Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Discussieer hier over kinderopvang.
xBlue
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 aug 2022 16:51

Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door xBlue »

Beste,

Vorig jaar een 52 weken contract getekend bij het KDV voor kinderopvang t/m 2024.
Kind gaat 1 dag in de week een hele dag naar het KDV.
KDV wilt nu eenzijdig het contract aanpassen met daarbij een minimale afname van 2 dagen.
Als ik hier niet mee akkoord ga dien ik een ander kinderdagverblijf te gaan zoeken.
Het verhaal erbij is dat ze dit nieuwe beleid pedagogisch verantwoorder vinden en ze de kinderen zo beter voorbereiden op het naar school gaan.

In de algemene voorwaarden staat dat het contract gewijzigd mag worden indien hier een zware financiële noodzaak toe is. Deze hoeven ze overigens niet te specificeren volgens de voorwaarden.
Nu staat er dus ook dat het KDV de voorwaarden zelf mag aanpassen. Kan het KDV deze hele zin opeens uit de voorwaarden halen ?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken dus alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op jouw overeenkomst zijn de voorwaarden van toepassing die toen golden. Als daar geen eenzijdig wijzigingsbeding in staat, anders dan uit financiële noodzaak, dan kan dit dus niet. Dat ze het voor nieuwe klanten anders regelen is prima, maar bestaande contracten blijven in stand.

Vraag is alleen wanneer je contract eindigt, en of ze de wijziging per direct door willen voeren of tegen einddatum contract. Jouw omschrijving roept vragen op:
xBlue schreef:
29 aug 2022 08:20
Vorig jaar een 52 weken contract getekend bij het KDV voor kinderopvang t/m 2024.
Als jij vorige jaar een contract van 52 weken (dus van één jaar) hebt getekend, loopt dat contract toch nu af, en niet pas in 2023, laat staan 2024?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door 16again »

Of is KDV 52 weken per jaar open?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Controleer of KDV een OC ( Ouderraad Commissie ) heeft en maak dit kenbaar bij hen. Wijzigingen op pedagogisch vlak dienen bij de OC kenbaar te worden gemaakt.
Ook kun je BOINK benaderen voor advies. Weet zo niet meer of je wel / niet lid dient te zijn,

https://www.boink.info

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt getekend voor 52 weken opvang per jaar. Er zijn ook 40 weken contracten waarbij je de vakanties niet afneemt. Het is dus niet zo dat u een vast contract heeft die 52 weken duurt. Beide partijen mogen, met inachtneming van een opzegtermijn, opzeggen.

Een kind die 1 dag in de week komt is een last voor een kdv. Er geldt een maximaal aantal kinderen per begeleidster. Door losse kinderen is de last dat er op bepaalde dagen meer begeleiders nodig zijn. Iedereen heeft een contract nodig voor een x aantal uur en dan word het puzzelen. Hoe vaker een kind komt, hoe stabieler de groep is en hoe stabieler de bezetting.
Dit is niet wat u te horen heeft gekregen, maar wel een reden waarom er al tijden onrust is in de kinderopvang.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 14:53
U hebt getekend voor 52 weken opvang per jaar. Er zijn ook 40 weken contracten waarbij je de vakanties niet afneemt. Het is dus niet zo dat u een vast contract heeft die 52 weken duurt. Beide partijen mogen, met inachtneming van een opzegtermijn, opzeggen.

Een kind die 1 dag in de week komt is een last voor een kdv. Er geldt een maximaal aantal kinderen per begeleidster. Door losse kinderen is de last dat er op bepaalde dagen meer begeleiders nodig zijn. Iedereen heeft een contract nodig voor een x aantal uur en dan word het puzzelen. Hoe vaker een kind komt, hoe stabieler de groep is en hoe stabieler de bezetting.
Dit is niet wat u te horen heeft gekregen, maar wel een reden waarom er al tijden onrust is in de kinderopvang.

Een last voor een KDV ???? Een KDV is niet alleen voor diegene welke 3,4,5 dagen komen brengen. Bij mij in de buurt is er amper "onrust" bij KDVs. Wel zijn er weer wachttijden ivm personeels tekort / zieken maar zeker niet door kinderen welke slechts 1 dag per week komen.

Een 52 weken contract is veelal een contract van 1 jan tot 31 deze waarbij dit betreffende KDV blijkbaar open is tussen kerst en oud/nieuw. Ik ben bekend met 51 weken contract ivm sluiting tussen kerst en oud/nieuw maar daar betaal je dan ook niet voor.
En inderdaad kan ook opvang zonder vakanties zijn.

Tevens werken de KDVs bij mij in de buurt met verschillende uur prijzen. Dus 1 dag opvang kost xx, 2 dagen minder, 3 dagen nog minder etc etc.


Ik vermoedt eerder zoals Moneyman schreef dat de 52 weken nu zou af lopen en dat er nu een gewijzigd contract wordt aangeboden.
Als jij vorige jaar een contract van 52 weken (dus van één jaar) hebt getekend, loopt dat contract toch nu af, en niet pas in 2023, laat staan 2024?

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door PGros »

Als het KDV een abonnement aanbied van 52 weken voor een kind en je neemt hem meteen voor drie jaar loopt die tot 2024.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

PGros schreef:
29 aug 2022 16:27
Als het KDV een abonnement aanbied van 52 weken voor een kind en je neemt hem meteen voor drie jaar loopt die tot 2024.
Mij is niet bekend dat een KDV contracten aanbiedt met looptijden langer dan een jaar. In mijn KDV tijd bestond niet in ieder geval niet. Moest ieder jaar opnieuw aangeven welke opvang ik wilde.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

PGros schreef:
29 aug 2022 16:27
Als het KDV een abonnement aanbied van 52 weken voor een kind en je neemt hem meteen voor drie jaar loopt die tot 2024.
Klopt, dat zou een uitleg van de tekst uit de OP kunnen zijn. Maar zeker als er een contract met een looptijd van 3 jaar gesloten wordt, kan ik me bijna niet voorstellen dat er niets anders in de voorwaarden staat over tussentijdse wijzigingen of ontbinding dan alleen bij financiële redenen. Da's hoogst ongebruikelijk. Vandaar mijn eerdere vraag aan TS.

Maar goed, het kán natuurlijk wel, en als het zo is dan heeft TS een punt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Een last voor een KDV ???? Een KDV is niet alleen voor diegene welke 3,4,5 dagen komen brengen. Bij mij in de buurt is er amper "onrust" bij KDVs. Wel zijn er weer wachttijden ivm personeels tekort / zieken maar zeker niet door kinderen welke slechts 1 dag per week komen.
Organisatorisch en financieel een last inderdaad.
Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Tevens werken de KDVs bij mij in de buurt met verschillende uur prijzen. Dus 1 dag opvang kost xx, 2 dagen minder, 3 dagen nog minder etc etc.
Dus ook een ontmoedigingsbeleid. Als een kind voor 4 dagen op de wachtlijst komt omdat 3 dagen beschikbaar zijn loop je de kans dat dat kind op meer plekken op de wachtlijst staat en eerder ergens anders terecht kan. Je loopt dan geld mis.
Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Ik vermoedt eerder zoals Moneyman schreef dat de 52 weken nu zou af lopen en dat er nu een gewijzigd contract wordt aangeboden.
Als jij vorige jaar een contract van 52 weken (dus van één jaar) hebt getekend, loopt dat contract toch nu af, en niet pas in 2023, laat staan 2024?
Er zijn geen contracten voor bepaalde duur. Er zijn wel contracten voor wat je afneemt. Dus hoeveel weken per jaar, welke dagen in de week, flexibel, enz. Als ouder neem je, in dit geval, 52 weken per jaar 1 dag per week af. En dat staat los van de duur.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 16:46
Er zijn geen contracten voor bepaalde duur. Er zijn wel contracten voor wat je afneemt.
Dat is niet waar.

Er zijn ook contracten met een vaste looptijd (bijvoorbeeld een jaar) en/of een vaste einddatum (bijvoorbeeld het moment dat het kind naar school gaat), waarbij uiteraard ook de door jou genoemde factoren (hoeveel weken per jaar, welke dagen in de week, flexibel, enz.) worden vastgelegd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
29 aug 2022 16:53
NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 16:46
Er zijn geen contracten voor bepaalde duur. Er zijn wel contracten voor wat je afneemt.
Dat is niet waar.

Er zijn ook contracten met een vaste looptijd (bijvoorbeeld een jaar) en/of een vaste einddatum (bijvoorbeeld het moment dat het kind naar school gaat), waarbij uiteraard ook de door jou genoemde factoren (hoeveel weken per jaar, welke dagen in de week, flexibel, enz.) worden vastgelegd.
Ik moet het eerste kinderdagverblijf nog meemaken die duurcontracten aanbied. Je legt je dan vast terwijl er van beide kanten onzekerheden zijn. Einddatum is sowieso op de 4de verjaardag.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 18:05
Moneyman schreef:
29 aug 2022 16:53
NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 16:46
Er zijn geen contracten voor bepaalde duur. Er zijn wel contracten voor wat je afneemt.
Dat is niet waar.

Er zijn ook contracten met een vaste looptijd (bijvoorbeeld een jaar) en/of een vaste einddatum (bijvoorbeeld het moment dat het kind naar school gaat), waarbij uiteraard ook de door jou genoemde factoren (hoeveel weken per jaar, welke dagen in de week, flexibel, enz.) worden vastgelegd.
Ik moet het eerste kinderdagverblijf nog meemaken die duurcontracten aanbied. Je legt je dan vast terwijl er van beide kanten onzekerheden zijn. Einddatum is sowieso op de 4de verjaardag.

Die duurcontracten zijn er gewoon. Onzekerheden zijn er altijd en dat is anders ook nooit een probleem.
Einddatum is het moment dat het kind naar school gaat en dat is niet per se de 4e verjaardag.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 18:05
Ik moet het eerste kinderdagverblijf nog meemaken die duurcontracten aanbied.
Ah, je verschuift nu van “er zijn geen contracten van bepaalde duur” naar “k heb ze nog niet gezien”. Het eerste is fout, het tweede kan best kloppen, maar is niet zo relevant.
NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 18:05
Einddatum is sowieso op de 4de verjaardag.
Ook onjuist. De einddatum kan van alles zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
29 aug 2022 19:22
NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 18:05
Ik moet het eerste kinderdagverblijf nog meemaken die duurcontracten aanbied.
Ah, je verschuift nu van “er zijn geen contracten van bepaalde duur” naar “k heb ze nog niet gezien”. Het eerste is fout, het tweede kan best kloppen, maar is niet zo relevant.
Ik verschuif niets. Al 17 jaar ben ik gelinkt aan de kinderopvang en in die 17 jaar heb ik geen enkel kdv meegemaakt die zichzelf vastzetten in een situatie die niet vast is. Kinderen komen en kinderen gaan.
Moneyman schreef:
29 aug 2022 19:22
NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 18:05
Einddatum is sowieso op de 4de verjaardag.
Ook onjuist. De einddatum kan van alles zijn.
In overleg kan alles. Maar de einddatum is de 4de verjaardag. De opvang loopt officieel ook tot het 4de jaar. Vanaf het 4de jaar zijn andere opvangvormen. In overleg kan je de opvang tijdelijk door laten lopen als het kind nog niet naar school kan. Maar dat is maar tijdelijk.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Moneyman »

je blijft je eigen ervaring tot maatstaf nemen, terwijl het evident is dat er veel meer mogelijkheden zijn dan jij noemt en daardoor je conclusies vanwege de generieke formulering, simpelweg onjuist zijn.

Er zijn, anders dan jij schrijft, wel degelijk bepaalde tijd-contracten, en er zijn, anders dan jij schrijft, allerlei einddata mogelijk. Da’s ook nogal logisch, want lang niet iedereen heeft tot het kind 4 jaar is opvang nodig.

Ik ben benieuwd of TS nog terug komt om wat toelichting te geven over haar specifieke situatie.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Erthanax »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 16:46
Dus ook een ontmoedigingsbeleid. Als een kind voor 4 dagen op de wachtlijst komt omdat 3 dagen beschikbaar zijn loop je de kans dat dat kind op meer plekken op de wachtlijst staat en eerder ergens anders terecht kan. Je loopt dan geld mis.
Bedoelt u dat kinderen van ouders die voor 4 dagen opvang willen voor die 4 dagen op de wachtlijst blijven staan als er maar 3 dagen beschikbaar zijn? Daarvan heb ik nooit gehoord, tenzij het de uitdrukkelijke wens is van de ouders.
Mijn kinderen zitten elk jaar in zo'n situatie, dwz meer aangevraagd dan beschikbaar. Hun kleintjes gaan dan voor de beschikbare tijd naar het KDV, voor het restant blijven ze dan op de wachtlijst ("tot er een plekje vrij is"). Er is dus geen sprake van geld mislopen. Die ene dag dat er nog geen opvang is wordt zolang op een andere manier ingevuld. De meeste grootouders doen het met veel plezier en ik beschouw het als een voorrecht dat ik zo nauw bij mijn kleinkinderen betrokken kan zijn.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

xBlue schreef:
29 aug 2022 08:20

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet aanpakken dus alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt!
Om een goed antwoord te geven zou ik uw contract moeten bekijken. In eerste instantie denk ik dat hun tot 2024 uw kind 1 dag per week moeten blijven opvangen.

Als een goed gesprek niet tot een oplossing komt kunt u contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering of met www.juridischloket.nl. Hun kunnen u adviseren of helpen wat u het beste kunt doen.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

NeoDutchio schreef:
29 aug 2022 16:46
Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Een last voor een KDV ???? Een KDV is niet alleen voor diegene welke 3,4,5 dagen komen brengen. Bij mij in de buurt is er amper "onrust" bij KDVs. Wel zijn er weer wachttijden ivm personeels tekort / zieken maar zeker niet door kinderen welke slechts 1 dag per week komen.
Organisatorisch en financieel een last inderdaad.
Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Tevens werken de KDVs bij mij in de buurt met verschillende uur prijzen. Dus 1 dag opvang kost xx, 2 dagen minder, 3 dagen nog minder etc etc.
Dus ook een ontmoedigingsbeleid. Als een kind voor 4 dagen op de wachtlijst komt omdat 3 dagen beschikbaar zijn loop je de kans dat dat kind op meer plekken op de wachtlijst staat en eerder ergens anders terecht kan. Je loopt dan geld mis.
Teunbosseman schreef:
29 aug 2022 16:13
Ik vermoedt eerder zoals Moneyman schreef dat de 52 weken nu zou af lopen en dat er nu een gewijzigd contract wordt aangeboden.
Als jij vorige jaar een contract van 52 weken (dus van één jaar) hebt getekend, loopt dat contract toch nu af, en niet pas in 2023, laat staan 2024?
Er zijn geen contracten voor bepaalde duur. Er zijn wel contracten voor wat je afneemt. Dus hoeveel weken per jaar, welke dagen in de week, flexibel, enz. Als ouder neem je, in dit geval, 52 weken per jaar 1 dag per week af. En dat staat los van de duur.

* Niet met jou eens dat organisatorisch en financieel een last zou zijn. Niet voor de KDVs waar ik mee bekend ben. Kwestie van goed plannen.

* Neen, geen ontmoedigingsbeleid, hoe kom je erop ? Je betaalt gewoon meer bij een lagere afname, daarbij krijgt een ouder ook KOT tot een max en als de uurprijs hoger is dan betaalt de ouder dat eigen zak. Je geeft hiermee een keuze aan de ouder(s).
Als er wel 3 dagen beschikbaar zijn dan kan de ouder toch daarvoor kiezen en voor 1 dag op de wachtlijst staan of elders opvangen of niet of een andere oplossing.

* Er zijn wel degelijk contracten voor bepaalde duur. Heb ze zelf gehad. Inderdaad wel vastgelegd wat je afneemt, dus met of zonder vakantie. En contract is afhankelijk van moment van afname opvang maar veelal van 1 jan tot 31 dec.
Maar als een ouder op 1 okt opvang neemt, dan is naar rato uiteraard tot 31 dec en dan weer een nieuw contract.

52 weken 1 dag per week afnemen is toch een contract voor bepaalde duur of begrijp ik dit verkeerd ?

Daarbij heb je ook opzegtermijn mocht bv een kind door omstandigheden geen opvang meer nodig hebben.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kinderopvang KDV past eenzijdig contract aan, wat nu?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 15:06
52 weken 1 dag per week afnemen is toch een contract voor bepaalde duur of begrijp ik dit verkeerd ?
Nee, dat is een contract voor wat je afneemt, niet voor hoe lang.
Teunbosseman schreef:
30 aug 2022 15:06
Daarbij heb je ook opzegtermijn mocht bv een kind door omstandigheden geen opvang meer nodig hebben.
Bij een vast contract kan je alleen opzeggen per einddatum of als dit in het contract staat. Maar een vast contract die door beide partijen tussentijds op te zeggen is heeft dus geen waarde.

Plaats reactie