG het op voohand al geregeld heeft met de curatoren of via andere kanalen.

Maar het zal wel lekker voelen voor de mensen van het CBW om lekker interessant te doen met het geld (contributie leden) van anderen!

KS

gastig

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door gastig »

Het onderstaande bericht heb ik van de site van MvB gehaald.
(www.keukenadvies.com)

Het is een weergave van een gesprek tussen een gedupeerde consument van Vermolen keukens en mevrouw Briede van CBW.
Bij deze mijn verhaal na de uitzending van kassa en met de CBW te hebben gesproken. heb het ook over het potje die ze misschgien zouden kunnen hebben om in dit soort gevallen de gedupeerden te helpen,maar helaas is die er niet en kunnen de CBW de consumenten niet helpen want die sturen ze door naar het volgende bedrijf die dan met korting voor de gedupeerden de badkamer en/of keuken kunnen kopen,waarop ik vroeg of dat volgende helpende bedrijf dat kortingsgeld wel kan terug halen bij de CBW,maar daar is geen sprake van ,want dat is het probleem voor dat bedrijf zelf,die moeten dat maar zelf betalen. Ook heb ik gevraagd over die 2 uurtjes die de CBW maar te bereiken is ,want er zijn altijd mensen die alleen de dagdienst draaien bij hun baas en niet kunnen of mogen bellen,zodat zij nooit in contact kunnen komen met de CBW,waarop zij beantwoorde; dat is genoeg tijd en anders moeten ze maar naar de site gaan.maar niet iedereen heeft een pc in huis ,dus die mensen kunnen nooit om advies e.d. vragen bij de CBW. Over het royeren van een bedrijf heb ik gevraagd waarom zij dat niet meteen op diezelfde dag op hun site zetten zodat de consument dat kan zien en er daarom nog eens 4 x over na kunnen denken om met dat bedrijf wel of niet in zee te gaan. Daar kreeg ik als antwoord op; dat doen wij gewoon niet want dat hoord niet,waarop ik zei ,dat dat wel degelijk hoorde om de consumenten in te lichten hoe zo'n zaak er voor staat en dat ze daarom wanbetalers zijn en wij de consument op onze hoede moeten zijn met dit bedrijf,maar dat bleek niet nodig te zijn want als er iemand wordt geroyeerd dan is dat niet omdat ze wanbetaler zijn,waarop ik weer antwoorde,om de sodemieter wel,want waarom royeerd u ze dan,in de meeste gevallen zijn het dan toch bedrijven die niet hun financieele plichten nakomen zei ik. Het antwoord daarop is dan ook al zo vaag,dat de bedrijven dan wel goed voor de consument zou kunnen zijn,waarop ik zei,dat is lulkoek. Dan was er van mijn kant nog een vraag aan de CBW en die luidde als volgd Waarom krijgen de consumenten als zij iets kopen bij een bedrijf een regelement met uw logo erop? Als antwoord kreeg ik; dat geld niet voor de consument omdat wij een vereniging zijn voor de bedrijven,waarop ik meteen inhaakte dat zij wel ons suggereerden dat zij er voor ons zullen zijn mochten de consumenten zoals wij in de problemen komen dat zij ons dan wel zullen helpen,maar dat blijkt dus gewoon niet zo te zijn vertelde ze me,want zij sturen alleen maar door,waarop ik weer zei,dus jullie doen gewoon helemaal geen kloten voor de consumenten? en ik kreeg het antwoord;nee precies ,wij doen niks voor de consumenten,want wij zijn er alleen maar voor de bedrijven,waarop ik uiteraard weer een vraag op had. Waarom zit er dan een logo van jullie op dat regelement die de consument van dat bedrijf krijgt bij een aankoop met de regels van de CBW erop,dan houdt dat dus in dat jullie on ook gewoon besodemieteren en bedriegen,en nik kreeg dus het antwoord,ja dat klopt wij doen niks voor jullie. Dus dan moeten jullie het logo van dat regelement afhalen en moeten die bedrijven hun logo erop zetten want aan jullie hebben wij dus geen reet. Maar dat gaan ze dus niet doen.
Nu ben ik geen liefhebber van eerdergenoemde site.
Maar bovenstaand gesprek tussen consument en CBW geeft m.i. precies aan waar het CBW voor staat. NIETS!

Gast

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Gast »

En het staat dus op de site van een andere NIETSnut, MvB genaamd, die tijdens een CBW vergadering (als hij aanwezig is en dat is wellicht 1 x in de weetikindehoeveeltijd) zijn mond niet open doet en alleen maar JA en AMEN tegen het bestuur zegt, maar nadien op zijn site wel de grote jongen uit wil hangen.

AMEN

KS

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door 16again »

KS

Voor zover ik weet zijn die CBW vergaderingen voor leden, en MvB is geen lid en heeft daar dus niets te zoeken.

Gast

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Gast »

Dat hij daar niets te zoeken heeft klopt! Wat heeft hij wel in keukenland te zoeken?

gastronoom

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door gastronoom »

Heren,

Mag ik u even onderbreken?
Dank u.

Dit topic gaat over CBW en niet over MvB.
Over MvB is al meer dan genoeg geschreven.
Gaarne weer terug naar het topic onderwerp en anders slotje svp.

Gast

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Gast »

Gaarne weer terug naar het topic onderwerp
Oke.

Als MvB al aanwezig mag zijn op de vergaderingen van het CBW, kun je nagaan hoe waardeloos het CBW is.

Zijn we nu weer terug op het onderwerp?

Gastvrij

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Gastvrij »

Interressante discussie!

De algemene voorwaarden van de CBW zijn tot stand gekomen in overleg met de consumentenbond.

Ik weet niet in hoeverre je consumentenbond dan verantwoordelijk kunt stellen voor het functioneren van CBW, maar ze hebben wel hun naam er aan verbonden.

Dus die persoon die contact gehad heeft met CBW ( en dan doel ik op de tekst die Gastig geqouted heeft van keukenadvies.com), kan evt de consumentenbond hierop aanspreken.
Indien CBW er echt een rommeltje van maakt kan en wil de bond hier wellicht op reageren.

Topic - vraagstelling; wel- of geen openbaring royement.
Ik ben voor openheid, dus royement moet na te gaan zijn voor de consument.

S.

Mr.P.
Berichten: 123
Lid geworden op: 30 sep 2004 22:55

Re: CBW royement:Openbaren of verzwijgen?

Ongelezen bericht door Mr.P. »

Inderdaad mee eens, openbaar maken. Via de kamer van koophandel zijn ook vrijwel alle gegevens zichtbaarvan bedrijven.

Openbaar maken van royement EN opzegging is dus een optie, maar belangrijk is dat dan de reden vermeld wordt waarbij ook de ondernemer zijn grief kan vermelden.

Mr.P.

Gesloten