Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
cootje1952
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2023 13:48

Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door cootje1952 »

MCF brengt leningnemers en leninggevers mbt onroerend goed bij elkaar. De bedoeling is uiteraard dat de leningnemer rente betaalt over de lening en die uiteindelijk aflost. Als zekerheid schermt MCF vaak met het (eerste) hypotheekrecht dat zij op de lening hebben gevestigd. Als de leningnemer in gebreke blijft, kan je langs die kant je inleg (grotendeels) terug krijgen stellen zij. Vaak met voorrang op bank en/of fiscus. In de praktijk valt dit vies tegen. Ik heb 11 leningen verstrekt via MCF. Aan leningnemers die zij, na zogenaamd zorgvuldige screening, hebben aangedragen. Van die 11 zijn er momenteel 8 in "default", dwz er wordt al een hele tijd geen rente meer betaalt, laat staan dat er wordt afgelost. Als ik geluk heb wordt er een pand verkocht op een veiling, tegen een prijs die veel lager is dan de oorspronkelijke lening. Tel uit je winst!

Wat ik MCF zeer kwalijk neem is dat zij uitermate onzorgvuldig zijn geweest in de selectie van de leningnemers de zij hebben aangedragen. Hier en daar is sprake van pure fraude. Zo is er op een lening nooit maar iets betaald.

Ik wil MCF daarvoor langs juridische weg aansprakelijk gaan stellen, maar het lijkt mij beter dat als gezamenlijke gedupeerden te gaan doen. Dat zijn er helaas velen, zo las ik oa op Trustpilot. We doet er mee? Stuur dan een mail naar <verwijderd door moderator>

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Leningen met een rente tot 10 procent? Dat is te mooi om waar te zijn, en dat is het dus ook. Ga er maar van uit dat u uw geld kwijt bent. Die club is gewoon een tussenpersoon.

cootje1952
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 nov 2023 13:48

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door cootje1952 »

zou best kunnen, maar ik laat ze er toch niet zomaar mee wegkomen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door BL2 »

cootje1952 schreef:
10 nov 2023 14:40
Stuur dan een mail naar <verwijderd door moderator>
U was al niet zo slim bezig met uw vermogen, maar je mailadres wereldwijd openbaar online zetten lijkt me ook niet handig....

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door kuklos »

cootje1952 schreef:
10 nov 2023 14:40
Als de leningnemer in gebreke blijft, kan je langs die kant je inleg (grotendeels) terug krijgen stellen zij. Vaak met voorrang op bank en/of fiscus.
Waar op hun site staat dat?
Op het deel van de risicoverklaring staat dat niet.

Ik heb een account aangemaakt en zie heel veel buitenlandse (België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk) objecten. Het actieve object in Nederland kent Engelstalige documenten met een DE vlag ernaast.

Plus, je investeert per object. Niet in een pool van objecten, maar per object.

Dit geheel beschouwend denk ik dat het lastig wordt om een sterke zaak te hebben. Maar ik ben geen advocaat, dus zoek gerust juridische hulp.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Moneyman »

cootje1952 schreef:
10 nov 2023 14:40
Wat ik MCF zeer kwalijk neem is dat zij uitermate onzorgvuldig zijn geweest in de selectie van de leningnemers de zij hebben aangedragen. Hier en daar is sprake van pure fraude.
Voordat je nog meer geld weg gaat gooien: wat zijn je concrete juridische argumenten op basis waarvan MCF aansprakelijk zou zijn? Je hebt vele malen meer nodig dan je hier laat zien om ook maar enigszins een kans te maken.

Voordat je nog meer slachtoffers meesleept in je kruistocht, mag je op z'n minst concreter zijn.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
10 nov 2023 15:42
Leningen met een rente tot 10 procent? Dat is te mooi om waar te zijn, en dat is het dus ook.
Nee hoor, 10% kan. Ik zit in enkele crowdfunding projecten met een dergelijke rente.
Lady1234 schreef:
10 nov 2023 15:42
Die club is gewoon een tussenpersoon.
Ze zijn wel iets meer dan dat. Zij zijn een platform dat wordt geacht de leningaanvragers te beoordelen. Hun verantwoordelijkheid gaat dus verder dan enkel tussenpersoon. Wat echter niet wil zeggen dat TS dan ook een sterke zaak heeft.
BL2 schreef:
10 nov 2023 16:11
U was al niet zo slim bezig met uw vermogen, .......
Crowdfunding en P2P leningen zijn niet noodzakelijkerwijs slecht, maar hebben wel een zeker risico waardoor mensen vooraf voorzichtig moeten zijn. En zich goed moeten informeren en een maximum voor hun inleg moeten hanteren.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat zijn dan wel investeringen met een hoog risico.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gedupeerden van Max Crowd Fund (MCF)

Ongelezen bericht door kuklos »

Daarom hebben veel crowdfunders ook als regel dat je maximaal 10% van je belegbare vermogen in crowdfunding mag stoppen. En ook per investering een maximumbedrag toe te staan.

Plaats reactie