LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krediet AFAB en RABO

Een lening afgesloten of van plan dit te gaan doen? Bespreek het in dit topic.
Johan456
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2009 17:35

Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door Johan456 »

Momenteel zit ik met een probleem wellicht deels mijn fout, maar naar mijn meing ook deels een fout van een van bovenstaande banken.

Vorig jaar heb ik een huis gekocht, om mijn huis in te richten had ik extra geld nodig. Ik had op dit moment al een doorlopend krediet bij de RABO en heb om de mogelijkheden door te nemen contact gezocht met de AFAB. Zij gaven aan dat er nog zeker een mogelijkheid was om een extra krediet op te nemen.

Door de Afab is toen een bedrag gestort naar mijn raborekening betaalrekening, deze rekening was tevens de rekening waar mijn doorlopend krediet op stond.

Vervolgens heb ik mijn inboedel aangekocht.

3 maanden later kwam de Rabobank met het bericht dat mijn doorlopend krediet was afgemeld en dat ik het huidige saldfo op deze rekening per direct diende te betalen. Dit kon ik niet, waardoor mijn rekening werd geblokkeerd, ik heb nu 4 maanden om het te regelen en in de tussentijd blijft de rekening geblokkeerd.

Ik was altijd in de veronderstelling dat mijn lening bij afab een aanvulling was op het krediet bij de rabo en dat beide dus zouden blijven bestaan, wel heb ik destijds bij afab aangegeven dat ik op termijn van plan was het krediet bij de RABO af te lossen waardoor alleen nog het krediet bij AFAB zou resteren.

Nu blijkt dus dat Afab het krediet wel heeft afgemeld bij de Rabo, ik ha dit eigenlijk ook moeten weten want ik heb hiervoor een formulier ondertekend, helaas onvoldoende opgelet.

Nu vind ik het echter vreemd dat ik ondanks dat de lening dus door Afab was afgemeld bij de Rabo, ik toch nog dit geld heb kunnen besteden en de Rabo er pas na ruim 3 maanden achter kwam dat het krediet was afgemeld.

Heeft de Afab het krediet te laat afgemeld?
Heeft de Rabo vergeten mijn rekening te blokkeren voordat ik het geld weer uitgaf?
Of is dit een normale gang van zaken bij het afmelden van leningen en is het puur mijn eigen schuld dat dit is veroorzaakt?

Ik heb momenteel overigens voldoende maandelijks inkomen om mijn maandelijkse lasten incl rente te betalen, en ik heb sinds de blokkering ook nog elke maand een deel kunnen aflossen, ik ben echter niet in staat dit op zo'n korte termijn te regelen. Wat kan ik het beste doen?

AFAB
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2009 12:41
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door AFAB »

Beste Johan456,

Bedankt voor de heldere uiteenzetting van uw probleem.

U kunt te allen tijde contact opnemen met onze klantenservice via 033-4541000 (kies optie 1), middels het contactformulier op onze website www.afab.nl/over-afab/contact of per e-mail via [email protected]. Wij zullen u direct te woord staan en indien mogelijk z.s.m. uw probleem oplossen.

Ik hoop u bij deze voldoende van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijk groet,

AFAB afd. Lenen

-----
AFAB, nummer 1 in lenen en hypotheken

Johan456
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2009 17:35

Re: Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door Johan456 »

Ik heb een aantal weken geleden al een vraag aan AFAB gesteld via het contactformulier, maar ik heb enkel een ontvangstbevestiging ontvangen en daarna bleef het angstvallig stil.

Ik heb de situatie nog een keer per mail uitgezet, maar ben benieuwd of hier wel een reactie op komt,

mvw1975
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jan 2009 11:39

Re: Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door mvw1975 »

En waarom ligt de fout ook deels bij de Rabobank??

volgens mij heeft de Rabobank juist gehandeld. De Afab heeft u krediet afgemeld met u toestemming.

Johan456
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 jul 2009 17:35

Re: Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door Johan456 »

Dat ligt aan hoe dit proces verloopt. Even voor de verduidelijking een tijdlijn:

Saldo Rabo betaalrekening/doorlopend krediet voor:
XXX Negatief

Saldo na overboeking door AFAB:
XXX Positief

Saldo na aankopen inboedel:
XXX Negatief

Naar mijn mening moet het niet meer mogelijk zijn dat ik geld op kan nemen NADAT AFAB het bedrag naar mijn raborekening heeft overgemaakt indien dit gekoppeld is aan een afmelding van het krediet bij de RABO. Ik had dus niet in staat moeten zijn mijn aankopen te doen.

Dus OF de afmelding is te laat geweest door AFAB, OF de Rabo heeft mij rekening te laat geblokkeerd.

Of zit ik nu helemaal verkeerd?

AFAB
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 jul 2009 12:41
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Krediet AFAB en RABO

Ongelezen bericht door AFAB »

Beste Johan456,

AFAB kan als intermediair zijnde uw Rabobank krediet niet afmelden. Toen AFAB uw krediet overnam had Rabobank uw rekening tijdig moeten blokkeren.

Wij hopen u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijk groet,

AFAB afd. Lenen

-----
AFAB, nummer 1 in lenen en hypotheken

Gesloten