LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
knireis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2010 20:40

plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door knireis »

Wij denken erover eens naar duitsland te rijden om naar een keuken te kijken. Ik lees verhalen over tevreden klanten. De muren van onze keuken zullen echter ook gestuckt moeten worden. Nemen zij dat ook voor hun rekening of plaatsen ze alleen in een al afgewerkte keuken?

stofzuigertje

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er nog veel moet gebeuren en Duitsers moeten reiskosten rekenen dus of er dan nog voordeel is?

Een plaatselijke/regionale laten plaatsen kan ook, alleen zit je met garantie iets lastiger of de keuken of plaatsing fout is.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maxx »

Stofzuiger, hou er nou toch eens mee op. Je helpt er echt niemand mee....



@ Knireis,

Onze Duitse vrienden zitten niet op de aanvullende werkzaamheden te wachten omdat dit te risicovol is. Ze kunnen dit niet verzekeren als het fout gaat. Daarbij moet je een verbouwing ook begeleiden wat meer tijd kost en ook weer risico met zich meebrengt.

Wel de lusten maar niet de lasten. Als het fout gaat kunnen ze altijd een ander als schuldige aanwijzen. Lekker makkelijk, toch?

MVG

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maxx »

Dit bericht kregen wij gisteren binnen per email. Prachtig relevant voorbeeld van de "service" die onze Oosterburen leveren.

Geachte heer/mevrouw,

Mijn dochter heeft een nieuwe keuken gekocht in Duitsland.
Hierbij werd ook een Kickspace bij geleverd met losse thermostaat.
Tot mijn verbazing wist de monteur niet hoe het geheel moet worden aan gesloten. Hij zei dat ze dit niet mogen doen en dat de aansluiting zelf moet worden verzorgd. De kickspace die wij hebben is de kickspace KSU 600 G met serienummer 919048 Voor het aansluiten van de thermostaat heb ik gezocht naar een aansluitpunt hiervoor, Maar kon deze niet vinden. Mijn vraag is nu is dit type geschikt hiervoor en zo ja waar moet ik dan de draden aan bevestigen. Ook werd er een thermostaat bij geleverd en wel de Eberle RTR E 3521 TYPE 101 1101 51 Ook hier de vraag of dit goed is en hoe moet deze worden aangesloten. Op het schema aan de binnenzijde van het deksel heb je meerdere aansluitpunten nl. 2-1- N-N Is er ook een Nederlandse beschrijving van of te downloaden

Zie graag Uw bericht tegemoet.

De monteur spreekt zich ook nog eens tegen. Eerst weet hij het niet, daarna mag hij het niet aansluiten. De klant heeft nu echter een probleem. Wat nu als het apparaat ondeugdelijk is, wie denken jullie dat de schuld krijgt? Juist, degene die het apparaat aansluit natuurlijk! Onacceptabel lijkt mij!

Als die l*llo's daar zo eerlijk hadden geweest hadden ze deze klant hierover vooraf op de hoogte gebracht. Nee, lekker mondje dicht, marge pakken en laat de klant het maar uitzoeken.

Ik zal niet zeggen dat iedere Duitser dit zo regelt. Ik heb deze klant in ieder geval gezegd dat hij moet eisen dan het apparaat minimaal op correcte werking wordt getest door de Duitse vrienden voordat hij wat dan ook gaat regelen mbt het aansluiten. Dan kunnen ze ook niet onder de garantie uit.

MVG

oja, veel plezier vanmiddag!

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Als die l*llo's daar zo eerlijk hadden geweest hadden ze deze klant hierover vooraf op de hoogte gebracht. Nee, lekker mondje dicht, marge pakken en laat de klant het maar uitzoeken.
Ach meestal hebben Duitsers vakmanschap hoog in het vaandel staan, dit zal de uitzondering zijn die de regel bevestigt :mrgreen:

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maxx »

Oja beste Heimlich?

Hoeveel Duitsers sluiten de keuken dan aan als deze in Nederland geplaatst wordt? Geen enkele toch?

MVG

Heinrich.Hannover
Berichten: 42
Lid geworden op: 07 mei 2010 00:32

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door Heinrich.Hannover »

Hoeveel Duitsers sluiten de keuken dan aan als deze in Nederland geplaatst wordt? Geen enkele toch?
Geen idee :D

knireis
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 mei 2010 20:40

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door knireis »

Heinrich.Hannover schreef:
Hoeveel Duitsers sluiten de keuken dan aan als deze in Nederland geplaatst wordt? Geen enkele toch?
Geen idee :D
En dat is nu juist mijn vraag.......

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maxx »

Die vraag is toch al beantwoord. GEEN ENKELE!!!

Het voordeel om over de grens te kopen is al jaren een punt van discussie op dit forum. Ik ben van mening dat de verschillen nooit groot kunnen zijn, ALS er al verschillen zijn, omdat we allemaal, zowel Duitsers en Nederlanders, bij dezelfde fabrieken inkopen. Het is alleen wel zo dat wat Nederlanders van een Duitser pikken, not-done vinden als een Nederlandse winkel met dezelfde voorwaarden zou verkopen. Dan is het niet aansluiten in 1 keer een onoverkomelijk struikelblok.

Ik heb zelf net, door het faillissement van Format Küchen, een staaltje Duits Handels- en Consumentenrecht om mijn oren gehad. Laat ik jullie vertellen...... als er str*nt aan de knikker is sta je als gedupeerde helemaal nergens, of je moet zelf advocaat zijn en net even zonder hobby zitten. Dan heb je na een heleboel gesteggel in de Duitse taal misschien kans om een greintje vergoeding te krijgen.

Trouwens, steeds meer Duitse winkels in de grensstreek worden met een Waalwijks sausje overgoten......eet smakelijk (of moet in smadelijk zeggen?!)


MVG

stofzuigertje

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Maxx,

Wat schreef ik verkeerd?
Duitse monteurs in Nederland vlak over de grens is meer regel dan uitzondering, dus niet bij mijn in Noord Holland waar ze het uitbesteden en dan zit je bij garantie claims tussen de plaatser en leverancier!

Omdat ze niet de afstand vermelden en alleen Duitsland betekend niet dat het ver weg hoeft te zijn!
Ik weet van een Limburger die in Duitsland bij keuken firma werkt en regelmatig in België moet plaatsen dus het kan!

Maar het grootste probleem is dat de meeste keuken leveranciers van redelijk rechte muren uit gaan die onder 90 graden hoeken maken en de maten kloppen bij opgave en daar gaat het meeste mis.
Gezien de vraag zou ik dus niet zomaar een offerte maken maar eerst even kijken wat er vooraf moet gebeuren......

bavarian
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 apr 2010 19:07

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door bavarian »

Wij hebben kennissen in Twente wonen die keukens in Nordhorn gekocht hebben en die de keukens zijn ook aangesloten door de monteurs van die bedrijven.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

maxx schreef:Oja beste Heimlich?

Hoeveel Duitsers sluiten de keuken dan aan als deze in Nederland geplaatst wordt? Geen enkele toch?

MVG
ik zal m'n buurmannen eens vragen of zij zelf ook alles aansluiten.
Die zitten meestal in de regio den haag.

gast286
Berichten: 94
Lid geworden op: 23 jun 2005 14:40

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door gast286 »

@ Maxx,

Wat schreef ik verkeerd?
Alles, lees nu eens je eigen berichten na, er is geen doorkomen aan en geen touw aan vast te knopen. Dit alles in combinatie met veel te lange zinnen en een totaal gebrek aan kennis van zaken maken jou bijdragen erg vermoeiend.
Wel vermakelijk :wink:

maurice_laban
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2009 15:48

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maurice_laban »

knireis schreef:Wij denken erover eens naar duitsland te rijden om naar een keuken te kijken. Ik lees verhalen over tevreden klanten. De muren van onze keuken zullen echter ook gestuckt moeten worden. Nemen zij dat ook voor hun rekening of plaatsen ze alleen in een al afgewerkte keuken?
Wij hebben onze keuken bij Ardland gekocht. Het stuccen en leidingen verleggen etc. heb ik zelf gedaan/laten doen. Ook omdat dit voor mij goedkoper was.

Voor het complete plaatje zijn ze waarschijnlijk minder geschikt. Daarentegen is de plaatsing, afwerking, servicebereidheid en snelheid perfect. Ben ik tijdens de verbouwing van mijn huis niet bij andere bedrijven tegengekomen. En de lage prijs trouwens ook niet.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door jawi »

Wij hebben nu twee keer een keuken gekocht in Duitsland. De keuken werd wel geplaatst, echter leidingwerk werd niet gedaan. Dat moesten we zelf regelen, hetgeen inhield dat vooraf de leidingen op de juiste plaats moesten liggen, en dat een dag later een nederlandse loodgieter de leidingen aansloot.

De muurtjes afwerken kwam niet eens ter sprake, maar ik geloof niet dat de zaak waar wij de keukens kochten dit zou doen.

jawi
Berichten: 68
Lid geworden op: 31 mar 2006 08:58

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door jawi »

Het voordeel om over de grens te kopen is al jaren een punt van discussie op dit forum. Ik ben van mening dat de verschillen nooit groot kunnen zijn, ALS er al verschillen zijn, omdat we allemaal, zowel Duitsers en Nederlanders, bij dezelfde fabrieken inkopen. Het is alleen wel zo dat wat Nederlanders van een Duitser pikken, not-done vinden als een Nederlandse winkel met dezelfde voorwaarden zou verkopen. Dan is het niet aansluiten in 1 keer een onoverkomelijk struikelblok.
Het grote verschil is in de regel dat je in Nederland door alle zaken ongelofelijk beet genomen wordt met de zogenaamde kortingen. Vraag voor de gein de brochure van Siemens, dan zie je in de NL folder een adviesprijs die 2x zo hoog ligt, geen wonder dat je daarna 40% korting krijgt, wordt je nog steeds voor 10% belazerd.

Als je een keuken koopt bij een zaak die failliet gaat, heb je in NL net zo'n groot probleem, dan kun je ook fluiten naar je centen. Dan heb ik liever een zaak als Ardland, waar wij de keuken kochten, en deze mochten betalen bij levering (dus toen de vrachtwagen er stond, via internetbankieren). Dan is de keuken tenminste in je huis.

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

Even nog over het aansluiten van water en gas, dat MOGEN de duitse keukenmonteurs verzekeringstechnisch gezien niet doen in Nederland.
Als er kraantjes zitten op de aansluiting, mogen ze hem wel aankoppelen. Maar soldeer of knelwerk mag gewoonweg niet.
Doen de duitse monteuren dat wel in Nederland, is hun werk niet verzekerd, dus bij schade draaien zij zelf persoonlijk (niet de baas) op voor de schade.

Bij Ekelhoff hebben ze het wel gedaan, maar het devies is nu: Finger weg davon!

zelfstandigste
Berichten: 1971
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:45
Locatie: Belgie

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door zelfstandigste »

Even nog over het aansluiten van water en gas, dat MOGEN de duitse keukenmonteurs verzekeringstechnisch gezien niet doen in Nederland.
Maak van het "verzekeringstechnisch" maar "boekhoudkundig" omdat de aansluitingen in een ander EU land anders belast worden en dit in een extra aangifte van intracommunautaire handel ingedient en gefactureerd moet worden.
Daar komt bij dat de duitse handelaren de garantie niet op zich willen nemen want ook dat brengt een hoop rompslomp mee.... :roll:

"Verzekeringstechnisch" is een verklaring die voor de NL-consument beter klinkt en de duitse dealer beter uitkomt. :wink:

Doen de duitse monteuren dat wel in Nederland, is hun werk niet verzekerd, dus bij schade draaien zij zelf persoonlijk (niet de baas) op voor de schade.
Is in NL ook zo met het werken met ZZP´ers, als de monteur een werknemer is, is de werkgever aansprakelijk. Hier geldt dan ook weer een flinke aanpassing in de overeenkomst, want dan zou vanuit duitsland de montage en installatie apart gefactureert en geboekt moeten worden..........tja en da´s een hoop moeite voor een eenvoudige klant :roll:

Emlichheimer
Berichten: 297
Lid geworden op: 29 nov 2005 10:19

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door Emlichheimer »

zelfstandigste schreef:
Maak van het "verzekeringstechnisch" maar "boekhoudkundig" omdat de aansluitingen in een ander EU land anders belast worden en dit in een extra aangifte van intracommunautaire handel ingedient en gefactureerd moet worden.
Daar komt bij dat de duitse handelaren de garantie niet op zich willen nemen want ook dat brengt een hoop rompslomp mee.... :roll:
Wat jij wil, trek je eigen conclusies. Ik heb er zaterdag nog speciaal naar gevraagd aan de heren monteurs, hebben er een half uurtje over gepraat en voor mij is het duidelijk. En waar hebben we het over? Heeft een installateur maximaal een half uurtje werk per keuken? Kan hij rustig aan doen.

Mijn keuken hebben de monteurs overig wel aangesloten, met garantie... :wink:
de NL-consument
oja, ik ben geen NL-consument en ik ga er vanuit dat m'n buurmannen die stuk voor stuk zo'n 10 jaar in NL keukens plaatsen me echt niet "voorliegen". Ik hoor verhalen van beide zijden, de nederlandse en duitse, slechte en positieve verhalen, maar mij hoor je niemand zwart maken of openlijk reclame maken.

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: plaatsing van keuken gekocht in Duitsland

Ongelezen bericht door maxx »

Ach, het is heus niet wat ik wil, maar waar komen de verhalen vandaan dat er niet wordt aangesloten? Die zijn er namelijk in grote aantallen te vinden op dit forum.

Het zal mij totaal worst zijn of een klant zijn heil zoekt in Germanië maar kap nou eens met het over 1 kam scheren van alle Nederlandse dealers. Daar doe je een groot aantal hard werkende mensen, die service hoog in het vaandel hebben, tekort mee.
Ik heb er zaterdag nog speciaal naar gevraagd aan de heren monteurs, hebben er een half uurtje over gepraat en voor mij is het duidelijk. En waar hebben we het over? Heeft een installateur maximaal een half uurtje werk per keuken? Kan hij rustig aan doen.
Een half uurtje voor het aansluiten van een complete keuken? Man, daar sluit je niet eens een spoelkast in aan. Ga er meer aan staan: spoelkast 45cm breed met een quooker combi, spoelbak met afvoer, vaatwasseraansluiting etc. Half uur is gewoonweg te kort. Ga voor de lol eens een dagje mee met een monteur. Ik weet niet WAT je nu eigenlijk duidelijk is maar DIT in ieder geval niet.

MVG

Gesloten