LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hulp / ervaringen gevraagd bij annuleren keuken

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
schalks

Hulp / ervaringen gevraagd bij annuleren keuken

Ongelezen bericht door schalks »

Na een langdurig en moeizaam verkoopproces hebben wij gekozen voor een keuken en de offerte ondertekend. Een week later werden wij gebeld met de mededeling dat onze wens (een lade boven de oven ipv onder de oven) technisch niet uitvoerbaar was. Het alternatief dat geboden werd: een smallere (45 cm ipv 70 cm) lade op een andere (minder praktische) plek.

Dit alternatief hebben wij niet geaccepteerd. Ander alternatief, wachten tot de nieuwe keukenlijn er is ("ergens in 2005"), is voor ons ook niet acceptabel.

Daarop hebben wij besloten de keuken te annuleren en hebben de keukenleverancier hiervan in een aangetekende brief op de hoogte gebracht. Vervolgens hebben wij een reactie van hun klantenservice ontvangen dat zij menen dat de geboden alternatieven "het defect" ruimschoots compenseert en dat als wij bij ons besluit blijven om de keuken te annuleren, wij 30% annuleringskosten moeten betalen.

Mijn vraag: als de keukenleverancier zijn afspraken niet kan komen, kun je dan de keuken kosteloos annuleren? Wie heeft ervaring met iets dergelijks of kennis van zaken?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hulp / ervaringen gevraagd bij annuleren keuken

Ongelezen bericht door 16again »

zij menen dat de geboden alternatieven "het defect" ruimschoots compenseert
Wie bepaalt dat? Hij die de keuken ziet als omzet, of degene die de keuken dagelijks gaat gebruiken?

Gebruik de term annuleren niet (dat kost geld).
Gebruik in plaats daarvan ontbinden van de overeenkomst.
Voer als reden op wanprestatie: de tegenpartij kan/wil de overeenkomst immers niet nakomen.

Het is niet de fout van de koper dat de winkel iets verkoopt dat niet leverbaar blijkt te zijn. Geef tevens aan u nooit getekend zou hebben voor deze alternatieve opstelling.

Gast

Re: Hulp / ervaringen gevraagd bij annuleren keuken

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vraag: als de keukenleverancier zijn afspraken niet kan komen, kun je dan de keuken kosteloos annuleren?
JA

gastronoom

Re: Hulp / ervaringen gevraagd bij annuleren keuken

Ongelezen bericht door gastronoom »

Gebruik de term annuleren niet (dat kost geld).
Gebruik in plaats daarvan ontbinden van de overeenkomst.
Voer als reden op wanprestatie: de tegenpartij kan/wil de overeenkomst immers niet nakomen
Helemaal mee eens!
Ik zou het overigens wel omdraaien.
Ik zou nakoming eisen van hetgeen is overeengekomen, op schrift is gesteld en door partijen is ondertekend.
Dat kunnen zij niet, en als reden daarvan zou ik eisen dat de overeenkomst wordt ontbonden.

Dus eerst nakoming eisen en dan pas ontbinden!
Om het extra sappig te maken zou ik met een schadeclaim dreigen voor kostbaar verloren tijd, inwinnen van juridisch advies, nutteloos afgelegde kilometers van en naar de showroom, opnieuw deze molen in moeten gaan met een nieuwe keukenboer etc.

Veel succes.
Mag m.i. geen probleem opleveren.

Let op: stel wel een termijn in uw brief.
Iets van; als u niet binnen 14 dagen schriftelijk reageert dan gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met ons voorstel om de overeenkomst te ontbinden. Natuurlijk aangetekend versturen.

Gesloten