Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Td4018
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2024 18:45

Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Td4018 »

Goedeavond allemaal,

Vorig jaar heb ik een lening afgesloten via een partij Innofin daar ben ik bij gekomen via independer.
Nou heb ik daarvoor niks hoeven te betalen aan Innofin.

Afgelopen maand wilde ik een extra lening afsluiten waarbij ik gevraagd heb aan Innofin of ik extra kon lenen.

Lening is via innofin afgesloten via Lender&Spender, maar nu krijg ik een vriendelijk mailtje:

Let op:
Om uw dossier volledig af te ronden, nodigen wij u van harte uit om de samenwerking te bevestigen door op onderstaande link te klikken en uw digitale handtekening te plaatsen.

In dit klantprofiel staat dat zij recht op een vergoeding hebben van € 295.

Ik vind dit best raar, vorige keer heb ik niks betaald en nu krijg ik ineens de uitnodiging om klantprofiel te tekenen. Ik was hier niet van de op de hoogte en schrik hiervan. De vorige keer heb ik ook niks aan Innofin zelf hoeven te betalen?

Mijn vraag is wat gebeurd er als ik niet teken? Moet ik alsnog gaan betalen of ben ik dat niet verplicht zonder dat ik teken?

BL2
Berichten: 4843
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Nooit van deze bedrijven gehoord.
Wat staat hierover in de voorwaarden van je lening ?
Je lening loopt maar op, misschien heeft het met de hoogte van het bedrag te maken.
Weet je zeker dat de mail met link (!) wel echt is.......

Morgan le Fay
Berichten: 519
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Innofin valt bij mij onder dezelfde caregorie als zo'n bedrijf wat voor een x bedrag een opzegging voor je regelt.
En voor een service moet je betalen.
Volgende keer toch maar zelf regelen en ben bang dat die €295,- gewoon gedokt mag worden.

16again
Berichten: 16120
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door 16again »

Td4018 schreef:
29 mar 2024 18:52
Let op:
Om uw dossier volledig af te ronden, nodigen wij u van harte uit om de samenwerking te bevestigen door op onderstaande link te klikken en uw digitale handtekening te plaatsen.
Dat suggereert mij dat er (nog) geen sprake is van een overeenkomst, en je bent dus ook nog geen betalingsverplichting aangegaan.

DeZevendeHenk
Berichten: 797
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bedankt voor de waarschuwing en zo zie je maar weer dat ze gelijk hebben, geld lenen kost geld, en nog meer geld lenen kost nog meer geld.

Lady1234
Berichten: 27173
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat Innofin is een bemiddelaar, geen bank.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Is de eerste aanvraag via independer gegaan of heb je ze alleen maar gevonden via independer en heb je ze toen direct benaderd (buiten independer om)?

Methusalah
Berichten: 1179
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Innofin is een tussenpersoon en niet de geld verstrekker. Je neemt dus een dienst af en dat kost je geld.

En het is uitermate onverstandig om meer geld te lenen als je al een lening hebt lopen. Je graaft alleen maar een dieper graf voor je zelf.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Td4018 schreef:
29 mar 2024 18:52

Vorig jaar heb ik een lening afgesloten via een partij Innofin daar ben ik bij gekomen via independer.
Dus vorig jaar keek je bij Independer en kwam je uit bij Innofin? Heb je Independer dan niet moeten betalen? Of werd er toen een stap overgeslagen?

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Methusalah schreef:
31 mar 2024 14:21
Innofin is een tussenpersoon en niet de geld verstrekker. Je neemt dus een dienst af en dat kost je geld.

En het is uitermate onverstandig om meer geld te lenen als je al een lening hebt lopen. Je graaft alleen maar een dieper graf voor je zelf.
Lenen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kent de financiële situatie en reden voor de lening niet dus je kunt niet beoordelen of iemand daardoor in de problemen komt. Daarnaast is onze mening over lenen niet van belang en ook helemaal niet relevant voor de vraag van TS.

witte angora
Berichten: 30843
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Even op Trustpilot gekeken. Veel positieve reviews, maar op 3 februari van dit jaar lijkt er iets soortgelijks aan de hand te zijn. Lender & Spender reageert daar ook op: https://nl.trustpilot.com/review/lenderspender.nl

Td4018
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2024 18:45

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Td4018 »

rwolters schreef:
31 mar 2024 10:55
Is de eerste aanvraag via independer gegaan of heb je ze alleen maar gevonden via independer en heb je ze toen direct benaderd (buiten independer om)?
Via independer nam Innofin contact met mij op. Ik heb daarvoor niks hoeven te betalen en ook niks hoeven te tekenen.

Ik kom online hier op uit: https://www.lening.nl/kennisbank/kosten ... -verboden/

"Het klinkt misschien gek, maar het is verboden om kosten in rekening te brengen voor het afsluiten van een consumptief krediet. Een kredietverstrekker of tussenpersoon mag jou dus géén geld rekenen voor het afsluiten van een
persoonlijke lening. Wist je dat?"

Een bemiddelaar krijgt geld van de bank waar de lening wordt afgesloten.

Als ik dit lees lijkt mij dat het nog eens niet is toegestaan om geld te vragen voor een bemiddeling.
Ik was ook niet op de hoogte dat een bemiddeling geld kost aangezien het de vorige keer ook kosteloos is verlopen.

JozJan
Berichten: 1025
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door JozJan »

Bemiddeling kost indirect geld, want de bemiddelaar (Innofin in dit geval) ontvangt maandelijks provisie van de geldverstrekker (Lender & Spender) zolang je lening loopt.

De bemiddelaar mag je inderdaad niet vragen hem te betalen voor het bemiddelen in een consumptieve lening, dat is verboden .

peter17111962
Berichten: 585
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"Weet je zeker dat de mail met link (!) wel echt is......."
Als die link niet echt is dan noemen ze dat ook wel een "missing link"

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Heeft u al gebeld en wat zeggen ze?

Td4018
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2024 18:45

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Td4018 »

peter17111962 schreef:
05 apr 2024 10:37
"Weet je zeker dat de mail met link (!) wel echt is......."
Als die link niet echt is dan noemen ze dat ook wel een "missing link"
De mail is echt komt echt van Innofin af, heb ook al 2x een herrineringsmail gekregen.
Ik ga een mail sturen waarin ik aangeef dat dit verboden is en er anders een melding bij ACM wordt gemaakt.

rwolters
Berichten: 1564
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Td4018 schreef:
05 apr 2024 09:39

"Het klinkt misschien gek, maar het is verboden om kosten in rekening te brengen voor het afsluiten van een consumptief krediet. Een kredietverstrekker of tussenpersoon mag jou dus géén geld rekenen voor het afsluiten van een
persoonlijke lening. Wist je dat?"

Een bemiddelaar krijgt geld van de bank waar de lening wordt afgesloten.
Bij hypotheken is dit juist afgeschaft om voor de hand liggende redenen. Vreemd dat het voor andere financiele producten nog wel mag. Het maakt het niet echt transparant voor klanten (aan de andere kant: als er in een sector prijstransparantie is gaan mensen ook klagen).

Td4018
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2024 18:45

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Td4018 »

Wat een boefjes zeg, Zojuist telefonisch gebeld.
Zij geven aan dat het inderdaad niet hoort, meer zeggen ze er ook niet over.

Ik probeerde de originele link te openen die is vervallen, nieuwe document wat zij gestuurd hebben staat het niet meer in.

DUS LET OP! Lees altijd de voorwaarden!
Ze proberen het wel gewoon terwijl het verboden is.

Jammer had eigenlijk een foto moeten maken van het document.

Nijogeth
Berichten: 10009
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Innofin vraagt voor klantprofiel te tekenen waarin staat dat zij een vergoeding krijgen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
31 mar 2024 22:09
Methusalah schreef:
31 mar 2024 14:21
Innofin is een tussenpersoon en niet de geld verstrekker. Je neemt dus een dienst af en dat kost je geld.

En het is uitermate onverstandig om meer geld te lenen als je al een lening hebt lopen. Je graaft alleen maar een dieper graf voor je zelf.
Lenen hoeft helemaal geen probleem te zijn. Je kent de financiële situatie en reden voor de lening niet dus je kunt niet beoordelen of iemand daardoor in de problemen komt. Daarnaast is onze mening over lenen niet van belang en ook helemaal niet relevant voor de vraag van TS.
Inderdaad. Het is prima om geld te lenen als je de maandelijkse lasten gewoon kunt ophoesten. Stel, je hebt net een flinke promotie gehad, gaat duizend euro per maand meer verdienen en wil jezelf belonen met die auto die je altijd al had gewild, maar wil niet het hele spaargeld ervoor gebruiken. Dan kun je natuurlijk een jaar of 2 wachten, maar je kunt ook een lening afnemen en direct die auto kopen. Dat kost je wel wat iedere maand, maar je hebt er ook wat voor.

Plaats reactie