BTW op keuken uit Duitsland?

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Rienez
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2024 14:08

BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Rienez »

Hallo allemaal,

We overwegen een keuken te kopen in Duitsland, maar in hun offerte wordt 21% btw gehanteerd. Is dit wettelijk toegestaan, of moeten zij eigenlijk 19% btw hanteren?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door riddert »

Volgens mij gewoon 19%.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door rwolters »

Komt de keuken echt uit Duitsland of wordt de levering uiteindelijk door een Nederlandse vestiging van het bedrijf gedaan?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Boven de €10.000 verkoop naar een bepaald land moet het btw tarief gehanteerd worden van het land van levering. Is het een keukenverkoper die veel in Nederland levert of is de keuken duurder dan €10.000, dan moet dus het Nederlandse btw tarief geheven worden.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door KR1275 »

BTW moet afgedragen worden in het land waar de klant woont. Omdat jij in Nederland woont, moet de verkoper 21% BTW hanteren en die in Nederland afdragen. Dat is binnen de EU de regel. De ondergrens van € 10.000 heb ik nog nooit gehoord. Webshops, als Amazon, rekenen ook 21% als je in Nederland woont, maar in een ander EU-land bestelt.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Jablan »

Rienez schreef:
16 mar 2024 14:18
Hallo allemaal,

We overwegen een keuken te kopen in Duitsland, maar in hun offerte wordt 21% btw gehanteerd. Is dit wettelijk toegestaan, of moeten zij eigenlijk 19% btw hanteren?
Zoals al opgemerkt: jij woont in Nederland en bij aflevering in Nederland betaal je 21% BTW.

Als jij de keuken in Duitsland ophaalt (en zelf monteert), dan betaal je 19% BTW.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Cro »

KR1275 schreef:
18 mar 2024 12:16
BTW moet afgedragen worden in het land waar de klant woont. Omdat jij in Nederland woont, moet de verkoper 21% BTW hanteren en die in Nederland afdragen. Dat is binnen de EU de regel. De ondergrens van € 10.000 heb ik nog nooit gehoord. Webshops, als Amazon, rekenen ook 21% als je in Nederland woont, maar in een ander EU-land bestelt.
Dat drempel bedrag is een totaal, niet per order: https://www.kvk.nl/internationaal/btw-r ... -in-de-eu/

Dat gaat dan echter wel over afstandsverkopen. Iets dat bij een keuken vaak minder gebruikelijk is.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik heb vaker meubels en een keuken in Duitsland gekocht en hier laten brengen en monteren. Dan koop en betaal ik in de winkel en later het restbedrag gedeeltelijk online gewoon de Duitse prijs met 19 % btw. Als je vanuit Nederland online of telefonisch in Duitsland besteld is het misschien anders.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Jablan »

Eerst de 10.000 Euro vraag
NeoDutchio schreef:
18 mar 2024 10:31
Boven de €10.000 verkoop naar een bepaald land moet het btw tarief gehanteerd worden van het land van levering. Is het een keukenverkoper die veel in Nederland levert of is de keuken duurder dan €10.000, dan moet dus het Nederlandse btw tarief geheven worden.
Cro schreef:
18 mar 2024 14:06
Dat drempel bedrag is een totaal, niet per order: https://www.kvk.nl/internationaal/btw-r ... -in-de-eu/
Dat gaat dan echter wel over afstandsverkopen. Iets dat bij een keuken vaak minder gebruikelijk is.
De tienduizend Euro is de ondergrens voor de BTW buiten het eigen land, maar binnen de EU.
Je hebt een winkel, een bedrijf en pas als de buitenlandse omzet hoger dan 10.000 euro per jaar is, moet je BTW in rekening brengen. Hier zijn een paar uitzonderingen op, die de KvK netjes vermeldt in het artikel.
Ga er voor het gemak van uit, dat er gewoon BTW moet worden berekend.
Thijs124 schreef:
18 mar 2024 17:10
Ik heb vaker meubels en een keuken in Duitsland gekocht en hier laten brengen en monteren. Dan koop en betaal ik in de winkel en later het restbedrag gedeeltelijk online gewoon de Duitse prijs met 19 % btw. Als je vanuit Nederland online of telefonisch in Duitsland besteld is het misschien anders.
Bij mijn weten kan dit alleen als op de factuur geen adres staat en de aflevering apart wordt geregeld. Je koopt iets bij een meubelwinkel en voor het transport wordt je doorverwezen naar een ander bedrijf bijv.

Bij deze keuken geldt:
verkoper in Duitsland gevestigd, koper is in Nederland gevestigd, bij volledige aflevering ter plekke inclusief montage is het 21% in plaats van 19%.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Bij Porta Möbel Aachen betaal je 19% btw.
Aanbetaling in de winkel met pinpas. Restand 1 dag voor aflevering en montage door personeel van Porta.
Een plaatselijke keukenzaak in Aachen precies hetzelfde.
Natuurlijk vraag je eerst aan de verkoper of ze ook bezorgen en monteren 3 km over de grens.
Dan kan er niet plotseling een ander btw tarief op de rekening komen. Volgens mij kan het betaalsysteem van die winkels daar geen verschil in maken. Sinds Schengen vrij vervoer van personen en goederen! Koop in Duitsland en betaal in Duitsland. Mag naar alle Schengen landen vervoerd worden.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: BTW op keuken uit Duitsland?

Ongelezen bericht door Jablan »

Thijs124 schreef:
18 mar 2024 21:53
Volgens mij kan het betaalsysteem van die winkels daar geen verschil in maken.
Dit zal de reden zijn. Voordelig voor jou, deze winkels krijgen wel een probleem als er een keer btw-douane-controle komt.

Plaats reactie