Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Discussieer hier over kinderopvang.
LindaPinda1984x
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 nov 2023 15:43

Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door LindaPinda1984x »

Hallo,

Mijn jongste dochter van 2,5 jaar gaat vanaf baby naar een kinderopvang. Wij komen hier sinds onze oudste dochter een baby was, dus zo'n 12 jaar.

Afgelopen zomer bleek mijn dochter een aantal keer achter elkaar luizen te hebben. Als wij werden gebeld, gingen wij gelijk naar de opvang om haar op te halen, zodat wij haar konden kammen en behandelen.

Nu had ze aan het begin van deze week volgens de opvang weer luizen. Thuis tijdens het kammen kwamen wij 1 luis tegen, maar hebben wij haar toch behandeld met anti luis shampoo. De volgende dag kregen wij van de opvang te horen dat ze neten in haar haar had. Kan natuurlijk, dus wij thuis weer uitgebreid kammen en de volgende ochtend nogmaals. Beide keren hebben wij geen neten of luizen kunnen ontdekken, dus hebben wij haar de volgende ochtend weer naar de opvang gebracht. Twee uur later kregen wij weer een telefoontje dat ze luizen zou hebben. Zelf vonden wij het vreemd, maar ok. Thuis bleek er wederom niets aan de hand te zijn.

Nu kreeg ik een boze app van de opvang met de eis dat mijn dochter iedere dag door hen gecontroleerd moet worden bij binnenkomst en dat ze anders niet welkom is op de opvang. Dit kwam bij mij echt verkeerd binnen.

Naast dat het controleren tijd kost en ik gewoon op tijd op mijn werk moet zijn, vind ik het geen fijn idee dat mijn dochter straks niet meer naar de opvang wil omdat het kammen een nare ervaring is geworden. Ik heb daarom een tegenvoorstel gedaan, dat wij iedere ochtend thuis (in haar betrouwbare omgeving) haar haar kammen en haar, in het geval van luizen, thuis eerst behandelen. Hier gaan zij niet mee akkoord.

Mijn vraag is: (ik heb gezocht, maar ik kan het antwoord niet vinden) mogen ze dit zomaar van ons eisen? En mijn dochter dus weigeren als wij er niet aan mee werken?

Ik vind het extra vervelend dat we los van dit luizen gebeuren altijd een fijn gevoel bij de opvang hebben gehad. Ik zit nu op het werk met het gevoel dat mijn dochter op de opvang anders wordt behandeld dan de andere kinderen. Daarom heb ik ons bij een andere opvang op de wachtlijst laten zetten.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Als opvang heb je de verantwoordelijkheid voor de algehele gezondheid van de aan jou toevertrouwde kinderen. Het luizenvrij houden hoor daarbij. Als er door hen meermaals luizen geconstateerd worden, vind ik het geen gekke eis eerlijk gezegd.

Dat jij de luizen niet kan vinden, zegt natuurlijk niet alles. Ik kan me prima voorstellen dat het kammen in jouw aanwezigheid juist een goede oplossing biedt voor de wellus-nietus-discussie die er feitelijk ontstaat.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Leuk is het natuurlijk niet, maar een gezamenlijke controle lijkt me eigenlijk wel een elegante oplossing. Het is dan wel belangrijk, vooral voor uw kind, dat u dat zo open, neutraal en liefst zo positief en gezellig mogelijk doet.
Is uw dochter het enige kind in de opvang waarbij terecht of ten onrechte neten of luizen worden geconstateerd? Ze kan ze daar natuurlijk ook van een ander kind “krijgen”. Worden de andere kinderen daar ook gecontroleerd?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Vraag of er een luizen protocol is. En als deze er niet is, licht de ouderraad commisie in

Zoals reeds door Erthanax reeds beschreven is, is jouw dochter de enige ?

Van een willekeurig KDV.

Wat doen we op het KDV als er luizen en neten worden geconstateerd
Kinderen met hoofdluis hoeven niet geweerd te worden. Wel wordt er direct na constatering contact opgenomen
met de ouders zodat er thuis met adequate behandeling kan worden begonnen. Indien de hoofdluis op de
kinderopvang wordt ontdekt starten de pedagogisch medewerkers de behandeling d.m.v. kammen van het (nat
gemaakte) haar met een fijne kam. Er wordt aan ouders verzocht om thuis de behandeling voort te zetten evt. in
combinatie met een anti hoofdluismiddel.
 Er komen mededelingen op het memo bord. Hierop wordt vermeld dat er hoofdluis geconstateerd is
 We geven ouders tips hoe te handelen d.m.v. folder van het R.I.V.M
 Het RIVM adviseert de behandeling van hoofdluis vooral te richten op de haren (kammen, al dan niet in
combinatie met een antihoofdluismiddel) en niet op de omgeving. Hoofdluis is voornamelijk overdraagbaar via
haar-haar-contact. Er is onvoldoende wetenschappelijk bewijs voor overdacht van hoofdluis via voorwerpen
zoals beddengoed, jassen, petten etc. Het effect van een luizencape op de verspreiding van hoofdluis is niet
wetenschappelijk aangetoond. Dit is de reden waarom wij luizencapes niet aanraden.
 Dagelijks de gebruikte kammen wassen in een afwasmachine op 60°C, 5 minuten uitkoken, desinfecteren met
70% alcohol of 30 minuten in een hete wasdroger stoppen.
 Na twee weken controleren we nogmaals een week lang alle kinderen op hoofdluis.

Van een ander KDV:
https://www.upkinderopvang.nl/magazine/ ... j-kinderen

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je kind telkens opnieuw luizen heeft zou ik toch de thuisomgeving maar eens adequaat aanpakken, zo wordt al sinds mensenheugenis geadviseerd.
In mijn tijd kwamen kinderen met aanhoudend luizenprobleem de school of dagverblijf niet meer in. Zo simpel was het, en dat werd gewoon gerespecteerd.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Aygulf »

"Ik vind het extra vervelend dat we los van dit luizen gebeuren altijd een fijn gevoel bij de opvang hebben gehad. Ik zit nu op het werk met het gevoel dat mijn dochter op de opvang anders wordt behandeld dan de andere kinderen. Daarom heb ik ons bij een andere opvang op de wachtlijst laten zetten"

Ik begrijp niet waarom het KDV (waar u al vele jaren een goed gevoel bij hebt) uw dochtertje anders zou behandelen dan andere kinderen. Wat schieten zij daarmee op? Uw dochtertje heeft luizen, so what, ieder kind krijgt er bijna een keer of zelfs vaak mee te maken. Het is ontiegelijk besmettelijk en zolang u één neetje over het hoofd ziet begint het gedonder weer van voren af aan. Kijk uw kindje eens samen met een medewerker helemaal na. Ook voor uw dochtertje fijn als u erbij bent. Maak er een soort spelletje van, u weet zelf wel hoe u dat het beste aan kan pakken. Ik krijg toch een beetje de indruk dat u door tijdsdruk i.v.m. uw werk geïrriteerd raakt. En meent u het nu echt dat u uw dochtertje alleen maar door dit "luizen akkefietje" naar een andere opvang wil doen? Kom op, los het op (ook voor de andere kinderen want daar is de opvang net zo goed verantwoordelijk voor!) en laat uw kindje lekker in de vertrouwde omgeving. In dit geval van een luis geen olifant maken.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat je met luizen op het KDV mag komen.
Luizen zijn besmettelijk en voor je het weet zijn alle kinderen besmet en kunnen de ouders van adere kinderen ook beginnen met het ontluizen van hun kinderen en alle beddegoed dagelijks te verschonen..

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door witte angora »

LindaPinda1984x schreef:
16 nov 2023 16:03
Ik vind het extra vervelend dat we los van dit luizen gebeuren altijd een fijn gevoel bij de opvang hebben gehad. Ik zit nu op het werk met het gevoel dat mijn dochter op de opvang anders wordt behandeld dan de andere kinderen. Daarom heb ik ons bij een andere opvang op de wachtlijst laten zetten.
Denk je dat ze je dochter op die andere opvang niet op luizen controleren?

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ruud.A schreef:
19 nov 2023 08:58
Om eerlijk te zijn ben ik verbaasd dat je met luizen op het KDV mag komen.
Luizen zijn besmettelijk en voor je het weet zijn alle kinderen besmet en kunnen de ouders van adere kinderen ook beginnen met het ontluizen van hun kinderen en alle beddegoed dagelijks te verschonen..

Zie mijn links.
Meeste KDVs ( ook waar ik destijds mee te maken hebt gehad ) laten kinderen toe als je bent begonnen met adequate behandeling.

Ruud.A
Berichten: 225
Lid geworden op: 29 jan 2023 19:34

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Ruud.A »

Dat neemt mijn verbazing niet weg.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

De ellende voor uw/alle kind(eren) wordt minder als ze kortgeknipt haar hebben. Jammer van de peuterfoto's met vlechtjes maar er zijn prioriteiten. Toen mijn dochter in de kleuterklas zat had een vriendinnentje ook heel snel luizen. De ouders hebben haar hoofd kaal geschoren en toen was het leed geleden. Het haar groeit vanzelf weer aan, een een leuk kort koppie kan de komende jaren het leed verzachten, want de luizenplagen zijn hardnekkig.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook op korte koppies kunnen luizen zitten. Je haalt ze wel makkelijker weg.

Kaal scheren is mijns inziens kindermishandeling.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lady1234 schreef:
19 nov 2023 15:26
Kaal scheren is mijns inziens kindermishandeling.
Da's wel een héél groot woord, maar ik snap je punt. Gelukkig is het ook helemaal niet nodig.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
19 nov 2023 15:26
Ook op korte koppies kunnen luizen zitten. Je haalt ze wel makkelijker weg.
Kaal scheren is mijns inziens kindermishandeling.
Eens en toch is dat een gangbaar advies.
Onze kleine bezoeker heeft er een half jaar last van gehad. Het werd ontdekt op de basisschool (jawel, de Luizenmoeder) en dat betekende geen BSO voor meneer, daarna kwamen ze nog twee keer terug. Iedere keer het hele circus met shampoo, textiel heet wassen, tondeuse over het koppie.
Bij de laatste keer heb ik hem aangekeken en gezegd, dat zijn moeder of vader de voetbal moest bellen hierover. Daar bleek de bron te zitten, want na een grondige schoonmaak van de kleedkamers, trainers, ouders en kinderen, waren ze echt verdwenen.

En deze ervaring geeft een volgende reden, waarom een kinderdagverblijf een luizencontrole eist. Ze kunnen terugkomen.
LindaPinda1984x schreef:
16 nov 2023 16:03
Mijn vraag is: (ik heb gezocht, maar ik kan het antwoord niet vinden) mogen ze dit zomaar van ons eisen? En mijn dochter dus weigeren als wij er niet aan mee werken?
Verplaats je in je dochter: je kunt een beetje praten met je 2,5 jaar en verder ben je volop bezig met groeien, je zintuigen gebruiken, alles aanraken... en daardoor springen luizen sneller over op een volgend kind dan bij oudere kinderen. En andersom - als je dochter thuis nog geen luizen / neten heeft, kan ze ze van een ander kind hebben gekregen, net iets gevoeliger reageren, waardoor de opvang sneller ziet dat er iets is en op luizenjacht gaat.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kaal scheren is helemaal geen gangbaar advies. Kammen, kammen, kammen. Dat is het. Ik heb dat advies mijn hele leven nog niet gehoord, of door iemand gevolgd zien worden. En uiteraard krijg je ze van iemand anders. Ze ontstaan niet zomaar op je hoofd. Ook grotere kinderen en volwassenen kunnen ze krijgen.

Grondige schoonmaak bij de voetbal enzovoort? En dan luizenplaag voorbij? Wat een onzin en aanmatiging.

Één keer dicht bij iemand zitten in de bibliotheek of de gymclub en je kan ze weer hebben.

https://www.rivm.nl/nieuws/voortaan-all ... 20omgeving.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
20 nov 2023 10:08
Grondige schoonmaak bij de voetbal enzovoort? En dan luizenplaag voorbij?
Dat zijn de feiten. De bron zat niet op school, maar op de voetbal. Voor de rest vind ik je reactie weer aanmatigend.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt kennis aan één buurjongen met luizen. Vervelend voor dat kind. En hangt daar uw hele ervaring aan op.

Grondige schoonmaak van kleedkamers enzovoort heeft helemaal niets van doen met luizen. Om over de trainers en de ouders maar te zwijgen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

En dan dat ‘tondeuse over het koppie’… zonde van het kind.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik heb geschreven hoe het is opgelost. Concreet voorbeeld.

Nee, het is niet de enige ervaring, wel de meest relevante voor dit onderwerp - jochie mocht niet naar de BSO.

Ik ben het wel eens met jullie, die tondeuse was zonde.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag kinderdagverblijf eisen dat gecontroleerd wordt op luizen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
20 nov 2023 10:37
Lady1234 schreef:
20 nov 2023 10:08
Grondige schoonmaak bij de voetbal enzovoort? En dan luizenplaag voorbij?
Dat zijn de feiten. De bron zat niet op school, maar op de voetbal. Voor de rest vind ik je reactie weer aanmatigend.
Maar, aangezien dat jochie een paar keer per dag binnen komt schuiven, hadden jullie zelf dan geen last van luizen? Er komt nogal wat volk bij jullie over de vloer als ik je reacties af en toe zo lees.

Plaats reactie