LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorlopend krediet Defam 12% rente

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
JanRe1
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2016 13:04

Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door JanRe1 »

Hallo.

Advies gevraagd.

Ik open dit topic omdat ik advies nodig ben voor een vriend van mij.
Hij heeft al jaren en jaren een DC bij Defam wat ooit is afgesloten tegen 7,9% inmiddels zit hij op 0.979 per maand.
De hoofdsom is 19.000 euro (openstaand).
Hij lost 284 euro per maand af.

Ikzelf heb bij Freo een DC van 30.000 Euro Hoofdsom 0.0
rente 4.2%

We hebben geprobeerd zijn krediet over te sluiten naar Freo maar dat lukt niet.
Zijn inkomen is van 100% naar 50% gegaan (half ontslag door de crisis)
1200 Eu netto nu.

Nu de vragen:
Ik zit er over te denken om van mijn krediet 20.000 op te nemen en daarmee zijn krediet geheel af te lossen.
Ik besef dat dat tussen ons 2 heel erg goed zwart op wit gezet moet worden. Hij gaat me dan 300 per maand overmaken en ik ga dan 700 per maand over maken naar Freo.

Op deze manier denk ik dat ik heel veel geld voor hem bespaar en dat hij niet nog jaren en jaren aan zijn krediet van 12% vast zit.

Moet ik dat notarieel vastleggen of is zwart op wit genoeg in geval dat een van ons beiden iets ergs overkomt.

Is dit een oplossing of is er toch een andere manier om Defam te benaderen en zijn krediet over te sluiten naar een normale rente. ( Op hun website staat 4.4)

Graag advies.
Alvast bedankt!
Groet.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Frantic2 »

het beste advies dat ik je kan geven is om 10 afleveringen van Judge Judy te kijken..... NOOITTTTT geld lenen aan vrienden tenzij je het geld kan missen! Geef gewoon die 20.000 euro weg en dat scheelt je dan een hoop ellende....

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Waarom is zijn inkomen gehalveerd? Voor het verlies van 50% van je baan kun je WW aanvragen.

Verder moet alles heel goed worden vastgelegd, maar dat hoeft niet via de notaris. Wel kan het slim zijn dit via een notariële akte te doen omdat je dan direct een executoriale titel hebt (bij wanbetaling hoef je dan niet eerst naar de rechter, maar kun je gelijk innen, beslag leggen etc.).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

stofzuigertje

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De hoogte van de rente is gekoppeld aan risico.

Dus is zij betrouwbaarder dan hij, en 50% werkloos dus ze hadden nog gelijk ook.
Oversluiten is goedkoper, maar als het fout gaat blijf je wel met de door jou gesloten lening zitten van 4.2% en hij gaat vrijuit omdat
een proces meestal veel geld kost die je niet hebt bij deze lening van €1000,- per maand.

Niet doen, hij kan wel bij jou een kamer huren maar begin nooit een relatie op deze manier.

Verder zie ik nergens hoe lang deze relatie al bestaat maar ik denk dat je minder als 5 jaren al lang vind, maar mijn ervaring is dat vele hun
25 jarige huwelijk niet halen en reeds voor 12.5 jaren sneuvelen, goede huwelijken waar ooit niets mis mee was.....

Niet doen dus want verbreken relatie en jou laten barsten is voor hem financieel een extra voordeel...!

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Brahms »

stofzuigertje schreef:De hoogte van de rente is gekoppeld aan risico.

Dus is zij betrouwbaarder dan hij, en 50% werkloos dus ze hadden nog gelijk ook.
Oversluiten is goedkoper, maar als het fout gaat blijf je wel met de door jou gesloten lening zitten van 4.2% en hij gaat vrijuit omdat
een proces meestal veel geld kost die je niet hebt bij deze lening van €1000,- per maand.

Niet doen, hij kan wel bij jou een kamer huren maar begin nooit een relatie op deze manier.

Verder zie ik nergens hoe lang deze relatie al bestaat maar ik denk dat je minder als 5 jaren al lang vind, maar mijn ervaring is dat vele hun
25 jarige huwelijk niet halen en reeds voor 12.5 jaren sneuvelen, goede huwelijken waar ooit niets mis mee was.....

Niet doen dus want verbreken relatie en jou laten barsten is voor hem financieel een extra voordeel...!
Stofzuigertje, waar gaat dit nu allemaal weer over, kamer huren, huwelijk en relaties.
Wat een onzinnige bijdrage. TS heeft het over "een vriend", zoals iedereen wel een vriend of vriendin heeft, zonder relatie....

Verder zeg ik: Nooit geld uitlenen aan kennissen of "vrienden", hoe goed misschien ook geregeld, er komt vaak enorm gedoe over !

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Uw Jurist schreef:Waarom is zijn inkomen gehalveerd? Voor het verlies van 50% van je baan kun je WW aanvragen.

Verder moet alles heel goed worden vastgelegd, maar dat hoeft niet via de notaris. Wel kan het slim zijn dit via een notariële akte te doen omdat je dan direct een executoriale titel hebt (bij wanbetaling hoef je dan niet eerst naar de rechter, maar kun je gelijk innen, beslag leggen etc.).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Je weet ongetwijfeld dat WW maar wordt betaald over een bepaald maximum inkomen. Als je meer verdient krijg je over het meerdere geen WW-uitkering. In zo'n geval kan je makkelijk terugvallen tot 50% van je eerdere inkomen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door scontra »

@janre1,

Hij lost € 284,00 p.mnd af !!
Helaas is niets minder waar, er wordt maar een paar tientjes afgelost en het overgrote deel van die € 284,00 bestaat uit een rentevergoeding.

En wat uw, overigens goed bedoelde, idee betreft: ga nooit en te nimmer een financiële verplichting aan met familie, vrienden en/of (vage) kennissen want daarbij is er altijd één van de twee die aan het kortste eindje trekt en dat bent u in dit geval.
Ook niet als je alles netjes en waterdicht denkt te kunnen regelen en vastleggen (zoals hier reeds is geadviseerd) , want als de relatie stuk loopt blijft u echt met een schuldenlast achter aangezien er "bij een kale kip niets meer valt te plukken".

Vr.gr. mein33

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Moneyman »

GJvdZ schreef:
Uw Jurist schreef:Waarom is zijn inkomen gehalveerd? Voor het verlies van 50% van je baan kun je WW aanvragen.

Verder moet alles heel goed worden vastgelegd, maar dat hoeft niet via de notaris. Wel kan het slim zijn dit via een notariële akte te doen omdat je dan direct een executoriale titel hebt (bij wanbetaling hoef je dan niet eerst naar de rechter, maar kun je gelijk innen, beslag leggen etc.).

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik
Je weet ongetwijfeld dat WW maar wordt betaald over een bepaald maximum inkomen. Als je meer verdient krijg je over het meerdere geen WW-uitkering. In zo'n geval kan je makkelijk terugvallen tot 50% van je eerdere inkomen.
Leuk, maar hier niet aan de orde. 1200 euro netto... :roll:

@TS: ken je het spreekwoord "als je van een vriend een vijand wil maken, moet je hem geld lenen"?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Zoals anderen aan hebben gegeven: niet het beste idee om geld uit te lenen aan vrienden, MAAR als je dat echt wil doen, laat het dan inderdaad bij een notaris vastleggen. Dat scheelt gedoe.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:Zoals anderen aan hebben gegeven: niet het beste idee om geld uit te lenen aan vrienden, MAAR als je dat echt wil doen, laat het dan inderdaad bij een notaris vastleggen. Dat scheelt gedoe.
En het voorkomt ook dat je, áls het toch fout zou gaan en je vriend niet meer terugbetaalt, naar de rechter moet. Als je bij de notaris een overeenkomst hebt laten opvragen, kan je daarvan indien nodig een grosse opvragen, die een executoriale titel oplevert. Daarmee kan je direct naar de deurwaarder, zonder te hoeven procederen.

JanRe1
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 aug 2016 13:04

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door JanRe1 »

Dank voor jullie reacties.

Los van wat bv Stofzuiger schreef het is geen partner relatie.
Het is een vriend die ik al heel erg lang ken.

Ik baal er een beetje van dat er alleen maar rente wordt betaald en amper afgelost wordt.
Vandaar dat ik denk aan 20.000 opnemen op mijn krediet bij Freo tegen 4.2 ipv 12.8 wat nu wordt betaald.

Als ik dat niet doe en mijn kameraad blijft zitten op 12.8% schiet het niet op. Wat al geschreven werd hier dat is een paar tientjes per maand (aflos)

Ik vind het echt zo zonde dat er alleen maar jaren lang rente betaald gaat worden. Zelf ben ik van hoe eerder een lening wordt afbetaald hoe beter het is.

Ik snap jullie reacties van leen nooit geld uit aan een vriend. maar ik bespaar hem zo heel veel geld. Als ik hem niet leen zit hij tot zijn 80ste aan dat DC vast... en dat moet zo snel mogelijk afgelost worden toch?

vandaar .. Hij kan niet oversluiten...
Ik kan zo 20k opnemen van mijn krediet om zijn krediet in te lossen..

Ik hoor wel verder advies van jullie svp.

Prettige dag Verder.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Moneyman »

Welk verder advies wil je nog horen? alles is toch al gezegd?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik snap sowieso niet zo goed waarom mensen kredieten nemen in plaats van sparen, maar goed.

Bottom line: Laat het goed bij een notaris vastleggen. Succes.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door thecure »

Je kan toch altijd meer aflossen dan die paar tientjes? Gewoon maandelijks meer storten. Of zie ik dat verkeerd?

cognati
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 15:00

Re: Doorlopend krediet Defam 12% rente

Ongelezen bericht door cognati »

ik zou dat zeker vast leggen, je weet nooit wat de toekomts brengt. Of jij dit voor hem wilt doen of niet dat is jouw zaak, maar je zou ziek kunnen worden, of hij, of zijn baan kwijt raken, ed. Altijd vast leggen. Succes!

Gesloten