Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Discussieer hier over kinderopvang.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
30 aug 2022 15:23
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 15:06
52 weken 1 dag per week afnemen is toch een contract voor bepaalde duur of begrijp ik dit verkeerd ?
Nee, dat is een contract voor wat je afneemt, niet voor hoe lang.
Dat kan je helemaal niet zeggen zonder het contract te kennen. Het hangt immers van de totale formulering af wat er overeengekomen is. Jouw uitleg is slechts één van de mogelijke varianten, net zoals die van Teunbosseman dat is.

Ook bij jouw uitleg (het is wat je afneemt) is er, tenzij er méér afgesproken is, een contract van bepaalde duur. Nadat je immers 52 weken lang die ene dag per week hebt afgenomen, is het contract "uitgewerkt", dan is geleverd wat is overeengekomen.

Alléén als je daarnaast ook nog afspreekt dat dat de jaarlijkse hoeveelheid is, en niet vastlegt hoe lang je dat doet, is er géén sprake van een contract van bepaalde duur.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
30 aug 2022 15:23
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 15:06
52 weken 1 dag per week afnemen is toch een contract voor bepaalde duur of begrijp ik dit verkeerd ?
Nee, dat is een contract voor wat je afneemt, niet voor hoe lang.
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 15:06
Daarbij heb je ook opzegtermijn mocht bv een kind door omstandigheden geen opvang meer nodig hebben.
Bij een vast contract kan je alleen opzeggen per einddatum of als dit in het contract staat. Maar een vast contract die door beide partijen tussentijds op te zeggen is heeft dus geen waarde.

Nou weet niet hou in jouw omgeving de KDVs werken maar in mijn omgeving is 52 weken 1 dag afnemen gewoon een contract welke na afloop opnieuw verlengt wordt of niet als je stopt met opvang en met eventueel nieuwe uur tarieven welke veelal per 1 jan van nieuwe jaar ingaan.

Bij een contract kun je wel degelijk opzeggen mits daar goede reden voor is. Bv verhuizing, onverwacht baanverlies en daardoor inkomens verlies, overlijden etc etc etc
Uiteraard in overleg met KDV.

Blijkbaar zijn de KDVs in mijn omgeving meer flexibel dan in jouw omgeving. Heb er jaren gebruik van gemaakt en heb ook vele jaren in de OC gezeten,
Maar er zijn wel degelijk meer mogelijkheden.

Maar ben benieuwd of TS nog aanvullende info geeft want dan weten wij pas meer details mbt contract vorm en wat er is afgesproken.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 16:39
Nou weet niet hou in jouw omgeving de KDVs werken maar in mijn omgeving is 52 weken 1 dag afnemen gewoon een contract welke na afloop opnieuw verlengt wordt of niet als je stopt met opvang en met eventueel nieuwe uur tarieven welke veelal per 1 jan van nieuwe jaar ingaan.
Dat het een contract is staat buiten kijf. Wat het punt is dat er onterecht gedacht word dat als een ouder een 52 weken contract afneemt dit automatisch een jaarcontract zou zijn. In die gedachtegang zou het betekenen dat als iemand een 40 weken contract afsluit deze dus al begin oktober zou aflopen. Het wil zeggen dat het kind 52 of 40 weken per jaar komt.
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 16:39
Bij een contract kun je wel degelijk opzeggen mits daar goede reden voor is. Bv verhuizing, onverwacht baanverlies en daardoor inkomens verlies, overlijden etc etc etc
Uiteraard in overleg met KDV.
Wat is dan het nut als het een jaarcontract zou zijn als er vanuit beide partijen op te zeggen is. Dan is het dus geen vast contract.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
30 aug 2022 18:01
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 16:39
Bij een contract kun je wel degelijk opzeggen mits daar goede reden voor is. Bv verhuizing, onverwacht baanverlies en daardoor inkomens verlies, overlijden etc etc etc
Uiteraard in overleg met KDV.
Wat is dan het nut als het een jaarcontract zou zijn als er vanuit beide partijen op te zeggen is. Dan is het dus geen vast contract.
Genoemde redenen zijn wat mij betreft redelijk: Dit zal niet vaak voorkomen, waardoor procentueel weinig kinderen voortijdig van KDV worden afgehaald, zodat de "vaste" contracten toch solide basis vormen om personeelsbeleid op te baseren.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
30 aug 2022 18:01
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 16:39
Nou weet niet hou in jouw omgeving de KDVs werken maar in mijn omgeving is 52 weken 1 dag afnemen gewoon een contract welke na afloop opnieuw verlengt wordt of niet als je stopt met opvang en met eventueel nieuwe uur tarieven welke veelal per 1 jan van nieuwe jaar ingaan.
Dat het een contract is staat buiten kijf. Wat het punt is dat er onterecht gedacht word dat als een ouder een 52 weken contract afneemt dit automatisch een jaarcontract zou zijn. In die gedachtegang zou het betekenen dat als iemand een 40 weken contract afsluit deze dus al begin oktober zou aflopen. Het wil zeggen dat het kind 52 of 40 weken per jaar komt.
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 16:39
Bij een contract kun je wel degelijk opzeggen mits daar goede reden voor is. Bv verhuizing, onverwacht baanverlies en daardoor inkomens verlies, overlijden etc etc etc
Uiteraard in overleg met KDV.
Wat is dan het nut als het een jaarcontract zou zijn als er vanuit beide partijen op te zeggen is. Dan is het dus geen vast contract.

Neen, niet onterecht gedacht maar een andere werkwijze van deze KDVs.
52 weken is een contract welke loopt van 1 jan tm 31 dec. Als een kind 40 weken naar opvang gaat kan dit nog steeds een jaar contract zijn maar dan bv zonder vakanties maar wel welke op 1 jan begint en op 31 dec eindigt.

Als een kind later instroomt, bv 1 okt dan is de berekening naar rato. Dus contract van 1 okt tm 31 dec is xx weken en dan in nieuwe jaar een contract van bv 52 weken of 40 weken of whatever het KDV voor mogelijkheden aanbiedt.


Er kunnen toch altijd omstandigheden zijn dat een "vast" contract wordt open gebroken ? Gebeurt toch ook in het bedrijfsleven ?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Teunbosseman schreef:
31 aug 2022 10:40
52 weken is een contract welke loopt van 1 jan tm 31 dec.
??
van 17 maart tot volgend jaar 16 maart is evengoed 52 weken. En zo kunnen het hele jaar nieuwe klanten instromen , ipv alleen per 1 januari.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
31 aug 2022 12:55
Teunbosseman schreef:
31 aug 2022 10:40
52 weken is een contract welke loopt van 1 jan tm 31 dec.
??
van 17 maart tot volgend jaar 16 maart is evengoed 52 weken. En zo kunnen het hele jaar nieuwe klanten instromen , ipv alleen per 1 januari.
Zo werkt dat niet in de kinderopvang. Je leest half en reageert alleen alleen op een stukje.

Als contract 17 maart zou ingaan dan duurt de opvang tm 31 dec ( ervan uitgaande dat de rest van het jaar opvang wordt afgenomen al dan niet met of zonder vakantieopvang ) daarna volgt als opvang doorgaat een nieuwe contract welke 1 jan ingaat tm 31 dec. wat 52 weken is of minder als er geen vakantieopvang wordt afgenomen.

In KDV land zijn er verschillende contracten mogelijk maar eindigen inprincipe 31 dec. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.


Dit stond er in mijn eerdere posting.
Als een kind later instroomt, bv 1 okt dan is de berekening naar rato. Dus contract van 1 okt tm 31 dec is xx weken en dan in nieuwe jaar een contract van bv 52 weken of 40 weken of whatever het KDV voor mogelijkheden aanbiedt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Teunbosseman schreef:
31 aug 2022 13:58
In KDV land zijn er verschillende contracten mogelijk maar eindigen inprincipe 31 dec. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Daar blijkt niets van bij eerste KDV waar ik de voorwaarden van op zoek:
https://www.partou.nl/drupal/media/site ... 2017_0.pdf
Wat gewoon een landelijke keten betreft.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
31 aug 2022 17:00
Teunbosseman schreef:
31 aug 2022 13:58
In KDV land zijn er verschillende contracten mogelijk maar eindigen inprincipe 31 dec. Uitzonderingen daar gelaten uiteraard.
Daar blijkt niets van bij eerste KDV waar ik de voorwaarden van op zoek:
https://www.partou.nl/drupal/media/site ... 2017_0.pdf
Wat gewoon een landelijke keten betreft.

Dan werkt dat KDV anders dan in mijn omgeving. En voorwaarden van 2017 ? Mogen mijn inziens wel een update gebruiken :mrgreen:

Een gedeelte uit de voorwaarden van KDV waar ik gebruik van hebt gemaakt. Voorwaarden 2022-2023

9. BETALINGSCONDITIE
9.1. Berekening van het maandbedrag
Hoe het maandbedrag wordt berekend hangt af van de opvangsoort die wordt afgenomen. Hierna zal
de berekening per opvangsoort worden uiteengezet.
KDV
Wanneer u aan het begin van het kalenderjaar start worden de kosten per week (aantal dagen * 12
uur * uurtarief) vermenigvuldigd met 51 weken en vervolgens gedeeld door twaalf maanden. Op deze
manier is het maandbedrag iedere maand gelijk.
Indien u halverwege het kalenderjaar start worden de kosten per week vermenigvuldigd met het
aantal resterende weken en vervolgens gedeeld door het aantal resterende maanden.
Mocht u halverwege de maand starten dan wordt de eerste maand de daadwerkelijk genoten opvang
in rekening gebracht. Het maandbedrag, dat is terug te vinden op het plaatsingscontract, wordt in dat
geval berekend en geïncasseerd vanaf de eerste daaropvolgende volledige maand.[/i.]

BSO
Wanneer u aan het begin van het kalenderjaar start wordt de kosten per week (aantal dagen * aantal
uur * uurtarief) vermenigvuldigd met het aantal schoolweken en vervolgens gedeeld door twaalf
maanden. Op deze manier is het maandbedrag iedere maand gelijk. Dit betekent dat u ook een factuur
ontvangt gedurende de zomervakantie ondanks dat u wellicht in deze periode geen opvang afneemt.
Uiteraard worden de vakantieweken dan niet meegenomen in de berekening. Ook de kosten voor
eventueel afgenomen vakantieopvang en studiedagen wordt op deze manier berekend. Hierdoor
worden de kosten voor deze opvangdagen gelijkmatig over de kalendermaanden verspreid.
Indien u halverwege het kalenderjaar start worden de kosten per week vermenigvuldigd met het
aantal resterende weken en vervolgens gedeeld door het aantal resterende maanden.
Mocht u halverwege de maand starten dan wordt de eerste maand de daadwerkelijk genoten opvang
in rekening gebracht. Het maandbedrag wordt in dat geval berekend vanaf de eerste daaropvolgende
volledige maand.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Wat is er mis met voorwaarden uit 2017?
In je quote lees uit je voorwaarden lees ik nergens dat een contract per 31-12 eindigt. Hooguit hoe de kosten worden berekend.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

16again schreef:
01 sep 2022 11:11
Wat is er mis met voorwaarden uit 2017?
In je quote lees uit je voorwaarden lees ik nergens dat een contract per 31-12 eindigt. Hooguit hoe de kosten worden berekend.
Precies zoals ik schreef-> Mogen mijn inziens wel een update gebruiken.
Quote nogmaals lezen dan maar ? Sleutelwoord is kalenderjaar :wink:

Plaats reactie