LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBW.......bij de neus nemen

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door 16again »

de maandelijkse column van CBW directuer:
http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=9476
HANDEL EN WANDEL

Eerlijk duurt het langst. Dat weten wij al jaren. Eerbaar handelen is ons van huis uit meegegeven. De kruik gaat zolang te water tot hij barst. Een spreekwoord om aan te geven dat er een natuurlijke grens zit aan oneerlijkheid. Sinds kort is er een wet die verbiedt wat al sinds mensenheugenis verboden was, te weten: oneerlijk handelen. Detaillisten mogen bij de verkoop van hun producten en diensten aan consumenten zich niet bedienen van misleidende en agressieve verkooppraktijken.

De Consumentenautoriteit heeft voor winkeliers een brochure gemaakt waarin nog eens wordt uitgelegd waar die nieuwe wet over gaat. Die gaat dus over oneerlijke praktijken. Daar kunnen wij ons toch wel wat bij voorstellen: het gaat er om dat je de consument niet bij de neus mag nemen.

Als een ondernemer lid is van de CBW dan mag hij een sticker CBW-erkend op zijn deur plakken en dan moet hij de CBW-regels toepassen. Dus niet op straat zeggen dat je CBW-erkend bent en binnen doen of je neus bloedt. Dat is dus bij de neus nemen.

Zijn er bedrijven die zo handelen? Ja, die zijn er, en het zijn nog niet de minsten ook. De Consumentenautoriteit heeft enkele CBW-ketenbedrijven op hun handel en wandel onderzocht. Er blijken er te zijn die het met de CBW Algemene Voorwaarden niet zo nauw nemen. Zij hebben tot vijftien maart de tijd gekregen om hun verkooppraat en werkwijzen aan te passen. Tot de oneerlijke praktijken wordt ook gerekend het tien dagen voor aflevering laten storten van het hele factuurbedrag. Dit zal nu snel stoppen anders riskeert men boetes die tot in de tonnen lopen.

Robert van der Weerd
CBW directeur
Eerlijk duurt het langst
....onbegrijpelijk dat die CBW directeur met zo'n uitlating komt, terwijl er heel lang de andere kant op gekeken is:
Het CBW was al jaren op de hoogte dat aangesloten bedrijven grootschalig een loopje nemen met de CBW voorwaarden, maar heeft nooit echt actie ondernomen tegen die bedrijven.
Bedrijven die de regels overtreden zet je niet zomaar uit het CBW: die bedrijven betalen immers een percentage van de omzet als contributie, en zijn dus inkomstenbron voor het CBW zelf!

CBW heeft zelf net zo hard meegewerkt om de consument bij de neus te nemen door reclame te blijven maken voor aangesloten winkels, wetende dat die winkels een loopje nemen met de regels.
"CBW, een veilig idee," terwijl jarenlang amper een keuken te koop was zonder gehele vooruitbetaling, met bijbehorende risico's voor de consument (o.a. failliet vendoplan en keukenlux).

Het CBW heeft jarenlang de kruik alle gelegenheid gegeven te water te gaan, de barsten zijn toe te schrijven aan de consumentenautoriteit.

pfffff
Berichten: 737
Lid geworden op: 02 jun 2008 14:10

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door pfffff op 05 mei 2009 01:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Deskundige77
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 apr 2009 08:19

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door Deskundige77 »

Je mag nooit vergeten dat het hele CBW betaald wordt door de ondernemers. Je merkt dit erg goed als je de algemene voorwaarden doorleest. In de algemene voorwaarden staan een aantal zaken positief voor de consument, maar merendeel positief voor de ondernemer.

Dan heb je ook nog een keer de aanbetalingsregeling. Het is geen garantiestelling!!! Als het CBW Erkend bedrijf failliet gaat, mag je voor hetzelfde bedrag elders kopen en wordt de oude aanbetaling verrekend. Iedereen weet dat keukens zijn opgebouwd uit veel kortingen. De aanbetaling wordt dan als een soort "korting" verrekend. Onder de streep betaal je hem dus dubbel. Er is namelijk bijna geen enkele ondernemer die dit bedrag kan missen in zijn marge.

Conclusie: Veel oplichterij!!!

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door legoleek »

pfffff indeed.
wanner gaan mensen nu eindelijk eens inzien dat het cbw niet voor de consumenten is maar voor de winkeliers.

rayke
Berichten: 1018
Lid geworden op: 23 okt 2004 21:04

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door rayke »

wanner gaan mensen nu eindelijk eens inzien dat het cbw niet voor de consumenten is maar voor de winkeliers.
De geschillencommissie is wel goed geregeld via het CBW.

Alleen die wassen neus van de "veilige aanbetaling" wordt niet eerlijk weergegeven. Alleen grote organisaties zoals onlangs br*****eel kunnen dit soort verschillen opvangen, maar dat moet dan ook niet 3x per jaar gebeuren.

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

Geachte allemaal,

Volgens mij is de houding van het CBW met betrekking tot de aan- en betalingsregeling die ze nu innemen precies wat iedereen altijd al wilde. Er was altijd veel kritiek op het CBW. Nu ze de actie van de consumentenautoriteit toejuichen en ondersteunen is het weer niet goed………typisch!

GWTE (At Your Service) :D

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door 16again »

Het CBW is jarenlang op de hoogte geweest van grootschalig overtreden van de wet en eigen verenigingsregels door de aangesloten leden.
Volgens de eigen verenigingsregels mag het CBW steekproefsgewijs controleren, en sancties opleggen, met als laatste middel het opzeggen van het CBW abonnement.

Deze ferme uitspraak van de CBW directeur was 25 mei 2007 op de CBW site te lezen:
Hardnekkig is de praktijk om betaling 5 of 10 dagen vóór aflevering te vragen. Dit is in strijd met de CBW leveringsvoorwaarden en ook in strijd met de wet. CBW moet zijn leden door voorlichting op juiste uitvoering van regels wijzen. Leden waarvan naam en toenaam bekend zijn en die na waarschuwing doorgaan met de onjuiste handelwijze moeten voor de ultieme keus gesteld worden: of stoppen of zonder CBW-erkenning verder.
Ondanks deze ferme taal heeft het CBW al die jaren nooit meer gedaan dan wat algemene waarschuwingsbriefjes rondsturen. Blaffende hond die niet bijt!
CBW. Nu ze de actie van de consumentenautoriteit toejuichen en ondersteunen is het weer niet goed
CBW is als eerste verantwoordelijk op naleving van de eigen regels, door het gebrek aan eigen daadkracht moet nu de consumentenwaakhond bijspringen om de hete kolen uit het vuur halen.
In deze kan ik alleen waardering hebben voor de consumentenautoriteit, de rol van het CBW is die van passiviteit aan de zijlijn.
De geschillencommissie is wel goed geregeld via het CBW
Inderdaad kan de geschillencommissie een nuttig instrument zijn voor de consument.
Echter, het bestaan van die geschillencommissie heeft al die jaren niets kunnen veranderen aan het gegeven dat CBW leden grootschalig zowel de wet als eigen verenigingsregels aan de laars lappen.

Deskundige77
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 apr 2009 08:19

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door Deskundige77 »

Om aan te geven wat de Geschillencommissie en het CBW gedaan hebben en nog steeds doen vind ik Hans Verkerk een goed voorbeeld.

Ondanks dat Tros Radar dit bedrijf al meerdere malen op hun fouten had gewezen en honderden klachten had ontvangen, bleef het CBW bij hun standpunt om Hans Verkerk erkend lid te houden.

Wie verleent zijn naam nu aan een slecht bedrijf......

HARRIE48
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 aug 2005 15:07

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door HARRIE48 »

Het CBW is er alleen uit eigen belang, voor de mensen die er werken en zeker van de directeur,als die maar in de belangstelling staat dan is het goed.
Ze doen niets voor de consument en ook al helemaal niets voor hun eigen leden als je het lidmaatschap maar betaald dan is het goed en kan je verder barsten.

En dat heb ik allemaal uit eigen ervaring.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door 16again »

En de CBW directeur gaat in zijn vaste column gewoon verder.
http://www.cbw.org/view.cfm?page_id=9476
ZELFREFLECTIE

In mijn column uit het vorige nummer van het CBW Magazine (voorheen Vakblad Wonen) stipte ik het onderzoek van de Consumentenautoriteit aan naar de handel en wandel van bedrijven die zeggen CBW-erkend te zijn en die zich jegens de consument anders gedragen dan zij voorwenden. Bedrijven die consumenten misleiden kregen van de autoriteit tot 15 maart de tijd om hun wijze van handel drijven aan te passen.

Onder die bedrijven bevond zich ook Grando Retail, een keten van keukenzaken. Zie een bericht over de Consumentenautoriteit elders in dit nummer van CBW Magazine.
Ere wie ere toekomt: Grando heeft ruimhartig toegegeven fout te zitten en heeft zijn handelswijze aangepast. “De consument moet erop kunnen vertrouwen dat een bedrijf dat een logo of keurmerk voert iets extra’s biedt”, zo luidt de schuldbekentenis.
Er loopt nog een onderzoek naar andere bedrijven. Laten wij hopen dat ook zij zich aanpassen. Blijft men in de fout, dan zal niet alleen de Consumentenautoriteit, maar ook het CBW-bestuur in actie moeten komen.

Behalve naar de consument toe, verplicht een CBW-lidmaatschap een ondernemer ook naar zijn werknemers toe. Hier kan de zelfbezinning naar de cao-toepassing worden doorgetrokken. Een CBW-lid moet de cao aan zijn werknemers geven en uiteraard ook toepassen. Stoer roepen dat de cao er is om aan de laars te lappen deugt niet.

Robert van der Weerd
CBW-directeur
Hoezo zelfreflectie?? Het deugt ook niet om stoer te roepen dat CBW leden zich aan de regels moeten houden, om vervolgens jarenlang geen vervolgacties te treffen tegen leden die regels moedwillig met voeten blijven treden.
Ook in deze column wordt weer volstaan met dreigementen, terwijl de consumentenautoriteit het vuile werk opknapt.
Achterliggende gedachte is duidelijk: de kool en de geit sparen, zolang zowel de kool als de geit de CBW-contributie maar ophoest.

goos kamphuys
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 jan 2009 10:39

Re: CBW.......bij de neus nemen

Ongelezen bericht door goos kamphuys »

Het CBW wordt na veel getreuzel, zsm intern onderzocht door de Consumenten Autoriteit in samenwerking met het Ministerie van Economische Zaken (in de opdracht van de @@ van het Ministerie van Algemene Zaken.

Gesloten