LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Susy-Q
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2017 14:21

Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door Susy-Q »

Twee partners sloten een aantal jaren geleden een hoog doorlopend krediet af op twee namen om een woonwagen te kunnen kopen.
De woonwagen was echter geen onderpand. Partner 1 heeft van dit krediet steeds geld opgenomen.
Ze gaan nu uit elkaar. Partner 1 wil niet uit de woonwagen maar heeft niet de financiële middelen om partner 2 uit te kopen. Partner 2 heeft ook niet de financiële middelen om de helft van het krediet op zich te nemen. De bank eist nu van partner twee dat deze het krediet op zich neemt. Dat staat blijkbaar zo in het contract. Is dat zomaar mogelijk? Op twee namen geld lenen en het op een persoon afwentelen later? Als de woonwagen nu verkocht wordt krijgt partner 1 dus gewoon de helft van de winst maar niet de helft van de schuld.
Partner 2 heeft er een opnamestop op gezet maar een week later heeft partner 1 met een vervalste handtekening die stop weer opgeheven en weer geld opgenomen. Advocaat zegt hier juridisch niets aan te kunnen doen. Ik begrijp hier niks van. Op deze manier komt hij nooit van dit krediet af. Partner 1 heeft destijds de lening geregeld bij de bank. Dit bij een vriendin die bij de bank werkt. Zij heeft ook voor die clausule gezorgd. Contracten zijn thuisgestuurd geworden en daar getekend. Lijkt mij dat deze vriendin hier ook op aangesproken kan worden. Je kunt toch niet een lening regelen voor je vrienden. Ik hoop dat er iemand met een paar goede tips komt want ik vind het zo'n triest verhaal.

Susy-Q
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jan 2017 14:21

Re: Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door Susy-Q »

Ik ben geen van beiden. Ter info...Ik ben een vriendin van de moeder van partner 2. Een moeder die er behoorlijk onder lijdt en die ik op mijn manier probeer te helpen.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit zal dus via de rechter geregeld moeten worden. Logisch is dat alle bezittingen en schulden bij elkaar op worden geteld en vervolgens verdeeld. De woonwagen zal simpelweg verkocht moeten worden om die schuld af te lossen. Of anders dat partner1 dat ding koopt en dat met de opbrengst het grootste deel van de schuld wordt afgelost.

Voor de bank zijn beiden hoofdelijk aansprakelijk voor het doorlopend krediet. En beiden mogen op het ogenblik zoveel geld opnemen als ze willen. Ik zou de dochter van je vriendin aanraden partner 1 een slag voor te zijn en steeds geld er af te halen tot het maximale plafond, en dat geld op een aparte rekening te zetten waar partner1 niet aan kan komen. Op het moment dat er genoeg geld is (inclusief dat van de woonwagen) kan ze in één keer de lening aflossen.

Dat partner1 dan geen cent te makken heeft is zijn probleem.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik zou dat contract wel eens willen zien. Voor die tijd valt er niets over te zeggen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door kweenie »

Je ziet heel vaak dat een lening op naam van beide partners komt. Zeker omdat op basis van beide inkomens een hogere lening kan worden verstrekt dan op een inkomen. Dat betekent ook dat beide partners allebei individueel ook volledig aansprakelijk zijn voor de hele lening. Als de een niet betaalt, of niet kan betalen, dan kan de bank daarom voor het hele bedrag bij de andere partner aankloppen.

Als je uit elkaar gaat, dan verandert er niets aan die aansprakelijkheid. De beste oplossing is dan als een van de partners en nieuwe lening op eigen naam kan nemen. Maar vaak is juist het probleem dat het inkomen daar niet voldoende voor is. Andere oplossing is om af te spreken dat er een limiet op opnames komt. Als een van beiden zich daar niet aan houdt, dan is dat iets wat je onderling moet regelen/afdwingen. Maar dat is dood in eerste instantie iets tussen beide partners, waar de bank niet primair partij in is.

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Problemen met doorlopend krediet na relatiebeëindiging

Ongelezen bericht door Radar »

Offtopic bijdrages verwijderd door moderator.

Gesloten