LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] stoomoven Miele of Siemens

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
pup
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 okt 2007 13:59

stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door pup »

Ik twijfel tussen een drukloze stoomoven van Miele of van Siemens. Het prijsverschil tussen bijvoorbeeld de Miele DG4080 en Siemens HB26D550 bedraagt 900 euro. Ik besef dat ik de duurste Miele heb gekozen en dat een deel van de prijs zit in de electronische besturing. Zijn er naast dit luxe snufje van de Miele grote verschillen tussen beide stoomovens. Bijvoorbeeld in de benodigde opwarmtijd?
Ik zie dat de aansluitwaarden verschillen:
Miele 2,5 kW
Siemens 1,9 kW
Ik weet niet wat de concequenties daarvan zijn.
Het waterresevoir van de miele is groter 1,5 L ipv 1,3 L bij Siemens.

Sjoerd15
Berichten: 243
Lid geworden op: 13 sep 2006 00:13

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Sjoerd15 »

:cry:
Laatst gewijzigd door Sjoerd15 op 07 nov 2007 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Kulta »

Hoe meer korting je krijgt op apparaten, hoe kleiner het netto verschil wordt !!

Misschien is er wel een keukenzaak die ipv een gratis vaatwasser een actie heeft met een gratis stoomoven. Dan is het verschil ook weg :wink:

Wat styling betreft; beide apparaten passen alleen bij een combi of oven met hetzelfde smoeltje (tenminste, dat is mijn mening)

Ook hier zal er weer een prijsverschil ontstaan tussen Miele en Siemens. Met alleen het prijsverschil tussen de beide stoomovens ben je er dus niet.

Wat betreft de bediening en het gebruiksgemak: Vraag de keukenvakzaak even of ze de stoomoven willen demonstreren.
Bij ons staan beide apparaten aangesloten, zodat we kunnen laten zien wat het verschil is. Ik ga ervan uit dat in de meeste showrooms in ieder geval 1 model ter demonstratie staat.

Lukt dit niet bij de keukenzaak, dan even naar Miele en Siemens. Deze geven speciale voorlichtingsdemonstraties in de fabrieksshowroom.

Verder heeft Siemens nog de HB36D570 (stoomoven met combi fuctie).
ligt wat prijs betreft tussen de twee eerder genoemde types. Miele heeft ook een combi stoomoven, maar die is weer behoorlijk duurder.

Voordeel van de combi stoomoven t.o.v. de stoomoven is dat je hierin ook gerechten kunt '(af)bakken' (broodjes, vlees, etc)

Pfffff

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 nov 2007 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.

opdehoogte
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2007 21:08

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door opdehoogte »

Mensen, er bestaat maar een echte stoomoven,...de hoge druk!
Kost een paar cent, maar dan heeft U er ook het voordeel van!
De rest is puur ontwikkeld voor de commercie.
Bij een lagedruk stoomoven zijn de rapen echt niet eerder gaar.
Alhoewel het heel mooi staat in de keuken.
Mijnsinziens moet een (duur) product wel functioneel zijn in de keuken.
Ik neem dus liever een hogedrukpan van de blokker (stuk goedkoper, neemt alleen wat ruimte in beslag), maar als de tijd daar is om mijn keuken te verbouwen,.....dan zou ik graag de hogedruk stoomoven nemen. Neem contact op met Miele of laat je goed voorlichten waarom de hoge druk effectief is en de lagedruk puur comercieel!

Kulta
Berichten: 320
Lid geworden op: 14 apr 2006 09:24

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Kulta »

Verschil tussen een stoomoven en een hoge druk pan van de blokker is naast de prijs het feit dat je in een stoomoven stoomt (vandaar waarschijnlijk de naam) en dat je in een hoge drukpan (al is het onder druk) nog steeds kookt.

De gerechten komen er dus totaal anders uit wat betreft smaak en structuur.

Wat betreft de hoge druk stomer: Deze heeft als voordeel dat het sneller gaat (net zoals bij hoge druk pan sneller kookt dan een gewone pan), maar dat wil niet zeggen dat het proces daarmee anders is dan met stomen zonder hoge druk.

De meeste professionele stoomovens zijn trouwens lage druk. Zou denk ik wel anders zijn wanneer dit niet zou werken.

Voordeel van de hoge druk stomer van Miele is dat de stoom wordt afgepompt. Hiermee verdwijnen ook de geurtjes. Doet trouwens de combi steamer van Gaggenau (duurder uitvoering: geen hoge druk) ook,

Gagganau maakt trouwens ook de kleinere stoomovens voor Rational (niet Rational keukens maar Rational grootkeuken techniek). Zijn ook geen hoge druk stomers.

Bullyleo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2007 08:37

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Wij zijn inmiddels bij meerder merken wezen kijken, Siemens, AEG, Miele en Gaggenau. Uiteindelijk zijn we gevallen voor de Gaggenau combi-stoomoven met vaste wateraansluiting en -afvoer (lage druk). Deze kost (bruto) net zoveel als de Miele combi-stoomoven, alleen heeft een vaste wateraansluiting en -afvoer. Verder vind ik een deur gemakkelijker (Gaggenau) als een klep (Miele en andere merken) Het is maar hoe je het benadert. Ik vind het wat kort door de bocht om te roepen dat er maar één stoomoven is, in dit geval de hoge druk. Ieder zijn voorkeur. Mensen die snel willen en alleen maar willen koken, neem vooral de hoge druk. Wil je meer (zoals bakken in combinatie met stoom), dan zijn er meer opties/merken. Ga je vooral goed oriënteren, met name de kookdemo's bij Miele en Gaggenau zijn van harte aan te bevelen! :D
Laatst gewijzigd door Bullyleo op 22 okt 2007 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.

GWTE
Berichten: 928
Lid geworden op: 21 mei 2007 21:16

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door GWTE »

met name de (gratis) kookdemo's bij Miele en Gaggenau
Gratis :!: Altijd weer erg belangerijk.....bij den Ollanders.

Bullyleo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2007 08:37

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Pffffff....... ik heb het woordje al weer weggehaald. Verder nog iets zinnigs te melden? :? Belangerijk?

pyotr
Berichten: 56
Lid geworden op: 19 sep 2007 23:15

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door pyotr »

Ik ben ook wel gecharmeerd van de Gaggenau combi stoomovens, vanwege de deur en het feit dat de binnenruimte een stuk groter is dan bij bijv. Miele.

Weet iemand hoe Gaggenau stoom opwekt? Is dat zoals bij Miele buiten de kookruimte (met naar zeggen betere controle over de temperatuur in de kookruimte) of zoals de rest door water in de kookruimte op een hete plaat te laten druppelen?

En (het gaat nu een beetje off-topic, sorry), hoe goed is Gaggenau kwalitatief? Ik dacht altijd dat Gaggenau top was, maar de enige review die ik op kieskeurig.nl over dat merk kan vinden (voor een koelkast) was niet erg positief over het apparaat en ook niet over de servicemonteurs. Uitzondering? URL van de review waar ik het over heb is trouwens http://www.kieskeurig.nl/review/177AA4A ... 700766.htm

opdehoogte
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 sep 2007 21:08

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door opdehoogte »

Je startte de topic toch met stoomoven,...
Je vroeg niet over de verschillen tussen combi-stoomovens.
Bij koken onder hoge druk kan er idd niet gecombineert worden met bakfuncties.
Extern opwarmen van stoom zal altijd sneller gaan als "de druppel op de gloeiende plaat" postief dus!
Verder voordeel, de vaste wateraansluiting. Je komt niet telkens voor de verrassing te staan dat het reservoir leeg is.
Weeg de verschillen tussen de Gaggenau en Miele af naar persoonlijke wensen.
Nogmaals persoonlijk (ik heb een drukke baan en wil snel en gezond) zou ik in dit geval kiezen voor de hoge druk en een aparte (combi)oven.

Bullyleo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2007 08:37

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Ik ben ook wel gecharmeerd van de Gaggenau combi stoomovens, vanwege de deur en het feit dat de binnenruimte een stuk groter is dan bij bijv. Miele.

Weet iemand hoe Gaggenau stoom opwekt? Is dat zoals bij Miele buiten de kookruimte (met naar zeggen betere controle over de temperatuur in de kookruimte) of zoals de rest door water in de kookruimte op een hete plaat te laten druppelen?

En (het gaat nu een beetje off-topic, sorry), hoe goed is Gaggenau kwalitatief? Ik dacht altijd dat Gaggenau top was, maar de enige review die ik op kieskeurig.nl over dat merk kan vinden (voor een koelkast) was niet erg positief over het apparaat en ook niet over de servicemonteurs. Uitzondering? URL van de review waar ik het over heb is trouwens http://www.kieskeurig.nl/review/177AA4A ... 700766.htm
Miele is de enige die de stoom buiten de ovenruimte opwekt. Gaggenau heeft mij het volgende uitgelegd: Bij de stoomoven van Gaggenau met vaste aansluiting zit er in de linkerwand een ventilator met verwarmingselement. Het water wordt in de zijwand op het element verhit en de stoom wordt vervolgens door de ventilator de ovenruimte ingeblazen. Volgens mij is op deze wijze de temperatuur ook goed te regelen. De gaggenau zonder vaste aansluiting werkt wel met een hete plaat op de bodem.
Miele heeft (veel) meer voorgeprogrammeerde programma's. Bij de Gaggenau met vaste aansluiting moet je zelf de programma's inprogrammeren die je vaak gebruikt bijv. brood bakken.
Over de kwaliteit kan ik weinig zeggen. Wat ik wel weet is dat Gaggenau al lang bezig is met professionele (grote) stoomovens voor restaurants ed. en deze techniek heeft samengebracht in de particuliere stoomovens. Hun particuliere stoomovenlijn is inmiddels al aan de tweede generatie/ontwerp toe, terwijl Miele nog niet zo lang geleden zijn eerste combi-stoomoven heeft gelanceerd. Dat wil overigens niets zeggen want Miele gaat volgens mij niet over een nacht ijs. Zij hebben ook een naam hoog te houden. :wink:
Het blijft een kwestie van smaak, design en de voorkeur voor een aantal praktische toepassingen. Daarom vind ik de Gaggenau met vaste aansluiting en de deur ipv klep het meest praktisch. Op deze Gaggenau zit ook een condensatieknop die ervoor zorgt dat er geen stoom meer uit je oven komt als je de deur open doet zodra je programma klaar is. Verder kan je bij de Gaggenau kiezen waar je het bedieningspaneel op de deur wilt hebben (onder of boven) zodat je bij de combinatie met een ander apparaat zoals een grote conventionele oven de beide bedieningspanelen tegenover elkaar kunt zetten. Ik zou in ieder geval niet over een nacht ijs gaan en je goed voor laten lichten bij de verschillende demo's. Het blijft toch een hele uitgave! :wink:

what's up
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2007 22:51

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door what's up »

Persoonlijk zou ik nooit voor een combi-stoomoven gaan.
Dit omdat de baklucht in de oven blijft hangen en naar mate de tijd verstrijkt het zich ontketeld in de smaak van de producten die je bereid.

Miele is als eerste begonnen met de stoomovens en heeft in mijn inziens ook de beste kwaliteit. Uiteraard betaal je meer voor dit product, maar heeft een langere levensduur. Verder kan je bij Miele als enige garantie bijkopen en dat kan nooit kwaad. Je betaald de eerste 2 jaar helemaal niets en kan je garantie met 5 of 10 jaar bijkopen. Volgens mij ligt het bedrag voor 5 jaar op ca. € 75,- en voor 10 jaar op € 150,-. Veel hoger kan het niet liggen. Na 2 jaar betaal je hoe dan ook altijd voorrijdkosten, arbeidsuren en klein materaal, ongeacht waar het product vandaan komt.

Demo's geven goed weer hoe het product te gebruiken. Bijwonen zou ik het zeker doen.

Succes met de oveweging.

Pfffff

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Pfffff »

:lol:
Laatst gewijzigd door Pfffff op 08 nov 2007 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.

what's up
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2007 22:51

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door what's up »

Hoezo geen garantie bijkopen?! Ik heb hier 2 apparaten, waarvan mijn wasmachine van Miele is. Deze is 4,5 jaar oud en voor 3 weken geleden gemaakt. Kosten heb ik al gemaakt door garantie bij te kopen. Monteur kwam en ging zonder rekening. Voor 3 maanden terug is mijn vaatwasser stuk gegaan en deze heb ik in dezelfde periode gekocht als mijn wasmachine. Ra, Ra wat moest ik hiervoor betalen? Reken jij maar verder met je dom, dom, dom!!...Kosten € 182,- Ik gaf het beduidend niet voor niets aan. Het enige voordeel hiermee is dat ik op het vervangen onderdeel weer 1 jaar garantie heb.

Bullyleo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2007 08:37

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Persoonlijk zou ik nooit voor een combi-stoomoven gaan.
Dit omdat de baklucht in de oven blijft hangen en naar mate de tijd verstrijkt het zich ontketeld in de smaak van de producten die je bereid.
Dat heb ik nog nooit gehoord voor een ruimte die volledig van RVS is. :oops: Volgens mij heeft dat dan meer te maken met het feit of je de ovenruimte ook frequent schoonmaakt. :roll:
De meeste stoomovens hebben daarnaast een reinigingsfunctie die de ovenruimte met stoom voorweekt zodat je hem vervolgens eenvoudig schoon kunt maken. :wink:

CocaCola81
Berichten: 453
Lid geworden op: 07 aug 2007 00:35

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door CocaCola81 »

Pffff, heb je een idee waarom de Siemens geen pasta aankan?

Bullyleo
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 sep 2007 08:37

Re: stoomoven Miele of Siemens

Ongelezen bericht door Bullyleo »

Volgens mij is het niet de vraag of een stoomoven pasta "aankan". Ik heb juist begrepen dat het geen enkele zin heeft om pasta in een stoomoven te koken. Pasta moet tijdens het koken namelijk water opnemen en moet dus onder water staan. Je kunt het dus net zo goed in een pannetje op het fornuis zetten. Of was je van plan om droge pasta in de stoomoven te leggen en wachten tot het vocht uit de stoom in de pasta trekt? Kan je lang wachten...... :lol:
Hetzelfde geldt voor rijst koken in de stoomoven. Moet ook onder water staan en kan dus net zo goed in een pannetje.
Laatst gewijzigd door Bullyleo op 27 okt 2007 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten