LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarlijks kosten percentage Creditcard

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Vraag22

Jaarlijks kosten percentage Creditcard

Ongelezen bericht door Vraag22 »

Beste Lezer,

Ik heb een creditcard met een limiet van 2500 euro.
Hiervoor heb ik een gespreid betalen optie genomen.
Nu staat er in de bevestigingsbrief dat de jaarlijkste kosten percentage 18,63 % is en de effectieve rente op jaarbasis 16 % ,iedere maand zal er 2,5 procent van het uistaand saldo word geincasseerd.
- Mijn vraag is - als ik er vanuit ga dat ik mijn gehele uitstaand saldo heb verbruikt - wat ik dan zal moeten betalen, is dit de 16 % of de 18,63 % of dit bij elkaar opgeteld?
- Krijg je aan het eind van het jaar een soort eindafrekening of word dit verwerkt in de maandelijkse incasso?
- Ik las op een ander forum dat deze optie ook gevolgen kan hebben op het rood staan bij de eigen bank, klopt dit?

Alvast hartelijk dank voor het lezen en voor een eventueel antwoord.

VrGr.

Mk
Berichten: 990
Lid geworden op: 01 aug 2005 19:51

Re: Jaarlijks kosten percentage Creditcard

Ongelezen bericht door Mk »

Het jaarlijkse kostenpercentage is inclusief de jaarlijkse vaste kosten die je waarschijnlijk ook nog betaald. Als ik dat snel even nareken dan betaal je denk ik ongeveer 25 euro vaste kosten per jaar voor de creditcard.

In de voorwaarden van je creditcard zal staan hoe de rente wordt geïncasseerd. Ik vermoed dat het gewoon maandelijks bij je saldo wordt opgeteld (en als je dat dus niet aflost dat je daar dus ook weer rente over betaald).

De limiet op je creditcard wordt geregistreerd als 'schuld', ongeacht of je hem gebruikt of niet. Als een bank dus moet beslissen of jij rood mag staan (of ander krediet mag opnemen, of een hypotheek) zullen ze zien dat jij 2.500 euro 'schuld' hebt.

Overigens dacht ik dat de maximale wettelijke rente momenteel 15% is en dat een creditcardmaatschappij dus geen 16% mag vragen.

Gesloten