LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe wet kinderopvang 2010

Discussieer hier over kinderopvang.
dimfi10
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2009 12:31

nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door dimfi10 »

Zijn er meer mensen die in de nieuwe wet kinderopvang problemen voorzien?
Ik ben als zelfstandige(k.v.k) inmiddels al een jaar of 5 gastouder.Daarvoor deed ik dit werk als freelancer, zoals het merendeel van de gast-ouders.
Volgens de nieuwe wet worden er kwaliteitseisen aan de kinderopvang gesteld.Wat alleen maar een goed iets is.Maar( en daar zit het probleem) het ministerie komt met een bij voorbaat kansloze actie.De gast ouder moet eind 2010 een (in principe)2 jarige opleidingseis afgerond hebben.Je zou de opleiding evt. ook (misschien) in 1jaar kunnen doen.Probleem is, dat we hiervoor 1 kalender jaar krijgen.Terwijl een ieder die (ooit) een opleiding heeft gevolgd,weet dat een schooljaar altijd 2 halve kalender jaren bestrijkt.Dan zou je ook nog via een EVC procedure een kwalificatie kunnen krijgen.Helaas zitten we nu in oktober en het ministerie (weet) heeft nog steeds niet in beeld welke opleider hiervoor de benodigde kwalificering heeft/ krijgt.Zij stellen echter wel dat de vraag-ouder verantwoordelijk is voor het ontvangen subsidie deel over dit jaar.Let op! wij praten over enkele duizenden euro's die een gemidd. gezin dan terug zou moeten betalen.
En tot slot mag iedere gastouder nog maar 5 kinderen(incl. eigen kinderen)
mogen opvangen.Dus de contracten al aangegaan met nieuwe ouders liggen nu op straat.Doorverwijzen naar een kinderdagverblijf, zal er gedacht worden, maar
die hebben bij lange na niet genoeg capaciteit.En er zijn grote groepen met ouders en kinderen die dan buiten de boot gaan vallen.denk maar aan openingstijden,en roosters die niet binnen de dagdelen vallen.Dan heb ik het nog niet over de bemiddelingsbureau's (dan verplicht) die nu hun pers. slag slaan.
Heel nl staat op zijn kop vanwege de pensioen lft.maar dit treft de groep met onze toekomstige generatie.En daar hoor je relatief weinig over in de media?
Ben benieuwd of er meer (gast)ouders hierdoor tegen problemen aanlopen?

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door RTD-Z »

tja ik weet niet hoor , maar als je kinderen neemt/heb moet je er zelf voor zorgen vind ik ipv dumpen bij gastouders/opvang zo kan ik ook kinderen opvoeden.

Wil je kinderen zorg je ervoor ipv laten verzorgen.

Heeft overigens niks met u te maken natuurlijk mooi dat u het doet maarja ik vind dat je gewoon je eigen kinderen moet opvoeden daar ben je verantwoordelijk voor als je voor kinderen kiest.

oja en als je perse met 2 man moet werken ivm financieen dan moet men dus gewoon geen kinderen nemen maargoed

Calien
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 okt 2005 23:55

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door Calien »

oja en als je perse met 2 man moet werken ivm financieen dan moet men dus gewoon geen kinderen nemen maargoed[/quote]


Dus kinderen krijgen is alleen voor rijke mensen?!?
Gelukkig heb ik een hele lieve oppas oma voor mijn kinderen.

farnham1
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 okt 2009 10:39

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door farnham1 »

Graag maak ik van deze gelegenheid gebruik om een en ander nader toe te lichten.

De overheid is druk bezig om iedereen die maar iets te maken heeft met "Gastouderopvang" ontzettend bang te maken voorwat de KOT 2010 aangaat.

Mijn vrouw is ook zelfstandig Gastouder (vanaf 2005), een opvang vorm die niet meer terugkomt in 2010. Uw vraag inzake de mogelijkheid om de verstrekte toeslagen (2010) terug te vorderen als na een jaar na inwerkingtreding van de wet blijkt dat de gastouder zich niet heeft gekwalificeerd
is een belangrijk onderdeel van deze nieuwe wet.

Echter reeds op 7 juli 2009 j.l. heeft de Eerste Kamer de motie van het lid Linthorst C.S. aangenomen. Hierin wordt de terugbetalingsregeling beperkt.

U kunt deze motie terug vinden op de website van de Eerste Kamer: http://www.eerstekamer.nl.

Volledige tekst van demotie 31874 i:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende, dat de Wet op de Kinderopvang voorziet in de mogelijkheid
tot verstrekte toeslagen terug te vorderen als een jaar na inwerkingtreding
van de wet blijkt dat de gastouder zich niet heeft gekwalificeerd,

overwegende, dat deze regel
- rechtsonzekerheid creeert voor zowel vraag- als gastouders, die erin
kan resulteren dat ook GOEDWILLENDE, tot de doelgroep van de regeling
behorende personen van gebruik zullen afzien uit vrees voor niet voor-
zienbare financiele consequenties
- botst met de regel van overgangsrecht dat maatregelen ten nadele niet
met terugwerkende kracht worden geeffectueerd,

verzoekt de regering de terugbetalingsverplichtingen te BEPERKEN tot die
gevallen waarin WILLENS EN WETENS TOESLAGEN ZIJN GECLAIMD ZONDER DE
INTENTIE AAN DE IN DE WET GESTELDE VOORWAARDEN TE VOLDOEN,

en gaat over tot de orde van de dag.

Bovenstaande motie is aangenomen op 7 juli j.l.

Resultaat
aangenomen nastemming bij zitten en opstaan. De fractie van de VVD stemde
tegen.

Dit betekend dat als u ter goeder trouw handelt de vraagouder de KOT 2010 NIET hoeft terug te betalen.

Groet Farnham

Net binnengekomen bericht inzake de motie Linthorst 31874I. Het ziet er naar uit dat de Staatssecretaris mw. Dijksma (PvdA) de motie terzijde gaat schuiven.
Lang leve de democratie!!!! Als dat gebeurd zal de Eerste Kamer dit waarschijnlijk
als kudde vee accepteren. Helaas misschien te vroeg gejuicht.

RTD-Z
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 mei 2009 19:30

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door RTD-Z »

Calien schreef:oja en als je perse met 2 man moet werken ivm financieen dan moet men dus gewoon geen kinderen nemen maargoed

Dus kinderen krijgen is alleen voor rijke mensen?!?
Gelukkig heb ik een hele lieve oppas oma voor mijn kinderen.[/quote]

Nee parttime kan ik mee ingaan en oppas oma(neem aan familie) is beter dan dagverblijf , maar ken er zat die hele dagen op een verblijf zitten of oppasoma die worden dus opgevoed door anderen en niet door de eigen ouders.


Waarom denk je dat al die jeugd zo ontspoort !? nou ik weet het wel hoor.....

beekman107
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2009 08:44

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door beekman107 »

Nou ja, als oma oppast hoeft ze daar toch geen geld voor te krijgen???
Voor de toeslag bestond deden alle oma's dat graag en gratis. Als er nu geen geld meer is kan dat weer.
En je kunt natuurlijhk oma een worst voorhangen: als je in 2010 je diploma haalt dan vragen we alsnog toeslag aan en kunnen we oma alsnog betalen.

Ik heb wel begrewpen dat dat EVC niet zoveel voorstelt. Een beetje oma komt daar wel doorheen

e.hurkens
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 okt 2009 20:31

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door e.hurkens »

Hoi,

Volgens mij was de vraag van Dimfi10 wie er nog meer te maken kreeg met de nieuwe kinderopvangregels en hoe ze daarmee omgaan.

Toch wil ik toch wel even reageren op de reactie RTD-Z: ik ben een werkende moeder (24 uur, prima combinatie met gastouderopvang -> moeder en vader gelukkig en kinderen ook!!). Natuurlijk werk ik ook voor de financiën, maar ook zeker voor mijn eigen ontwikkeling. Ik vind werken geweldig. Omgang met collega's en andere verhalen dan kinderen. Ik ben trots op het feit dat ik moeder heb kunnen worden (helaas is dat voor veel mensen niet weggelegd) en dat het met mijn dochtertjes van 2 en 4 heel goed gaat. Financieel gaat het natuurlijk ook makkelijker als je met z'n twee werkt. Daardoor kan ik ze later ook laten studeren net als wijzelf hebben gedaan. Een studie die ik ook niet voor niets heb gedaan. Niets mis mee lijkt mij. Mijn dochters vinden het geweldig bij de gastouder. Ze knutselen, verven, gaan picknicken, doen spelletjes en heleboel andere leuke dingen. Ze leren omgaan met andere kinderen en andere thuissituaties. Ik ben persoonlijk zelf weer geen voorstander van opa en oma-oppas. Laat die mensen toch lekker echt opa en oma zijn. Maar ieder zijn eigen keus. En wat voor de 1 een goede oplossing is, is dat voor de ander niet. Wil DTD-Z thuisblijven voor haar kinderen, dan moet ze dat zeker doen als dat haar gelukkig maakt, want zijn de ouders gelukkig, dan zijn de kinderen dat ook. Jeugd ontspoort trouwens eerder door verkeerde aandacht, te weinig begrip en onstabiele/ongelukkige thuissituatie, dan doordat een moeder een gedeelte van de week werkt. Beste DTD-Z, van mening verschillen mag. Ieder zijn ding. Doe jij het lekker op jouw manier en ik lekker op de mijne. Denk dat mijn kinderen later minstens zo'n evenwichtige persoonlijkheden zullen zijn als die van jou, als we beiden maar ons best doen om er voor hen te zijn als ze ons nodig hebben.

Reactie op dimfi10:
Kinderopvang2010: niet helemaal om blij van te worden. We kregen afgelopen week de folder in de bus. Denk je dat je alles goed geregeld hebt. Kinderen blij bij de gastouder, wij blij op ons werk, maar wat als dadelijk de gastouder wordt afgekeurd door de ggd of niet in staat is tijdig haar papieren te halen. De gastouder staat onder druk. Ze is bang dat het haar niet lukt en dat ze ons dan opzadelt met een financieel probleem. Daarnaast heeft ze ook een band met de kinderen opgebouwd, die ze bang is kwijt te raken. Ze kan door de regels ook haar bron van inkomsten verliezen. Toch niet te geloven dat de overheid bepaalt wie ik als ouder moet kiezen als gastouder. Zou toch denken dat een 40 jarige gastouder die zelf 2 dochters heeft opgevoed meer verstand heeft van opvoeden dan een 19jarige vrouw (meisje) met spw2 die bij een kinderdagverblijf werkt. We wachten af en hopen op een goede afloop anders zijn we genoodzaakt andere opvang te zoeken en we zijn ontzettend blij met de gastouder die we hebben (2 straten verder en dichtbij de basisschool van mijn oudste dochter). Jij ook succes.

El Postino
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2009 16:03

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door El Postino »

@ dimfi10

Helaas kan ik het alleen maar helemaal eens zijn met je opmerkingen. Gastouderopvang wordt duurder doordat er inderdaad misbruik is gemaakt van de regeling door een aantal gastouderbureaus. De gastouders die normaal functioneren en de ouders die hiervan gebruik maken zijn hiervan de dupe. Wat ik nu in mijn omgeving zie gebeuren is dat mijn gastouderbureau ermee gaat stoppen. De mogelijkheid wordt geboden om naar een nieuw gastouderbureau in een naburige gemeente te gaan. Van de 28 gastouders gaan er maar 10 over, de rest stopt ermee of gaat het zwarte circuit in.

Mijn gastouder gaat door, moet inderdaad certificatie halen, maar alles wordt wel een stuk duurder voor de ouders. Minder teruggave, extra administratie en ik betaal voor een week aan begeleidingskosten terwijl ik van twee dagen gebruik maak. Wat ik het irritantste vind is dat ik totaal geen opties voor opvang heb. Er is namelijk in mijn gemeente een chronisch tekort aan kinderopvang. Ik moest al noodgedwongen gebruik gaan maken van de gastouderopvang (trouwens nu naar volle tevredenheid), maar mijn oudste staat al 2 1/2 jaar op een wachtlijst voor de creche, en daar komt geen verbetering in.

Ik kan dus kiezen uit duurder, duurder of duurder. Of inderdaad minder gaan werken, of verhuizen naar een ander deel van het land. Ik zie ook al die discussies over betere arbeidsparticipatie van vrouwen, Sharon helpt ze hier goed mee op weg, vele vrouwen zullen gedwongen worden te stoppen met werken, omdat het gewoonweg niet meer is op te brengen. Zelf heeft Sharon natuurlijk geen last van beperkte kinderopvang, want dat heeft de tweede kamer goed voor zichzelf geregeld door aanpandig wat kinderopvang op te zetten.

Sharon heeft het probleem zelf laten ontstaan door niet goed op de rotte appels te letten, nu is er te weinig geld en probeert ze zo haar huid te redden, inkrimpen die handel. Tegelijkertijd heeft ze totaal geen visie hoe er wat aan het capaciteits probleem in de opvang gedaan kan worden. Ik vrees dat er ook niet veel aan gedaan kan worden, we zitten gewoon met teveel incapabele politici en dat geldt niet alleen voor de kinderopvang..

El Postino
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 nov 2009 16:03

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door El Postino »

By the way @ RTD-Z:

Ik hoop dat je nog een keer terugkeert op dit forum met je zeer beperkte kennis over opvoeden. Kunnen we de discussie even doorzetten. Met dit soort kortzichtige opmerkingen vrees ik dat jouw kinderen (als je die al hebt) bij jou in ieder geval niet in erg goede handen zijn.

padje65
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 nov 2009 21:38

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door padje65 »

Misschien een idee om je aan te melden als gastouder via een bureau (je blijft in principe zelfstandig er is geen werkgever/werknemer relatie). Een paar grote bureaus hebben hun zaakjes voor 2010 al op de rit, waarbij EVC of opleiding gratis of tegen gereduceerd bedrag is opgenomen + kinder EHBO diploma. Garanderen ook dat je voor 01-09-10 wordt geregistreerd in gastouder register.
Goede is bijv. ViaViela, moet je wel aanmelden samen met de ouders want zij maken zelf geen koppelingen. Let op dat het EVC wel gebeurd bij een erkend opleidingsinstituut zie Telegraaf van 7-11-09, waarin allerlei niet erkende EVC bureautjes weer een gat in de markt zien om EVC subsidie op te strijken.

Barbamams
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 okt 2009 20:07

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door Barbamams »

ZZP gastouder-dupe-wetswijziging -gastouderopvang

De zelfstandig (innovatieve) vaak pedagogisch opgeleide gastouder, wordt door de nieuwe regelgeving binnen de gastouderopvang, zonder een eigen keuze hierin te hebben, afhankelijk gemaakt van het gastouderbureau door de huidige mate van zelfstandigheid te ontnemen. Mogelijk verliest de zelfstandig gastouderondernemer zelfs zijn bedrijfje. Buiten het zelfstandig gastouderondernemer zijn, zijn er geen andere mogelijkheden om op kleinschalige en huiselijke basis gastouder- kinderopvang te exploiteren, anders dan het exploiteren van een kindercentrum.

Binnen gastouderopvangland worden er momenteel verwoede pogingen gedaan te anticiperen op de nog steeds onduidelijke inhoudelijke regelgeving. Door middel van complexe constructies wordt er een eigen invulling gegeven aan de inhoud van de nieuwe regelgeving waarbij de letter van de wet wordt opgezocht en de onrust die gaande is onder de gastouders, verder doet oplaaien.

Met name als het gaat over de mate van zelfstandigheid van deze zelfstandig gastouderondernemer waarbij de verplichte kassiersfunctie vanuit het gastouderbureau een grote rol speelt, het aantal op te vangen kinderen en de vermindering van de teruggaaf voor ouders, is de nieuwe regelgeving een doorn in het oog voor deze groep specifieke gastouders.



Kassiersfunctie

Gastouders worden verplicht gesteld om de kassiersfunctie te laten uitvoeren door het gastouderbureau. De overheid verwacht door de administratie van de zelfstandig gastouderondernemer door het gastouderbureau te laten plaatsvinden, het misbruik en oneigenlijk gebruik tegen te gaan en/of te verminderen. Waarom?De zelfstandige gastouderondernemer voert immers al een eigen boekhouding met facturen en overeenkomsten en is verplicht om inzage in de boekhouding te verlenen aan de belastingdienst, bovendien hebben veel zelfstandige gastouderondernemers een eigen accountant. Er zijn controlemogelijkheden genoeg en bovendien niet anders dan elke andere ZZP ondernemer verplicht is om te hanteren, waarom deze excessiviteit binnen de gastouderopvang?

Als anderen bepalen hoe de onderneming moet worden ingericht en de ondernemer zijn werkzaamheden moet uitvoeren, is er sprake van een gezagsverhouding? Is er dan nog wel sprake het zelfstandig ondernemerschap? Of spreken we over een verkapte arbeidsverhouding? Of vindt er een mogelijke contradictie plaats tussen verschillende wetten en regelgeving?



In het SIOD onderzoeksrapport van september 2008 'Gastouderopvang en kinderopvangtoeslag en risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik' wordt er onder 4.2.2 gesproken over de aanbevelingen en risico's, waarbij de kassiersfunctie vanuit het gastouderbureau als risico wordt beschreven, 'Indien de facturatie via het gastouderbureau loopt, hebben die bureaus tevens belang bij het rekenen van meer uren opvang' Dit risico wordt compleet genegeerd.

Bovendien willen zelfstandig gastouderondernemers de facturatie niet uit handen geven. De gastouder verliest niet alleen het zicht op de betalingen, maar verliest in feite de gehele controle over haar eigen onderneming. De zelfstandige gastouderondernemer moet immers maar afwachten of het gastouderbureau zijn taken en verantwoordelijkheden serieus neemt.

Uit de verhalen van gastouders die in de praktijk hebben gewerkt met een kassiersfunctie komen onwenselijke situaties naar voren; Het gastouderbureau verzuimd om mede te delen dat de vraagouder failliet is en er kan niet worden uitbetaald aan de gastouder (en dit nadat de gastouder de dienst al heeft verleend!), de gastouder kan wachten of fluiten naar zijn verdiende geld. Als het op financiën aankomt, is de vraag; Wel of niet zelfstandig gastouder? plotseling ondergeschikt en is het debiteurenrisico voor deze gastouder conform de eisen van de belastingdienst voor het zelfstandig ondernemerschap, opeens wel heel nadrukkelijk aanwezig.



Aantal op te vangen kinderen

In 2010 gaan er weerzinwekkende situaties voor doen als we het hebben over het aantal op te vangen kinderen. Waar voorheen de zelfstandig innovatieve gastouder 6 kinderen buiten de eigen kinderen mocht opvangen, wordt ondanks het positieve rapport van Sardes betreffende de innovatieve opvang, deze vorm van gastouderopvang binnen de nieuwe regelgeving in een ander vaatje gegoten en komt hiermee feitelijk te vervallen.

Daar de samenstelling van het gezin van de ene of de andere zelfstandig innovatieve gastouder wisselt qua aantal en leeftijd van de eigen kinderen, moeten gastouders 1 of meerdere gastkinderen en hun ouders gaan teleurstellen. Er wordt van deze ondernemer verwacht dat ze klandizie buiten deur gaan zetten, wat pedagogisch, moralistisch en zakelijk niet te verkopen is. In sommige gevallen moeten zelfstandig ondernemende gastouders hun bedrijfje te sluiten.



Financieel
Als zelfstandig ondernemend gastouder binnen een vrije marktwerking mag zij zelf een eigen tarief bepalen. Door de combinatie van het verminderen van het aantal op te vangen kinderen en de verlaging van de overheidsvergoeding voor ouders, worden zelfstandig gastouders van de markt gedrukt, jaagt het de gastouder op extra kosten en zal het zelfstandig ondernemen financieel gezien, onmogelijk maken.



Groei professionele gastouderopvang onmogelijk

Binnen de huidige en nieuwe wet- en regelgeving is er geen mogelijkheid om een zelfstandige vorm van gastouderopvang, zonder tussenkomst van het gastouderbureau, in de woning of een (aangebouwd) deel van de woning van de gastouder te exploiteren.

Echter heeft het gastouderbureau totaal geen toegevoegde waarde voor de zelfstandig gastouderondernemers anders dan de aansluiting bij het gastouderbureau, ten behoeve van de controle risico- en gezondheidsinventarisatie om zo hun klanten in aanmerking te laten komen voor de kinderopvangtoeslag.

Veelal hebben deze ondernemers de mogelijkheid onderzocht om met hun gastouderopvang door te groeien naar een kleinschalige vorm van kinderopvang in de eigen woning of een (aangebouwd) deel van de woning. Regelgeving, bestemmingplan en een wisselend gemeentebeleid omtrent kinderopvang in een woning, maken de initiatieven van deze gastouder, onmogelijk.



Mogelijkheden

Van de naar schatting 30.000 gastouders staan er zo'n 2000 gastouders ingeschreven als zelfstandig ondernemer bij de Kamer van Koophandel. Deze groep zelfstandig ondernemende gastouders is juist de groep waarmee groei in professionaliteit en kwaliteit binnen de gastouderopvang kan worden ontwikkeld.
Ondanks het advies van de Siod;

''Het gemeenschappelijk belang van de ouders en gastouders zou kunnen worden ondervangen door het benadrukken / vergoten van de rol van de professionele gastouder en het beperken/verminderen van de familiegastouder,''

blijft mevrouw Dijksma in een eerdere reactie naar Bravo aangegeven, dat er binnen het nieuwe stelsel, zonder tussenkomst van het gastouderbureau, geen ruimte is voor zelfstandige gastouderopvang. Met dank aan de politieke lobby vanuit een aantal gastouderbureau's, wordt de gehele gastouderopvang over een kam geschoren en valt de professioneel zelfstandig ondernemend gastouder tussen de wal en het schip.

Wij willen u nogmaals wijzen op de eerder beschreven mogelijkheid (Breng Ruimte Aan Ontwikkeling Gastouders en Branchecertificering Gastouderopvang) om de gastouderopvang te verdelen in twee groepen. De basis gastouderopvang valt onder te brengen binnen de nieuwe regelgeving gastouderopvang. Voor de groep van zelfstandig innovatieve gastouderondernemers dient een aangepast kader te worden ontwikkeld om enerzijds de professionaliteit en kwaliteit die deze groep gastouders beschikt te erkennen en anderzijds de ruimte te bieden om deze vorm van zelfstandige gastouderopvang wel mogelijk te maken.




Bronvermeldingen / verwijzingen

SIOD onderzoeksrapport september 2008:
'Gastouderopvang en kinderopvangtoeslag - Risico's op misbruik en oneigenlijk gebruik'


Sardes onderzoeksrapport oktober 2008 'Evaluatie van de innovatieve kinderopvang'
Deel 1.
Deel 2.


Bravo-Gastouders:
Breng Ruimte Aan Ontwikkeling Gastouders 2008.
Branchecertificering Gastouderopvang 2009.

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door Kicoa »

Oeff wat een klaagzang. Ondanks de enorme professionalisering van de kinderopvangbranche in de afgelopen 10 jaar kom ik helaas nog te vaak tegen dat men in deze branche zich consequent als slachtoffer van regelgeving opstelt.

Hoezo is er geen ruimte voor een zelfstandig gastouder ondernemer (ZGO)? Vanwege de kassiersfunctie? Hoeveel ondernemers besteden facturatie en inning van facturen niet uit aan professionele bureaus? Die zijn toch ook gewoon zelfstandig ondernemer? Veelal hebben deze ondernemers ook de keuze het debiteurenrisico af te kopen bij factoringbedrijven. Dit is gewoon een zakelijke keuze die iedere ondernemer zelf maakt en niet alleen voor de gastouderopvang. Juist door je afhankelijk op te stellen van gastouderbureaus loop je het risico de boot te missen. Zorg dat je als gastouder opdrachtgever wordt van het gastouderbureau in plaats van andersom.

Waarom zou een gastouder niet voor meerdere bureaus kunnen werken? Waarom zou een gastouder niet een eigen tarief kunnen bepalen voor de kwaliteit van opvang die zij levert? Omdat de overheid minder gaat vergoeden? En dan? Hoeveel ondernemers zijn er die pak 'm beet 60% van hun omzet (indirect) door de overheid betaald krijgen?

Kortom, naar mijn mening zijn er genoeg mogelijkheden voor ZGO's mits je zelf het heft in handen houdt.

josgemma
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 nov 2009 17:20

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door josgemma »

Jammer,van de nieuwe wet voor kinderopvang.Ben al meer dan 15 jaar werkzaam in de kinderopvang,en met veel plezier.Helaas ben ik nu genoodzaakt te stoppen.De kosten van de opleiding is voor mij financieel niet haalbaar.Ook beschik ik niet over de gewenste tijd die je hierin moet investeren. Helaas msschien raar,maar waar.Groetjes Gemma :( :(

karin6x
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:16

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door karin6x »

Ook ik heb het besluit genomen om te stoppen. Ik ben moeder van 6 kinderen, werk 16 jaar als gastouder, waarvan de laatste 3 jaar als zelfstandig innovatieve gastouder. Ik heb een HAVO diploma en een HBO diploma, alleen niet in de kinderopvang.Door de komst van de nieuwe wet mag ik vanaf 2010 nog maar 4 kinderen opvangen ipv 6 ,dit ivm de leeftijd van mijn 2 jongste kinderen. Daarnaast kan ik mijn zelfstandigheid waarschijnlijk niet meer waarmaken door dat de gastouderbureaus de kassiersfunctie moeten gaan vervullen terwijl ik tot nu toe zelf de facturen stuurde naar mijn vraagouders. Ik ben met veel tegenzin tot nu toe meegegaan met de stroom, zelfs toen mijn GOB me vroeg mee te doen aan de pilot voor MBO2 Helpende Welzijn. Hoewel ik beledigd ben dat ik na 16 jaar zeer tevreden vraagouders te hebben gehad ik moet bewijzen dat ik goed op kinderen kan passen, ben ik er toch maar aan begonnen.
Zeer verbaasd en verontwaardigd was ik dan ook toen ik de opdrachten zag die er in het werkboek stonden. En nog verbaasder over de reactie van het GOB daar op. De opdrachten hebben weinig tot niets te maken met het werk dat ik al jaren doe. Ook de praktijktoets, iets waar ik niet over inzat, werd opeens een heel ander verhaal. Ik moest een werkplan maken ( met daarin oa de pedagogische doelen van het burau, de wensen en eisen van de vraagouders),mijn dagindeling van minuut tot minuut verwoorden, en het ergste van alles : ik MOEST mij aan dit schema houden ! Begrijpen ze dan niet wat gastouder zijn inhoud ? Wat een onzin, hoe kan ik door zo'n toets laten zien wat ik kan ? En de reactie van het bureau : we helpen je wel, maak er maar wat van, we komen wel met een nieuw pedagogisch beleidsplan, we beleggen wel een zogenaamd overleg met medegastouders (dit nav een van de uitgebreide opdrachten in het werkboek). Zij weten toch als geen ander hoe ik werk, respecteerden dat toch ook, waarom kronkelen ze zich dan nu in al deze bochten en staan ze helemaal niet meer achter hun gastouders ? Het antwoord weet ik wel : ze proberen ook maar hun hoofd boven water te houden, en jammer genoeg gaan de nodige gastouders mee in dit verhaal en bedenken ter plekke een werkplan en al die onzin meer.
Ik ben uiteindelijk gestopt, en heb de toetsen niet gemaakt. Zo kan en wil ik niet werken, ik ben en blijf wat ik al 16 jaar doe : een moeder met ervaring die met liefde en geduld kinderen van werkende ouders een 2e thuis wil geven. Kennelijk mag en kan dat dus niet meer vanaf 2010.
Het GOB loopt nu te koop met het nieuws dat hun gastouders de 1e gekwalificeerde gastouders van Nederland zijn. Jammer dat de samenwerking op deze manier moet stoppen. Jammer dat ze niet achter hun gastouders zijn blijven staan , maar als eerste naar de pijpen van Mevr. Dijksma dansen.
Ik hoop echt dat deze onzinnige eisen worden herzien, hoewel dat voor mijzelf dan wel te laat is.
Op 01-01-2010 is mijn opvang officieel gesloten .............

Karin.

jetje32
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:22

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door jetje32 »

en als jullie gaan stoppen met de gastouderopvang, waar ga je je inkomen dan uithalen??? Heb je recht op uitkering??

karin6x
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 nov 2009 21:16

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door karin6x »

Dat is inderdaad een probleem. Ik heb van alles bedacht, maar ben er nog niet uit.
Daarnaast blijft het heel moeilijk dat ik weet dat er genoeg gastkindjes zijn waar ik op zou kunnen/willen passen ......
Waar moeten al die ouders met hun kinderen naar toe volgend jaar?

jetje32
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:22

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door jetje32 »

@karin6x, ik kan het me heel goed voorstellen dat je ermee gaat stoppen. Zelf durf ik niet te stoppen omdat ik dan ook geen inkomen meer heb. Ik moet wel door, en moet de opleiding maar gaan doen. Zit weinig anders op. Ik vind het ook belachelijk dat ouders zelf niet mogen kiezen waar hun kind in opvang zit. Als de ouder graag een kleine opvang wil ipv de grote groepen op de kdv. dan is dat toch zeker hun goed recht!!
Maar het meest van alles baal ik zo erg, dat onze hele toekomst stik onzeker is geworden. Eerst zorgt de overheid voor nieuwe banen en nu willen ze ons eruit schoppen! En het ergste vind ik het voor de kinderen. Waar moeten die naar toe?? Moeten die moeders ook hun baan opzeggen omdat ze geen passende opvang kunnen vinden? En waar moeten zij hun inkomen mee aanvullen??
Ik vind het behoorlijk zorgelijk worden.
En de hele groep zelfstandig gastouders en de gastouders die in verschillende gezinnen thuis werken worden enorm gedupeerd!

jetje32
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 nov 2009 22:22

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door jetje32 »

@ kicoa, als ZSG kun je de touwtjes niet zelf in handen houden. Je bent met handen en voeten gebonden aan de regels van onze grote vriendin Sharon :x :wink:

dimfi10
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2009 12:31

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door dimfi10 »

hallo, allemaal.
Door de hele heisa om dit alles heen, heb ik nog niet eerder tijd gehad om te reageren.
Jammer om te lezen, dat er toch gastouders zijn, die zich genoodzaakt zien om het bijltje er bij neer te leggen.
Zoals er al werd gezegd, blijf ik er bij, dat een ieder voor zich moet weten, hoe die zijn/haar kinderen opvoedt.
En is het in een land als dat van ons te gek, dat dit uberhaupt een punt van discussie is.

Je kunt een ander veroordelen, dat die genoodzaakt is, te blijven werken, maar heeft onze overheid daar niet zelf een groot deel de eigen hand in gehad?
Sommige mensen zitten nu eenmaal niet in de psitie dat ze kunnen kiezen of ze wel willen werken?Maar is dit bittere noodzaak.
Dan kunnen we dat nu wel veroordelen, maar het is en blijft een feit.En we zitten gelukkig niet in Amerika, waar je daarna maar moet zien, hoe je het doet.

Toch dwalen we nu met ons allen af van het onderwerp.
Het is zoals de interviewster al herhaaldelijk aan mevr Dijksma vroeg en geen antwoord op kreeg:
WAAR GAAN AL DIE KINDEREN HEEN, DIE STRAKS GEEN OPVANG MEER HEBBEN?
Is daar al een antwoord op?
En hebben we het nu niet over het fundament/basis die met de hele kwestie van de aow te maken heeft?
Want wat als de ouders die nu geen (goede) opvang meer kunnen krijgen voor hun kind(eren) er mee stoppen?
Wil deze regering niet meer mensen op de werkvloer hebben om de economie mee draaiende te houden?

Goed,
Ik ben inmiddels van gastouder bureau overgestapt.
Niet omdat mijn vorige bemiddelings bureau geen goed werk deed, maar om de simpele reden, dat zij het grote deel van de uurprijs verdienden.
Er blijft nu dus minder hangen bij een derde partij, wat uiteindelijk ook weer scheelt in het subsidie geld.
Misschien dat dat vast een beginner is, dat het ministerie vaststelt, wat en hoeveel een bureau wettelijk mag verdien en daar voor moet doen?!
Dus nu ligt de weg voor mij vrij, om mij op de evc procedure te storten.
Na overleg met al mijn ouders, hebben zij hun vertrouwen in mij en mijn werk toegezegd,
dus ga ik daar met goede moed nu al mijn energie in steken.
Overigens wil ik wel nog even kwijt, dat ik blij ben ,dat dit onderwerp nu eindelijk landelijke bekendheid krijgt.
Had niet alleen tros radar hier over aangeschreven, maar ook b.v een pauw & witteman.
Maar niet alleen de media, alsook groen links, sp en uiteindelijk mevr Dijksma zelf, via een link op de website van het ministerie.
De reactie was zo ongeveer als tijdens het interview.
De eerste drie mails kreeg ik terug van het ministerie, omdat de inhoud te moeilijk was om direct op te reageren, werd ie doorgestuurd naar een collega.
Het uiteindelijke antwoord was, dat de inhoud om een persoonlijke kwestie ging, dus daarom een doorverwijzing naar de website.
HOERA!!! en dan nog geen mbo 2 helpende en welzijn.En toch al boven het niveau van het ministerie zitten.
Vandaar dat ik denk dat het geen probleem moet hoeven zijn.(haha)

groeten Dimfi

Kicoa
Berichten: 100
Lid geworden op: 08 apr 2007 23:26

Re: nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door Kicoa »

jetje32 schreef:@ kicoa, als ZSG kun je de touwtjes niet zelf in handen houden. Je bent met handen en voeten gebonden aan de regels van onze grote vriendin Sharon :x :wink:
Jetje, jammer dat je er zo over denkt, klinkt namelijk nogal "slachtofferig". Iedere ondernemer in NL is gebonden aan regels en wetten en toch ondernemen we erop los! Waarom kunnen de gastouders dit dan niet? Ik ben nog geen enkel goed argument tegengekomen en sta helemaal achter Sharon.
Ouders behouden zelf het recht om te kiezen voor een vorm van opvang of een specifieke gastouder en net als met alle subsidies in Nederland: als je dit, gesubsidieerd door de overheid in de vorm van kinderopvangtoeslag, wil doen hangen hier nu eenmaal regeltjes en controles aan vast. Wil je hier als gastouder niet in mee, prima, de kinderen kunnen gewoon blijven komen maar er wordt geen subsidie meer gegeven, dezelfde keuze is er voor ouders.
Ik werk al 20 jaar als adviseur in de kinderopvangbranche en bespeur met iedere nieuwe wet- en regelgeving helaas nog vaak de slachtofferhouding in plaats van dat de mogelijkheden benut worden, jammer voor de branche. Gelukkig zie ik voor mijn klanten wel de mogelijkheden.

Gesloten