LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gaskookplaat en kraanvraag

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
clairevanhaut
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2009 09:15

Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door clairevanhaut »

Wij zijn bezig met een keuken.. kastjes etc. is al duidelijk... nu nog apparatuur..

Wordt een hoogglans rode keuken, met kunststof werkblad (helaas geen budget voor steenachtig : -( ), apparatuur van atag/siemens.

We hebben een kleine keuken (L-hoek van 1.82 bij 2.,85) dus beperkt in ruimte.
Boven het aanrechtgedeelte waar de spoelbak komt komen ook

bovenkastjes met 1 dubbele melkglas vitrine anders is het zo dicht.
Bij kookplaat-deel (het kortste deel) komen geen bovenkastjes, wel een schouwkap en tegelen we door . Zo dit was even voor de beeldvorming van onze keuken.

Gaskookplaat: persoonlijk vind ik gas-op-glas erg mooi. Maar als je platen gaat bekijken, lijken er wel wat nadelen aan te zitten.

Hoe zit het met het overkoken ? Loopt het dan niet erg makkelijk onder de knoppen of onder de plaat zelf ?

Hoe zit het met de krasgevoeligheid ?

Kraan:

We kunnen kiezen.. kraan in de gootsteenbak of kraan in blad.. Wat is nu praktisch ?

Graag hoor ik wat gebruikerservaring en advies

keukenklepper
Berichten: 600
Lid geworden op: 16 mar 2007 17:20

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door keukenklepper »

:lol:
Laatst gewijzigd door keukenklepper op 13 feb 2010 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

siemens
Berichten: 232
Lid geworden op: 08 apr 2008 19:33

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door siemens »

even een reactie , wij hebben een gas op glas van atag , het water kookt wel veel sneller als op onze whirplool kook plaat, kost je wel 5 a 10 min, om alles mooi en glimmend schoon te maken , wij gebruiken glassex en een natte doek en daarna schoon wrijven met een droge doek.al met al nog geen spijt van.

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Gas op glas is prachtig als men deze plaat wil- en weet te onderhouden. Eenvoudig afnemen na het koken en 1x per week goed poetsen zal volstaan. (nawrijven met microvezeldoekje; ook liefkozend "wonderdoekje" genoemd).

De kraan op het blad geeft minder risico op "speling" let hierbij wel op de plaats van de kraan en de lengte van de uitloop.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door legoleek »

als voor een atag kookplaat ga, ga dan voor een gas / glas combi. De branders van een atag, zeker de sterkere en de wok branders kunnen het rvs aantasten. je krijgt bruine vlekjes rond de branders.

En wat schoon maken betreft.
de beste uitvinding voor de huisman, na de huisvrouw en de lokale pizzaboer, het glassexdoekje

clairevanhaut
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2009 09:15

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door clairevanhaut »

Ok.. duidelijk.. schoonhouden dus :-)

maar.. loopt het event. vocht niet gemakkelijk onder de knoppen etc?

Kraan maakt dus niet waar, mits goed bevestigd.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door legoleek »

bij de atag staan de knoppen net wat hoger van de plaat ong. een halve cm. kun je makkelijk met een doekje langs

Mixie
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jul 2008 14:26

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door Mixie »

Kraan maakt dus niet waar, mits goed bevestigd.
Bedoel je met kunststof multiplex of spaanplaat. Bij spaanplaat kun je beter de kraan op de bak zetten, want het risico bij spaanplaat met lekkage is erg groot. En één keer dat het water erin trekt, ben je de klos.
Ook de hoogte van je kraan is belangrijk, want hoge modellen die op de spoelbak staan, zijn minder stabiel dan lage modellen.

Wat betreft het lopen van vocht onder de knoppen, dit is niet wezenlijk verschillend van een RVS kookplaat.

nurcan
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2009 22:33

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door nurcan »

Wij hebben ook een atag kookplaat(gas/glas comci) heel erg mooi. Glas krijg ik goed schoon alleen die pitten en die ijzeren branders (of hoe je het ook mag noemen) Krijg ik niet makkelijk schoon, want als je goed gaat moeten vervaagt het lijkt wel. Je ziet echt vlekjes erop. Ik irriteer me mateloos er aan.

Wie kan mij vetellen met welk wonder middel zij het schoon krijgen?

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door hharteman »

Ik heb dan gas op glas van Etna, maar als ik wat te enthousiast met de glassex spuit met de knoppen eraf dan begint de electr ontsteking vanzelf te werken.
Een uurtje met de fóhn laat het dan wel weer ophouden.
Het glas is best wel krasgevoelig en vereist nogal een intensieve reiniging, en als je hem mooi wil laten glimmen moet er nogal gewreven worden.
Ben dan ook in afwachting dat men weer is wat gaat doen met emaille in een beetje design.
Zou dan gelijk dat glasding eruit pleuren.

kk61
Berichten: 79
Lid geworden op: 16 jun 2007 21:05

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door kk61 »

Neem aan dat als je gas onder glas wilt je het te doen is om de donkere kleur?

Er zijn tegenwoordig ook mooie kookplaten in antracietkleur. Smeg en dacht ook Siemens hebben deze in het assortiment.

Waarschijnlijk wat makkelijker schoon te houden dan de glasplaat en zeker net zo mooi vind ik.

legoleek
Berichten: 539
Lid geworden op: 26 aug 2008 17:16

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door legoleek »

gas onder glas
wow da's lang geleden.. zijn wel heel vooruitstrevende en moderne kookplaten................not..

clairevanhaut
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2009 09:15

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door clairevanhaut »

kraan: we hebben een multiplex aanrechtblad. We hebben niet een superhoge kraan maar gemiddeld.

Glas op gas lijkt me , als ik zo lees, best veel nadelen te hebben.. we zijn toch maar overgegaan op een rvs-plaat. Ook schoonmaken maar (uit eigen ervaring) weet ik dat het makkelijk schoon te houden is... kleine krasjes werk je makkelijk weg met rvs spul van HG..

OK daar zijn we dan uit..

Keukenapparatuur is best lastig.. zo ook bijv. een afzuigkap. Onze keuken is niet zo groot (3 x 2 zal ik maar zeggen..) hij zit aan onze woonkamer vast maar gaat om de hoek..

De kookplaat zal 4 of 5/6 pits worden.. Bij een 4-pits kies je voor een 60 cm kap en anders voor 70 of 90.. Maar welke afzuigcapaciteit ?

hdj
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 aug 2008 01:02

Re: Gaskookplaat en kraanvraag

Ongelezen bericht door hdj »

Wij hebben ook een atag kookplaat(gas/glas comci) heel erg mooi. Glas krijg ik goed schoon alleen die pitten en die ijzeren branders (of hoe je het ook mag noemen) Krijg ik niet makkelijk schoon, want als je goed gaat moeten vervaagt het lijkt wel. Je ziet echt vlekjes erop. Ik irriteer me mateloos er aan.

Wie kan mij vetellen met welk wonder middel zij het schoon krijgen?
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn huidige keuken. Al vele middeltjes geprobeerd maar niets werkt afdoende.

Gesloten