LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Siematic SL909

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Siematic SL909

Ongelezen bericht door marole45 »

Ik ben bezig met het zelf opbouwen van een SL909 keuken met een stelhoogte van 20,5 cm. Nu heb ik aan het eind de volgende opstelling. spoelkast 50 cm, volledig geintergreerde siemens SN66T052EU vaatwasser 60cm, steunwand + frontpasstuk 20 cm, vervolgens de muur van de keuken. Nu zijn er 2 balken met een lengte van 60 cm bij de keuken geleverd welke aan 1 zijde van de kleur van de keuken zijn voorzien. Volgens het etiket op de verpakking horen deze balken bij het onderdeel vaatwasser. Iemand een idee waar ik deze balken precies moet plaatsen en aan welke kant de kleurzijde moet zitten?

Wordt een frontpasstuk altijd op maat gezaagd of zou je daarvoor ook een lak maatwerk stuk vanaf fabriek voor kunnen laten maken? (gaat om een breedte van 14,5 cm) De standaard frontpasstukken zijn volgens mij 10 en 20 cm breed.

Vroeg mij daarnaast af hoe bij een hoekopstelling

korpus
----| korpus

de plint in de hoek wordt verbonden. Gewoon de plinten op maat zagen en dan in de hoek los tegen elkaar aan schuiven of in de hoek middels een plastic (in plintkleur) verbindingsstuk met elkaar verbinden.

Ik hoop dat de experts een passend advies hebben

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door maxx »

Beste Marole,

Allereerst, als je al zulke elementaire basiskennis mist, is het dan wel slim om zo'n duurbetaald object zelf te monteren. Je kunt iets maar 1x verzagen....

Maar ok,

De 2 balken worden vaak geleverd bij Maxiline keukens. Omdat het front op de vaatwasser te lang is bij maxiline keukens om de draai te kunnen maken, is het niet mogelijk om het front en de vaatwasser bovenzijde gelijk te monteren. Het front steekt dan te ver door aan de onderzijde van de vaatwasser zodat de deur niet geheel geopend kan worden. Het front moet dus doorsteken boven de vaatwasser, circa 5 cm, en daar zijn die lijsten voor.

Je kunt deze het best monteren voordat het werkblad op de keuken wordt gelegd. Meet met de waterpas hoe hoog de steunwand moet worden. Plaats mbv stoelhoekjes de 2 balkjes tussen kast en steunwand (bovenin!!). Plaats de stoelhoekjes horizontaal achter de balk, dan heeft de vaatwasser er geen last van. Zo kun je de steunwand vastzetten zonder zichtbare schroeven of afdekdopjes.

Als de steunwand waterpas is gemonteerd en ook onderin is gefixeerd dan kan het passtuk worden gemeten. Je moet wel de steunwand op dezelfde diepte zagen als de kast (zonder frontdikte). Bij veel merken wordt het frontpasstuk geleverd met een achterpasstuk. Je hebt dus een dubbeldik passtuk. Het achterpasstuk kun je dan inzagen op de zaagtafel zodat het frontpasstuk over de steunwand heen kan vallen. Hou hierbij wel rekening met de naad tussen de andere fronten zodat deze overal gelijk is. Je kun het passtuk verbinden aan de steunwand door 3 dunne schroefjes.

Een passtuk wordt ALTIJD in het werk aangepast, kan best eng zijn dat zagen wetende dat een foutje al gauw €200,= gaat kosten. Een keukenmonteur werkt hier ieder dag mee.

Laat 1 deel plint in de hoek doorsteken (5 tot 10cm) en het andere deel kan tegen de plint worden gemonteerd. Een hoekverbindingstuk ziet er niet uit, wordt ook bijna nooit geleverd.

In ieder geval succes, als je bovenstaande informatie niet begrijpt, huur dan een monteur in voor 2 of 3 uurtjes. Kost je misschien 150,= maar een passtuk en steunwand zijn altijd duurder. Om over het verkeerd monteren van een graniet of composiet werkblad maar niet te spreken. Een foute besparing in mijn ogen die voor een hoop toekomstige ellende kan gaan zorgen.

MVG

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door marole45 »

@maxx bedankt voor je heldere toelichting! Heb 2 rechterhanden dus dat installeren gaat wel lukken. Die balk moet is dus achter de greeplijst boven de vaatwasser plaatsen en aan de achterzijde (boven) idem. De leverancier had er een hoekverbindingselement bijgeleverd dus vandaar mijn vreemde vraag. (vond het er inderdaad ook niet uitzien) Prijstechnisch viel deze SL trouwens wel mee, koop je nog geen rotpunkt voor. Meten = weten.

Jack Andre
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2010 08:27

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door Jack Andre »

Geachte 'Marole45',


De meegeleverde lijsten zijn hoogte opvullatten.
Worden tussen onderzijde werkblad en bovenzijde vaatwasser gemonteerd.
Dus achter de SL- komgreep.
Aan deze lat kan de vaatwasser boven worden vastgezet.


Vriendelijke groet,

SieMatic Nederland B.V.
Minervum 7439 g-h
4817 ZG Breda

René Oerlemans
Hoofd verkoop binnendienst

tel 076-5723356
fax 076-5718462
email [email protected]

(G)e(W)e(TE)n
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 mei 2008 13:19

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door (G)e(W)e(TE)n »

huur dan een monteur in voor 2 of 3 uurtjes. Kost je misschien 150,= maar een passtuk en steunwand zijn altijd duurder.
Dat zal niet meevallen.....2 a 3 uurtjes? Geen monteur die op dit soort klusjes zit te wachten. Goede monteurs dan..!

maxx
Berichten: 1701
Lid geworden op: 03 sep 2005 12:50

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door maxx »

Ach, je moet een goede monteur wel weten te herkennen. Dat is nogal moeilijk als je alleen maar werkbladen oppoetst :lol:

Even serieus, veel montagebedrijven, vooral de goede, reserveren een dagdeeltje in de week om service af te handelen. Vaak vullen dit soort klusjes een dag op. En daarbij, je helpt er weer iemand mee.

Trouwens, volgens mijn heeft Marole het allang voor elkaar gekregen door die kristalheldere uitleg van een man uit de praktijk :wink:

MVG

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door marole45 »

Klopt maxx. keuken zit er voor het grootste deel in. post nog wel wat pics van het eindresultaat zodra ik een beslissing heb genomen over de definitieve bladkleur. iemand nog tips voor bij magnolia en eiken parket?

marole45
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 mei 2009 11:16

Re: Siematic SL909

Ongelezen bericht door marole45 »

Even een vraag voor de experts. Hoe wordt normaal een greeplijst aan de uiteinden afgewerkt bij een SL909 of worden deze niet afwerkt? Gaat mij om de bovenste en tussen greeplijst bij een ladekast en de greeplijsten bij een hoge kast (ijskast +combi) met aan beiden kanten een extra gespoten wand van 19mm.

Ik heb in showrooms 2 varianten gezien:

- Een in de kleur van de greeplijst gespoten stuk plat plastic welke dan aan de zijkant in de kom van de greeplijst wordt geplakt;
- Een in de kleur van de greeplijst gespoten stuk plastic wat je als het ware aan het eind van de greeplijst vastklikt

Graag jullie reacties

Gesloten