Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Discussieer hier over kinderopvang.
Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

Goedemiddag,

Mijn zoontje is 1,5 jaar. Momenteel wordt hij opgevangen door een gastouder, maar dat loopt helaas niet lekker. Daarom zijn we ons gaan oriënteren op de kinderdagopvang. We hebben in ons dorp 1 organisatie die de kinderopvang op twee locaties aanbiedt. We zoeken opvang voor 2 dagen/delen. Ik zal hieronder typen waar we allemaal tegenaan liepen. Mijn vraag is dan uiteindelijk: kunnen ze dit zomaar vragen/ eisen? Wij stonden in elk geval met onze oren te klapperen.

-Ik werk zelf in het onderwijs en heb dus opvang nodig voor 42 weken. De organisatie biedt enkel contracten voor 52 weken. Wij vinden dit onrealistisch, omdat ze er in dit contract blijkbaar vanuit gaan dat niemand ooit vakantie heeft.
- Als je 'de hele dag' opvang wenst, ben je verplicht te betalen van 07.15 - 18.15 (11 uren). Door mijn werk ben ik op wisselende tijden thuis, maar op z'n laatst om 1630.
- Door bovenstaande punten betaal ik per opvang minstens 1.75 uur te veel. Maal twee keer per week = 3.5 te veel per week. X 42 weken in het jaar = 147 uur voor niks betaald.
Plus de tien weken vakantie. 2x11 uur = 22 uur x10 weken 220 uur.
Per jaar heb ik dan 367 uur betaald en niet afgenomen. À 10,60 (ongeveer) per uur. Reken maar uit...
- Het alternatief is 'halve' opvangdagen. Die zijn van 0715-1400. Lijkt een goed compromis. Ik moet zorgen dat ik altijd om 1400 thuis ben, maar ik neem in ieder geval af wat ik betaal en de vakanties neem ik dan maar voor lief.
- We hadden ons aangemeld voor de halve dagen, maar in het contract staan hele dagen. Als ik hierover bel, krijg ik te horen dat de halve dagen al vol zitten en ik dus onder de regeling van hele dagen val, zoals eerder in dit bericht genoemd. Pas als er weer plek is, mag ik betalen voor halve dagen, maar ze kunnen niet zeggen per welk termijn dit (omgeveer) is.
- een laatste alternatief is geen gebruik maken van de dagopvang, maar van de peuterschool. Dit is van 0830 uur tot 1230. Ik neem weer alleen af wat ik betaal en de vakanties is de peuterschool dicht, dus betaal ik die ook niet. Maar, Ik werk buiten het dorp, dus tussen 0900 en 1200 werken zet geen zoden aan de dijk...

Nou, lang verhaal maar ik ben van mening dat dit een vorm van oplichterij is. Wegens de monopoliepositie in dit dorp zijn velen verplicht meer uren te betalen dan dat zoe nodig hebben. Ik zal vast niet de enige zijn die (ongeveer) in dit schuitje zit. Wat is jullie kijk hierop?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Om de opvang betaalbaar te houden worden er tijdsblokken gemaakt. Zit zo’n blok vol, dan moet je wachten tot er of plek is, of dat er genoeg kinderen zijn om een extra leider rendabel te maken.
Er zijn zeer weinig kinderdagverblijven die per uur rekenen.
U werkt in het onderwijs, een ander heef late dienst, de volgende moet weer om 6 uur in de ochtend beginnen, en zo heeft iedereen iets. Maar dat staat los van elke organisatie die zelf mag bepalen hoe ze hun bedrijf inrichten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 10:54
Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Dat is natuurlijk geen reden om halve dagen te blokkeren, en alleen hele dagen mogelijk te maken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

16again schreef:
21 feb 2024 11:28
NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 10:54
Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Dat is natuurlijk geen reden om halve dagen te blokkeren, en alleen hele dagen mogelijk te maken.
Als je, als voorbeeld, 5 kinderen per leidster mag hebben en er komt een zesde kind bij, dan verdubbelen de kosten. Voor slechts 1 kind ga je dus niet een extra leidster neerzetten. Dan wacht je tot er of een plek vrij is of dat er voldoende aanmeldingen zijn om uit te breiden.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 11:49
Als je, als voorbeeld, 5 kinderen per leidster mag hebben en er komt een zesde kind bij, dan verdubbelen de kosten. Voor slechts 1 kind ga je dus niet een extra leidster neerzetten. Dan wacht je tot er of een plek vrij is of dat er voldoende aanmeldingen zijn om uit te breiden.
Precies. En dat is iets anders dan contract voor halve dagen weigeren, en alleen hele dagen toestaan.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Ivo.w »

16again schreef:
21 feb 2024 11:28
NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 10:54
Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Dat is natuurlijk geen reden om halve dagen te blokkeren, en alleen hele dagen mogelijk te maken.
Natuurlijk wel. Er is voor halve dagen nu geen plek. Daarvoor kan het kind op de wachtlijst.

Bij de hele dagen is nog wel plek. Kun je gebruik van gaan maken, maar dan betaal je daar ook voor.

Als bij de bouwmarkt de balken van 2 meter die je eigenlijk wilt hebben op zijn en ze hebben nog wel balken van 3 meter op voorraad, dan willen ze best die balken van 3 meter afzagen tot stukken van 2 meter. Maar je zal dan toch voor de balk van 3 meter moeten betalen. Ook als je het reststuk niet wil afnemen. De andere optie is wachten tot er weer kant en klare balken van 2 meter beschikbaar zijn.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Hoe meer individuele ouders hun specifieke wensen in de planning willen terugzien hoe lastiger die planning wordt. De opvang maakt dus een keuze tussen een lastige planning en minder keuzevrijheid. Hele dagdelen en geen vakantie uitzonderingen zijn volgens mij vrij gebruikelijk om nog wat grip op de planning te houden, met oplichting heeft het weinig te maken. U heeft zeker een punt dat er sprake is van een soort monopolie. Hebt u al bedacht welke consequenties dat volgens u dan heeft?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En dat personeel wordt natuurlijk ook doorbetaald tijdens de vakantie.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt overwegen een au-pair in huis te nemen, dan kunt u het bijna regelen zoals u zelf wenst.

Of wachten met werken tot het kind naar school gaat.

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Nevyn »

Vervelend he die kinderen, ze belemmeren je zo in he werk

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door rwolters »

Fee94 schreef:
20 feb 2024 16:18

-Ik werk zelf in het onderwijs en heb dus opvang nodig voor 42 weken. De organisatie biedt enkel contracten voor 52 weken. Wij vinden dit onrealistisch, omdat ze er in dit contract blijkbaar vanuit gaan dat niemand ooit vakantie heeft.
Dit is gewoon een rekenmethode. Net als dat jij in de 10 weken dat je niet werkt ook gewoon salaris krijgt. Volgens jouw denkwijze zou je alleen voor de 42 weken dat je werkt salaris moeten krijgen.

Als het KDV prijzen op basis van die 42 weken zou maken zou (a) de uurprijs gewoon omhoog gaan, en (b) de administratieve overheid uit de bocht vliegen want iedere ouder heeft andere wensen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Fee94 schreef:
20 feb 2024 16:18
Goedemiddag,

Mijn zoontje is 1,5 jaar. Momenteel wordt hij opgevangen door een gastouder, maar dat loopt helaas niet lekker. Daarom zijn we ons gaan oriënteren op de kinderdagopvang. We hebben in ons dorp 1 organisatie die de kinderopvang op twee locaties aanbiedt. We zoeken opvang voor 2 dagen/delen. Ik zal hieronder typen waar we allemaal tegenaan liepen. Mijn vraag is dan uiteindelijk: kunnen ze dit zomaar vragen/ eisen? Wij stonden in elk geval met onze oren te klapperen.

-Ik werk zelf in het onderwijs en heb dus opvang nodig voor 42 weken. De organisatie biedt enkel contracten voor 52 weken. Wij vinden dit onrealistisch, omdat ze er in dit contract blijkbaar vanuit gaan dat niemand ooit vakantie heeft.
- Als je 'de hele dag' opvang wenst, ben je verplicht te betalen van 07.15 - 18.15 (11 uren). Door mijn werk ben ik op wisselende tijden thuis, maar op z'n laatst om 1630.
- Door bovenstaande punten betaal ik per opvang minstens 1.75 uur te veel. Maal twee keer per week = 3.5 te veel per week. X 42 weken in het jaar = 147 uur voor niks betaald.
Plus de tien weken vakantie. 2x11 uur = 22 uur x10 weken 220 uur.
Per jaar heb ik dan 367 uur betaald en niet afgenomen. À 10,60 (ongeveer) per uur. Reken maar uit...
- Het alternatief is 'halve' opvangdagen. Die zijn van 0715-1400. Lijkt een goed compromis. Ik moet zorgen dat ik altijd om 1400 thuis ben, maar ik neem in ieder geval af wat ik betaal en de vakanties neem ik dan maar voor lief.
- We hadden ons aangemeld voor de halve dagen, maar in het contract staan hele dagen. Als ik hierover bel, krijg ik te horen dat de halve dagen al vol zitten en ik dus onder de regeling van hele dagen val, zoals eerder in dit bericht genoemd. Pas als er weer plek is, mag ik betalen voor halve dagen, maar ze kunnen niet zeggen per welk termijn dit (omgeveer) is.
- een laatste alternatief is geen gebruik maken van de dagopvang, maar van de peuterschool. Dit is van 0830 uur tot 1230. Ik neem weer alleen af wat ik betaal en de vakanties is de peuterschool dicht, dus betaal ik die ook niet. Maar, Ik werk buiten het dorp, dus tussen 0900 en 1200 werken zet geen zoden aan de dijk...

Nou, lang verhaal maar ik ben van mening dat dit een vorm van oplichterij is. Wegens de monopoliepositie in dit dorp zijn velen verplicht meer uren te betalen dan dat zoe nodig hebben. Ik zal vast niet de enige zijn die (ongeveer) in dit schuitje zit. Wat is jullie kijk hierop?
Hmmm dit KDV rekent wel heel erg ruim met 52 weken. Bij diverse KDVs welke ik ken en mee te maken hebt gehad waren 42 weken ( ivm vakanties ) en kon je losse vakantieopvang afnemen.
Uur tarief zal veelal gelijk aan max tarief waarvoor je KOT ontvangt.

Peuteropvang heeft gee KOT, heb je daar rekening mee gehouden.

Btw, is geen oplichting maar hoe heel veel KDVs werken wat ook is toegstaan.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De kinderopvang neemt personeel in vaste dienst. Die worden het hele jaar door betaald
De personeelskosten worden dan over 52 weken omgeslagen.
Als u en anders ouders maar voor 42 weken willen betalen en dan met name niet tijdens schoolvakanties willen betalen, wat moet de kinderopvang dan doen? Haar personeel onbetaald verlof geven?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door BL2 »

Heeft natuurlijk niets met oplichting te maken, maar met een bepaalde keuze van bedrijfsvoering. De afnemers (ouders) betalen gewoon de kosten voor het personeel, dat ook gewoon 52 weken per jaar in dienst is, en minimaliseren de administratieve kosten door iedereen gelijk te stellen.
Je gaat er mee in zee, of je zoekt een andere oplossing.
Zal wel van de oude stempel zijn, maar in mijn jeugd was er altijd minimaal een ouder thuis, en zo hebben wij onze eigen kinderen ook zelf opgevoed.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door jochemd »

Fee94 schreef: Nou, lang verhaal maar ik ben van mening dat dit een vorm van oplichterij is. Wegens de monopoliepositie in dit dorp zijn velen verplicht meer uren te betalen dan dat zoe nodig hebben. Ik zal vast niet de enige zijn die (ongeveer) in dit schuitje zit. Wat is jullie kijk hierop?
Dit verhaal maakt mij nieuwsgierig. Als u twee eieren nodig heeft, maar alle supermarkten in uw dorp (die gezamelijk een monopoliepositie hebben) verkopen eieren alleen per 6 of per 10, bent u dan ook van mening dat dat een vorm van oplichting is omdat mensen verplicht zijn meer te betalen dan ze nodig hebben?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door angel1978 »

jochemd schreef:
22 feb 2024 13:37
Fee94 schreef: Nou, lang verhaal maar ik ben van mening dat dit een vorm van oplichterij is. Wegens de monopoliepositie in dit dorp zijn velen verplicht meer uren te betalen dan dat zoe nodig hebben. Ik zal vast niet de enige zijn die (ongeveer) in dit schuitje zit. Wat is jullie kijk hierop?
Dit verhaal maakt mij nieuwsgierig. Als u twee eieren nodig heeft, maar alle supermarkten in uw dorp (die gezamelijk een monopoliepositie hebben) verkopen eieren alleen per 6 of per 10, bent u dan ook van mening dat dat een vorm van oplichting is omdat mensen verplicht zijn meer te betalen dan ze nodig hebben?

Hoewel je punt legitiem is, klopt deze vergelijking natuurlijk van geen kant.

Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

NeoDutchio schreef:
21 feb 2024 10:54
Mijn kijk is heel anders. Bij u in het onderwijs gelden geen maximale kinderaantallen, in de kinderopvang wel. Er zijn strenge regels hoeveel kinderen van welke leeftijd per leider mogen zijn.
Om de opvang betaalbaar te houden worden er tijdsblokken gemaakt. Zit zo’n blok vol, dan moet je wachten tot er of plek is, of dat er genoeg kinderen zijn om een extra leider rendabel te maken.
Er zijn zeer weinig kinderdagverblijven die per uur rekenen.
U werkt in het onderwijs, een ander heef late dienst, de volgende moet weer om 6 uur in de ochtend beginnen, en zo heeft iedereen iets. Maar dat staat los van elke organisatie die zelf mag bepalen hoe ze hun bedrijf inrichten.
Bedankt voor uw bericht. Ook in het onderwijs worden planningen en het aantal banen afgestemd op het aantal leerlingen, dus dat punt begrijp ik. Wat ik echter minder begrijp is dat ze niet een iets flexibeler contract kunnen aanbieden. Hoeft nog niet eens per uur, maar bijvoorbeeld dat iedereen zijn vakantieweken mag aangeven. Er zijn organisaties die dit bijvoorbeeld wel toestaan ( ook te lezen in een reactie hieronder).

Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

DeZevendeHenk schreef:
21 feb 2024 12:29
Hoe meer individuele ouders hun specifieke wensen in de planning willen terugzien hoe lastiger die planning wordt. De opvang maakt dus een keuze tussen een lastige planning en minder keuzevrijheid. Hele dagdelen en geen vakantie uitzonderingen zijn volgens mij vrij gebruikelijk om nog wat grip op de planning te houden, met oplichting heeft het weinig te maken. U heeft zeker een punt dat er sprake is van een soort monopolie. Hebt u al bedacht welke consequenties dat volgens u dan heeft?
Bedankt voor uw reactie. Naar mijn inziens zorgt de monopolie ervoor dat ze dit soort eisen kunnen stellen. Er is voor de klant geen alternatief. Met deze bedrijfsvoering vind ik dat we het eigenlijke doel uit het oog verliezen, namelijk ouders helpen door hun kinderen op te vangen op momenten dat de ouder(s) dit zelf niet kunnen. Met deze bedrijfsvoering krijg ik het idee dat winst maken voorop staat ipv het helpen van de ouders...

Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

Nevyn schreef:
21 feb 2024 13:48
Vervelend he die kinderen, ze belemmeren je zo in he werk
Ondanks dat deze opmerking niks toevoegd aan de inhoud, voel ik me toch geroepen hierop te reageren. Als er namelijk iemand tegen de kinderdagopvang is, ben ik het zelf. Zijn eerste levensjaar is mijn kindje volledig thuis geweest bij mij en/of mijn partner en daarna 1 dag in de week naar een gastouder. Nu we zien hoe leuk hij het vindt om bij andere kindjes te zijn en aangezien hij straks een echte peuter is, verkennen we de andere opvangmogelijkheden.

Men zou ook kunnen zeggen dat mijn reactie ook wordt gevoed door mijn afkeer tegen kinderopvang op zeer jonge leeftijd ;)

Fee94
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 feb 2024 14:35

Re: Kinderdagverblijf rekent meer dan nodig is

Ongelezen bericht door Fee94 »

BL2 schreef:
22 feb 2024 00:36
Zal wel van de oude stempel zijn, maar in mijn jeugd was er altijd minimaal een ouder thuis, en zo hebben wij onze eigen kinderen ook zelf opgevoed.
Zie mijn reactie op Nevyn.

Plaats reactie