LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
cognati
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 15:00

Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door cognati »

Hi, ik en mijn vriend gaan samenwonen en om iets meer ruimte te creeren in zijn huis, gaan we de achterpui slopen en een serre bijbouwen (spannend). Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden om te financieren, maar ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik heb in het verleden (10 jaar geleden) niet echt de beste ervaringen met een doorlopend krediet (Defam) maar ik heb ook gelezen dat voor een verbouwing dit misschien wel beter is, omdat je vaak niet van te voren precies weet hoeveel geld het gaat kosten.

De hele verbouwing wordt geschat op 20.000, en zal hopelijk niet heel veel duurder worden.

Alle tips zijn welkom :)

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Kan je het niet in de hypotheek stoppen? Is veel goedkoper.

Maar als je dat niet wil maakt het niet zo uit. Het nadeel van een doorlopend krediet is dat je alles wat je hebt afgelost weer kunt opnemen. Maar zo moeilijk is dat ook weer niet om dat niet te doen lijkt me. Wel even kijken welke de beste rente heeft. Ook even kijken hoe flexibel het is met extra aflossingen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Hypotheek lijkt me het handigst. Is sparen anders geen optie?

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door thecure »

Inderdaad, eerst sparen. Die verbouwing kan wel uitgesteld worden en is niet meteen nodig.
Maar ja, de jeugd van tegenwoordig wil alles meteen perfect hebben, is mijn ervaring in de omgeving.
Eerst even sparen en de bestaande badkamer en keuken een aantal jaren gebruiken is er vaak niet bij.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

thecure schreef:Maar ja, de jeugd van tegenwoordig wil alles meteen perfect hebben, is mijn ervaring in de omgeving.
Uh, ik ben onderdeel van die jeugd van tegenwoordig, en wij spaarden een half huis bij elkaar voor we iets kochten. :lol:

Dat ter zijde: het lijkt me onverstandig om als je pas gaat samenwonen meteen een huis te kopen en dit voor zoveel te verbouwen. Wij zijn pas financiële dingen gaan delen (hypotheek, gezamelijke rekening, etc.) nadat we bijna 5 jaar samen waren.

16again
Berichten: 16167
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door 16again »

Julie4444 schreef:Uh, ik ben onderdeel van die jeugd van tegenwoordig, en wij spaarden een half huis bij elkaar voor we iets kochten. :lol:
De meeste hier zijn niet zo jeugdig meer na een half huis bijeen gespaard te hebben.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Julie4444 schreef:Uh, ik ben onderdeel van die jeugd van tegenwoordig, en wij spaarden een half huis bij elkaar voor we iets kochten. :lol:
De meeste hier zijn niet zo jeugdig meer na een half huis bijeen gespaard te hebben.
De meesten kiezen er ook niet voor om vrijwillig voor ongeveer 60% van de bijstandsnorm rond te komen en zeer klein te wonen. Wanneer je allebei werkt en zo goedkoop leeft kun je heel wat euro's sparen in een best wel korte tijd.
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 25 aug 2016 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door thecure »

Julie4444 schreef:
thecure schreef:Maar ja, de jeugd van tegenwoordig wil alles meteen perfect hebben, is mijn ervaring in de omgeving.
Uh, ik ben onderdeel van die jeugd van tegenwoordig, en wij spaarden een half huis bij elkaar voor we iets kochten. :lol:

Dat ter zijde: het lijkt me onverstandig om als je pas gaat samenwonen meteen een huis te kopen en dit voor zoveel te verbouwen. Wij zijn pas financiële dingen gaan delen (hypotheek, gezamelijke rekening, etc.) nadat we bijna 5 jaar samen waren.
Super! Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door kweenie »

het lijkt me onverstandig om als je pas gaat samenwonen meteen een huis te kopen en dit voor zoveel te verbouwen.
Daarom doet TS dat ook niet... TS geeft juist aan dat ze in het huis van de vriend gaan wonen, maar dat er dan wel wat meer ruimte nodig is. Het lijkt mij toch in jouw straatje passen om te blijven zitten waar je zit en wat relatief kleine aanpassingen te doen zodat het eenpersoonshuis een tweepersoonshuis wordt. Maar dit doet eigenlijk sowieso niet ter zake.

Voor een lening in de orde van grootte van 20.000 is het vaak niet handig om een extra hypotheek te nemen, omdat dit gepaard gaat met veel extra kosten (adviseur, taxatie, eventueel notaris etc.) Dat kost je zo een paar duizend euro, terwijl het verschil in maandbedrag door de wat lagere rente relatief klein is. Die extra kosten verdien je iha alleen terug als je de lening heel lang zou laten lopen.

Ik zou vooral kijken welke bank 'makkelijk' is met extra aflossingen. Dat je dus de lening makkelijk omlaag kunt brengen als de verbouw toch goedkoper blijkt dan je dacht. En dat je ook bijvoorbeeld een deel van je vakantiegeld zou kunnen besteden aan het verlagen van de schuld.

Veder kun je op heel veel plekken wel de ins en outs vinden over de verschillen tussen DK en PL.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kweenie schreef:
het lijkt me onverstandig om als je pas gaat samenwonen meteen een huis te kopen en dit voor zoveel te verbouwen.
Daarom doet TS dat ook niet... TS geeft juist aan dat ze in het huis van de vriend gaan wonen, maar dat er dan wel wat meer ruimte nodig is. Het lijkt mij toch in jouw straatje passen om te blijven zitten waar je zit en wat relatief kleine aanpassingen te doen zodat het eenpersoonshuis een tweepersoonshuis wordt. Maar dit doet eigenlijk sowieso niet ter zake.
Zeker. Dan heb ik daar overheen gelezen, mijn fout! :oops:

witte angora
Berichten: 30995
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door witte angora »

cognati schreef:Ik heb in het verleden (10 jaar geleden) niet echt de beste ervaringen met een doorlopend krediet (Defam)
Sja, hoe jeugdig zal de topicstarter zijn... :wink:

Inhoudelijk: Ik denk dat het een kwestie is van de voordelen en nadelen van alle opties te bekijken. Eén zo'n punt is: is de rente bij een DL of PL aftrekbaar voor de belasting? De rente van een hogere hypotheek is dat sowieso.

Maar aangezien niemand hier de specifieke ins en outs van het verhaal kent, zal het op dit forum alleen bij wat algemene antwoorden blijven. En met die algemene antwoorden kun je wel eens flink de plank mis slaan in een specifieke situatie. Ik denk dat je beter even met de bank kunt gaan babbelen om te zien wat er mogelijk is.

Moneyman
Berichten: 30316
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef: Inhoudelijk: Ik denk dat het een kwestie is van de voordelen en nadelen van alle opties te bekijken. Eén zo'n punt is: is de rente bij een DL of PL aftrekbaar voor de belasting? De rente van een hogere hypotheek is dat sowieso.
Wees voorzichtig, want hypotheekrente is ook niet zomaar altijd aftrekbaar.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

wie is de eigenaar van het huis? Als dat jouw vriend is dan moet JIJ niet meetekenen met welke lening dan ook. Als het mis gaat blijf jij met de lening zitten en heeft hij een uitbouw.... Natuurlijk kan je wel bijdragen met de betalingen, maar niks op jouw naam afsluiten!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door kweenie »

Eens met Frantic2. Als het zijn huis is, moet de nieuwe lening ook op zijn naam komen om toekomstige problemen te voorkomen. Natuurlijk kun je wel gezamenlijk de lasten delen, maar houd daarbij ook goed in de gaten welk deel van de totale maandlasten voor de aflossing zijn (wat in feite een spaarpot voor hem is). Dus niet simpelweg half om half doen.

Verder, wat ook is aangestipt, geldt dat de rente voor een lening ter verbetering van de eigen woning onder voorwaarden aftrekbaar is. Tegenwoordig is de rente over nieuwe leningen alleen nog aftrekbaar als deze tenminste lineair of annuitair worden afgelost. Daarom komt voor de verbetering van de eigen woning eigenlijk bijna alleen nog een persoonlijke lening in beeld.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Gezien je eerder postings zou ik beginnen met te checken of je een BKR registratie hebt, en pas van daaruit verder gaan

cognati
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 sep 2010 15:00

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door cognati »

Dank voor alle reacties :)

Nee ik ben idd geen 20 meer, nog wel jeugdig maar niet zo..
Ik heb zelf spaargeld (niet genoeg), en geen BKR (meer), vandaag dat ik heel goed zeker wil weten wat ik doe voordat ik enige beslissing neem.
Het is zijn huis inderdaad, en ik ben het er mee eens dat er goede afspraken moeten komen om de kosten te verdelen, en in het geval van een relatie breuk. Moeten altijd realistisch blijven. De extra ruimte is voor gezins uitbreiding :D

Ik heb volgende week een gesprek bij de hypotheker met mijn vriend om te zien wat de mogelijkheden zijn op zijn bestaande hypotheek. Wat betreft de persoonlijke of doorlopend krediet, als ik online vergelijk op independer.nl of http://www.financer.com/nl lijkt het mij een hele domme keus om eerlijk te zijn. Ik zie daar dan ook vanaf. Vooral een doorlopend krediet, wat je uiteindelijk afbetaald slaat helemaal nergens op.

Om het kort af te sluiten, na het gesprek met de hypotheker gaan we besluiten, we willen ook weten of het daadwerkelijk een meerwaarde is voor het huis mocht het ooit verkocht worden.

to be continued!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door kweenie »

cognati schreef: Ik heb volgende week een gesprek bij de hypotheker met mijn vriend om te zien wat de mogelijkheden zijn op zijn bestaande hypotheek. Wat betreft de persoonlijke of doorlopend krediet, als ik online vergelijk op independer.nl of http://www.financer.com/nl lijkt het mij een hele domme keus om eerlijk te zijn. Ik zie daar dan ook vanaf.
Dom? Houd er rekening mee dat je voor het verhogen van de hypotheek advies- en bemiddelingskosten zult moeten betalen. Je hele financiën zullen opnieuw moeten worden getoetst. Dat betekent minstens 1000 euro afsluitkosten plus nog een eventuele taxatie. En met een beetje pech moet je ook langs de notaris. Je bent dan maar zo 2000 euro kwijt. Bij een PL betaal je in 5 jaar misschien in totaal 3600 euro, bij een hypotheek is de rente weliswaar veel lager, maar je bent dan ook al die extra kosten verschuldigd.

Dus zo dom hoeft een PL helemaal niet te zijn. In elk geval niet bij voorbaat uitsluiten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Heb je al gekeken naar bedrag van inschrijving van de hypotheek?

Vaak is deze hoger dan het daadwerkelijk verstrekte geldbedrag, juist om ook verbouwingen in de toekomst mogelijk te maken zonder eerst naar de notaris te moeten of een nieuwe hypotheek af te moeten sluiten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door kweenie »

Een hogere inschrijving heeft alleen impact voor de notariskosten, die heb je dan niet meer. De overige kosten blijf je houden bij een verhoging.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Doorlopend krediet of persoonlijke lening?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

kweenie schreef:Een hogere inschrijving heeft alleen impact voor de notariskosten, die heb je dan niet meer. De overige kosten blijf je houden bij een verhoging.
ja dat klopt. :roll:

Je zult wel een aanvullende hypotheeek moeten sluiten, als je dit pad wilt volgen

Gesloten