LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Lening oversluiten met BKR notering

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
ddaemen
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:58
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door ddaemen »

Beste,

Ik zit in de volgende (vervelende) situatie:

Ik heb in 2008 een lening af gesloten van 33000 € met een maand bedrag van 330 euro. De rente weet ik niet meer, maar steeg in datzelfde jaar volgens mij naar 10 % en het jaar daarna naar 11,5 %. Meer als die 330 euro kon ik toen niet betalen (Ik had 1300 € netto). Looptijd lening was toen ongeveer geschat op 20 jaar?!?!

In de looptijd van die lening heb ik een negatieve codering A2 ontvangen bij BKR. Deze is inmiddels wel hersteld. Maar zorgt ervoor dat ik mijn lening nu niet kan oversluiten naar een andere bank.

Nu (2017) heb ik die lening nog steeds. Ik betaal wel inmiddels 400 euro omdat mijn loon nu 2100 € netto is). Er staat nog (geloof het of niet) 29000 € open.
Ik heb verder geen schulden.

Nu komt mijn vraag:

Ik zit écht met die lening in de maag. Ik heb al bijna 10 jaar betaald en moet nog 10 jaar (of nóg meer). Door die negatieve (wel herstelde) codering, kan ik nu helemaal niks. Ik wil deze lening oversluiten naar mijn eigen bank, maar dan wel een persoonlijke lening van 72 maanden (5,6% rente) 473 € per maand. Maar die weigeren. Wat kan ik nu nog? Of sta ik nu gewoon met mijn rug tegen de muur??

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door riddert »

ddaemen schreef:Beste,

Ik zit in de volgende (vervelende) situatie:

Ik heb in 2008 een lening af gesloten van 33000 € met een maand bedrag van 330 euro. De rente weet ik niet meer, maar steeg in datzelfde jaar volgens mij naar 10 % en het jaar daarna naar 11,5 %. Meer als die 330 euro kon ik toen niet betalen (Ik had 1300 € netto). Looptijd lening was toen ongeveer geschat op 20 jaar?!?!

In de looptijd van die lening heb ik een negatieve codering A2 ontvangen bij BKR. Deze is inmiddels wel hersteld. Maar zorgt ervoor dat ik mijn lening nu niet kan oversluiten naar een andere bank.

Nu (2017) heb ik die lening nog steeds. Ik betaal wel inmiddels 400 euro omdat mijn loon nu 2100 € netto is). Er staat nog (geloof het of niet) 29000 € open.
Ik heb verder geen schulden.

Nu komt mijn vraag:

Ik zit écht met die lening in de maag. Ik heb al bijna 10 jaar betaald en moet nog 10 jaar (of nóg meer). Door die negatieve (wel herstelde) codering, kan ik nu helemaal niks. Ik wil deze lening oversluiten naar mijn eigen bank, maar dan wel een persoonlijke lening van 72 maanden (5,6% rente) 473 € per maand. Maar die weigeren. Wat kan ik nu nog? Of sta ik nu gewoon met mijn rug tegen de muur??
Het beste is om zsm die lening af te betalen. Dat kan in uw geval relatief eenvoudig.
U verdiende 1300 p/m bij het aangaan van de lening. Dat is een salaris waar u van kunt leven. Nu verdient u 2100 p/m. Dat betekent dat er in theorie 800 euro over moet zijn elke maand om de lening af te lossen.
Ik denk dat dit de beste oplossing is om zo snel mogelijk van de lening af te komen.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door BL2 »

Als je niet zeer fors gaat aflossen / terugbetalen zit je je hele leven vast aan deze enorme lening.
Waarom ben je die lening ooit aangegaan, terwijl je toen al kon weten dat aflossen niet mogelijk zou worden.
In 10 jaren tijd heb je nu het minimale bedrag van E 4000,- afgelost, dus alles wat je meer betaald hebt in al die jaren is rente (lees verdampt geld).
In dit tempo duurt het nog 60 tot 70 jaren.........
Waar is het geld aan besteed, of is er een andere schuld mee afbetaald ? Zo veel als mogelijk aflossen, bv door het verkopen van eigen goederen en zo zuinig mogelijk leven is de enige optie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja... Dat het niet zo handig was om twee keer je netto jaarsalaris (!) te lenen zal je nu wel duidelijk zijn. Dat het nog minder handig was om dat te doen bij een instelling waar de rente flink hoog kon zijn, heb je ook proefondervindelijk gemerkt. Maar dat je het vervolgens zo ver hebt laten komen dat je een A2 codering hebt gekregen is wel heel erg onhandig.

Wanneer is die codering hersteld? Er zit namelijk niets anders op dan te wachten tot vijf jaar na het herstel. En in de tussentijd zo veel mogelijk extra aflossen. Of je zou het geluk moeten hebben dat je een suikeroom hebt die de lening zou kunnen overnemen.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het enige wat je kunt doen is sneller af gaan lossen. Een vuistregel is om minstens 2% van het oorspronkelijke bedrag per maand af te lossen om het in een jaar of 6-7 af te lossen. Nu zit je daar ver onder en loopt de schuld maar heel langzaam terug omdat je meer rente dan aflossing betaalt.

ddaemen
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:58
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door ddaemen »

kweenie schreef:Tsja... Dat het niet zo handig was om twee keer je netto jaarsalaris (!) te lenen zal je nu wel duidelijk zijn. Dat het nog minder handig was om dat te doen bij een instelling waar de rente flink hoog kon zijn, heb je ook proefondervindelijk gemerkt. Maar dat je het vervolgens zo ver hebt laten komen dat je een A2 codering hebt gekregen is wel heel erg onhandig.

Wanneer is die codering hersteld? Er zit namelijk niets anders op dan te wachten tot vijf jaar na het herstel. En in de tussentijd zo veel mogelijk extra aflossen. Of je zou het geluk moeten hebben dat je een suikeroom hebt die de lening zou kunnen overnemen.
Beste, bedankt allemaal voor het antwoord!
In Oktober 2012 is deze codering hersteld, maar deze blijft 5 jaar na het inlossen van de lening staan.
Dat zou dus betekenen dat ik (als ik over 10 jaar klaar ben) pas over 15 jaar een nieuwe lening mag aanvragen.
Het zou makkelijker zijn als ze leningen oversluiten toestaan met BKR codering (maar niet meer lenen).

Ik heb trouwens geen 800 euro extra om af te lossen omdat mijn vriendin nu een stuk minder verdient. Die 330 euro konden we toen eigenlijk ook niet betalen, dat was teveel (vandaar die codering). We zijn keihard tegen de muur gelopen en willen er nu wat aan doen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door Julie4444 »

ddaemen schreef:
kweenie schreef:Tsja... Dat het niet zo handig was om twee keer je netto jaarsalaris (!) te lenen zal je nu wel duidelijk zijn. Dat het nog minder handig was om dat te doen bij een instelling waar de rente flink hoog kon zijn, heb je ook proefondervindelijk gemerkt. Maar dat je het vervolgens zo ver hebt laten komen dat je een A2 codering hebt gekregen is wel heel erg onhandig.

Wanneer is die codering hersteld? Er zit namelijk niets anders op dan te wachten tot vijf jaar na het herstel. En in de tussentijd zo veel mogelijk extra aflossen. Of je zou het geluk moeten hebben dat je een suikeroom hebt die de lening zou kunnen overnemen.
Beste, bedankt allemaal voor het antwoord!
In Oktober 2012 is deze codering hersteld, maar deze blijft 5 jaar na het inlossen van de lening staan.
Dat zou dus betekenen dat ik (als ik over 10 jaar klaar ben) pas over 15 jaar een nieuwe lening mag aanvragen.
Het zou makkelijker zijn als ze leningen oversluiten toestaan met BKR codering (maar niet meer lenen).

Ik heb trouwens geen 800 euro extra om af te lossen omdat mijn vriendin nu een stuk minder verdient. Die 330 euro konden we toen eigenlijk ook niet betalen, dat was teveel (vandaar die codering). We zijn keihard tegen de muur gelopen en willen er nu wat aan doen.
Tja, eigen verantwoordelijkeheid, tbh. Geld lenen kost geld, en het is gewoon slimmer om zelf eerst te sparen en dan pas dingen te kopen.

Maar uh, wij zijn per maand een stuk minder kwijt aan levensonderhoud dan €1800 (en wij hebben een hypotheek). Je kan echt wel meer aflossen, maar dan zul je je uitgavenpatroon moeten aanpassen....

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door kweenie »

Beste, bedankt allemaal voor het antwoord!
In Oktober 2012 is deze codering hersteld, maar deze blijft 5 jaar na het inlossen van de lening staan.
Dat zou dus betekenen dat ik (als ik over 10 jaar klaar ben) pas over 15 jaar een nieuwe lening mag aanvragen.
Het zou makkelijker zijn als ze leningen oversluiten toestaan met BKR codering (maar niet meer lenen
Oversluiten kan wel als je bij het BKR staat. Dat is natuurlijk het hele dee van oversluiten, dat er een andere lening is die met de nieuwe lening afgelost wordt. Je kunt alleen waarschijnlijk geen extra lening er bovenop sluiten. En het oversluiten kan ook niet als je die A2 minder dan vijf jaar geleden hebt hersteld.

Dus dit najaar zou je die lening in principe wel moeten kunnen oversluiten. Mits je inkomen voldoende is, natuurlijk...

ddaemen
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:58
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door ddaemen »

kweenie schreef:
Beste, bedankt allemaal voor het antwoord!
In Oktober 2012 is deze codering hersteld, maar deze blijft 5 jaar na het inlossen van de lening staan.
Dat zou dus betekenen dat ik (als ik over 10 jaar klaar ben) pas over 15 jaar een nieuwe lening mag aanvragen.
Het zou makkelijker zijn als ze leningen oversluiten toestaan met BKR codering (maar niet meer lenen
Oversluiten kan wel als je bij het BKR staat. Dat is natuurlijk het hele dee van oversluiten, dat er een andere lening is die met de nieuwe lening afgelost wordt. Je kunt alleen waarschijnlijk geen extra lening er bovenop sluiten. En het oversluiten kan ook niet als je die A2 minder dan vijf jaar geleden hebt hersteld.

Dus dit najaar zou je die lening in principe wel moeten kunnen oversluiten. Mits je inkomen voldoende is, natuurlijk...
Mijn inkomen is zeker voldoende. Ik heb bij de huidige maatschappij (interbank via Geldshop.nl) het idee dat als ik meer per maand ga betalen ze ook de rente omhoog gooien. Dus ik houdt het voorlopig op die 400 euro. (Om ook even de opmerking van Julie4444 te beantwoorden.). BL2 gaf aan dat het 70 jaar kon duren, dat is natuurlijk klinklare onzin. Naarmate de doorloop tijd van de lening ga je natuurlijk meer aflossen en minder rente betalen. Op mijn laatste afschrift staat 127 maanden.

Even een offtopic opmerking: ik ben hier niet gekomen om me te laten vertellen dat ik die lening nooit had mogen aan gaan en dat het dom was. Dat weet ik wel, sterker zelfs: dat weet iedereen wel die hier een soortgelijke vraag stelt. Ik zou graag willen dat ik op gelijke voet behandelt wordt. Iedereen maakt domme fouten in het leven. Sommige wat meer als anderen. Als het leven met een handleiding gekomen was, had ik die wel gelezen. Ik zal ook even een antwoord geven met 2 woorden waarom: naïeve twintiger.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door Moneyman »

ddaemen schreef:Ik heb bij de huidige maatschappij (interbank via Geldshop.nl) het idee dat als ik meer per maand ga betalen ze ook de rente omhoog gooien. Dus ik houdt het voorlopig op die 400 euro.
Dat idee lijkt me niet correct. Ik zou dat checken, want normaal gesproken levert meer aflossen je een lagere vordering, en dus een kortere looptijd en een lagere rente op.
ddaemen schreef:Iedereen maakt domme fouten in het leven. Sommige wat meer als anderen. Als het leven met een handleiding gekomen was, had ik die wel gelezen. Ik zal ook even een antwoord geven met 2 woorden waarom: naïeve twintiger.
Respect dat je én dit inzicht in jezelf hebt, én netjes reageert.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door BL2 »

BL2 gaf aan dat het 70 jaar kon duren, dat is natuurlijk klinklare onzin. Naarmate de doorloop tijd van de lening ga je natuurlijk meer aflossen en minder rente betalen
Dat hoop ik van harte voor jou. Gevaar is natuurlijk hierbij dat de rente maar minimaal hoeft te stijgen, zeker nu het bedrag nog steeds heel hoog is, om de geschatte aflossingstijd zeer fors te verlengen.
Als je ziet wat je nu al in 10 jaren betaald hebt aan bedragen (12 x E 300 x 10 = E 36000,00) dan kan je zien hoe groot de verleiding voor dit soort bedrijven is om de rente vooral niet te laten zakken en de leenduur en hoogte van het geleende bedrag voor hun zo gunstig mogelijk te laten zijn.
Eigenlijk heb je de afgelopen 10 jaren dan ook minimaal afgelost, en eigenlijk alleen maar rente betaald.
Immers dat is de bron van inkomsten van dit soort zeer commerciele geldverstrekkers.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
ddaemen schreef:Ik heb bij de huidige maatschappij (interbank via Geldshop.nl) het idee dat als ik meer per maand ga betalen ze ook de rente omhoog gooien. Dus ik houdt het voorlopig op die 400 euro.
Dat idee lijkt me niet correct. Ik zou dat checken, want normaal gesproken levert meer aflossen je een lagere vordering, en dus een kortere looptijd en een lagere rente op.
ddaemen schreef:Iedereen maakt domme fouten in het leven. Sommige wat meer als anderen. Als het leven met een handleiding gekomen was, had ik die wel gelezen. Ik zal ook even een antwoord geven met 2 woorden waarom: naïeve twintiger.
Respect dat je én dit inzicht in jezelf hebt, én netjes reageert.
Mee eens.

Sneller aflossen moet wel voordeliger zijn dan de huidige situatie. Misschien toch eens nakijken?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een persoonlijke lening kan extra aflossen soms met kosten gepaard gaan, bij een doorlopend krediet is extra aflossen meestal niet duurder.

Maar vooral in oktober op zoek gaan naar een andere aanbieder zal veel uitmaken. Je moet daarbij dan wel meteen aangeven dat het om oversluiten gaat (en dus niet een 'gewone' lening), dan moet dat wel kunnen. En waarschijnlijk tegen een veel lagere rente. Dat maakt behoorlijk uit. Want even voor het beeld, als je nu 1% van de hoofdsom per maand betaalt, maar de rente per jaar is bv. 11%, dan los je dus in een heel jaar maar ongeveer 1% van de schuld af. Als bij je nieuwe lening de rente bv, 8% zou zijn, dan zou je 4 keer meer aflossen, zodat je -even kort door de bocht- dus ook ongeveer vier keer zo snel van de lening af bent.

ddaemen
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:58
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door ddaemen »

Beste,

Ik heb afgelopen dagen nogmaals contact gehad met ING en Geldshop.

ING gaf aan geen enkele lening meer te verschaffen op het moment dat een client een negatieve codering heeft gehad bij BKR tijdens de looptijd van zijn lening + 5 jaar, dit geldt ook voor oversluitingen. Theoretisch betekent dat, dat ik dus in september 2032 een oversluiting aan kan gaan. (Da fuq?!?!?!)

Geldshop gaf aan dat door de (negatieve) media aandacht van Interbank, zijn ze wat coulanter geworden over bestaande leningen. (Dit stukje heb ik gemist). Ze hebben mijn aanvraag bij Interbank neer gelegd en binnen een maand krijg ik antwoord.

Ben zéér benieuwd eerlijk gezegd.

ddaemen
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 jan 2013 12:58
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door ddaemen »

Beste,

Voor diegene die nog geinteresseerd is: Ik heb deze week mijn nieuwe contract mogen tekenen om mijn lening om te zetten in een persoonlijke lening.
Interbank heeft een apart traject voor klanten die een negatieve BKR notering hebben.
Ik heb nu dezelfde lening, met hetzelfde maand bedrag, maar wel voor 8.8 % aan rente (vast gedurende de gehele loop tijd).
Nog mooier (en dat wist ik niet): bij deze persoonlijke lening mag ik boete vrij extra aflossen. Dat staat in het contract!
Hierdoor ben ik 14 maanden eerder klaar met mijn lening.

Nu wel nog een vraagje: ik heb officieel een nieuw contract, weet iemand wat met mijn negatieve codering gebeurt? Ik weet dat deze 5 jaar zichtbaar blijft, maar is die nu "gesloten"?

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door BL2 »

Een pluim dat je nog even terugkomt in het topic.

Ondanks de verlaging van de rente blijft het een inmens bedrag wat je per jaar alleen al aan rente moet blijven betalen. De komende 10 jaren ga je nogmaals bijna het geleende bedrag alleen al aan rente betalen, terwijl je dit de afgelopen 10 jaar ook al gedaan hebt.
Verder hoop ik van harte dat de rente op geleeende bedragen niet gaat zakken, omdat de rente nu vaststaat.
Verder hoop ik ook dat je financiële ruimte hebt om zoveel als mogelijk af te lossen, immers dat is de enige manier om binnen redelijke termijn van deze leinig af te komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed dat je er achteraan bent gegaan en dat het gelukt is. Je had dan misschien over een half jaar ook naar een andere geldverstrekker kunnen gaan, maar dan had je nog een halfjaar die hoge rente moeten betalen en dan was het bovendien maar de vraag of je wel ergens anders terecht zou kunnen. En of de rente dan voordeliger was geweest. Dus ik vind het een prima beslissing die je hebt genomen.

Je herstel melding zal gewoon blijven staan tot de vijf jaar voorbij zijn. Dat was dit najaar, volgens mij? Daarna zal alleen de huidige, nieuwe lening bij het BKR geregistreerd staan. Als je die steeds netjes blijft betalen, dan zal die actieve lening uit het register verdwijnen zodra de lening afbetaald is.

Dus als je regelmatig wat extra aflost als dat kan, dan komt het licht aan de horizon steeds sneller dichterbij.

gebruiker3
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2016 23:26

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door gebruiker3 »

Ik weet je verdere situatie niet, maar tip die ik je kan meegeven (als de eisen voldoen)

Schuldhulpsanering duurt min 3 tot max 5 jr. Aflossen bij de bank duurt...

schuld 29000

400p/m

72 mnd = ruim 6 jr

betaal je 800p/m duurt het 3 jr

en rente niet meegerekend

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door 16again »

Doet me terugdenken aan:
https://kassa.vara.nl/gemist/nieuws/int ... ompensatie
Lijkt me niet in de haak dat de rente alleen maar stijgt

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Lening oversluiten met BKR notering

Ongelezen bericht door kweenie »

BL2 schreef:Een pluim dat je nog even terugkomt in het topic.

Ondanks de verlaging van de rente blijft het een inmens bedrag wat je per jaar alleen al aan rente moet blijven betalen. De komende 10 jaren ga je nogmaals bijna het geleende bedrag alleen al aan rente betalen, terwijl je dit de afgelopen 10 jaar ook al gedaan hebt.
Verder hoop ik van harte dat de rente op geleeende bedragen niet gaat zakken, omdat de rente nu vaststaat.
Verder hoop ik ook dat je financiële ruimte hebt om zoveel als mogelijk af te lossen, immers dat is de enige manier om binnen redelijke termijn van deze leinig af te komen.
Zonder extra aflossing is de lening over zo'n achteneenhalf jaar afbetaald. Als TS ergens een rente zou kunnen krijgen die 1% lager zou zijn, dan zou dat 5 maanden in de looptijd schelen. Maar dan zou je tot oktober moeten wachten met oversluiten, wat ook alweer 5 maanden kost. Een lagere rente scheelt dus niet automatisch ook veel in de totale lasten. Bovendien zou je met een inkomen van 2100 netto waarschijnlijk niet ergens anders terecht kunnen.

Vandaar dat ik het geen slechte keus vind.

Gesloten