HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
AskAskAsk
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2022 18:35

HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door AskAskAsk »

Oven onderdelen schoongemaakt met HG ovenreiniger en de onderdelen op het aanrecht gelegd. Nu allemaal vlekken en kringen die ik er niet meer uit krijg. Wat kan ik doen?

Volgens mij is het aanrecht een blad vd Ikea.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar waar is het aanrecht van gemaakt?

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Dat blad was blijkbaar niet opgewassen tegen de chemie in de ovenreiniger, ik denk dat je daar weinig tot niets meer aan doet. Geen reversibele reactie.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Lowieze »

Op het etiket van de ovenreiniger staat dat je moet vermijden dat het op je aanrecht komt. Gebeurt dat toch, dan zo snel mogelijk afspoelen met veel water.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens het veiligheidsinformatieblad (pdf) van "HG Oven, grill & barbecue reiniger" bevat het product natrium hydroxide, ofwel natronloog; dat is behoorlijk corrosief. Het lijkt mij dat de "ingebeten" vlekken niet of nauwelijks meer te verwijderen zullen zijn. Afhankelijk van het materiaal van het blad en de afwerking van het oppervlak is er misschien iets te bereiken met polijsten, maar dat is geen eenvoudig klusje.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door grun »

Oei, dat is agressief spul. De gebruiksaanwijzing staat hieronder in de link. Merkwaardig genoeg zijn rechts bovenaan twee woorden doorgestreept (geen idee waarom) maar als je de pdf vergroot dan kun je zien dat er 'aanrechten vermijden' staat. De volledige zin wordt dan 'Het uitlopen van de vloeistof op bijvoorbeeld aanrechten vermijden, mocht dit toch gebeuren dan meteen reinigen met veel water.' Zijn die twee woorden op het etiket op de fles ook doorgestreept?
https://hg.eu/media/n35b3m52/0513800105000.pdf

Helaas geen oplossing, hopelijk weet de klantenservice van HG raad.

cornel33
Berichten: 27
Lid geworden op: 10 jan 2021 16:19

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door cornel33 »

Waarom gebruiken mensen spul van HG. Zo agressief, sorry dat ik het zeg...dom

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

cornel33 schreef:
18 apr 2022 16:59
Waarom gebruiken mensen spul van HG. Zo agressief, sorry dat ik het zeg...dom
Omdat HG in de volksmond bekend is met vele middeltjes voor een hoop zaken. Maar daar gaat de vraag niet over.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Jablan »

cornel33 schreef:
18 apr 2022 16:59
Waarom gebruiken mensen spul van HG. Zo agressief, sorry dat ik het zeg...dom
HG was oorspronkelijk voor de professionele schoonmaak, heeft daar een goede naam opgebouwd en is de afgelopen jaren verbreed naar alle consumenten.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
18 apr 2022 20:24
cornel33 schreef:
18 apr 2022 16:59
Waarom gebruiken mensen spul van HG. Zo agressief, sorry dat ik het zeg...dom
HG was oorspronkelijk voor de professionele schoonmaak, heeft daar een goede naam opgebouwd en is de afgelopen jaren verbreed naar alle consumenten.
Is toch alweer zo’n 40 jaar dat het ook voor de gewone consument te verkrijgen is :wink:

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Jablan »

Marketing-geschiedenis. Weet je misschien ook hoe lang HG al speciale schappen in supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten heeft? Ik denk een jaar of tien, maar ik vertrouw hierbij meer op jouw geheugen. ;-)

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

grun schreef:
18 apr 2022 16:47
Oei, dat is agressief spul. De gebruiksaanwijzing staat hieronder in de link. Merkwaardig genoeg zijn rechts bovenaan twee woorden doorgestreept (geen idee waarom) maar als je de pdf vergroot dan kun je zien dat er 'aanrechten vermijden' staat. De volledige zin wordt dan 'Het uitlopen van de vloeistof op bijvoorbeeld aanrechten vermijden, mocht dit toch gebeuren dan meteen reinigen met veel water.' Zijn die twee woorden op het etiket op de fles ook doorgestreept?
https://hg.eu/media/n35b3m52/0513800105000.pdf

Helaas geen oplossing, hopelijk weet de klantenservice van HG raad.
Ik denk niet dat het doorgestreept is maar dat het een instructie voor de drukker van het etiket is. Onderaan staat ook een driehoekje met "reliëf". Het zou kunnen dat die streep en het driehoekje gestansd moeten worden zodat slechtzienden het kunnen voelen. Als de tekst had moeten worden doorgestreept dan was de hele zin doorgestreept.

Ik zal morgen eens kijken of het de supermarkt staat.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Zal niet heel veel anders zijn dan de indertijd bekende mr. muscle overcleaner (werd geproduceerd bij het bedrijf waar ik werkte). Spul is echt extreem aggressief en behalve dat het met vanalles reageert wil je dit ook niet in contact laten komen met je huid aangezien dit weefselbeschadiging (brandwonden) oplevert. Dus bij voorkeur buiten en handschoenen (mondmasker en bril) toepassen.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Jablan schreef:
18 apr 2022 20:37
Marketing-geschiedenis. Weet je misschien ook hoe lang HG al speciale schappen in supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten heeft? Ik denk een jaar of tien, maar ik vertrouw hierbij meer op jouw geheugen. ;-)
Dat moet veel langer zijn. In mijn eerste huis (ik ben in 1991 op mezelf gaan wonen) gebruikte ik al HG ovenreiniger.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik weet niet beter dan dat er speciale HG-schappen/ displays zijn. Dat betekent dat het minimaal een veelvoud van die 10 jaar is.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door JozJan »

Óf het lijkt in je herinnering gewoon zo lang ;-) Ik zou het niet zeker weten, maar het staat me ergens bij dat je HG 'vroeger' alleen bij drogisterijen (Kruidvat etc) kon kopen, en pas later ook in de supermarkt. Maar dat kan ik dus makkelijk mis hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou eerst Ikea eens polsen, misschien dat die iets weten?

Het actieve ingrediënt van deze reiniger is zo te lezen natriumhydroxide, een loog. Dat kan je, kort door de bocht, neutraliseren met een zuur, dus je zou een oplossing van 1 deel azijn en 2 delen water kunnen maken, en daarmee het wat kunnen deppen? Blijf er dan bij, en houdt genoeg schoon water bij de hand om het zuur er indien nodig, weer snel af te kunnen vegen.

Als het echt in het blad is getrokken, is dat mogelijk niet meer genoeg, en is de schade onherroepelijk.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Lowieze »

JozJan schreef:
19 apr 2022 09:12
Óf het lijkt in je herinnering gewoon zo lang ;-) Ik zou het niet zeker weten, maar het staat me ergens bij dat je HG 'vroeger' alleen bij drogisterijen (Kruidvat etc) kon kopen, en pas later ook in de supermarkt. Maar dat kan ik dus makkelijk mis hebben.
In de jaren ‘80 was het verkrijgbaar in de bouwmarkten, daarna in de drogisterijen en supermarkten.

Marktkenner
Berichten: 230
Lid geworden op: 25 jul 2007 12:34

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Marktkenner »

Als de topicstarter er niet (meer) bij vermeld van wat voor materiaal zijn/haar keukenblad is gemaakt, kunnen we allemaal goedbedoelde adviezen geven, maar die raken dan kant nog wal.

Verder zijn alle ovens erg goed schoon te maken met Amoniac. Giet een kwart liter amoniac in een bak, zet deze open en bloot 2-3 dagen in je oven en houdt de deur/klep goed gesloten (ik tape hem dicht).
Daarna met wat cif en een schuurspons erg eenvoudig schoon te maken en issie weer als nieuw! Geloof je het niet, probeer het dan!

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: HELP HG ovenreiniger op Ikea aanrecht

Ongelezen bericht door Dirkie »

Oven reinigen gaat ook goed met citroen sap.
Vul een ovenvaste schaal met water, het sap van een halve citroen en gesneden schijfjes citroen. Heb je last hebt van veel aangekoekt vuil? Wrijf dan met een halve citroen direct op het vuil. Laat de oven een kwartier draaien op de hoogste temperatuur. Veeg direct na afloop met een doek alle oppervlakken schoon en droog. Doe dit zelf regelmatig en de oven blijft zo lekker schoon.

Gesloten