LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ikea keuken probleem

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Miekje76
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 15:54

Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door Miekje76 »

Bij deze hoop ik dat er iemand is met hetzelfde probleem. Het gaat om onze Ikea Keuken. Er was een paar maanden geleden een uitzending van Radar waar hetzelfde probleem besproken werd. Onze precies dezelfde keuken was net als die van de mevrouw ook 4 jaar "oud". Ikea geeft toe dat er kleurverschil is en vergoed dat. Maar ons voorpaneel van de keuken zet uit op de naad. Ja dit komt door water. Maar dat zijn druppels..niet dat het water over mijn kastjes loopt! De vaatwasser deur vertoont ook schade. Bovenop, allemaal haarscheurtjes. Ikea vergoed dit niet. Ik vind dit zo raar! Een keuken die niet tegen water kan..dat kan toch niet.
Ikea heeft ons aangeboden om de garantie af te kopen met een kadokaart. Ik zou heel graag willen weten of er meer mensen zijn die een oplossing van Ikea aangeboden hebben gekregen. En welke oplossing dat was. De 2 fronten worden dus niet vergoed. En natuurlijk de apparaten ook niet.
Met vriendelijke groet Mieke

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een keuken is gemaakt van hout en hout kan inderdaad niet tegen water. U spreekt over een naad, als hier een kier in zit komt hier water tussen.
Wat de reden is dat het frontje schade heeft is gissen. Maar beschadigingen ontstaan natuurlijk niet vanzelf.

In de eerste 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de verkoper. Daarna bij de koper. U zal dus moeten aantonen dat de schade aan de frontjes niet is ontstaan door uw schuld. Oftewel door een productfout.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar wat mankeert er dan aan de apparaten? Ikea zal beslist de garantie niet willen afkopen, maar u uit coulance een cadeaubon aanbieden.

Dat de bovenkant van de deur van de vastwasser problemen heeft, komt vaak doordat men de vaatwasser te vroeg openzet, dus stoom langs het hout en zo.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Het is juist niet te hopen dat hier meer consumenten met hetzelfde probleem zijn ...

U kunt voor uzelf eerst eens vaststellen hoe hoog de relatieve vochtigheidsgraad in uw keuken is. Een hygrometer ophangen dus.

Daarmee kunt u vaststellen, wat die afwijkend van de ideale situatie 60graad, constant aangeeft. Wanneer die meter soms oploopt tot bij voorbeeld 90graad is er een keukenapparaat of toestand met teveel vochtafgifte (u bent net aan het koken) en heeft onvoldoende ventilatie/afzuiging waardoor er vocht op de wanden, deuren en de kastjes neerslaat.

Bij gebrek aan ventilatie is de keukenboer niet verantwoordelijk. Een keuken mag voor uw eigen gezondheid en voor de keukenmeubels niet drijfnat zijn.

Miekje76
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 15:54

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door Miekje76 »

Aan de apparaten mankeert niks, gelukkig. Dus het bedrag wat ik terug kan krijgen is voor de keuken. En ja er wordt in de mail gezegd dat ze de garantie af willen kopen.
De vochtigheid in huis is normaal. Is al getest.
En ja mijn kastje is natuurlijk vochtig geworden omdat we met bijvoorbeeld een natte hand de kast hebben open gedaan. Maar in mijn vorige huizen had ik geen Ikea keukens en daar was er nooit iets aan de hand.
En de vaatwasser gaat aan wanneer wij naar bed gaan zo rond 23:45 doet zijn ding en blijft de hele nacht dicht.

stofzuigertje

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Spaanplaat... met folie, ik heb liever echt houten front dat wel iets duurder is.

sake1987

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ook wij hebben een Ikea keuken, eerst goedkope deurtjes genomen die binnen 5 jaar beschadigd waren, deze ingeleverd en korting gekregen op massief
houten deurtjes. Deze laatste zitten nu alweer 5 jaar naar tevredenheid.
Ik vind Ikea eigenlijk altijd erg makkelijk als iets niet klopt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door hänschen klein »

@Miekje ... bedankt voor de feedback.

Wanneer de luchtvochtigheid OK en constant is, zijn de naden van de deurtjes dus niet in orde. Slecht gelijmde folie waarschijnlijk. Dit probleem komt ook bij andere merken vaak voor. Misschien brengt een omruilen tegen een hogere kwaliteit (met coulance-korting) een duurzamere oplossing dan het vervangen met dezelfde kwaliteit kastdeurtjes?

Ik denk dat óók Ikea niet gebaat/blij is met keukens met een slordige uitstraling en intussen best wéét om deze inferieure kwaliteit, maar wie weet hoeveel duertjes ze zouden moeten vervangen wanneer dit officieel onder garantie gaat gelden. Zoek dus een eigen oplossing met het filiaal of laat een keukenexpert een expertise maken waarmee evtl. een officiële klacht kan worden ingediend.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door crazyme »

Koop dan voor het geld wat je aan de expertise kwijt bent nieuwe deurtjes.

Miekje76
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2018 15:54

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door Miekje76 »

Ik zou graag nieuwe deurtjes voor mijn keuken. Maar ze hebben hun maten veranderd en kan ik dus geen nieuwe deurtjes aangeboden krijgen of kopen.
En een duurdere keuken kopen viel nu eenmaal niet in ons budget. Vind €4750.00 ook nog een aardig bedrag.
Er is duidelijk iets mis met de afwerklaag. De mevrouw die in de uitzending van kassa was had precies dezelfde problemen. Ik zou graag willen weten wat haar gekregen oplossing is.

stofzuigertje

Re: Ikea keuken probleem

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Vraag eens elders of ze losse deuren kunnen leveren.
Ook een bouwmarkt als Hornbach verkoopt veel en op bestelling met de juiste maten eens diverse handelaren af gaan.

Gesloten