LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
dextermorgan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2010 23:21

Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door dextermorgan »

Hi medeforummers,

Ik heb bijna een jaar geleden een composieten werkblad bij de IKEA gekocht, net als de rest van de keuken. Na bijna een jaar geemmer zit hij erop, maar hoe: met een behoorlijk kleurverschil...

Dit is er gebeurd:
1e keer netjes geleverd maar bleek geschadigd bij levering tijdens productie
2e keer netjes geleverd maar bleek 5cm te kort terwijl het 2e deel okay was
3e keer hebben ze alleen het te korte stuk vervangen

Resultaat: kleurverschil.

Dit heb ik aangekaart bij IKEA en ik kreeg het volgende aangeboden:

A) 30% korting in cash maar garantie vervalt
B) 50% korting in een tegoedbon maar garantie vervalt

De garantie is 25 jaar die erop zit.... en het is IKEA's toedoen dat er kleurschil in zit.

Mijn vraag: mag IKEA mij deze keus stellen en mijn garantie wegnemen terwijl dit hun fout is? Hun opties klinken aantrekkelijk maar ik trek aan het kortste eind mocht er weer wat zijn met dat blad.

Ik hoor graag jullie advies/mening!

Dank!!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Begrijp ik het goed dat het blad een jaar geleden geleverd is, en dat je nu problemen hebt?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ik vind het een nette oplossing van Ikea. Ze zien (niet beledigd zijn !) U als een zeurklant omdat kleurverschil toch vaak wat subjectief is. Om te voorkomen dat het een never ending story met U wordt bieden ze U dit aan.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Dextermorgan,

Je kunt niet ongestraft 1 deel van een werkblad vervangen. Als dit gebeurd dan moet je er zeker van zijn dat het nieuwe deel uit dezelfde partij platen komt, net als bij tegels, behang etc.

Heb je al getekend voor oplevering? Dan zou je het aanbod van Ikea kunnen zien als coulance, hoe zuur het ook is. Als je nog niet hebt getekend dan zou ik een nieuw werkblad eisen, zonder kleurverschil. Kadobonnen..... ik denk dat mijn klanten niets van me heel laten..

Ikea maakt wel van die mooie reclames, oh die oven zit er al bij, maar loopt nu zelf ook tegen de andere kant van de keukenlevering aan. Er kleven veel risico's aan vast. Iemand met een klein beetje ervaring met keukens had het kleurverschil kunnen zien aankomen.

@ Sjoegel,

Kleurverschil subjectief? Vandaar het bestaan van batchnummers. Iedereen die ervaring heeft met het bestellen van werkbladen weet dat deze risico's bestaan. Als je niet zeker weet dat een nieuw werkbladdeel uit dezelfde batch komt, dan loop je geen risico en besteld alles opnieuw. Dit is gewoon foute besparing geweest vooral omdat het werkblad beschadigd is geleverd.

MVG

dextermorgan
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 dec 2010 23:21

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door dextermorgan »

Dank voor jullie reacties!

Ik heb inderdaad getekend voor het blad. En in eerlijkheid in daglicht zie je het verschil niet. Maar als het donker is en het licht moet aan dan zie je overduidelijk kleurverschil en het is duidelijk een andere batch.

Ik vind het ook netjes dat IKEA mij uberhaupt een korting aanbiedt maar rest mijn vraag nog of zij mij die 25 jaar garantie mogen ontnemen??

Of moeten zij korting geven omdat het sowieso hun fout was en mij de garantie laten houden.

Kortom: is het hun goed recht om die garantie te laten vervallen of niet?
In mijn ogen nl. niet maar ik wilde graag 2n opinions horen op dit forum.

Nogmaals bedankt, ik hoor het heel graag!

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het product is ondeugdelijk afgeleverd en daarvoor is de verkoper aansprakelijk. De verkoper is dan verplicht om het product kosteloos te herstellen of te vervangen. Indien de verkoper dit niet binnen een redelijke tijd doet heb je recht op ontbinding.

In dit geval lijkt mij het vervangen van het hele werkblad een passende oplossing. Hiervan mag IKEA jouw dus geen deel in rekening brengen. Dan blijf je dus recht houden op de garantie. Als je wilt kun je ook gaan voor ontbinding. Dan moet je rekening houden dat je een kleine vergoeding moet betalen voor het gebruik, c.a. 1 a 2%.

Je kunt op deze site of op consuwijzer een voorbeeld brief vinden (staat denk ik daar onder elektronica) over non-conformiteit binnen de garantie.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door GJvdZ »

dextermorgan schreef: Kortom: is het hun goed recht om die garantie te laten vervallen of niet?
In mijn ogen nl. niet maar ik wilde graag 2n opinions horen op dit forum.

Nogmaals bedankt, ik hoor het heel graag!
IK weet niet hoe dit wettelijk en juridisch precies in elkaar steekt, maar mijn ervaring met IKEA is dat het 1 van de meest consumentvriendelijke bedrijven is, dus wat ze doen lijkt correct. Gezien de grootte van het bedrijf (en dus de zichtbaarheid) hebben zij er helemaal geen baat bij om op de grens van de wet te gaan zitten.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door sephora30 »

sjoegel schreef:Ik vind het een nette oplossing van Ikea. Ze zien (niet beledigd zijn !) U als een zeurklant omdat kleurverschil toch vaak wat subjectief is. Om te voorkomen dat het een never ending story met U wordt bieden ze U dit aan.
Een nette oplossing??
Ikea levert een fout blad, wil dit goedmaken door korting te geven, wat ik zelf niet zou accepteren want ik wil een nette keuken, en gaat dan ook nog zeggen; als je de kruimel neemt pikken wij lekker de garantie in.

Helemaal niet netjes, totaal niet.

putintgos
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2010 22:43

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door putintgos »

Het kan ook anders,,
Ik heb een ikea blad met duidelijke productie fout.
In eerste instantie niet opgemerkt omdat het krom zijn van een deel blad,mij meer zorgen baarde.
Het krom zijn heb ik gemeld,omdat ikea mij vele weken van wachten in het vooruitzicht stelde heb ik besloten om met hulp plaatjes en een 1/2dagje werk alles weer redelijk is hersteld.
.Het alternatief was een afwerk (tegels ed)uitstel van vele weken.
Nadat ik dit feit gemeld heb en foto,s heb opgestuurd,gaan we dus verder met afwerken.
Tijdens schoonmaak voor ingebruik namen vinden we een productiefout,dusdanig dat je het moet weten anders zie je het niet.
Dit feit weer gemeld,na vele weken komt er een firma pos die het wel even gaat herstellen.
De man werkte er nog maar n paar maanden en had meer ervaring met leer van bankstellen.
Kortom de oplossing was erger dan de kwaal.
De week erna weer telefoon van pos,,we kunnen het wel repareren,,
Weer de zelfde man,die mij geen garantie kon geven dat zijn oplossing tot verbetering zou leiden.
Hij weer weg..

Conclusie van ikea? het is invloed van buiten af(er zou een warme pan opgestaan hebben). het krom zijn heb ik zelf gerepareerd ,,dus die garantie is vervallen.
De man van pos had ik geweigerd om zijn werk te doen.
Ik vind het niet netjes,dan is zo,n aanbod van kortingen beter maar dan wel met behoud v garantie op duidelijke productie fouten..

vlam22
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:58

Re: Composieten werkblad kleurverschil door IKEA

Ongelezen bericht door vlam22 »

Ik had het met 2 kasten en een bureaublad.
Het moest allemaal hetzelfde zijn.
Nu is mijn blad de goede kleur en de kasten zijn 2 tinten lichter.
Ze hebben hun fout toegegeven. Ik mag het hele zooitje ruilen wat al staat en de dozen heb ik al weg gedaan.
En het is de vraag of de kleuren en nog wel zijn, dus er is kans dat ik weer terug kan met het hele zooitje..
Dus ik laat het maar zo, maar ben niet tevreden over hoe ze me behandelen.

Gesloten