Verkleuring inductieplaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Kararara
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2023 09:45

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Kararara »

Wij hadden hetzelfde probleem met een “Greenpan”. We hebben het steeds schoongemaakt met Brasso. Inmiddels geeft de pan niet meer af (na paar maanden).
Succes!

barcor
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2023 10:00

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door barcor »

Wij koken al 25 jaar met inductie.

Dit soort plekken hebben we wel eens meegemaakt na overkoken/ morsen van beslag bijv.
Mogelijk had de nieuwe pan nog een coating van plastic of zoiets.
Reinigen doen wij met Brasso koperpoets. De vloeibare versie, niet de Brasso doekjes.
Voorzichtig aanbrengen en dan met een doekje uitwrijven.
Dagelijks onderhoud: 2 druppels wasmiddel. Met nat stuk keukenrol uitwrijven en met droog stuk keukenrol droogmaken.
Erg spetterende produkten, krant op de inductieplaat leggen en daar de pan op zetten.
Met oliebollen leggen we keukenpapier tussen pan en plaat.
Het koken gaat nog prima, geen brandgevaar aangezien er geen open vlam is en de temperaturen laag genoeg.

Bart

Herman vNtP
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 dec 2021 12:15

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Herman vNtP »

Dit hebben we ook gehad doordat we een pan te lang in de powermode aan hadden staan; te heet geworden
De kring bij ons was van de pan zelf, dus een laagje van van de boden is op de glasplaat en vormt de kring
Nu na een paar maanden begint die kring weg te slijten en komt de oorspronkelijke kleur weer terug.

LizeW
Berichten: 10
Lid geworden op: 02 apr 2023 22:21

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door LizeW »

Aygulf schreef:
07 apr 2023 09:05
LizeW schreef:
04 apr 2023 10:44
Methusalah schreef:
04 apr 2023 10:32



Toevallig vergeten de stickers van de pan te halen? Dit lijkt wel heel erg op inbranden namelijk. Hoe voelt het aan? Ruw zeker?

Er zijn verschillende sponsjes, schrapers, middeltjes die je kan inzetten.

https://bk.nl/pages/vlekken-op-de-kookp ... onderspons.
https://makuskitchen.com/blogs/news/sch ... ekookplaat

Neen er zaten geen stickers vanonder. Het was een nieuwe grillpan met ribbels vanonder.

Wij dachten direct ook aan inbranden. Is dit op te lossen? Het voelt niet ruw aan maar net glad
Een pan met ribbels aan de onderkant? Kook zelf al 27 jaar op inductie en volgens mij moet de onderkant vlak zijn. Is de pan wel geschikt? Verder kunnen het ook ingebrande etensresten zijn, die kunnen een permanente vlek veroorzaken. In ieder geval raad ik aan het met de winkel/leverancier te overleggen waar u de pan gekocht hebt.
Waarom zou het vlak moeten zijn? De pan is geschikt voor inductie stond erop. Waarom zouden ze dan een pan maken met ribben voor inductie als het eigenlijk niet mag?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

LizeW schreef:
08 apr 2023 11:55
Waarom zou het vlak moeten zijn? De pan is geschikt voor inductie stond erop. Waarom zouden ze dan een pan maken met ribben voor inductie als het eigenlijk niet mag?
Ga ervan uit dat je het over deze pan hebt https://www.bol.com/nl/nl/p/greenchef-d ... 001680209/ die is inderdaad ook geschikt voor inductie.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door PGros »

Als een magneet aan de pan blijft hangen is hij geschikt voor inductie. Een vlakke onderkant is niet nodig.

JapiiZ
Berichten: 30
Lid geworden op: 30 dec 2017 10:26

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door JapiiZ »

Gebruik gewoon inductie matjes ....zie er niets meer van en beschermd gelijk.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Methusalah »

LizeW schreef:
08 apr 2023 11:55
Aygulf schreef:
07 apr 2023 09:05
LizeW schreef:
04 apr 2023 10:44



Neen er zaten geen stickers vanonder. Het was een nieuwe grillpan met ribbels vanonder.

Wij dachten direct ook aan inbranden. Is dit op te lossen? Het voelt niet ruw aan maar net glad
Een pan met ribbels aan de onderkant? Kook zelf al 27 jaar op inductie en volgens mij moet de onderkant vlak zijn. Is de pan wel geschikt? Verder kunnen het ook ingebrande etensresten zijn, die kunnen een permanente vlek veroorzaken. In ieder geval raad ik aan het met de winkel/leverancier te overleggen waar u de pan gekocht hebt.
Waarom zou het vlak moeten zijn? De pan is geschikt voor inductie stond erop. Waarom zouden ze dan een pan maken met ribben voor inductie als het eigenlijk niet mag?

Omdat het in principe net echt logisch is. Inductie werkt middels het contact dat de pan met de plaat heeft. Door ribbels heeft deze juist geen goed contact. Er is niet voor niets een 'vlakke bodem test' waarbij je controleert of je pan wel goed contact maakt met de plaat (sommige trekken krom).

Betekent niet dat het niet kan overigens, het is alleen onlogisch.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
04 apr 2023 18:44
LizeW schreef:
03 apr 2023 00:41
Nog niet zo lang geleden heb ik een nieuwe inductieplaat.
Dit begint op een ondeugdelijke inductieplaat te lijken.

Wanneer heb je de plaat gekocht? Heb je de verkoper aangeschreven? Bij consuwijzer kun je een voorbeeldbrief vinden.
Als het geen ingebrand vuil is, is het veel logischer dat het door de pan komt. Met andere pannen heeft TS immers geen problemen ervaren. Als de inductieplaat ondeugdelijk was had TS ook al eerder problemen moeten hebben. Maar goed, jij zal het wel het beste weten. Er valt natuurlijk meer te claimen bij Siemens dan bij een pannenfabrikant.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Alfatron weet het inderdaad in vrijwel alle gevallen beter dan u moet ik hem nageven....

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

LizeW schreef:
05 apr 2023 15:41
riddert schreef:
04 apr 2023 20:23
Ik zou de verkoper van de pan benaderen. Tenslotte is de kookplaat al geruime tijd probleemloos in gebruik, echter de nieuwe pan heeft zijn sporen achtergelaten.
Dus lijkt me de pan de bron van de ellende. Of je dit op Siemens af kunt wentelen waag ik te betwijfelen.
Pan is van greenchef. Gekocht in de Makro. Makro is failliet sinds 3 maand..
U hebt de pan dus in België gekocht, dan is het Nederlandse recht niet van toepassing. Een ding is zeker, bij een faillissement is het lastig om het recht nog te halen. Dat het aan de plaat ligt is onwaarschijnlijk, tenzij deze anders zou reageren op verschillende pannen. Logischer is dat de pan de veroorzaker is. Of te heet geworden, of een reactie van pan naar de plaat.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

rwolters schreef:
08 apr 2023 20:08
Als het geen ingebrand vuil is, is het veel logischer dat het door de pan komt. Met andere pannen heeft TS immers geen problemen ervaren. Als de inductieplaat ondeugdelijk was had TS ook al eerder problemen moeten hebben. Maar goed, jij zal het wel het beste weten.
Dat laatste zie je goed.

De inductiekookplaat is gekocht na 27 april 2022, is nog geen jaar oud, en heeft nu iets dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten. In deze situatie wordt vermoed dat er al iets aan de inductiekookplaat mankeerde bij de aflevering wat zich nu pas heeft openbaard. De verkoper kan daadwerkelijk bewijs van het tegendeel leveren. Het is onvoldoende om het vermoeden te ontkrachten. De verkoper red het dus niet met "het is veel logischer dat..." of "als mijn product non-conform was dat had de koper dat heus wel eerder gemerkt".
NeoDutchio schreef:
08 apr 2023 21:33
U hebt de pan dus in België gekocht, dan is het Nederlandse recht niet van toepassing.
Volgens Belgisch recht is de omgekeerde bewijslast vanaf 1 juni 2022 24 maanden. Het recht van onze zuiderburen geeft op dit punt dus een voordeel.

Zowel Nederland als België hadden de nieuwe wetgeving op 1 juni 2021 omzetten in de nationale wetgeving en op 1 januari 2022 had die wetgeving van kracht moeten worden. Als de koop op of na 1 januari 2022 is gedaan maar voor 27 april 2022 of 1 juni 2022, dan kun je respectievelijk de Nederlander of Belgische staat aansprakelijk houden voor het opgelopen nadeel.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
08 apr 2023 23:35
De inductiekookplaat is gekocht na 27 april 2022, is nog geen jaar oud, en heeft nu iets dat de koper bij aflevering niet hoefde te verwachten. In deze situatie wordt vermoed dat er al iets aan de inductiekookplaat mankeerde bij de aflevering wat zich nu pas heeft openbaard. De verkoper kan daadwerkelijk bewijs van het tegendeel leveren. Het is onvoldoende om het vermoeden te ontkrachten. De verkoper red het dus niet met "het is veel logischer dat..." of "als mijn product non-conform was dat had de koper dat heus wel eerder gemerkt".
Als de plaatselijk pomp per ongeluk diesel in de euro 95 tank doet en ik tank per ongeluk de verkeerde brandstof, moet ik dan ook bij de dealer aankloppen omdat mijn auto het niet meer doet wat ik niet had mogen verwachten?
Als de pan problemen geeft en niet het kooktoestel, wat moet je dan doen bij de verkoper van het kooktoestel?
alfatrion schreef:
08 apr 2023 23:35
NeoDutchio schreef:
08 apr 2023 21:33
U hebt de pan dus in België gekocht, dan is het Nederlandse recht niet van toepassing.
Volgens Belgisch recht is de omgekeerde bewijslast vanaf 1 juni 2022 24 maanden. Het recht van onze zuiderburen geeft op dit punt dus een voordeel.
Oftewel, vergewis u eerst van alle feiten alvorens u antwoorden gaat geven. Met aannames uitspraken doen zet mensen op het verkeerde been.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 07:11
Als (...). Als (...).
Dat is allemaal speculatie.
NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 07:11
Oftewel, vergewis u eerst van alle feiten alvorens u antwoorden gaat geven. Met aannames uitspraken doen zet mensen op het verkeerde been.
Jouw aanname is dat Nederlands recht niet van toepassing passing is wanneer een product in Belgie is gekocht.
snuffel1 schreef:
09 apr 2023 09:14
In mijn optiek is deze kookplaat niet voor rechthoekige pannen geschikt omdat de kookplaat er geen geschikte afgebakende zone voor heeft.
Een inductiekookplaat werkt met behulp van magnetische velden. De plaat zelf is gemaak van glas. De vorm van de pan heeft geen (negatieve) invloed op de inductiekookplaat.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
09 apr 2023 09:48
NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 07:11
Als (...). Als (...).
Dat is allemaal speculatie.
Neen. Dat heet logisch nadenken.
alfatrion schreef:
09 apr 2023 09:48
NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 07:11
Oftewel, vergewis u eerst van alle feiten alvorens u antwoorden gaat geven. Met aannames uitspraken doen zet mensen op het verkeerde been.
Jouw aanname is dat Nederlands recht niet van toepassing passing is wanneer een product in Belgie is gekocht.
Kom maar op met de uitvluchten dan. Kan TS Nederlands recht claimen van een aankoop bij een Belgische NV die ondertussen failliet is?
alfatrion schreef:
09 apr 2023 09:48
snuffel1 schreef:
09 apr 2023 09:14
In mijn optiek is deze kookplaat niet voor rechthoekige pannen geschikt omdat de kookplaat er geen geschikte afgebakende zone voor heeft.
Een inductiekookplaat werkt met behulp van magnetische velden. De plaat zelf is gemaak van glas. De vorm van de pan heeft geen (negatieve) invloed op de inductiekookplaat.
Niet direct op de werking, maar als je eten knoeit op de plaat kan dat wel degelijk problemen geven. En ook kokend water die uit de pan overstroomd geeft vlekken als je pan niet passend is voor de kookzone. Dit gebeurd met name bij de kooktoestellen met ronde kookzones. Er zijn ook platen met 1 of 2 grote kookzones met sensoren die zien waar de pan staat en alleen op die plek werkzaam zijn. Daar ontstaan minder problemen mee.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 15:22
alfatrion schreef:
09 apr 2023 09:48
NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 07:11
Oftewel, vergewis u eerst van alle feiten alvorens u antwoorden gaat geven. Met aannames uitspraken doen zet mensen op het verkeerde been.
Jouw aanname is dat Nederlands recht niet van toepassing passing is wanneer een product in Belgie is gekocht.
Kom maar op met de uitvluchten dan. Kan TS Nederlands recht claimen van een aankoop bij een Belgische NV die ondertussen failliet is?
Misschien. Punt is jij maakt de aanname dat Nederlands recht niet van toepassing is.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
09 apr 2023 15:41
NeoDutchio schreef:
09 apr 2023 15:22
alfatrion schreef:
09 apr 2023 09:48

Jouw aanname is dat Nederlands recht niet van toepassing passing is wanneer een product in Belgie is gekocht.
Kom maar op met de uitvluchten dan. Kan TS Nederlands recht claimen van een aankoop bij een Belgische NV die ondertussen failliet is?
Misschien. Punt is jij maakt de aanname dat Nederlands recht niet van toepassing is.
Het punt is dat u uitspraken doet die weer eens te snel zijn. Zonder de feiten helder te hebben gaat u al rondstrooien met regeltjes en wetteksten.
Het doel zou moeten zijn het helpen van een vraagsteller. In uw geval dus wederom niet. U maakt de aanname dat het Nederlandse recht van toepassing is terwijl de pan in België in een Belgische winkel met een Belgische inschrijving is gekocht.
Net zo goed dat het uw aanname is dat het aan het kookplaat ligt en niet aan de pan of aan het inbranden van etensresten.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je bent nu op de persoon aan het discussieren. Een volgend bericht zal ik melden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door crazyme »

alfatrion schreef:
09 apr 2023 16:45
Je bent nu op de persoon aan het discussieren. Een volgend bericht zal ik melden.
Ik lees niets wat niet door de beugel kan. Dus waarom dreigen met een melding ? Volgens mij doe je precies wat je een ander verwijt.

De hele discussie zou door de moderatie moeten worden verwijderd omdat deze totaal niet relevant is. Leuk voor een rechtenforum, waar men op de komma discussies kan uitvechten.

Wellicht kan er een nieuw topic worden geopend waar berichten zoals bovenstaand in gedumpt kunnen worden.

Een reguliere bezoeker van dit forum / consument heeft er helemaal niets aan.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

snuffel1 schreef:
10 apr 2023 09:02
(...) Van de Siemens Studioline zijn enkel de kookplaten in het hogere segment voor rechthoekige grillpannen geschikt waarbij één zone voor de pan geschikt is gemaakt. (...) en de kookplaat op de afbeelding heeft die zone niet en is dus ook niet geschikt voor een rechthoekige grillpan. (...)
Niet geschikt? Minder geschikt, in ieder geval, omdat de hoeken van de pan buiten de ronde kookzone niet door de inductieplaat verwarmd worden. Wel door de warmtegeleiding door de bodem, natuurlijk. De hoeken zullen daarom vermoedelijk iets minder warm zijn dan het midden.

Waarom zou dat schadelijk zijn voor het oppervlak van de inductieplaat? Dat begrijp ik namelijk niet.

Plaats reactie