Verkleuring inductieplaat

Goede of slechte ervaringen met keukens? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

snuffel1 schreef:
10 apr 2023 09:02
Het gesteggel over garantie van de kookplaat is helemaal niet aan de orde omdat de grillpan de verkleuring heeft veroorzaakt.
Je gaat te snel: jumping to conclusions.

Gezien de aanschafdatum wordt de kookplaat vermoed non-conform te zijn. De bewijslast dat het anders zou zijn, ligt bij de leverancier van de kookplaat. Als die aan kan tonen dat de schade is ontstaan door verwijtbaar gebruik in strijd met de instructies, dán pas is garantie niet aan de orde.

Los daarvan volg ik Erthanax: ook ik begrijp niet waarom een pan die groter/ anders van vorm is dan de kookzone, tot deze schade zou mogen leiden, zonder dat dat nonconformiteit zou opleveren. Ik ben ook wel benieuwd of, hoe en in welke mate consumenten hier tegen gewaarschuwd worden.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gebruik van de andere pannen leverde geen verkleuring op van de kookplaat. Dat gebeurde alleen maar bij de nieuwe pan. Dan is het toch gewoon logisch dat het aan de pan ligt en niet aan de kookplaat.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
10 apr 2023 12:20
Het gebruik van de andere pannen leverde geen verkleuring op van de kookplaat. Dat gebeurde alleen maar bij de nieuwe pan. Dan is het toch gewoon logisch dat het aan de pan ligt en niet aan de kookplaat.
Nee, dat is te simpel gedacht. Het is overduidelijk dat er een verband met die bewuste pan is, maar dat wil niet niet automatisch zeggen dat het dan ook aan de pan ligt. De kookplaat kan ook verkeerd reageren op die specifieke pan.

Ter vergelijking: als mijn bagagedrager ondeugdelijk is, kom ik daar pas achter al er iemand achterop gaat zitten. Maar dat betekent uiteraard niet dat het dan aan die persoon ligt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:32
Ter vergelijking: als mijn bagagedrager ondeugdelijk is, kom ik daar pas achter al er iemand achterop gaat zitten. Maar dat betekent uiteraard niet dat het dan aan die persoon ligt.
Een persoon is geen bagage en aan een bagagedrager zitten ook maximale gewichten.

Als je een pan van een ander (lees te klein) formaat op een (dus een te grote) kookzone zet, dan krijg je problemen met inbranden als je knoeit. Zelfs het simpele als water geeft een behoorlijke aanslag. Dat ligt niet aan het kooktoestel, dat is een simpele eigenschap.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:56
Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:32
Ter vergelijking: als mijn bagagedrager ondeugdelijk is, kom ik daar pas achter al er iemand achterop gaat zitten. Maar dat betekent uiteraard niet dat het dan aan die persoon ligt.
Een persoon is geen bagage en aan een bagagedrager zitten ook maximale gewichten.
Ik dacht nog: “ ik zal er niet bij hoeven schrijven dat het om een ouderwetse, stevige, voor personen geschikte bagagedrager gaat, dat begrijpen ze wel”. Had ik het blijkbaar toch moeten doen…

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het gaat over een nieuwe pan, waarbij na gebruik die vlek ontstaan is. Als er al geknoeid zou zijn, zou de Ts dat weten en het daaraan verwijten. Wellicht dat die onderkant van de pan behandeld was met het een of ander.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dit over bagagedragers op een fiets.


Afbeeldingsresultaat voor is een bagagedrager bestemd voor een persoon
Alleen bagage

Het belastbare gewicht mag niet meer zijn dan 15 à 40 kg. Boven dit gewicht kan metaalmoeheid ontstaan en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties. Nederlandse traditie of niet, vanuit veiligheidsoogpunt adviseren wij mensen om geen passagiers mee te nemen op de bagagedrager

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:58
NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:56
Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:32
Ter vergelijking: als mijn bagagedrager ondeugdelijk is, kom ik daar pas achter al er iemand achterop gaat zitten. Maar dat betekent uiteraard niet dat het dan aan die persoon ligt.
Een persoon is geen bagage en aan een bagagedrager zitten ook maximale gewichten.
Ik dacht nog: “ ik zal er niet bij hoeven schrijven dat het om een ouderwetse, stevige, voor personen geschikte bagagedrager gaat, dat begrijpen ze wel”. Had ik het blijkbaar toch moeten doen…
Een nieuwe pan op een nog geen jaar oude kookplaat heeft werkelijk geen overeenkomsten met een ouderwetse fiets die vroeger geschikt was om een persoon op mee te nemen. Dan kan je net zo goed zeggen dat de nieuwe pan op een ouderwets vuur geen problemen gaf.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik zal er vast wel te simpel over denken, maar een inductie kookplaat is een gebruiksvoorwerp. Wat maakt een vlekje of verkleuring uit zolang hij gewoon goed blijft werken. Daar gaat het toch om.
Ik had trouwens op mijn vorige inductie kookplaat ook zo'n plek, heb me nooit afgevraagd wat de oorzaak ervan was. Zolang die het maar doet interesseert het me niet. Gas kookplaten kregen ook plekjes enz. door gebruik, nog nooit gehoord dat mensen zich daar druk om maakten. Het is en blijft een gebruiksartikel.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of koop een inductiebeschermer, je hebt er waar je ook gewoon op kunt koken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 13:19
Een nieuwe pan op een nog geen jaar oude kookplaat heeft werkelijk geen overeenkomsten met een ouderwetse fiets die vroeger geschikt was om een persoon op mee te nemen. Dan kan je net zo goed zeggen dat de nieuwe pan op een ouderwets vuur geen problemen gaf.
OK, de analogie is duidelijk te lastig. Geen probleem, hij was ook voor de Lady bedoeld.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:58
NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 12:56
Moneyman schreef:
10 apr 2023 12:32
Ter vergelijking: als mijn bagagedrager ondeugdelijk is, kom ik daar pas achter al er iemand achterop gaat zitten. Maar dat betekent uiteraard niet dat het dan aan die persoon ligt.
Een persoon is geen bagage en aan een bagagedrager zitten ook maximale gewichten.
Ik dacht nog: “ ik zal er niet bij hoeven schrijven dat het om een ouderwetse, stevige, voor personen geschikte bagagedrager gaat, dat begrijpen ze wel”. Had ik het blijkbaar toch moeten doen…
Er bestonden vroeger ook al geen "voor personen geschikte" bagagedragers; onze fietsenmaker zei 50 jaar geleden al: "het heet niet voor niets BAGAGEdrager. Hooguit geschikt voor een kinderzitje met kind (tot ongeveer 35 kg).

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zucht. Ik zou nu kunnen zeggen dat ik helemaal niet heb geschreven over een zwaar en/of volwassen persoon, maar blijkbaar is zelfs een simpele vergelijking/ analogie al te lastig. Deze discussie leidt slechts af van het gemaakte punt. Hopelijk valt dat kwartje wél.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
10 apr 2023 15:00
NeoDutchio schreef:
10 apr 2023 13:19
Een nieuwe pan op een nog geen jaar oude kookplaat heeft werkelijk geen overeenkomsten met een ouderwetse fiets die vroeger geschikt was om een persoon op mee te nemen. Dan kan je net zo goed zeggen dat de nieuwe pan op een ouderwets vuur geen problemen gaf.
OK, de analogie is duidelijk te lastig. Geen probleem, hij was ook voor de Lady bedoeld.
Volgens mij reageerde @neodutchio als eerste op uw verhaal over de bagagedrager.😁

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
10 apr 2023 15:48
Moneyman schreef:
10 apr 2023 15:00
OK, de analogie is duidelijk te lastig. Geen probleem, hij was ook voor de Lady bedoeld.
Volgens mij reageerde @neodutchio als eerste op uw verhaal over de bagagedrager.😁
Beter lezen dan maar. Ik bracht de vergelijking in in mijn reactie aan jou.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U had die vergelijking al gemaakt na een reactie op Neodutchio. Maar het doet er verder niet toe. De vergelijking gaat helemaal mank.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik heb nog nooit een probleem gehad met "ingebrand water" op een keramische of inductiekookplaat. Ook vlekken van andere ingebrande (vloei)stoffen heb ik altijd kunnen verwijderen met een geschikte kookplaatreiniger (ofwel polijstmiddel). Ik vind het jammer dat LiseW nog niet heeft laten weten of het daarmee gelukt is.

Ik verwacht geen onverwijderbare witte vlekken op een inductiekookplaat die nog geen jaar oud is. Ontstaat zo'n vlek wel, dan is voor mij die kookplaat dan nonconform.

Anderzijds verwacht ik ook niet dat een nieuwe, voor inductie geschikte pan een niet te verwijderen vlek op de kookplaat achterlaat. Dus voor mij zou ook de pan nonconform kunnen zijn.

Dit overwegende zit ik met de volgende vragen:
1. Is het LiseW inmiddels gelukt de vlek te verwijderen met een (polijstende) kkokplaatreiniger?
2. Heeft LiseW de pan voor het eerste gebruik afgewassen? Volgens mij staat dat altijd in de gebruiksaanwijzing.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik heb zo’n 25 jaar gekookt op een keramische kooplaat en daar is de loop der jaren het nodige op gemorst of overgekookt. Na 25 jaar nog geen vlekken, wel hier en daar een krasje, maar dat is haast onvermijdelijk.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
10 apr 2023 16:24
U had die vergelijking al gemaakt na een reactie op Neodutchio.
Nóg beter lezen dan maar :roll:

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Verkleuring inductieplaat

Ongelezen bericht door alfatrion »

Erthanax schreef:
10 apr 2023 16:25
Anderzijds verwacht ik ook niet dat een nieuwe, voor inductie geschikte pan een niet te verwijderen vlek op de kookplaat achterlaat. Dus voor mij zou ook de pan nonconform kunnen zijn.
Dat is bewijs technisch lastiger. Je moet dan wel aantonen dat die pan nu iets heeft dat je toen niet hoefde te verwachten. Het is evident dat de inductieplaat nu iets heeft dat bij de aankoop niet verwacht hoefde te worden.

Plaats reactie