LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lening oversluiten

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
janjanjan11
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2015 16:41

lening oversluiten

Ongelezen bericht door janjanjan11 »

Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een lening bij de ABN amro voor mijn opleiding tot piloot.
Deze is, schrik niet, circa 150.000 euro.
Op dit moment heb ik een goede baan met vast contract en circa een netto inkomen van 3500 euro per maand.
Nu wil ik mijn lening graag oversluiten omdat de rente van de ABN aardig hoog is.
Dus vroeg ik me af of iemand weet waar je tegen lage tarieven kan lenen.

Of waar je van particulieren kan lenen/

Alvast bedankt voor alle hulp
Gr. Jan

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door Mallet »

Beste Jan,

Het oversluiten van een dergelijke lening gaat erg lastig worden. Dit is namelijk een speciale lening met afwijkende voorwaarden. Je kan anders als student nooit zoveel geld lenen natuurlijk. Bij het aangaan van het contract heb je daar ook voor getekend.

Ik ken geen financieringsmaatschappijen waar € 150.000 aan consumptief krediet wordt verstrekt. Dit bedrag is veel te hoog voor een blanco krediet (zonder zekerheid als bijvoorbeeld een huis). Het risico op het niet terugkrijgen van het bedrag is veel te groot voor een financieringsmaatschappij als er geen hypotheek is gevestigd. Enige opties die ik zou kunnen bedenken is het opnemen van een hypothecaire geldlening om hiermee extra af te lossen op het pilotenkrediet. De rente is dan (waarschijnlijk) lager dan wat je nu moet betalen. Omdat het dan een box 3 lening wordt is de betaalde rente niet aftrekbaar in box 1.

Van de particuliere markt weet ik weinig af.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Oversluiten zal niet gaan. Zo'n pilotenlening was alleen aan te gaan omdat er bij het aangaan van die lening vanuit mocht worden gegaan dat je na de opleiding ook een hoog piloteninkomen zou krijgen. Die aanname is nu niet meer te doen. Nu zullen ze moeten uitgaan van je werkelijke, veel lagere, inkomen. En dan kun je dus niet opnieuw zo'n lening aangaan.

Er zit dus weinig anders op dan zo veel mogelijk proberen af te lossen, zodat je op termijn van de schuld af komt.

janjanjan11
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 feb 2015 16:41

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door janjanjan11 »

Beste,

Ten eerste heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik was al wel bang dat ik niet de hele lening kon oversluiten, maar misschien dat dit wel voor een gedeelte kan.
Daarbij is een netto salaris van 3500 euro icm een vast contract toch wel aantrekkelijk en een goed salaris dacht ik. De verwachting is dat ik na verloop van tijd ook meer ga verdienen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je een nieuwe (gedeeltelijke) lening wil aangaan, dan zal ook worden gekeken naar andere leningen die je hebt lopen.Stel dat je voor 50.000 zou willen oversluiten, dan zouden ze dus die andere 100.000 meenemen in de berekening van je maandelijkse vaste lasten. En dan zou je geen leencapaciteit meer over hebben voor die overige 50.000.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

janjanjan11 schreef:Hallo allemaal,

Op dit moment heb ik een lening bij de ABN amro voor mijn opleiding tot piloot.
Deze is, schrik niet, circa 150.000 euro.
Op dit moment heb ik een goede baan met vast contract en circa een netto inkomen van 3500 euro per maand.
Nu wil ik mijn lening graag oversluiten omdat de rente van de ABN aardig hoog is.
Dus vroeg ik me af of iemand weet waar je tegen lage tarieven kan lenen.

Of waar je van particulieren kan lenen/

Alvast bedankt voor alle hulp
Gr. Jan
Gelet op de andere antwoorden is er maar één optie: versneld aflossen. Met 3500 euro netto per maand heb je vast wel geld over om dat te doen.

Mallet
Berichten: 162
Lid geworden op: 07 mar 2010 23:14

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door Mallet »

janjanjan11 schreef:Beste,

Ten eerste heel erg bedankt voor jullie reacties.
Ik was al wel bang dat ik niet de hele lening kon oversluiten, maar misschien dat dit wel voor een gedeelte kan.
Daarbij is een netto salaris van 3500 euro icm een vast contract toch wel aantrekkelijk en een goed salaris dacht ik. De verwachting is dat ik na verloop van tijd ook meer ga verdienen.
Een vuistregel is dat er 2% van de overige leningen wordt meegenomen als last. Stel dat je € 50.000 wilt oversluiten dan wordt er alsnog € 2.000 als last meegenomen van de resterende 100k. Je hebt dan nooit de leencapaciteit om 50k over te sluiten. Voor een lening van DUO wordt 0,75% van de oorspronkelijke hoofdsom meegenomen als maandlast. Maar jouw lening staat waarschijnlijk gewoon geregistreerd @ BKR dus dan zit je met de 2% regel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik zou voor een zo specifieke vraag eens gaan praten met een financieel expert die verstand heeft van de branche waar je in werkt. Heb je het al met collega's hierover gehad? Die hebben ongetwijfeld dezelfde ervaringen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: lening oversluiten

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik heb het vermoeden dat TS in een andere sector werkt dan waar de opleiding voor heeft opgeleid... En dat de collega's dus niet in de zelfde situatie zullen zitten.

Gesloten