Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
youss

Re: Ferratum minileningen en Trust and Law incasso

Ongelezen bericht door youss » 17 jan 2020 12:33

Inmiddels 2500berichten over dit onderwerp, en nog altijd heeft Ferratum niet opgegeven.

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 17 jan 2020 12:44

youss schreef:
17 jan 2020 12:33
Inmiddels 2500berichten over dit onderwerp, en nog altijd heeft Ferratum niet opgegeven.
Vrij logisch denk ik eigenlijk, die paar klagers hier op het forum liggen ze denk ik niet eens wakker van. Die gaan zo lang mogelijk door.
Al zie ik ze dit nieuwe model niet direct volhouden.

Kees2850

Ongelezen bericht door Kees2850 » 17 jan 2020 12:44

@youss hoe kom je tot de conclusie dat Ferratum het niet opgeeft? De incassobureau's die geven niet op begrijp ik uit reacties hier maar werken die nog wel in opdracht van Ferratum? Ik betwijfel dat.

Dat Ferratum blijft proberen flitskredieten aan te bieden onder niet in Nederland toegestane voorwaarden is evident. Maar of zij hun oude klanten blijven lastig vallen....?

moontje9

Ongelezen bericht door moontje9 » 17 jan 2020 14:44

Na het lezen van alle reviews zie ik door de bomen het bos niet meer....
Ik heb nog een openstaande lening bij ferratum van december 2019 á €500. Nu kan ik door de veranderingen (persoonlijk garantstelling) geen nieuwe lening afsluiten. Ik heb al contact gezocht met ferratum met de vraag om een termijn betaling. Hier hebben ze vrij snel op gereageerd. Nu moet ik wachten tot mijn lening gesloten is, 19 januari 2020. Dan opnieuw de vraag stellen.
Ik wil natuurlijk mijn verantwoordelijk nemen, ik heb tenslotte geld geleend.
Maar nu lees ik op heel veel forums dat ze de garantslelling kosten niet hadden mogen berekenen? In mijn geval zal dit over 2019 om ongeveer €1300 euro gaan. Waarschijnlijk stel ik nu een vraag die al 1000 x gesteld is maar goed, ik begrijp niet meer zo goed hoe het nu zit na het lezen van al die verschillende berichten?!
Voor ik een regeling ga treffen wil ik toch graag weten of ze in hun recht staan. Ik wens verder geen problemen met incasso bureau's. Maar als het zo is dat ik vorig jaar in het ootje ben genomen door die garantslelling dan wordt het een ander verhaal. Kan iemand mij wijzer maken?

Secret

Ongelezen bericht door Secret » 17 jan 2020 15:38

Cro schreef:
17 jan 2020 08:49
Ik verwacht inderdaad niet dat er veel mensen garant willen staan.
Maar opzich is die informatie die ze vragen niet heel vreemd, wanneer iemand borg staat bij een financiële transactie zal je ook dat soort informatie en mogelijk zelfs meer moeten aanleveren. Er zal immers beoordeeld moeten worden of degene die zich opwerpt om borg te staan wel daadwerkelijk borg kan staan.
Nou ik
Weet uit ervaring dat al deze informatie niet nodig hoeft te zijn dit is wel heeel veel

Cro

Ongelezen bericht door Cro » 17 jan 2020 16:07

Secret schreef:
17 jan 2020 15:38
Cro schreef:
17 jan 2020 08:49
Ik verwacht inderdaad niet dat er veel mensen garant willen staan.
Maar opzich is die informatie die ze vragen niet heel vreemd, wanneer iemand borg staat bij een financiële transactie zal je ook dat soort informatie en mogelijk zelfs meer moeten aanleveren. Er zal immers beoordeeld moeten worden of degene die zich opwerpt om borg te staan wel daadwerkelijk borg kan staan.
Nou ik
Weet uit ervaring dat al deze informatie niet nodig hoeft te zijn dit is wel heeel veel
Zoveel is dit niet hoor, het lijkt veel omdat het zeer wollig omschreven staat. Maar dit is vrijwel het minimale.
Ik ben zeer benieuwd in wat voor situaties financiële instellingen genoegen nemen met minder informatie de persoon die borg gaat staan.

Eigenlijk willen ze maar 4 zaken:

1. Kopie van een ID bewijs wat logisch is.
2. Een bankafschrift, ook niet ongewoon
3. Een loonstrook, ook niet ongewoon
4. de overeenkomst waarin de borgstelling officieel gemaakt wordt, ook logisch.

Ik zou zelf nooit borg gaan staan voor een lening als deze, maar dat ze deze informatie vragen is toch echt niet vreemd.

sacredfour

Ongelezen bericht door sacredfour » 17 jan 2020 16:21

Moneyman schreef:
Moneyman schreef:
16 jan 2020 20:56
sacredfour schreef:
16 jan 2020 16:24
Moneyman, wat vindt jij van het nieuwe verdienmodel van Ferratum, een boete als je binnen 16 dagen geen eigen garant kan vinden?
Zouden de juristen van Ferratum hier goed over nagedacht hebben?
Zonder de voorwaarden gelezen te hebben is mijn eerste indruk dat ook deze route onhoudbaar is. Ze spreken over een “boete bij wijze van schadevergoeding”. Voor een schadevergoeding in het civiele recht moet er schade zijn, een punitieve voorwaarde is daarmee in strijd.
dat is alvast een goed begin!

COLLEGE VAN BEROEP VOOR HET BEDRIJFSLEVEN

De rechter oordeeltin het hoger beroep onder 4.2
Partijen verschillen van mening over de vraag of de kosten die de consument in het kader van de kredietverstrekking door appellante in rekening werden gebracht – de kosten verbonden aan een door [garantsteller] verstrekte garantstelling en de kosten als gevolg van niet(-tijdige) afbetaling van het krediet – behoren tot de kosten die de consument ter zake van de kredietovereenkomst in rekening worden gebracht. Mede gelet op het beschermingsdoel van de Richtlijn, onder meer blijkend uit punt (8) van de considerans, en de Wft dient bij de beantwoording van die vraag niet zozeer een formeel-juridische benadering te worden gevolgd, maar dient veeleer te worden gekeken naar de feitelijke gevolgen voor de consument
Ook op de nieuwe situatie lijkt deze uitspaak van toepassing. “de feitelijke gevolgen voor de consument”Hier gaat het dus om. Het is denk ik verstandig om even te wachten totdat Ferratum meerdere kredieten heeft aangeboden aan een klant terwijl deze geen eigen garant had voordat de AFM Ferratum gaat aanpakken. Dit zou dan bewijzen dat de boete gewoon een onderdeel is van het krediet.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 17 jan 2020 17:15

Uit de Loanrider uitspraak kon je dat ook al op maken
Onder kredietvergoeding vallen alle beloningen en vergoedingen, in welke vorm ook, die de kredietgever ....in rekening brengt....
AFM is overigens ook goed in achterover leunen....verwacht niet teveel

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 17 jan 2020 18:02

AFM zal dit met argusogen volgen, maar ik zie werkelijk niet in waarom ze (al) in actie zou moeten komen.
Ik betwijfel ook of de hierboven aangehaalde teksten uit uitspraken betekenis hebben voor de nieuwe werkwijze van dit bedrijf.
Er zijn gewoon verschillen.

De opmerking van sacredfour over het achtereenvolgens aanbieden van meerdere kredieten aan dezelfde klant die geen garantstelling had, vind ik een goed punt. Tenminste als niet voordat de termijn is overschreden, is terugbetaald. Het opnieuw aanbieden van een volgend krediet aan een klant die geen garantstelling leverde en die de aan hem opgelegde boete betaald heeft, ondermijnt de positie van Ferratum. Als de garantstelling essentieel en verplicht is en iemand levert die niet, dan is immers de logische keuze om een vervolgkrediet te weigeren. Als je echter in die situatie gewoon weer krediet geeft, dan wek je de indruk dat het inderdaad gaat om het innen van de boete.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jan 2020 18:13

De overwegingen in het door SF aangehaalde vonnis zijn generiek, en dus ook op de nieuwe werkwijze toepasbaar.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke » 17 jan 2020 18:51

Wat bedoel je precies met 'toepasbaar'?
Bedoel je dat het toepassen op de nieuwe werkwijze leidt tot eenzelfde uitkomst/conclusie?
Is dat niet afhankelijk van de specifieke kenmerken van die werkwijze?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jan 2020 19:56

Ik bedoel dat de bewuste richtlijn en de bijbehorende toelichting én de WfT niet aan dit vonnis of de werkwijze van de bewuste schuldeiser verbonden is, maar generiek op iedere kredietovereenkomst.

Ofwel: het gaat niet alleen om de juridische constructie, maar (vooral) ook om hoe het feitelijk uitpakt voor de consument.

Ik denk niet dat de nieuwe werkwijze langs deze meetlat stand zal houden. De consument wordt immers nog steeds genaaid, zij het nét iets anders dan voorheen.

16again

Ongelezen bericht door 16again » 17 jan 2020 20:24

Moneyman schreef:
16 jan 2020 15:11
16again schreef:
16 jan 2020 14:53
Financiële prikkels zouden er toe kunnen leiden dat gerechtsdeurwaarders eerder dan noodzakelijk ambtshandelingen verrichten.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -1505.html
Haha, leuk :lol:

Vertel je er dan gelijk even bij dat het bewuste onderzoek van het BFT als een nachtkaars is uitgegaan omdat de rechter de aanklachten ongegrond heeft verklaard? En dat jarenlang onderzoek door diverse onderzoeksbureau's (én het BFT middels boekenonderzoek!) nooit enig bewijs van deze hardnekkige stelling heeft kunnen vinden? En dat er nota bene door de deurwaarders zélf een verordening aan de minister is voorgelegd om de marktwerking verder te reguleren?....
of-topic...maar
Dan is het wellicht nog leuker , dat er zojuist (16-1-2020) nieuwe kamervragen zijn gesteld over dit onderwerp. Voor niet iedereen is dit blijkbaar zo zwart-wit , als voor jou.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D01179

Secret

Ongelezen bericht door Secret » 17 jan 2020 20:54

sacredfour schreef:
17 jan 2020 16:21
Moneyman schreef:
Moneyman schreef:
16 jan 2020 20:56
sacredfour schreef:
16 jan 2020 16:24
Moneyman, wat vindt jij van het nieuwe verdienmodel van Ferratum, een boete als je binnen 16 dagen geen eigen garant kan vinden?
Zouden de juristen van Ferratum hier goed over nagedacht hebben?
Zonder de voorwaarden gelezen te hebben is mijn eerste indruk dat ook deze route onhoudbaar is. Ze spreken over een “boete bij wijze van schadevergoeding”. Voor een schadevergoeding in het civiele recht moet er schade zijn, een punitieve voorwaarde is daarmee in strijd.
dat is alvast een goed begin!

COLLEGE VAN BEROEP VOOR HET BEDRIJFSLEVEN

De rechter oordeeltin het hoger beroep onder 4.2
Partijen verschillen van mening over de vraag of de kosten die de consument in het kader van de kredietverstrekking door appellante in rekening werden gebracht – de kosten verbonden aan een door [garantsteller] verstrekte garantstelling en de kosten als gevolg van niet(-tijdige) afbetaling van het krediet – behoren tot de kosten die de consument ter zake van de kredietovereenkomst in rekening worden gebracht. Mede gelet op het beschermingsdoel van de Richtlijn, onder meer blijkend uit punt (8) van de considerans, en de Wft dient bij de beantwoording van die vraag niet zozeer een formeel-juridische benadering te worden gevolgd, maar dient veeleer te worden gekeken naar de feitelijke gevolgen voor de consument
Ook op de nieuwe situatie lijkt deze uitspaak van toepassing. “de feitelijke gevolgen voor de consument”Hier gaat het dus om. Het is denk ik verstandig om even te wachten totdat Ferratum meerdere kredieten heeft aangeboden aan een klant terwijl deze geen eigen garant had voordat de AFM Ferratum gaat aanpakken. Dit zou dan bewijzen dat de boete gewoon een onderdeel is van het krediet.
Ik denk dit al het geval is ik zag op n Andere forum deze verhalen namelijk dat dat gebeurt

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 17 jan 2020 20:59

16again schreef:
17 jan 2020 20:24
of-topic...maar
Dan is het wellicht nog leuker , dat er zojuist (16-1-2020) nieuwe kamervragen zijn gesteld over dit onderwerp. Voor niet iedereen is dit blijkbaar zo zwart-wit , als voor jou.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... 2020D01179
Dat is niet “nog leuker”, dat is nogal logisch. Als je tenminste echt het speelveld overziet... Dat zijn directe reacties op de ingediende voorstellen. Ook FTM heeft naar aanleiding ervan gepubliceerd. ‘t Is ook best vervelend als de deurwaarder zélf een stuk daadkrachtiger en effectiever is dan de mediageile toezichthouder...

Secret

Ongelezen bericht door Secret » 17 jan 2020 21:21

tttlocke schreef:
17 jan 2020 18:02
AFM zal dit met argusogen volgen, maar ik zie werkelijk niet in waarom ze (al) in actie zou moeten komen.
Ik betwijfel ook of de hierboven aangehaalde teksten uit uitspraken betekenis hebben voor de nieuwe werkwijze van dit bedrijf.
Er zijn gewoon verschillen.

De opmerking van sacredfour over het achtereenvolgens aanbieden van meerdere kredieten aan dezelfde klant die geen garantstelling had, vind ik een goed punt. Tenminste als niet voordat de termijn is overschreden, is terugbetaald. Het opnieuw aanbieden van een volgend krediet aan een klant die geen garantstelling leverde en die de aan hem opgelegde boete betaald heeft, ondermijnt de positie van Ferratum. Als de garantstelling essentieel en verplicht is en iemand levert die niet, dan is immers de logische keuze om een vervolgkrediet te weigeren. Als je echter in die situatie gewoon weer krediet geeft, dan wek je de indruk dat het inderdaad gaat om het innen van de boete.
vandaag na een week het bedrag ontvangen en vervolgens een mail met een valide garantstelling.
Heb hier niet eens om gevraagd maar wou het zelfde als wat ik voorheen altijd had. Zoals ze zelf al zeggen; mocht u geen valide garantsteller kunnen vinden. Nou dat geeft al aan dit het niet deugd na mijn mening wat normaal kon je een garantstelling kiezen uit 2 opties.
Wat ik nu denk is dat die boete gewoon het bedrag is wat je voorheen betaalde aan kosten voor het lenen.

Update 16:53

Heb het nagekeken. Ik kon inloggen vervolgens kan ik het bedrag via iDeal link terug betalen. Ik heb 500,- geleend en moet 505, terug betalen. Voorheen was dit zonder valide garantstelling 500,- lenen en rond de 650,- terug betalen. Nu weet ik zeker die boete waar ze over praten zijn dus gewoon die extra kosten over het geleende bedrag.
Niet eerlijk en misleidend dus vraag me af wat te doen want eigenlijk komt het op het zelfde neer als voorheen alleen benoemd onder een boete.

Let op: Mocht u binnen 14 dagen geen valide garantsteller kunnen vinden of u kunt de documenten niet op tijd toesturen, dan zal er 16 dagen na uitbetaling een boete in rekening worden gebracht. Deze boete is afhankelijk van het leenbedrag dat u heeft gekozen.

Dit bericht heb ik van die andere forum
Het gebeurt dus meer

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 » 17 jan 2020 21:35

Maar blijkbaar had u voorheen geen bezwaar tegen de kosten van die garantsteller?

Secret

Ongelezen bericht door Secret » 18 jan 2020 09:22

Lady1234 schreef:
17 jan 2020 21:35
Maar blijkbaar had u voorheen geen bezwaar tegen de kosten van die garantsteller?
Als je ontwetend bent klopt dan accepteer je het omdat dit de enige mini lening aanbieder is voor n tijdelijk oplossing...tuurlijk vond ik de garantstelling heel hoog!
Maar als je erachter komt dat het niet mag met de Nederlandse wetgeving is het toch logisch je in verweer gaat ..ik behandel met eerlijkheid en zo wil ik zelf ook behandeld worden ..als je erachter komt hè tig keer bedrogen bent door n mens ga je er ook mee stoppen en dit zie ik niet anders ...ik zal mijn verschil betalen en m’n les is geleerd nooit weer lenen !

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 18 jan 2020 10:22

Respect voor deze eerlijke beschouwing, secret!

Komkommertijd

Ongelezen bericht door Komkommertijd » 18 jan 2020 11:54

Kan ik garantsteller worden?
23 januari na verkoop woning kan ik vele personen laten lenen!
Met 3 maanden afschrift zal het geld van afgelopen week geleverde woning binnen zijn!
Echter, op 3 februari zit ik opnieuw bij een Notaris en valt er niets meer te halen?

Hoe Krom is een Garantie voor Saldo Plusje?
Tussen 3 maanden afschriften en nu iets meer hebben en straks geld lenen omdat ook ik dan iets tekort kwam!
Verder ontbreken de voorwaarden waarvoor ik dan moet tekenen en garant sta dus als ze dat niet vooraf eerlijk geven...
Tekende ik nooit!

Dan hebben we straks vele tientallen die een wegens voorwaarden niet getekende garantie hebben!
Ik mag tenslotte tijdelijk Dakloze zijn!
Eerst verkopen, daarna kopen en tijdelijk ..... maar vraag me af of dit wel mag, met hun nergens of zeer moeilijk te vinden voorwaarden mensen garant laten staan!

Verder zal ik als ze geld eisen omdat de Lener niet betaalde, daar hoop ik zeker op!
Dan vraag ik bewijs van lening door een BKR registratie van zowel de afgesloten lening als die achterstand bij BKR van de wanbetaler!

Achteraf een BKR notering mag namelijk niet, en omdat ze niet aangeven onder welk recht deze lening word gesloten?
Dan mag je zien de Geld lenen kost... Logo er toch vanuit gaan dat het gezien de taal en logo een Nederlandse Kredietverstrekker is?
Ga nu zoeken of ik door als Tijdelijke Dakloze zonder Adres toch Garant kan staan met dit tijdelijke Saldo Plusje!

Plaats reactie