Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Goedenavond,

Ik vraag me wel eens af of ik de enige ben in heel NL die zoveel per maand af wil en kan lossen aan een PL ?

Ik betaal € 1100 euro, soms € 1200,- per maand om snel van een PL af te zijn,openstaand nog zo'n € 35000.
Vinden jullie dit veel die aflostermijn ?
We kunnen het dragen maar zijn er nog meer mensen hier die in die termijnen zitten ?
De rente is 4,9%.

We zouden zo naar de helft pm.aan aflos kunnen maar wil hier snel vanaf wezen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door rwolters »

In hoeveel maanden wil je de lening aflossen? Of in hoeveel maanden moet je de lening aflossen?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door kuklos »

@Pluisje11, het is me een raadsel wat je met deze post wil bereiken. €35.000 persoonlijke lening vind ik niet weinig. Gezien wat je nu aflost zal je zo'n 3 jaar bezig zijn met aflossen.
4,9% van 35.000 betekent €1.715 rente voor het eerste jaar, dus bijna €150 per maand. Als je lineair aflost en het rentebedrag is per jaar (dus je zou €1.150 in het eerste jaar betalen), dan betaal je na jaar 1 nog €1.127 aan rente en het laatste jaar €539; dus in totaal €3.381. Over de gehele PL heb je dan bijna 10% aan rente betaald.
(bedragen kunnen afwijken afhankelijk van de voorwaarden van de PL)

Als je meer kan aflossen betaal je uiteindelijk minder rente omdat het openstaande bedrag minder wordt. Maar met de huidige inflatie kan het wel eens verstandig zijn niet te veel af te lossen.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Hi rwolters

Deze,PL loopt al bijna 3 jaar en was bijna twee keer zo hoog.
Ik wil hier binnen 24 maanden vanaf zijn.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Hi KUKLOS

Deze PL was bijna het dubbele en loopt al een tijdje.
We willen binnen 24 maanden onder de 5000 zitten.
Het is een vast rentebedrag voor de hele looptijd: 4,9%

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door kuklos »

@pluisje11, ik neem dat je bedoelt vast rentepercentage en niet vast rentebedrag?
Als jij binnen 2 jaar op een openstaand bedrag van minder dan €5.000 wil zitten moet je dus in de komende 2 jaar ruim €30.000 aflossen. Dat is €15.000 per jaar, oftewel €1.250 per maand. Maar let wel, dat is alleen de aflossing, de rente die je moet betalen komt daar nog bij.

En betaal je de rente over het openstaande bedrag of over het totaal geleende bedrag?

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Kuklos

Ja dat is het rentepercentage.
Over het openstaande bedrag.
Officiele maandtermijn is zelfs € 1061,- maar het gaat aan me vreten nu....

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door kuklos »

Pluisje11 schreef:
12 okt 2022 20:52
Kuklos

Ja dat is het rentepercentage.
Over het openstaande bedrag.
Officiele maandtermijn is zelfs € 1061,- maar het gaat aan me vreten nu....
Ik neem aan dat je met maandtermijn bedoelt het bedrag dat jij per maand betaalt aan de verstrekker van de lening en dat in dit bedrag zowel de aflossing als de rente zitten?
Als je betaalt over het openstaande bedrag en het wordt berekend over het bedrag dat die specifieke maand nog open staat dan heb je in principe te maken met een annuïteitenlening en dus betaal je elke maand iets meer aflossing en iets minder rente. Dan heb je als het goed is ook een betaalschema met daarin een verdeling tussen aflossing en rente gekregen. Waarbij ook vermeld is hoe lang je nog moet.
Wat je kan doen is eerst kijken of jij meer kan betalen en of de verstrekker van de lening daarvoor open staat. Doch wil je echt meters maken met aflossen moet je eigenlijk €250 per maand extra aflossen, daarmee los je €3.000 per jaar extra af.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar is het nu een persoonlijke lening of een doorlopend krediet?

En wat doet het er toe of “wij” dit veel of weinig vinden?

Persoonlijk kan ik niet bedenken waar ik ca € 70,000 voor zou willen lenen, behalve als hypotheek voor een huis, of een levensreddende operatie.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
12 okt 2022 21:15
Persoonlijk kan ik niet bedenken waar ik ca € 70,000 voor zou willen lenen, behalve als hypotheek voor een huis, of een levensreddende operatie.
Oh, ik wel. Ferrari 360 Modena, al 25 jaar mijn droomauto.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door scontra »

Pluisje11 schreef:
12 okt 2022 20:52

het gaat aan me vreten nu....
Zorg dat u ong . € 2500,00 achter de hand hebt voor onvoorziene situaties, zoals bijv, een kapotte wasmachine o.i.d.
Verder zoveel als mogelijk inlossen en u bent het snelst van uw schuld af.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
12 okt 2022 20:22
Als je meer kan aflossen betaal je uiteindelijk minder rente omdat het openstaande bedrag minder wordt. Maar met de huidige inflatie kan het wel eens verstandig zijn niet te veel af te lossen.
Die laatste zin snap ik niet. Wat moet je dan doen ipv aflossen?
Zolang je bij banken minder dan 4.9% rente krijgt op tegoed, lijkt aflossing mij verstandig.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Je zou met het geld wat je wilt gebruiken om (extra) af te lossen ook waardevolle dingen kunnen kopen, die door de hoge inflatie nog veel waardevoller kunnen worden.

Maar ik zou extra aflossen prefereren.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zonder de exacte gegevens en berekeningsmethode te kennen is het niet goed mogelijk om een exacte berekening te maken. De dag waarop de verschuldigde rente berekend wordt (begin of eind van de maand) maakt al wat uit. Bovendien maakt het uit of de te betalen rente maandelijks berekend wordt over het openstaande saldo, of eenmaal per jaar. In dat laatste geval betaalt u iets meer rente en lost u dus iets minder af.

Voor de aardigheid heb ik een eenvoudige berekening gemaakt in Excel op basis van een jaarrente van 4,9% over het nog openstaande saldo, waarvan dan in de nieuwe maand 1/12 betaald moet worden. De rest van de maandtermijn is dan aflossing, wat een nieuw, lager saldo geeft. Daarover wordt dan de volgende maand weer 1/12 van 4,9% als rente betaald, enz. Het saldo in oktober 2022 is € 35.000.

Met een maandbedrag van € 1061 betaalt u de laatste termijn in september 2025.
Met een maandbedrag van € 1100 betaalt u de laatste termijn in juli 2025.
Met een maandbedrag van € 1200 betaalt u de laatste termijn in mei 2025.

De laatste termijn is in alle gevallen minder dan het genoemde maandbedrag, omdat de restschuld dan nog maar een paar honderd euro is.

Let op: Deze berekening is niet meer dan een benadering! U kunt er uiteraard geen rechten aan ontlenen.

Uw lening lijkt meer op een doorlopend krediet dan op een persoonlijke lening. Een PL heeft, dacht ik, altijd een vaste looptijd en een vast maandbedrag gedurende de gehele looptijd.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
12 okt 2022 23:11
kuklos schreef:
12 okt 2022 20:22
Als je meer kan aflossen betaal je uiteindelijk minder rente omdat het openstaande bedrag minder wordt. Maar met de huidige inflatie kan het wel eens verstandig zijn niet te veel af te lossen.
Die laatste zin snap ik niet. Wat moet je dan doen ipv aflossen?
Zolang je bij banken minder dan 4.9% rente krijgt op tegoed, lijkt aflossing mij verstandig.
Dingen kopen die je toch al wilde kopen. Die zullen over een jaar duurder zijn, maar het bedrag van de lening zal niet meegroeien met de inflatie.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Het is een PL zoals eerder vermeld.Een oide opeenstapeling van creditcards en andere leningen en consumptieve kredieten die we op 1 hoop hebben gezet.Beste beslissing ever na de domste ever maar goed.Haha.
Het officiele maandtermijn is 1067.
Wij lossen soms al 1200 of 1300 af.Dat is al extra aflos, wat overigens onbeperkt boetevrij is.
Dat gaat vanaf december naar de 1400, per maand.
Wij willen geen dingen kopen die later meer waard zijn, spullen interesseren ons nu niet.De focus is nu aflossen en naar 0 euro.
Bedankt voor de reacties.

Pluisje11
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 jan 2019 08:52

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Pluisje11 »

Voor augustus 2024 zit dit kreng onder de 5000 zoniet staat die op 0 euro.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Erthanax »

Met een maandbedrag van € 1400 is het saldo in augustus 2024 onder de € 5000.
Met een maandbedrag van € 1600 bent u rond die tijd van de lening af.

Ik vind het zelf heel begrijpelijk en verstandig dat u zo snel mogelijk van deze schuld af wil. Succes!

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En heel gelukkig dat die extra aflossingen boetevrij zijn.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Hoe sta ik er voor ? Vergelijken PL

Ongelezen bericht door Nijogeth »

fonsflons schreef:
13 okt 2022 13:20
Nijogeth schreef:
12 okt 2022 21:56

Oh, ik wel. Ferrari 360 Modena, al 25 jaar mijn droomauto.
Voor dat geld krijg je alleen eentje die je nog de helft extra kost aan reparaties. Ik heb ooit een ster in de ruit van zo'n ding gereden. Niet leuk voor de portemonnee. En nee, die kon niet bij carglass gerepareerd worden, moest een nieuwe ruit in. Was overigens niet mijn eigen auto.
Dat weet ik, anders had ik er wel 1 gehad. De overwaarde op mijn appartement verzilveren is 1 ding, maar de extra maandlasten en extra onderhoudskosten die ga ik wel kunnen dragen, maar dan moet ik zoveel laten, dat het voorlopig nog een utopie blijft. Verder ben ik nog steeds op zoek naar een mooie ruimte om aan auto's te knutselen en stallen, koop of huur, zolang ik er maar langere tijd terecht kan voor ik erin ga investeren.

Maar wie weet wat er nog gebeurd. Zoals het er nu naar uitziet ga ik in de komende jaren flink stijgen in inkomen op het werk en het vervelende is dat je daar het liefst direct naar gaat leven, dus wat dat betreft is zo'n dikke lening dan een uitkomst, omdat je dan nog speling op jouw inkomsten hebt. Dan kun je met die extra maandlasten rekening houden en alsnog overhouden. Eerst 10 jaar sparen is ook jammer als dat betekent dat je al die 10 jaar jouw droomauto had kunnen rijden.

Maar, alles op zijn tijd, geen ongeoorloofde risico's en genieten van de auto die ik nu heb en als ik die werkplaats heb, van de andere wagens waar ik mee bezig ga zijn (een wagen speciaal voor het circuit en een echte sleeper staan op mijn lijstje).

Plaats reactie