LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe wet kinderopvang 2010

Discussieer hier over kinderopvang.
dimfi10
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2009 12:31

nieuwe wet kinderopvang 2010

Ongelezen bericht door dimfi10 »

Zijn er meer mensen die in de nieuwe wet kinderopvang problemen voorzien?
Ik ben als zelfstandige(k.v.k) inmiddels al een jaar of 5 gastouder.Daarvoor deed ik dit werk als freelancer, zoals het merendeel van de gast-ouders.
Volgens de nieuwe wet worden er kwaliteitseisen aan de kinderopvang gesteld.Wat alleen maar een goed iets is.Maar( en daar zit het probleem) het ministerie komt met een bij voorbaat kansloze actie.De gast ouder moet eind 2010 een (in principe)2 jarige opleidingseis afgerond hebben.Je zou de opleiding evt. ook (misschien) in 1jaar kunnen doen.Probleem is, dat we hiervoor 1 kalender jaar krijgen.Terwijl een ieder die (ooit) een opleiding heeft gevolgd,weet dat een schooljaar altijd 2 halve kalender jaren bestrijkt.Dan zou je ook nog via een EVC procedure een kwalificatie kunnen krijgen.Helaas zitten we nu in oktober en het ministerie (weet) heeft nog steeds niet in beeld welke opleider hiervoor de benodigde kwalificering heeft/ krijgt.Zij stellen echter wel dat de vraag-ouder verantwoordelijk is voor het ontvangen subsidie deel over dit jaar.Let op! wij praten over enkele duizenden euro's die een gemidd. gezin dan terug zou moeten betalen.
En tot slot mag iedere gastouder nog maar 5 kinderen(incl. eigen kinderen)
mogen opvangen.Dus de contracten al aangegaan met nieuwe ouders liggen nu op straat.Doorverwijzen naar een kinderdagverblijf, zal er gedacht worden, maar