LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Discussieer hier over kinderopvang.
AnsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2012 13:47

Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door AnsB »

Is er iemand die een positief bericht heeft gehad??

Aanslag op aanslag vanwege kinderopvangtoeslag die terugbetaald moet worden omdat de gastouder de eigen bijdrage in de vorm van een schenking heeft terugbetaald. Ik lees op dit forum wel diverse berichten van mensen van de Appelbloesem en dat er nog rechtzaken lopen enz. maar is er al iemand die ervaring heeft met een positief bericht hieromtrent? Misschien zijn er ook andere gedupeerden van andere gastouderbureaus?

Er lijken nu duizenden mensen landelijk gezien gedupeerd te raken. Gastouders moeten toch zeker zelf weten wat ze met hun geld doen? Als een opa of een oma op de kleinkinderen past via een erkend gastouderbureau, aan alle eisen voldoet, geregistreerd is in het LRK enz. enz. het bedrag ter hoogte van de eigen bijdraga aan de ouders terugschenkt zou er een probleem zijn? Mag een oma of opa als hij gastouder is en door de jaren heen allerlei cursussen heeft gevolgd enz. niet meer zelf weten aan wie hij zijn geld geeft?

Ik vind het nogal wat. Het gaat om duizenden en duizenden euro's landelijk gezien. Er zijn talloze gastoudderbureaus die reclame maken met deze vorm van familieoppas; en mijns inziens terecht. Het zou toch moeten kunnen? Het bevordert zeker wel de arbeidsparticipatie en ook de economie.

Deze manier van werken is bij de overheid toch ook al jarenlang bekend, waar komt nu ineens deze klopjacht vandaan? De belastingdienst c.q. de overheid kan het toch niet maken om nu ineens met terugwerkende kracht van jaren mensen zo vreselijk op kosten te jagen. Het gaat om heel veel mensen en heel veel geld. Als de overheid nu zou stellen dat dit per bijvoorbeeld 1 januari 2013 niet meer mag of iets dergelijks, maar nee, ineens zijn er heel veel mensen in de finaciele problemen en hebben slapeloze nachten.

Wie heeft hier ook ervaring mee??

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door zwabbertje »

In het geval van de Appelbloesem was de belastingdienst inderdaad al geruime tijd op de hoogte van de constructie. Of dit ook het geval is met de andere gastouderbureaus die deze constructie hanteerden / hanteren weet ik niet.
Of je op basis van het feit dat de belastingdienst op de hoogte was van deze werkwijze onder terugvordering uitkomt is de vraag. Je zult voor de rechtbank dan wel moeten kunnen aantonen dat de belastingdienst op de hoogte was.

gwen21
Berichten: 66
Lid geworden op: 29 mar 2011 01:13

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door gwen21 »

Wat ik uit de hele kwestie begrijp m.b.t. terugschenken van kinderopvangsalaris door gastouder aan de vraagouder, is dat de schenking aan de kinderen geen tegenprestatie mag zijn voor het ontvangen van kinderopvangtoeslag. Met andere woorden, er mag dus niet een afspraak zijn: 'Pas als mijn ouder mij een belastingvrije schenking doet, laat ik deze voor mij werken als gastouder en ga ik er kinderopvangtoeslag voor aanvragen/ontvangen.' De schenking moet helemaal los staan van de kinderopvangtoeslag. En met gesloten beurs tegen elkaar verrekenen mag al helemaal niet.

zie ook: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1509460

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door k2p »

Niet dat ik het nodig heb, maar mag je eigenlijk een schenking opvoeren als deelbetaling. Gegeven dat het geschonken bedrag een deel is van het geheel van het totale te betalen bedrag aan gastouderopvang?

Dat het niet onderdeel mag zijn van de overeenkomst met de gastouder begrijp ik. Maar als het dus niet in de overeenkomst staat, mag het dan wel? Of moet je nog aanvullend een kwitanties overleggen waarin staat dat je een bedrag krijgt en een bedrag betaalt en dat die 2 elkaar opheffen ?

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door kiz »

AnsB schreef:Aanslag op aanslag vanwege kinderopvangtoeslag die terugbetaald moet worden omdat de gastouder de eigen bijdrage in de vorm van een schenking heeft terugbetaald.
Misschien zie ik het verkeerd hoor... Volgens mij heb je recht op kinderopvangtoeslag als je een bijdrage voor die opvang betaalt.
Geen bijdrage (omdat die wordt teruggeschonken) = geen toeslag.

Het terugkrijgen van de bijdrage van de gastouder en tóch de kinderopvangtoeslag opstrijken lijkt me op z'n zachtst gezegd aanspraak maken op iets waar je geen recht op hebt.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door k2p »

Maar wat men schijnt te vergeten is dat het schenkrecht een beperkt recht is. Je mag hooguit een x-bedrag onbelast schenken. Misschien kreeg je die schenking altijd al ieder jaar... Moet je daar dan ineens vanaf zien omdat je kinderopvangtoeslag krijgt? En zo ja, had dit dan niet al zo geregeld moeten staan in de regeling?

AnsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2012 13:47

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door AnsB »

Als ik me niet vergis is er inmiddels een beetje een positieve uitspraak geweest Middelburg. Kan iemand mij Alsjeblieft de stukken daarvan toesturen? Dan kunnen wij misschien ook een stapje verder komen in deze nare situatie.

Er zijn wel degelijk gewoon opvangkosten betaald. Wij weten dat er nooit 100% subsidie / kinderopvangtoeslag gegeven kan worden. Een gastouder moet daarna toch zelf weten wat hij/zij met het geld doet? Als diegene opa of oma is mag diegene toch zelf beslissen of hij/zij een deel van zijn geld schenkt aan de vraagouder? Dit zijn geen vooraf vastgelegde afspraken geweest of verplichtingen die door wie dan ook zijn opgelegd maar een vrijwillige keuze van de gastouder geweest. Het staat naar mijn idee volledig los van de gastouderopvang. Er is ook gewoon door de gastouder inkomstenbelasting over betaald. Alles volgens de wet- en regelgeving. Waarom dan toch dit gedoe?

Hoeveel mensen zijn er wel niet die hiermee te maken hebben of nog krijgen? Het internet staat vol met gastouderbureaus die nog steeds zelfs reclame maken voor deze 'constructie'...

armaga
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jun 2012 12:09

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door armaga »

Ook wij hebben een aanslag gekregen van kinderopvangtoeslag voer 2009. Dit bedraagt 7550,- voor dat jaar.
Nu hebben wij alle bewijzen kunnen overleggen, ook dat er oppaskosten gemaakt zijn via de jaaropgave. Maar omdat mijn ouders weer een bedrag schonken aan ons, zodat wij op 0 zouden uitkomen en dit via het gastouderbureau liep en niet rechtstreeks, redeneert de belastingdienst nu, dat er dus helemaal geen kosten zijn gemaakt. Hierdoor zouden wij dan dus ook geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. Ons is verteld, dat je dit zelfs met een advocaat niet kan winnen. Als je gelijk krijgt van de rechter, gaat de belastingdienst automatisch in hger beroep en moet je daarin verplicht mee met de nodige extra kosten...
Het GAB belooft dit wel zo op de site op deze manier en je kon niet later in de problemen komen.
Misschien kunnen we toch met zijn allen nog proberen om toch iets te bereiken bij een rechter en de belastingdienst en de GAB??
Ik heb namelijk wel meer van dit soort ervaringen gelezen...

Armaga

AnsB
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 mei 2012 13:47

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door AnsB »

Hoi Armaga,
Helaas kan er in dit geval geen collectief of iets dergelijks gevormd worden. Omdat het bestuursrecht aangaat moet iedereen individueel naar de rechter. Jammer anders zou het qua kosten wat makkelijker te dragen zijn. Het is echt heel vervelend voor heel veel mensen. Er zijn volgens mij duizenden en duizenden mensen in ons land die hiermee te maken gaan krijgen.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door k2p »

Maar toch blijft dit ongehoord. Waar o waar blijft toch een hoger beroep?
Het kan toch niet zo zijn dat het accepteren van (kinderopvang)toeslag betekent dat je geen schenkingen mag ontvangen? Voorals niet als het geschonken bedrag niet eens lijkt op die van het te betalen bedrag?
(Belastingvrij) schenkrecht is beperk!!!!! Je mag maar een beperkt bedrag belastingvrij ontvangn.

Wat als je het altijd al kreeg ieder jaar van je ouders kreeg, ook de jaren voordat je gebruik maakte van een gastouders?! Wat een lariekoek!

SaritaX
Berichten: 130
Lid geworden op: 27 nov 2010 15:42

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door SaritaX »

Ik vind het wel begrijpelijk. Als je ouders het geld terugschenken aan je heb je gratis kinderopvang gehad want uiteindelijke hebben je ouders er niks voor gekregen. Waarom zou je dan ook nog geld van de belastingdienst moeten krijgen? Deze toeslagen moeten opgehoest worden door de werkenden en er zou geen misbruik van gemaakt moeten worden.

Als je ouders hebt die gratis op willen passen waarom dan een constructie om toch geld voor opvang te vangen van de belastingdienst?

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Het is vooral dat laatste wat veel mensen nu opbreekt. Oma paste vaak al gratis op en plotseling ging dat betaald omdat er toeslag aangevraagd kon worden. Enerzijds begrijpelijk dat dit soort constructies aangepakt wordt. Anderzijds had de wetgever dit dan ook gewoon niet mogelijk moeten maken. Als je bij betaalde, formele kinderopvang recht hebt op toeslag kun je niet vervolgens die toeslag gaan terughalen omdat er door een gastouderbureau (dat gecontroleerd werd door de overheid!) een dergelijke constructie is gehanteerd. Dan had de overheid maar beter moeten opletten. Nu wordt de rekening bij ouders gelegd die (verplicht) gebruik hebben gemaakt van een geregistreerd gastouderbureau. Niet fair lijkt me.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door k2p »

Men vergeet dat de "oma" ook nog inkomstenbelasting betaalt en dat ze eventuele eigen toeslagen verspeelt. Dus die gift is niet zomaar een constructie. Sommige mensen krijgen nou eenmaal (periodiek) een gift, zelfs voordat KOT bestond, daarom bestaat de giftregeling nou ook eenmaal. Dat hoort er geheel buiten gehouden te worden, bij het bekijken van de KOT. Tenzij de belastingdienst echt heel duidelijk kan aantonen dat het geschonken bedrag direct te relateren is aan de KOT. Dus het geschonken bedrag is bijv. exact gelijk aan de eigen bijdrage. Maar dat zal bijna nooit het geval zijn, want zoveel mag je niet eens belastingvrij schenken.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door zwabbertje »

k2p schreef: Tenzij de belastingdienst echt heel duidelijk kan aantonen dat het geschonken bedrag direct te relateren is aan de KOT. Dus het geschonken bedrag is bijv. exact gelijk aan de eigen bijdrage. Maar dat zal bijna nooit het geval zijn, want zoveel mag je niet eens belastingvrij schenken.
Helaas is dit juist wel het geval bij veel ouders die nu in de problemen zitten. De eigen bijdrage werd niet betaald omdat die geschonken werd (of omdat oma het niet nodig vond dat die betaald werd). Dus werd alleen de kinderopvangtoeslag doorbetaald.
En aangezien de jaarlijkse vrijstelling rond de 5.000 euro ligt kan dit in de meeste gevallen ook gemakkelijk belastingvrij. Je moet wel een erg hoog inkomen hebben of veel kinderen veel uren in de opvang wil je in de jaren voor 2011 zo'n hoge eigen bijdrage gehad hebben.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door k2p »

Ik ken mensen met hele hoge terugbetaalproblemen. Ik dreig er een te worden.
En nee, ik heb geen schenking ontvangen. Maar ik kan me er wel boos over maken.
Maar dus, stel... Je moet is 20'000 euro betalen aan de gastouder. En je hebt een schenking ontvangen van 2'000 euro (en die schenking kreeg je al jaren). En uiteraard heb je die schenking verrekend omdat je zoiets niet zag aankomen. Dus je hebt maar 18'000 aan betalingen overgemaakt. Heb je dan een probleem?
Zo ja, dan vind ik dat BIZAR.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Zover ik weet is door verschillende rechtbanken al geoordeeld dat je dan inderdaad een probleem hebt omdat er geen kosten kinderopvang zijn gemaakt (je hebt zelf immers niets betaald). Ongetwijfeld zal er nog wel een hoger beroep komen of misschien is daar ook al een uistpraak van. Die uitspraak is dan uiteindelijk bepalend.

pia1702
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2012 18:31

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door pia1702 »

Hoe kan het zijn dat je door het gastouderbureau KOAH wordt benadeelt maar ook nogeens door de belasting
Wij hebben (mijn dochter vraagouder en ik gastouder) in 2007 kot aangevraagd nu na een rechtzaak blijkt dat wij niet voldoen aan de eisen en dat zij het bedrag moet terug betalen wij zijn het een beetje beu en hebben geen geld voor een advocaat dus terug betalen dan maar. Nu dacht ik ga de inkomstenbelasting over dat bedrag terug vorderen maar ook dat kan niet of je moet het via een advocaat doen en dan moet mijn dochter bij de rechter van mij het geld terug eisen maar ook dat kost geld .Zo kost ons een jaartje oppassen 7000 euro belachelijk maar waar (2500 euro bureaukosten en 4500 euro inkomstenbelasting)
Zijn er toch nog gastouders met positieve berichten of is het zo dat de belasting (als ik 1000 benadeelde x 1000 euro zou doen =1.000.000 zouden innen) OOK OPLICHTERS ZIJN

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door kokka »

dus als ik het goed begrijp wordt het normaal gevonden dat kinderopvangtoeslag, welke bedoeld is om ouders in staat te stellen te werken en een dagopvang te betalen, uiteindelijk gewoon in de zakken van de werkende ouders terecht komen? de opa's en oma's passen gewoon kosteloos op op de kids en de ouders hebben een extra zakcentje in deze zware tijden?

en zo'n slimmigheidje is geen fraude? ik vind het niet raar als de hele kinderopvangtoeslag veel te duur en dus afgeschaft wordt. zijn de mensen die het geld dus echt gebruiken om opvang te betalen weer de dupe.

m-j
Berichten: 29
Lid geworden op: 17 sep 2010 17:54

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door m-j »

Nou helaas geen positieve uitslag, maar alles terug betalen!!!
Als gewoon werkend stel met twee opgroeiende kinderen gewoon ontzettend belazerd door de APPELBLOESEM, en uiteindelijk ook door de BELASTINGDIENST die dit bedrijf al jaren op de korrel had......
Hoe kom je hier als modaal gezin weer boven op??

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kinderopvangtoeslag terugbetalen na schenking gastouder

Ongelezen bericht door kokka »

Het is heel droevig als mensen die gewoon gebruik maken van betaalde dagopvang de dupe worden van dit soort frauduleuze praktijken.
iedereen weet vooraf dat er iets niet klopt, als je opa en oma betaald uit een potje van de belastingdienst en opa en oma storten dat geld weet fijn terug als schenking. je krijgt dan dus toeslag voor een onbetaalde dienst, want de dienst op zich was een schenking, en dus heb je dan ook geen toeslag nodig.

Gesloten