LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:
Van Dale schreef:con·form (voorzetsel) 1. overeenstemmend met
Hoe is een groen apparaat in overeenstemming met de overeenkomst, als de overeenkomst mij recht geeft op een rood apparaat?
Koop je een keukenmachine nu omdat je hem wil gebruiken om gerechten te maken, of koop je een keukenmachine omdat rood of groen of zwart zo 'cute' staat op het aanrecht?

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door JvandeW »

Revoked schreef:
alfatrion schreef:
Van Dale schreef:con·form (voorzetsel) 1. overeenstemmend met
Hoe is een groen apparaat in overeenstemming met de overeenkomst, als de overeenkomst mij recht geeft op een rood apparaat?
Als jij pas na 8 maanden doorhebt dat je in een groene auto rijdt ipv een rode...dan denk ik dat ze je keihard uitlachen bij de garage.
Dan kan er ook geen aanspraak meer gemaakt worden op het conformiteitsbeginsel. Wel blijven opletten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door JvandeW »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:
Van Dale schreef:con·form (voorzetsel) 1. overeenstemmend met
Hoe is een groen apparaat in overeenstemming met de overeenkomst, als de overeenkomst mij recht geeft op een rood apparaat?
Koop je een keukenmachine nu omdat je hem wil gebruiken om gerechten te maken, of koop je een keukenmachine omdat rood of groen of zwart zo 'cute' staat op het aanrecht?
Werkelijk ieder product dat jij koopt, boeit de kleur je niets, als de werking maar goed is?

Dat kan ik mij niet voorstellen. Maar misschien is het wel waar. En als iets dergelijks je niets uit maakt, kan ik best begrijpen dat andere zaken je ook weinig boeien, waaronder bijvoorbeeld je rechten.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
Van Dale schreef:con·form (voorzetsel) 1. overeenstemmend met
Hoe is een groen apparaat in overeenstemming met de overeenkomst, als de overeenkomst mij recht geeft op een rood apparaat?
Dan zou ik als TS even wachten met claimen, totdat dat ding de geest geeft na een paar jaar. In dat geval kan ie zijn/haar geld terug krijgen vanwege het leveren van een product met de verkeerde kleur.

Welke normaaldenkende rechter zou hier nou nog in mee gaan? We leven toch niet in Amerika, waar waarschijnlijk ook nog miljoenen voor gedaan leed geclaimd kunnen worden, omdat men 6 maanden naar de verkeerde kleur heeft moeten kijken?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

JvandeW schreef:Werkelijk ieder product dat jij koopt, boeit de kleur je niets, als de werking maar goed is?

Dat kan ik mij niet voorstellen. Maar misschien is het wel waar. En als iets dergelijks je niets uit maakt, kan ik best begrijpen dat andere zaken je ook weinig boeien, waaronder bijvoorbeeld je rechten.
Ik denk dat WA de ideale klant is van Crazyme. Als hij een product heeft geleverd dat niet goed is dan wil Crazyme dat graag op kosten van de WA herstellen en WA zal die kosten uit pragmatisme overwegingen graag betalen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat jullie nu een karikatuur van dit topic maken...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door crazyme »

Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:
Van Dale schreef:con·form (voorzetsel) 1. overeenstemmend met
Hoe is een groen apparaat in overeenstemming met de overeenkomst, als de overeenkomst mij recht geeft op een rood apparaat?
Dan zou ik als TS even wachten met claimen, totdat dat ding de geest geeft na een paar jaar. In dat geval kan ie zijn/haar geld terug krijgen vanwege het leveren van een product met de verkeerde kleur.

Welke normaaldenkende rechter zou hier nou nog in mee gaan? We leven toch niet in Amerika, waar waarschijnlijk ook nog miljoenen voor gedaan leed geclaimd kunnen worden, omdat men 6 maanden naar de verkeerde kleur heeft moeten kijken?
Elke zichzelf respecterende advocaat adviseert de zaak te laten rusten, de kosten staan niet in verhouding tot de baten.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Maar hij zegt niet "u heeft een kansloze zaak".
crazyme schreef:De enige welke wat verdient aan kansloze zaken is de advocatuur.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:Maar hij zegt niet "u heeft een kansloze zaak".
crazyme schreef:De enige welke wat verdient aan kansloze zaken is de advocatuur.
Nee, die zegt helemaal niets, want die ligt krom van het lachen om zoiets stompzinnig.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me af hoeveel die keukenmachine eigenlijk gekost heeft.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door angel1978 »

Wat heeft TS nu aan al dit geruzie?

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:Maar hij zegt niet "u heeft een kansloze zaak".
crazyme schreef:De enige welke wat verdient aan kansloze zaken is de advocatuur.
Nee, die zegt helemaal niets, want die ligt krom van het lachen om zoiets stompzinnig.
De advocaat stuurt gewoon een brief en de verkoper gaat alsnog doen wat de koper wilde. De verkoper weet ook dat een zaak voeren voor hem duurder is dan schikken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar wie betaalt die advocaat dan?

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door riddert »

TS in ieder geval niet, deze is er wel klaar mee, gezien haar laatste post.
Megamoon schreef:Ik heb het geprobeerd maar helaas, ze willen me niet helpen. Wel echt balen aangezien het hun fout is. Maar geen cadeaus meer kopen op voorhand dus!

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:Maar wie betaalt die advocaat dan?
Die zal je (grotendeels) zelf moeten betalen. Je kunt ook beter zelf dagvaarden, die kosten betaald de verkoper. Op internet heb je voorbeelden zat over hoe je zelf een dagvaarding schrijft.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus je koopt een keukenmachine voor 80 euro, en na 6 maanden kom je er achter dat hij de verkeerde kleur heeft. De leverancier zegt doodleuk: 'u had 30 dagen de tijd om te ruilen, daar heeft u geen gebruik van gemaakt, dus wij kunnen niets voor u betekenen'.

Vervolgens schakel je een advocaat in met een uurtarief van pak-hem-beet 250 euro, die eerst jouw verhaal aanhoort, vervolgens een dossier aanlegt, een brief gaat schrijven dat jij dat ding om wil ruilen omdat het de verkeerde kleur is, en jou een week later voor een gesprek op kantoor uitnodigt omdat hij al dan niet goed nieuws heeft.

Welterusten.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door JvandeW »

witte angora schreef:'u had 30 dagen de tijd om te ruilen, daar heeft u geen gebruik van gemaakt, dus wij kunnen niets voor u betekenen'.
Wederom dat herroepingsrecht terwijl dat hier niet ter spraken is.

Stel nou dat de consument binnen 14 dagen na levering het probleem had ontdekt, had de consument dan de koop moeten herroepen en op eigen kosten moeten retourneren? Komt de verkoper makkelijk vanaf. Maakt zelf een fout en de consument moet daar maar voor opdraaien.

En hoe zit dat in het geval van een niet-consumentenkoop? Dan geldt het herroepingsrecht überhaupt niet dus valt er niets te herroepen. Met jouw redenatie zou de koper dan maar genoegen moeten nemen met een verkeerde kleur product. Zolang deze maar functioneert, toch?

Naar mijn weten is en blijft in dergelijke gevallen immers het conformiteitsbeginsel van toepassing en heeft het herroepingsrecht er op geen enkele manier iets mee te maken. Ik blijf het toch vreemd vinden hoe verschillende forumgebruikers blijven denken dat dit wel het geval is.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door Nijogeth »

alfatrion schreef:
witte angora schreef:Maar wie betaalt die advocaat dan?
Die zal je (grotendeels) zelf moeten betalen. Je kunt ook beter zelf dagvaarden, die kosten betaald de verkoper. Op internet heb je voorbeelden zat over hoe je zelf een dagvaarding schrijft.
Als bedrijf zou ik dit lekker voor laten komen, want je hoeft helemaal niets te betalen bij winst. En dat zal echt wel gebeuren, want geen rechter gaat hierin mee.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door JvandeW »

Nijogeth schreef:
alfatrion schreef:
witte angora schreef:Maar wie betaalt die advocaat dan?
Die zal je (grotendeels) zelf moeten betalen. Je kunt ook beter zelf dagvaarden, die kosten betaald de verkoper. Op internet heb je voorbeelden zat over hoe je zelf een dagvaarding schrijft.
Als bedrijf zou ik dit lekker voor laten komen, want je hoeft helemaal niets te betalen bij winst. En dat zal echt wel gebeuren, want geen rechter gaat hierin mee.
Ooit wel eens een uitspraak gelezen? Volgens mij heb je geen idee hoe rechters te werk gaan..

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: iBOOD: Verkeerde kleur keukenmachine geleverd

Ongelezen bericht door witte angora »

JvandeW schreef: Stel nou dat de consument binnen 14 dagen na levering het probleem had ontdekt, had de consument dan de koop moeten herroepen en op eigen kosten moeten retourneren? Komt de verkoper makkelijk vanaf. Maakt zelf een fout en de consument moet daar maar voor opdraaien.
Nope. In dat geval komen de retourkosten voor rekening van het bedrijf. Dat weet je best wel.

Gesloten