Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Discussieer hier over kinderopvang.
Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

Als ik de reacties zo lees, vindt het overgrote deel dat dit nou eenmaal de bedrijfsvoering is en dat personeel ook in de vakantie door betaald moet worden. Toch ben ik van mening dat dit dan in de uurprijs gerekend zou moeten worden. Mijn man is zelfstandige en je zou zijn klanten eens moeten horen als er 'vakantiegeld' op het factuur staan of ze meer dagen moeten betalen dan dat hij komt werken. Dit berekend hij ook in z'n uurprijs, evenals pensioen en verzekeringen. Moet ik een pedagogisch medewerker ook blijven betalen zodra zij/hij met pensioen gaat? Ik ga ervan uit dat ze dit ook in de huidige prijs hebben gecalculeerd.
Misschien een flauw voorbeeld, maar ik vind het wel een stuk logischer dan hoe het nu gaat.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door angel1978 »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 18:06
Als ik de reacties zo lees, vindt het overgrote deel dat dit nou eenmaal de bedrijfsvoering is en dat personeel ook in de vakantie door betaald moet worden. Toch ben ik van mening dat dit dan in de uurprijs gerekend zou moeten worden. Mijn man is zelfstandige en je zou zijn klanten eens moeten horen als er 'vakantiegeld' op het factuur staan of ze meer dagen moeten betalen dan dat hij komt werken. Dit berekend hij ook in z'n uurprijs, evenals pensioen en verzekeringen. Moet ik een pedagogisch medewerker ook blijven betalen zodra zij/hij met pensioen gaat? Ik ga ervan uit dat ze dit ook in de huidige prijs hebben gecalculeerd.
Misschien een flauw voorbeeld, maar ik vind het wel een stuk logischer dan hoe het nu gaat.
Met vakanties heb je een punt. Er zijn ook KDV's die je de keuze geven om de vakantie wel of niet af te nemen. Doe je dit wel, dan is de uurprijs ook iets hoger. Dit is dus een keuze van het KDV.
Echter dat je alleen hele dagen af kan nemen en ook tot het einde van de dag moet betalen, ook als je eerder je kind komt halen is natuurlijk wel logisch. Die medewerker kan echt niet eerder naar huis toe als jij toevallig je kind al om 5 uur ophaalt en moet dus wel tot einde werkdag gewoon betaald worden. Logisch dat dat dan ook doorberekend wordt aan alle kinderen die die dag zijn geweest.
Dat er nu geen halve dagen beschikbaar zijn ( blijkbaar is er niet voldoende plek/personeel voor een kind alleen in de ochtend ) is vervelend, maar dat is op dit moment helaas wel vaak de praktijk.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt er ook voor kiezen je kind op het laatste moment op te halen. Heb je alsnog waar voor je geld.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door jochemd »

Fee94 schreef: Als ik de reacties zo lees, vindt het overgrote deel dat dit nou eenmaal de bedrijfsvoering is en dat personeel ook in de vakantie door betaald moet worden. Toch ben ik van mening dat dit dan in de uurprijs gerekend zou moeten worden.
Jij krijgt toch geen aparte factuur waar vakantiegeld op staat? Je krijgt het gewoon doorberekend in de dagprijs.
Fee94 schreef: Mijn man is zelfstandige en je zou zijn klanten eens moeten horen als er 'vakantiegeld' op het factuur staan of ze meer dagen moeten betalen dan dat hij komt werken.
Dat is toch doodnormaal? De meeste zelfstandigen hebben een compleet ander tarief als je een uur werk afneemt dan als je afspreekt dat je voor 6 maanden 2 dagen per week afneemt. En als je niet genoeg werk hebt en er de laatste maand niets te doen is krijg je die tijd echt wel gefactureerd.

Alles over inclusief en exclusief en wel of niet op de factuur staan heeft helemaal niets met de kern te maken. De kern is simpelweg dat de aanbieder zijn aanbod alleen in bulk verkoopt en niet in de hele kleine beetjes op hele specifieke tijden die jij graag zou willen. Net zoals je allerlei andere dingen alleen kan kopen in de verpakkingsgrootte die de aanbieder efficient vindt.


En zowel vanuit het perspectief van het doel van de aanbieder als vanuit het perspectief van de kosten voor de afnemer is het helemaal niet zo zwart-wit als jij voorstelt.

Je zou ook kunnen argumenteren dat aanbieders dit juist doen omdat ze kinderopvang willen aanbieden in plaats van een administratiebureau voor maatwerk willen runnen. Als ze het niet op deze manier inrichten zijn ze alleen met adminstratie en planningen bezig in plaats van met kinderopvang en wordt het welhaast onmogelijk als kleine ondernemer met hart voor de kinderopvang om iets aan te bieden zonder extra administratief personeel in dienst te nemen.

En voor afnemers ga je er volkomen aan voorbij dat het best wel eens handig kan zijn om van de extra uren gebruik te maken en dat de meeste mensen een toeslag voor kunnen krijgen. En dan is een lager tarief met meer uren veel handiger dan een hoger tarief met maatwerk uren. Je krijgt immers toeslag aan de hand van het aantal uren en dat is gemaximeerd op een standaard uurtarief. Reken maar eens uit wat het effect is op hoeveel je zelf betaalt en hoeveel de overheid betaalt en hoeveel de ondernemer krijgt als je 52 weken 21 uur voor 10.60 euro afneemt en wat dat is bij 42 weken 18.5 uur voor bijvoorbeeld 14.00 euro. Zelfs boink geeft hierover aan:
Deze contractvormen brengen over het algemeen een hoger uurtarief met zich mee. Vaak ook ruim boven het maximum uurtarief van de kinderopvangtoeslag, wat dus voor eigen rekening komt. Of ouders met een 48 weken pakket uiteindelijk dus goedkoper uit zijn, is nog maar de vraag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Jablan »

En zo komen we uit op de reden van het uurtarief: het moet nog passen in het toeslagensysteem.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 17:47
Wat ik echter minder begrijp is dat ze niet een iets flexibeler contract kunnen aanbieden. Hoeft nog niet eens per uur, maar bijvoorbeeld dat iedereen zijn vakantieweken mag aangeven.
In de vakanties lopen alle kosten gewoon door. Er zijn KDV's die werken met 40 weken roosters, maar je zal dan ook personeel moeten hebben die 40 weken willen werken. U kiest voor het onderwijs waar dit normaal is, de kinderopvang is normaal 52 weken per jaar open.
Fee94 schreef:
22 feb 2024 17:52
Met deze bedrijfsvoering krijg ik het idee dat winst maken voorop staat ipv het helpen van de ouders...
Elk commercieel bedrijf moet winst maken om te kunnen overleven. Een kinderdagverblijf gaat niet verliesgevend te werk om u te ontlasten. Een kinderdagverblijf biedt opvang aan omdat er vraag naar is. Net zo goed dat er in de zomer bijna geen zwemkleding te koop is en dat je in de zomer moet zoeken naar ski spullen. Het is vraag en aanbod en onderaan de streep moet er geld overblijven.

Als een organisatie groot genoeg is kan je meerdere opties aanbieden. Kleine lokale opvanglocaties hebben niet de mogelijkheid om en flexibel aan te bieden, en een 40 weken opvang en een extra vroege of late opvang. Die bieden gewoon aan van uur x tot uur y voor een bedrag per uur. Er staat vast personeel ingepland op basis van een zo hoog mogelijke bezetting. En daar waar het personeel gewoon betaald moet worden van opening tot sluiting en je ze niet kan verplichten om 12 weken per jaar thuis te gaan zitten, heb je als klant 2 opties: wel of niet accepteren. En niet accepteren betekend elders een opvanglocatie zoeken.

Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

jochemd schreef:
22 feb 2024 18:57
Fee94 schreef: Als ik de reacties zo lees, vindt het overgrote deel dat dit nou eenmaal de bedrijfsvoering is en dat personeel ook in de vakantie door betaald moet worden. Toch ben ik van mening dat dit dan in de uurprijs gerekend zou moeten worden.
Jij krijgt toch geen aparte factuur waar vakantiegeld op staat? Je krijgt het gewoon doorberekend in de dagprijs.
Fee94 schreef: Mijn man is zelfstandige en je zou zijn klanten eens moeten horen als er 'vakantiegeld' op het factuur staan of ze meer dagen moeten betalen dan dat hij komt werken.
Dat is toch doodnormaal? De meeste zelfstandigen hebben een compleet ander tarief als je een uur werk afneemt dan als je afspreekt dat je voor 6 maanden 2 dagen per week afneemt. En als je niet genoeg werk hebt en er de laatste maand niets te doen is krijg je die tijd echt wel gefactureerd.

.
[/quote]

Dat is precies wat ik bedoel: ik vind het ook doodnormaal dat dit is doorberekend in de uurprijs. Maar dit is dus precies niet wat het kdv doet...

Daarnaast lees ik in reacties dat er wordt gesproken over kleinschalige of plaatste kinderdagopvang, maar daar gaat het hier niet over. Ze mogen dan de enige aanbieder in mijn dorp zijn, ze hebben in de regio 6 locaties kdv en meer locaties bso en peuterschool.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat is dus gewoon hun manier van werken. Heel simpel.

Geen oplichting en geen monopolie.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Cro »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 22:01


Dat is precies wat ik bedoel: ik vind het ook doodnormaal dat dit is doorberekend in de uurprijs. Maar dit is dus precies niet wat het kdv doet...
Dat is natuurlijk wel wat ze doen, echter niet op de manier die jij wil, jij lijkt liever bijvoorbeeld 40 weken af te willen nemen met een hoger uurtarief, terwijl deze opvang kiest voor een lager uur tarief maar meer weken die je af moet nemen om zo de uiteindelijke kosten per afgenomen uur anders te verdelen, wat waarschijnlijk het merendeel van de ouders waarvan de kinderen opvang nodig hebben liever hebben, want die hebben misschien niet zoveel vakantie als jij, of hebben liever een uurtarief dat meer afgestemd is op de subsidie die de ouders krijgen.

Dat het een grotere organisatie is met meerdere vestigingen zegt verder natuurlijk ook niet alles. De vraag is hoeveel kinderen zitten er op jouw locatie waarvan de ouders graag dezelfde opties willen afnemen als jullie zouden willen. De opvang locatie hier in de buurt zit bijvoorbeeld ook in de stad hier in de regio, maar dat betekent niet dat ze op alle locaties dezelfde dienstverlening aanbieden, daar moet wel per locatie voldoende vraag naar zijn. En als dat niet de dienstverlening is die jullie graag willen afnemen, dan moet je misschien verder kijken naar een ander bedrijf in de regio die wel in die behoefte kan voorzien op dit moment.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door rwolters »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 17:47
NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 10:54
Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Om de opvang betaalbaar te houden worden er tijdsblokken gemaakt. Zit zo’n blok vol, dan moet je wachten tot er of plek is, of dat er genoeg kinderen zijn om een extra leider rendabel te maken.
Er zijn zeer weinig kinderdagverblijven die per uur rekenen.
U werkt in het onderwijs, een ander heef late dienst, de volgende moet weer om 6 uur in de ochtend beginnen, en zo heeft iedereen iets. Maar dat staat los van elke organisatie die zelf mag bepalen hoe ze hun bedrijf inrichten.
Bedankt voor uw bericht. Ook in het onderwijs worden planningen en het aantal banen afgestemd op het aantal leerlingen, dus dat punt begrijp ik. Wat ik echter minder begrijp is dat ze niet een iets flexibeler contract kunnen aanbieden. Hoeft nog niet eens per uur, maar bijvoorbeeld dat iedereen zijn vakantieweken mag aangeven. Er zijn organisaties die dit bijvoorbeeld wel toestaan ( ook te lezen in een reactie hieronder).
Iets flexibeler.... Daar hebben alle ouders andere ideeen over. Dat wordt chaos.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door witte angora »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 22:01
Daarnaast lees ik in reacties dat er wordt gesproken over kleinschalige of plaatste kinderdagopvang, maar daar gaat het hier niet over. Ze mogen dan de enige aanbieder in mijn dorp zijn, ze hebben in de regio 6 locaties kdv en meer locaties bso en peuterschool.
Maar hoe zie je dat dan voor je? Dat een aantal medewerkers de hele dag tussen een aantal locaties heen en weer pendelt om een tekort op een specifiek tijdstip op te vullen? Dat gaat het dus niet worden. Zou jij dat zelf doen? 's Ochtends op de ene school beginnen, na het eerste lesuur vlug vlug vlug naar een ander dorp om daar een lesuur op te pakken, en daarna naar de derde school voor het derde en vierde uur, in weer een ander dorp?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar het probleem is dus dat je 52 weken moet afnemen tegen een bepaalde totaalprijs. Maar als je tegen exact diezelfde totaalprijs 40 weken af zou kunnen nemen, dan had je het prima gevonden?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Waarom betalen we schoolpersoneel eigenlijk 52 weken als ze maar 40 weken hoeven te werken? Dat zou de gemeenschap een kapitaal uitsparen!

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door witte angora »

Thijs124 schreef:
23 feb 2024 08:49
Waarom betalen we schoolpersoneel eigenlijk 52 weken als ze maar 40 weken hoeven te werken? Dat zou de gemeenschap een kapitaal uitsparen!
Sterker nog, met het geld dat uitgespaard wordt kunnen weer andere leerkrachten worden aangenomen zodat de klassen kleiner kunnen worden. :!:

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Fee94 schreef:
22 feb 2024 17:52
DeZevendeHenk schreef:
21 feb 2024 12:29
Hoe meer individuele ouders hun specifieke wensen in de planning willen terugzien hoe lastiger die planning wordt. De opvang maakt dus een keuze tussen een lastige planning en minder keuzevrijheid. Hele dagdelen en geen vakantie uitzonderingen zijn volgens mij vrij gebruikelijk om nog wat grip op de planning te houden, met oplichting heeft het weinig te maken. U heeft zeker een punt dat er sprake is van een soort monopolie. Hebt u al bedacht welke consequenties dat volgens u dan heeft?
Bedankt voor uw reactie. Naar mijn inziens zorgt de monopolie ervoor dat ze dit soort eisen kunnen stellen. Er is voor de klant geen alternatief. Met deze bedrijfsvoering vind ik dat we het eigenlijke doel uit het oog verliezen, namelijk ouders helpen door hun kinderen op te vangen op momenten dat de ouder(s) dit zelf niet kunnen. Met deze bedrijfsvoering krijg ik het idee dat winst maken voorop staat ipv het helpen van de ouders...
Dat staat ook voorop want als ze geen winst maken houden ze simpelweg op te bestaan. We leven in een tijd waarin "winst maken" een besmet woord lijkt in plaatst van de minimale noodzakelijke voorwaarde voor een bedrijf om te kunnen bestaan. Natuurlijk kan met veel extra werk en vooral ook verliesuren een nauwkeuriger planning aangeboden worden maar dat kost extra, wilt u dat ook betalen en zo niet wie betaalt het dan?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door 16again »

DeZevendeHenk schreef:
25 feb 2024 13:28
We leven in een tijd waarin "winst maken" een besmet woord lijkt in plaatst van de minimale noodzakelijke voorwaarde voor een bedrijf om te kunnen bestaan.
Als het gaat om gemeenschapsgeld, dan is makkelijk winst maken wat mij betreft zeker besmet.
En ik ben niet alleen
https://www.ad.nl/politiek/kinderopvang ... ~aa2c9cbf/

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Ik denk dat instellingen bedoeld om verlies te maken snel zullen verdwijnen.

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

16again schreef:
25 feb 2024 13:57
DeZevendeHenk schreef:
25 feb 2024 13:28
We leven in een tijd waarin "winst maken" een besmet woord lijkt in plaatst van de minimale noodzakelijke voorwaarde voor een bedrijf om te kunnen bestaan.
Als het gaat om gemeenschapsgeld, dan is makkelijk winst maken wat mij betreft zeker besmet.
En ik ben niet alleen
https://www.ad.nl/politiek/kinderopvang ... ~aa2c9cbf/
Dat mag u best vinden maar het is letterlijk onmogelijk een bedrijf draaiende te houden zonder winst te maken. Het idee dat de overheid het zelf goedkoper zou kunnen is wat mij betreft een geloofsartikel, ik ken weinig voorbeelden van dingen die de overheid goedkoper doet dan het bedrijfsleven behave dan het trucje van iedereen mee laten betalen waardoor de werkelijke gebruiker dan goedkoper uit is.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door rwolters »

16again schreef:
25 feb 2024 13:57
DeZevendeHenk schreef:
25 feb 2024 13:28
We leven in een tijd waarin "winst maken" een besmet woord lijkt in plaatst van de minimale noodzakelijke voorwaarde voor een bedrijf om te kunnen bestaan.
Als het gaat om gemeenschapsgeld, dan is makkelijk winst maken wat mij betreft zeker besmet.
En ik ben niet alleen
https://www.ad.nl/politiek/kinderopvang ... ~aa2c9cbf/
Noem eens een paar overheidsprojecten die niet financieel volledig de bocht zijn uitgevlogen? Maar het voordeel wat de overheid heeft is dat die kosten gewoon in de begroting worden opgenomen, en de inkomsten kunnen simpel worden aangepast om het weer te laten kloppen (en vaak ook nog op een slinkse manier zodat het niet direct zichtbaar is). Dat zorgt er vooral voor dat het niemand in de uitvoering iets kan schelen over de kosten overschreden worden.

Ik vermoed dat iedereen die denkt dat het beter is als er geen winst gemaakt mag worden, of dat de overheid het maar moet doen ambtenaar of niet meer werkzaam is en gewoon aan het einde van de maand geld op de rekening krijgt. iedereen met HAVO-niveau bedrijfseconomie weet wel beter.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door PGros »

Winst maken is in feite alleen nodig als je investeringen wilt doen zonder de bank lastig te vallen.
Anders kun je alle kosten en inkomsten gelijk houden en heb je geen winst nodig.

Plaats reactie